نحوه حمایت عاطفی
چطور بی ادب نباشیم؟
چطور بی ادب نباشیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۲۱
نحوه برخورد با افراد سمی و بدرفتار
نحوه برخورد با افراد سمی و بدرفتار
۱۴۰۰-۰۸-۲۲

نحوه حمایت عاطفی

شما ممکن است تمایل طبیعی برای کمک به دیگران در دوران سختی داشته باشید. با این حال، اگر مراقب نباشید، می توانید در نهایت چیزی را بگویید یا انجام دهید که باعث می شود طرف مقابل احساس بی اعتبار بودن کند. با در نظر گرفتن این نکته، یادگیری تکنیک های موثر برای استفاده هنگام ارائه حمایت عاطفی از دیگران واقعاً سودمند است.

قسمت 1

گوش دادن فعال

نحوه حمایت عاطفی

1 پیاده به منطقه ای خصوصی بروید. مهم است که مطمئن شوید شخصی که به حمایت شما احتیاج دارد احساس محرمانه بودن داشته باشد. اگر اتاق خالی باشد، بهترین گزینه است. با این حال، اگر هیچ اتاق باز نیست، یک گوشه اشغال نشده کافی است. حتماً با صدای ضعیف صحبت کنید، مخصوصاً اگر در منطقه ای هستید که دیگران به طور بالقوه می توانند از آنجا عبور کنند و بشنوند.

  • حواس پرتی را تا حد امکان کاهش دهید. سعی کنید منطقه ای را انتخاب کنید که ساکت باشد و تلویزیون، رادیو یا سایر وسایل الکترونیکی حواس شما را پرت نکند. همچنین، از انجام کارهای دیگری مانند ارسال پیامک یا نگاه کردن به کیف پول خود در حین صحبت کردن شخص خودداری کنید.
  • جایگزینی برای نشستن در یک منطقه خصوصی «پیاده روی و صحبت کردن» است.به جای نشستن در یک مکان، شما و شخص دیگر می توانید در حین صحبت کردن، به قدم زدن آرام بروید. این اغلب به فرد اجازه می دهد تا در بحث مشکلات خود احساس راحتی بیشتری کند.
  • گوش دادن فعال را می توان از طریق تلفن نیز انجام داد. با این حال، مهم است که مکالمه را در زمانی که حواس پرتی وجود ندارد انجام دهید.

 

 

 

نحوه حمایت عاطفی

2 سوالات خود را بپرسید. می توانید از فرد در مورد آنچه اتفاق افتاده یا احساسش سوال کنید. نکته کلیدی در اینجا این است که به آنها اطمینان دهید که برای گوش دادن در آنجا هستید. این مهم است که فرد احساس کند شما واقعاً علاقه مند به شنیدن حرف های او هستید و واقعاً می خواهید از او حمایت کنید.

  • از سؤالات باز برای کمک به هدایت مکالمه و ایجاد بحث استفاده کنید. سوالات باز خوب به شما نگاهی اجمالی به آنچه فرد در حال فکر کردن است می دهد
  • سوالات شما باید با کلماتی مانند “چگونه” و “چرا” شروع شود و به جای پاسخ های یک کلمه ای، بحث را برانگیزد.
  • چند نمونه از سوالات باز عبارتند از: “چه اتفاقی افتاده است؟” “شما بعدش چکار خواهید کرد؟” “اون چه حسی بهت داد؟”

 

 

 

نحوه حمایت عاطفی

به پاسخ فرد گوش دهید. در حالی که با شما صحبت می کند، به او نگاه کنید و توجه خود را به او جلب کنید. توجه بی‌نظیر شما به آنها کمک می‌کند احساس ارزشمندی بیشتری کنند.

  • برقراری تماس چشمی مهم است تا فرد بداند که به او گوش می دهید. با این حال، مطمئن شوید که تماس چشمی بیش از حد نباشد. مراقب باشید که در نهایت خیره نشوید.
  • از زبان بدن باز و سایر نشانه های غیرکلامی استفاده کنید تا به آنها نشان دهید که دارید گوش می دهید. سعی کنید گهگاه سری تکان دهید و در صورت لزوم لبخند بزنید. همچنین، مطمئن شوید که دست‌هایتان را روی هم قرار ندهید، زیرا این نشان دهنده حالت تدافعی است و ممکن است فرد به خوبی به آن وضعیت پاسخ ندهد.

 

 

 

نحوه حمایت عاطفی

آنچه را که شخص می گوید دوباره بیان کنید. نشان دادن همدلی یک مؤلفه کلیدی برای کمک به احساس حمایت است. برای انعکاس همدلی بیشتر، مهم است که به وضوح درک کنید که فرد در حال تلاش برای برقراری ارتباط است. تصدیق و انعکاس آنچه می گویند راهی عالی برای اطمینان از درک شماست. آنها همچنین بیشتر احساس حمایت و درک بهتر خواهند کرد.

  • فقط همان جمله ای را که به صورت رباتیک بیان می کنند را برای آنها تکرار نکنید. از نقل قول استفاده کنید تا در رویکرد خود گفتگوی بیشتری داشته باشید. فقط مطمئن شوید که وقتی صحبت های شخص را دوباره بیان می کنید، از کلمات او استفاده می کنید. شما می توانید جملاتی مانند “به نظر می رسد که می گویید …” یا “آنچه من می شنوم …” یا سایر جملات مشابه بگویید. این به فرد کمک می کند تا بفهمد که شما واقعاً دارید گوش می دهید.
  • وقتی فرد در حال صحبت کردن است، حرف او را قطع نکنید. در عوض، با دادن فرصتی برای بیان آنچه در فکر و احساس خود هستند بدون وقفه، حمایت خود را نشان دهید. فقط زمانی که سکوت طبیعی در مکالمه وجود دارد یا مشخص است که منتظر بازخورد هستند، آنچه را که می‌گویند بازتاب دهید.
  • اکنون زمان قضاوت کردن یا انتقاد پذیری نیست. گوش دادن و نشان دادن همدلی به این معنا نیست که شما لزوماً با آنچه فرد می گوید موافق هستید. بلکه نشان دهنده این است که شما به آنها و آنچه که آنها تجربه می کنند اهمیت می دهید. از گفتن «من به شما گفتم»، «واقعاً آنقدرها هم مهم نیست»، «آنقدرها هم بد نیست»، «شما آن را نامتناسب می‌کنید» یا سایر نظرات انتقادی یا کوچک‌کننده خودداری کنید. وظیفه شما در این مدت صرفاً نشان دادن حمایت و همدلی است.

 

 

قسمت 2

اعتبار بخشیدن به احساسات

 

نحوه حمایت عاطفی

1 حدس بزنید فرد چه احساسی دارد. سعی کنید بفهمید که فرد هنگام صحبت کردن چه احساسی دارد. برخی افراد تلاش می کنند تا روی احساسات خود برچسب بگذارند یا حتی ممکن است سعی کنند احساسات خود را پنهان کنند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که افراد دیگر در گذشته از حساسیت عاطفی آنها انتقاد کرده اند. دیگران ممکن است در مورد آنچه که احساس می کنند گیج شوند. برای مثال، شخصی ممکن است ناامیدی را با عصبانیت یا شادی را با هیجان اشتباه بگیرد. کمک به فرد برای شناسایی آنچه واقعاً احساس می کند اولین گام برای تأیید است.

  • به او نگویید چه احساسی دارد. در عوض، پیشنهاداتی ارائه کنید. می توانید بگویید “به نظر می رسد شما بسیار ناامید هستید” یا “به نظر می رسد بسیار ناراحت هستید”
  • هنگام صحبت کردن، زبان بدن و حالات چهره او را مشاهده کنید. همچنین، لحن آنها ممکن است تصوری از احساس آنها به شما بدهد.
  • به یاد داشته باشید، اگر اشتباه حدس بزنید، آنها شما را اصلاح می کنند. تصحیح آنها را رد نکنید. بپذیرید که آنها تنها کسی هستند که واقعاً می دانند چه احساسی دارند. پذیرش تصحیح آنها نیز اعتبار بخشیدن به احساسات آنهاست.

 

 

نحوه حمایت عاطفی

 

 

2 بر درک فرد تمرکز کنید. این به این معنی است که افکار یا تصورات قبلی خود را در مورد موقعیت کنار بگذارید. واقعا حضور داشته باشید و به آنچه می گویند توجه کنید. دستور کار شما نباید رفع مشکل یا یافتن راه حل باشد. در عوض، روی ایجاد فضای امنی تمرکز کنید که در آن شخص احساس کند شنیده می شود.

  • از تلاش برای ارائه مشاوره خودداری کنید مگر اینکه از شما خواسته شود. تلاش برای نصیحت کردن ممکن است باعث شود فرد احساس کند انتقاد می کنید و شما را بی اعتبار می کنید.
  • سعی نکنید با او صحبت کنید که احساس خاصی دارد. به یاد داشته باشید، آنها حق دارند احساس کنند که چه احساسی دارند. نشان دادن حمایت عاطفی به معنای پذیرش حق آنها برای تجربه احساسات او، هر چه که هستند، است.

 

 

 

نحوه حمایت عاطفی

 

3 به فرد اطمینان دهید که احساساتش طبیعی است. مهم است که فرد در بیان احساسات خود احساس امنیت کند. اکنون زمان انتقاد از شخص یا موقعیت نیست. هدف شما این است که کاری کنید آنها احساس حمایت و درک کنند. جملات کوتاه ساده بهترین هستند. در اینجا چند نمونه از تأیید عبارات آورده شده است:

  • “این خیلی چیزهاست که باید باهاش ​​کنار آمد.”
  • “متأسفم که این اتفاق می افتد.”
  • “به نظر می رسد که واقعاً شما را آزار می دهد.”
  • “من میفهمم.”
  • “این من را نیز عصبانی می کند.”

 

 

نحوه حمایت عاطفی

4 زبان بدن خود را رعایت کنید. بیشتر ارتباطات به صورت غیرکلامی انجام می شود. این بدان معناست که زبان بدن شما به اندازه زبان کلامی شما مهم است. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن شما نشان دهنده این است که شما توجه می کنید و نشان می دهید که همدلی می کنید و نه انتقاد یا طرد.

  • سعی کنید هنگام گوش دادن سر تکان دهید، لبخند بزنید و تماس چشمی برقرار کنید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که این رفتارهای غیرکلامی را از خود نشان می‌دهند، اغلب توسط ناظران به عنوان همدل‌تر ارزیابی می‌شوند.
  • لبخند زدن بسیار مفید است زیرا مغز انسان برای تشخیص لبخند از قبل آماده شده است. این بدان معنی است که نه تنها او بیشتر احساس حمایت می کند، بلکه هر دو لبخند دهنده و گیرنده اغلب احساس بهتری دارند.

قسمت 3

نمایش پشتیبانی

 

نحوه حمایت عاطفی

 

از شخص بپرسید که می خواهد چه کار کند. اگر فرد احساس کند که به حمایت عاطفی بیشتری نیاز دارد، احتمالاً چیزی در زندگی او نامتعادل است. این یک فرصت عالی برای کمک به آنها برای کشف اقداماتی است که می توانند انجام دهند تا دوباره عاطفی متمرکز شوند.

  • ممکن است فرد فوراً پاسخ را نداشته باشد و اشکالی ندارد. فوراً برای تصمیم گیری اصرار نکنید. آنها ممکن است فقط نیاز به شنیده شدن داشته باشند و ابتدا احساس اعتبار کنند.
  • سوالات «چه می شد اگر» بپرسید. پرسش‌های «چه می‌شد» به فرد کمک می‌کند تا مراحل اقدام احتمالی را که ممکن است قبلاً در نظر نگرفته‌اند، طوفان فکری کند. ارائه گزینه‌ها در قالب سؤال کمتر تهدیدآمیز است و احتمالاً فرد احساس نمی‌کند که به او گفته می‌شود چه کاری انجام دهد. این رویکرد به شما امکان می‌دهد تا پیشنهادات خود را به شیوه‌ای حمایت‌کننده ارائه دهید بدون اینکه قدرت آنها را از بین ببرید.
  • به یاد داشته باشید، شما مشکل را برای شخص حل نمی کنید. شما به سادگی از آنها حمایت می کنید تا خودش راه حلی برای مشکل پیدا کند.
  • به عنوان مثال، اگر دوست شما از نظر مالی مشکل دارد، می توانید بپرسید: “اگر شما و سرپرستتان در مورد افزایش حقوق صحبت می کردید، چه می شد؟” شاید خواهرزاده شما احساس می کند که در کار و مسئولیت های خانه غرق شده است. می توانید بپرسید، “اگر تعطیلات بدون استرس را برای خانواده خود برنامه ریزی کرده باشید چه؟” هر سوال مناسب “چه می شد اگر” می تواند مفید باشد.

 

 

نحوه حمایت عاطفی

یک مرحله اقدام را شناسایی کنید. ممکن است فرد بلافاصله همه پاسخ ها را نداشته باشد، اما مهم است که از او در برداشتن گام های کوچک برای حل مشکل حمایت کنید.  شناسایی مرحله بعدی مهم است، حتی اگر چیز کوچکی باشد مانند اینکه فردی که روز بعد با شما گفتگوی دیگری داشته باشد. مردم زمانی که بدانند افراد قابل اعتمادی در گوشه کنار خود دارند که به آنها کمک می کنند تا تصویر بزرگتر را ببینند، بیشتر احساس حمایت می کنند.

  • به حمایت از فرد در انجام اقدامات عملی تا زمانی که مشکل حل شود ادامه دهید. ممکن است روند کندی باشد اما آنها از حمایت شما قدردانی خواهند کرد.
  • زمانی که یک فرد سوگوار است، ممکن است هیچ اقدام خاصی وجود نداشته باشد. افراد غمگینی متفاوتی دارند و اندوه می تواند تا یک سال یا بیشتر طول بکشد. وقتی از کسی در غم و اندوه حمایت می کنید، گوش دادن به داستان هایی که او می خواهد به اشتراک بگذارد و پذیرفتن احساسات او بدون به حداقل رساندن از دست دادن او بسیار مهم است.
  • گاهی اوقات یک مرحله اقدام ممکن است به معنای کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان باشد.

 

 

 

نحوه حمایت عاطفی

3 حمایت خود را به روش های ملموس نشان دهید. گاهی اوقات گفتن جملاتی مانند “اگر به من نیاز دارید من اینجا هستم” یا “نگران نباش” راحت است. به جای اینکه واقعاً کاری برای کمک کردن انجام دهید، همه چیز درست می شود. با این حال، این واقعاً مهم است که به جای اینکه صرفاً لبیک بگویید، حمایت خود را نشان دهید. پس از گذراندن زمان فعالانه برای گوش دادن به صحبت های شخص، احتمالاً ایده ای در مورد کارهای خاصی خواهید داشت که می توانید انجام دهید تا به او کمک کنید احساس حمایت بیشتری کند. اگر گیر کرده اید، در اینجا چند دستورالعمل برای به حرکت درآوردن افکار خود آورده شده است:

  • به جای گفتن «همه چیز خوب خواهد شد»، می‌توانید هر کاری که در توان دارید انجام دهید تا شرایط را برای فرد بهتر کنید. به عنوان مثال، می توانید به یک دوست بیمار کمک کنید تا یک متخصص پزشکی خوب پیدا کند یا به او کمک کنید تا در مورد گزینه های درمانی تحقیق کند.
  • علاوه بر گفتن «دوستت دارم»، می‌توانید کاری برای کسی انجام دهید که می‌دانید قدردانش خواهد بود. این می تواند شامل خرید هدیه برای آنها، گذراندن زمان بیشتر با آنها، یا بردن آنها به مکانی خاص برای کمک به کاهش استرس باشد.
  • به‌جای گفتن «من اینجا برای شما هستم»، می‌توانید شام را برای او بیاورید یا در کارهایی که باید انجام دهد کمک کنید تا مراحل عمل را انجام دهد.

 

 

نحوه حمایت عاطفی

4 با فرد مورد نظر پیگیری کنید. هر کسی برنامه ای دارد و گاهی اوقات همه چیز شلوغ می شود، اما مهم است که برای کمک به فرد وقت بگذارید. آنها احتمالاً حمایت کلامی زیادی دریافت کرده‌اند، اما این سطح عمیق‌تر حمایت بسیار بیشتر قابل قدردانی است. به یاد داشته باشید، اعمال کوچک مهربانی واقعاً به شما کمک می کند.

نکات

  • وقتی سعی می کنید طرف مقابل را درک کنید و همدلی نشان دهید، احساسات درونی می توانند کمک کنند. وقتی حدس می‌زنید که کسی چه احساسی دارد یا پیشنهاد می‌دهد، خوب است که با دل و جرات پیش بروید. با این حال، اگر آن شخص شما را تصحیح کرد، تصحیح او را بپذیرید. پذیرش بی قید و شرط بخش بزرگی از حمایت عاطفی است.
  • به یاد داشته باشید، حمایت کردن به این معنی نیست که با تصمیم آن شخص موافق هستید. اگر فکر می کنید چیزی مضر است، لازم نیست برای نشان دادن حمایت عاطفی با آن فرد موافق باشید.
  • تجربه فرد را به حداقل ندهید. اگرچه ممکن است برای شما مهم به نظر نرسد، اما اگر او پریشانی عاطفی را تجربه می کند، احتمالاً این وضعیت برای او بسیار استرس زا است.
  • روی طرف مقابل متمرکز بمانید. زمانی که سعی می کنید از دیگران حمایت کنید، مراقب به اشتراک گذاری تجربیات خود باشید. اگرچه گاهی اوقات به اشتراک گذاشتن تجربیات خود مؤثر است، اما در مواقع دیگر ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، به خصوص اگر فرد احساس کند که شما سعی می کنید موقعیت یا احساسات او را به حداقل برسانید. بنابراین احتمالاً بهتر است روی وضعیت او متمرکز بمانید.
  • از اظهار نظر خودداری کنید مگر اینکه مستقیماً از شما بازخورد خواسته شود. زمان و مکان برای دادن توصیه های ناخواسته، به خصوص در موقعیت های خطرناک وجود دارد. با این حال، اگر شرایط فقط به شما اجازه می دهد که حمایت عاطفی از خود نشان دهید، بهتر است تا زمانی که او نظر خود را درخواست نکند از اظهار نظر خودداری کنید.
  • هنگامی که در حال بررسی راه‌حل‌ها هستید، استفاده از سؤالات «چه می‌شد» یک راه عالی برای پیشنهاد راه‌حل‌های سالم‌تر و متعادل‌تر است، بدون اینکه زیاد به نظر برسند.
  • به یاد داشته باشید که شما به جای آن شخص تصمیم نمی گیرید. وظیفه شما این است که از او حمایت کنید و در تصمیم گیری خود به او کمک کنید.
  • مطمئن شوید که آرام هستید. قبل از تلاش برای حمایت از شخص دیگری، مطمئن شوید که خودتان از نظر عاطفی در یک مکان سالم هستید. این برای او – یا شما – هیچ فایده ای ندارد اگر در تلاش برای حمایت از او عصبانی باشید.
  • مطمئن باشید که هر کاری را که برای کمک به انجام آن متعهد هستید انجام می دهید. بهتر است برای کارهایی داوطلب شوید که می‌دانید واقعاً می‌توانید به آن‌ها متعهد شوید، نه اینکه بعداً با برگشتن به قول خود، فرد را ناامید کنید.

 

 

هشدارها

  • اگر در طول بحران حمایت می کنید، حتما مراقب محیط خود باشید تا از ایمنی همه اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز به کمک پزشکی، آن را در اولویت قرار دهید.
  • تحقیقات نشان داده است که وقتی می‌خواهید حمایت خود را نشان دهید، برخی از لمس‌های فیزیکی خوب است. با این حال، بسیار مهم است که لمس را محدود کنید مگر اینکه شخص را به خوبی بشناسید. در آغوش گرفتن ممکن است برای یک دوست خوب خوب باشد، اما برای یک آشنا، حتی یک آغوش ساده ممکن است واکنشی مرتبط با تروما ایجاد کند. پس حتما لمس کردن را محدود کنید و قبل از در آغوش گرفتن شخص دیگری اجازه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *