نوشیدنی های انرژی زا شما مفید هستند یا مضر؟
7 ماده غذایی که انرژی شما را از بین می برد!,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
7 ماده غذایی که انرژی شما را از بین می برد!
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
اسید سیتریک چیست و آیا مضر است؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
اسید سیتریک چیست و آیا مضر است؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

نوشیدنی های انرژی زا شما مفید هستند یا مضر؟

نوشیدنی های انرژی زا برای افزایش انرژی، هوشیاری و تمرکز شما طراحی شده اند. افراد در هر سنی آنها را مصرف می کنند و محبوبیت آنها همچنان افزایش می یابد.اما برخی از متخصصان بهداشت هشدار داده اند که نوشیدنی های انرژی زا ممکن است عواقب مضری داشته باشند، که باعث شده بسیاری از افراد ایمنی خود را زیر سوال ببرند. این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون به خوبی و بدی نوشیدنی های انرژی زا می پردازد و مروری گسترده بر اثرات آن بر سلامتی ارائه می دهد.

 

نوشیدنی های انرژی زا چیست؟

نوشیدنی های انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که حاوی ترکیباتی هستند که برای افزایش انرژی و عملکرد ذهنی به بازار عرضه می شوند.

Red Bull ، 5-Hour Energy ،Monster ،AMP ،Rockstar ، NOS و Full Throttle نمونه هایی از محصولات محبوب نوشیدنی های انرژی زا هستند.تقریباً همه نوشابه های انرژی زا حاوی ماده کافئین برای تحریک عملکرد مغز و افزایش هوشیاری و تمرکز هستند.

با این حال، میزان کافئین در محصول مختلف متفاوت است. این جدول محتوای کافئین برخی از نوشیدنی های انرژی زای محبوب را نشان می دهد:

 

اندازه محصول محتوای کافئین
ردبول 8.4 اونس (250 میلی لیتر) 80 میلی گرم
AMP 16 اونس (473 میلی لیتر) 142 میلی گرم
هیولا 16 اونس (473 میلی لیتر) 160 میلی گرم
ستاره ی راک 16 اونس (473 میلی لیتر) 160 میلی گرم
NOS 16 اونس (473 میلی لیتر) 160 میلی گرم
گاز 16 اونس (473 میلی لیتر) 160 میلی گرم
انرژی 5 ساعته 1.93 اونس (57 میلی لیتر) 200 میلی گرم

در صورتی که سازنده محتوای کافئین را ذکر نکرده باشد ، تمام اطلاعات کافئین موجود در این جدول از وب سایت سازنده یا از Caffeine Informer گرفته شده است.

نوشیدنی های انرژی زا همچنین به طور معمول حاوی چندین ترکیب دیگر هستند. برخی از رایج ترین مواد غیر از کافئین در زیر ذکر شده است:

  • شکر: معمولاً منبع اصلی کالری در نوشابه های انرژی زا است، اگرچه برخی از آنها قند ندارند و کربوهیدرات کمی دارند.
  • ویتامین های گروه B: نقش مهمی در تبدیل غذایی که می خورید به انرژی مورد استفاده بدن شما ایفا می کند.
  • مشتقات اسید آمینه: نمونه های آن تائورین و ال کارنیتین هستند. هر دو به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و در چندین فرآیند بیولوژیکی نقش دارند.
  • عصاره های گیاهی: گوارانا به احتمال زیاد کافئین بیشتری اضافه می کند، در حالی که جینسینگ ممکن است تأثیرات مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد.

خلاصه: نوشیدنی های انرژی زا برای افزایش انرژی و عملکرد ذهنی طراحی شده اند. آنها حاوی ترکیبی از کافئین، شکر، ویتامین ها، مشتقات اسید آمینه و عصاره های گیاهی هستند.

 

نوشیدنی های انرژی زا می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند!

مردم به دلایل مختلف از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند.یکی از رایج ترین آنها افزایش هوشیاری ذهنی با بهبود عملکرد مغز است. اما آیا تحقیقات واقعاً نشان می دهد که نوشیدنی های انرژی زا می توانند این مزیت را داشته باشند؟ مطالعات متعدد تأیید می کنند که نوشیدنی های انرژی زا می توانند اندازه عملکرد مغز مانند حافظه ، تمرکز و زمان واکنش را بهبود بخشیده و در عین حال خستگی روانی را نیز کاهش دهند.

در واقع، یک مطالعه، به طور خاص، نشان داد که نوشیدن فقط یک قوطی 8.4 اونسی (500 میلی لیتر) ردبول هم باعث افزایش تمرکز و هم حافظه تا 24 درصد می شود.

بسیاری از محققان معتقدند این افزایش عملکرد مغز را فقط می توان به کافئین نسبت داد، در حالی که برخی دیگر حدس زده اند که ترکیب کافئین و شکر در نوشیدنی های انرژی زا برای بیشترین فایده ضروری است.

خلاصه: مطالعات متعدد نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا می توانند خستگی ذهنی را کاهش داده و عملکرد مغز مانند حافظه، تمرکز و زمان واکنش را بهبود بخشند.

 

نوشیدنی های انرژی زا ممکن است به افراد در هنگام خستگی کمک کند!

یکی دیگر از دلایلی که مردم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند این است که به آنها کمک می کند تا در زمان کمبود خواب یا خستگی فعالیت کنند.رانندگان در سفرهای شبانه طولانی و دیر هنگام غالباً به دنبال نوشیدنی های انرژی زا هستند تا به آنها کمک کند تا هنگام رانندگی هشیار بمانند.

مطالعات متعدد با استفاده از شبیه سازی های رانندگی به این نتیجه رسیده اند که نوشیدنی های انرژی زا می تواند کیفیت رانندگی را افزایش داده و خواب آلودگی را کاهش دهد ، حتی در رانندگانی که کم خوابی دارند.به طور مشابه، بسیاری از کارگران شیفت شب از نوشیدنی های انرژی زا برای کمک به آنها در برآوردن نیازهای شغلی در ساعاتی که اکثر مردم کاملاً خوابیده اند، استفاده می کنند.

اگرچه نوشیدنی های انرژی زا نیز ممکن است به این کارگران کمک کند تا هوشیار و بیدار بمانند، اما حداقل یک مطالعه نشان داده است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند بر کیفیت خواب پس از شیفت آنها تأثیر منفی بگذارد.

خلاصه: نوشیدنی های انرژی زا می توانند به افراد در حالت خستگی کمک کنند ، اما ممکن است پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا، کیفیت خواب کاهش یابد.

نوشیدنی های انرژی زا ممکن است در برخی افراد مشکلات قلبی ایجاد کند!

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های انرژی زا می توانند عملکرد مغز را بهبود ببخشند و به شما کمک می کنند تا هنگام خستگی هوشیار بمانید.با این حال ، این نگرانی نیز وجود دارد که نوشیدنی های انرژی زا ممکن است به مشکلات قلبی کمک کنند.

یک بررسی نشان داد که استفاده از نوشیدنی انرژی زا در چندین مورد از مشکلات قلبی دخیل بوده است که نیاز به مراجعه به اورژانس داشت.علاوه بر این ، سالانه بیش از 20000 سفر به اورژانس تنها در ایالات متحده با مصرف نوشیدنی های انرژی زا مرتبط است.

علاوه بر این ، مطالعات متعدد بر روی انسان نیز نشان داده است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا ممکن است فشار خون و ضربان قلب را افزایش داده و نشانگرهای مهم عملکرد عروق خونی را کاهش دهد ، که می تواند برای سلامت قلب مضر باشد. اکثر متخصصان معتقدند مشکلات قلبی مرتبط با مصرف نوشیدنی های انرژی زا در نتیجه مصرف زیاد کافئین ایجاد می شود.

این منطقی به نظر می رسد، زیرا بسیاری از افرادی که پس از نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا دچار مشکلات جدی قلبی شده بودند، بیش از سه نوشیدنی انرژی زا را همزمان مصرف می کردند یا آنها را با الکل مخلوط می کردند.

اگر سابقه بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد در مورد استفاده از نوشیدنی های انرژی زا محتاط باشید، اما بعید است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا در بزرگسالان سالم و بدون سابقه بیماری قلبی باعث مشکلات قلبی شود.

خلاصه: بسیاری از افراد پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا دچار مشکلات قلبی شده اند ، احتمالاً به دلیل نوشیدن زیاد کافئین یا مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل.

برخی از انواع آن با شکر پر شده است!

اکثر نوشابه های انرژی زا حاوی مقدار قابل توجهی قند هستند.به عنوان مثال ، یک قوطی 8.4 اونسی (250 میلی لیتری) ردبول حاوی 27 گرم (حدود 7 قاشق چای خوری) شکر است، در حالی که یک قوطی 16 اونسی (473 میلی لیتری) هیولا حاوی 54 گرم (حدود 14 قاشق چای خوری) قند.

مصرف این مقدار قند باعث افزایش قند خون هر فردی می شود، اما اگر در کنترل قند خون خود مشکل دارید یا دیابت دارید، باید در مورد نوشیدنی های انرژی زا احتیاط کنید.

مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند، مانند اکثر نوشیدنی های انرژی زا ، منجر به افزایش قند خون می شود که می تواند برای سلامتی مضر باشد، به ویژه اگر شما مبتلا به دیابت هستید. این افزایش قند خون با افزایش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب همراه است که در ایجاد تقریباً هر بیماری مزمن دخیل است.

اما حتی افراد بدون دیابت نیز ممکن است نگران قند موجود در نوشابه های انرژی زا باشند. یک مطالعه گزارش داد که نوشیدن روزانه یک یا دو نوشیدنی شیرین شده با شکر با 26 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان نوشابه های انرژی زا در حال تولید محصولاتی هستند که یا قند کمتری دارند یا آن را به طور کامل حذف کرده اند. این نسخه ها بیشتر برای افراد دیابتی یا کسانی که سعی می کنند رژیم کم کربوهیدرات داشته باشند مناسب است.

خلاصه: افراد دیابتی باید از نوشیدنی های انرژی زا کم یا بدون قند استفاده کنند تا از افزایش مضر قند خون جلوگیری شود.

ترکیب نوشیدنی های انرژی زا و الکل خطرات جدی برای سلامتی دارد

مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل در بین جوانان و دانشجویان بسیار محبوب است.با این حال، این یک نگرانی عمده بهداشت عمومی است. اثرات تحریک کننده کافئین در نوشیدنی های انرژی زا می تواند بر اثرات افسردگی الکل غلبه کند. این می تواند باعث شود شما کمتر مست شوید در حالی که هنوز اختلالات مربوط به الکل را تجربه می کنید.

این ترکیب می تواند بسیار نگران کننده باشد. افرادی که نوشیدنی های انرژی زا با الکل مصرف می کنند، مصرف الکل بیشتری را گزارش می کنند. آنها همچنین بیشتر مشروب می خورند و رانندگی می کنند و از آسیب های ناشی از الکل رنج می برند. علاوه بر این ، یک مطالعه بر روی 403 جوان بزرگسال استرالیایی نشان داد که افراد هنگام نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا مخلوط با الکل در مقایسه با زمانی که به تنهایی الکل مصرف می کردند، تقریباً 6 برابر بیشتر دچار تپش قلب می شدند..

محبوبیت نوشیدنی های الکلی الکلی از قبل مخلوط شده در اواسط دهه 2000 افزایش یافت ، اما در سال 2010 در ایالات متحده سازمان غذا و دارومنبع معتبر به دنبال گزارش مشکلات پزشکی و مرگ و میر (FDA) شرکت ها مجبور شدند مواد محرک را از مشروبات الکلی حذف کنند.

با این حال ، بسیاری از افراد و کافه ها به تنهایی نوشیدنی های انرژی زا و الکل را مخلوط می کنند. به دلایل فوق ، مصرف نوشیدنی های انرژی زا با الکل توصیه نمی شود.

خلاصه:نوشیدنی های انرژی زا با الکل می توانند باعث شوند تا در حالی که هنوز مشکالت مربوط به الکل را تجربه می کنید، کمتر مست شوید. مصرف نوشیدنی های انرژی زا همراه با الکل توصیه نمی شود.

آیا کودکان یا نوجوانان باید نوشیدنی های انرژی زا بنوشند؟

برآورد 31 درصد از کودکان در سنین 12-17 به طور منظم مصرف نوشیدنی های انرژی. با این حال ، طبق توصیه های منتشر شده توسط آکادمی اطفال آمریکا در سال 2011 ، نوشیدنی های انرژی زا نباید توسط کودکان یا نوجوانان مصرف شود. استدلال آنها این است که کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا کودکان و نوجوانان را در معرض خطر وابستگی یا اعتیاد به این ماده قرار می دهد و همچنین ممکن است تأثیرات منفی بر قلب و مغز در حال توسعه داشته باشد.

متخصصان همچنین محدودیت های کافئین را برای این سنین تعیین کردند و توصیه کردند که نوجوانان بیش از 100 میلی گرم کافئین در روز و کودکان کمتر از 1.14 میلی گرم کافئین به ازای هر پوند (2.5 میلی گرم/کیلوگرم) از وزن بدن خود در روز . این مقدار معادل حدود 85 میلی گرم کافئین برای یک کودک 75 کیلویی (34 کیلوگرمی) 12 سال یا کمتر است. بسته به مارک و اندازه یک نوشیدنی انرژی زا، غلبه بر این توصیه های کافئین تنها با یک قوطی دشوار نخواهد بود.

خلاصه: به دلیل اثرات منفی احتمالی کافئین در این جمعیت ، سازمان های بهداشتی و درمانی پیشرو از استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در کودکان و نوجوانان دلسرد می شوند.

 

آیا کسی باید نوشیدنی های انرژی زا بنوشد؟ چقدر زیاد است؟

بیشتر نگرانی های بهداشتی مربوط به نوشیدنی های انرژی زا بر محتوای کافئین آنها متمرکز است. نکته مهم این است که به طور کلی توصیه می شود که بزرگسالان بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند .نوشابه های انرژی زا به طور معمول فقط حاوی 80 میلی گرم کافئین در 8 اونس (237 میلی لیتر) هستند که تقریباً به اندازه یک فنجان قهوه نزدیک است.

مشکل این است که بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا در ظروف بزرگتر از 8 اونس (237 میلی لیتر) به فروش می رسند. علاوه بر این، برخی از آنها حاوی کافئین بیشتری هستند، به ویژه “شات انرژی” مانند انرژی 5 ساعته، که دارای 200 میلی گرم کافئین در تنها 1.93 اونس (57 میلی لیتر) است.

علاوه بر این، چندین نوشیدنی انرژی زا حاوی عصاره های گیاهی مانند گوارانا ، منبع طبیعی کافئین است که حاوی حدود 40 میلی گرم کافئین در گرم است.

تولید کنندگان نوشابه های انرژی زا ملزم به درج این مطلب در محتوای کافئین مندرج در برچسب محصول نیستند ، این بدان معناست که میزان کل کافئین بسیاری از نوشیدنی ها را می توان به شدت دست کم گرفت.

بسته به نوع و اندازه نوشیدنی انرژی زایی که مصرف می کنید ، اگر از چندین نوشیدنی انرژی زا در یک روز استفاده کنید ، تجاوز به مقدار کافئین زیاد سخت نیست.

اگرچه بعضاً نوشیدن یک نوشیدنی انرژی زا هیچ آسیبی نمی رساند ، اما احتمالاً عاقلانه است که از مصرف نوشیدنی های انرژی زا به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود اجتناب کنید.

اگر تصمیم به مصرف نوشیدنی های انرژی زا دارید، آنها را به بیش از 16 اونس (473 میلی لیتر) یک نوشیدنی انرژی زای استاندارد در روز محدود نکنید و سعی کنید سایر نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید تا از مصرف زیاد کافئین جلوگیری کنید.

زنان باردار و شیرده ، کودکان و نوجوانان باید به طور کامل از نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنند.

خلاصه: بعضاً نوشیدن یک نوشیدنی انرژی زا مشکلی ایجاد نمی کند. برای کاهش آسیب های احتمالی، مصرف خود را به 16 اونس (473 میلی لیتر) در روز محدود کنید و از سایر نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

جمع بندی

نوشیدنی های انرژی زا با افزایش عملکرد مغز و کمک به عملکرد هنگام خستگی یا کم خوابی می توانند برخی از مزایای وعده داده شده خود را ارائه دهند. با این حال، تعدادی از نگرانی های بهداشتی در مورد نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد، به ویژه مربوط به مصرف زیاد کافئین، میزان قند و مخلوط کردن آنها با الکل.

اگر نوشیدنی های انرژی زا را انتخاب می کنید، مصرف خود را به 16 اونس (473 میلی لیتر) در روز محدود کنید و از “شات های انرژی زا” دوری کنید. علاوه بر این، سعی کنید میزان مصرف سایر نوشیدنی های کافئین دار خود را کاهش دهید تا از اثرات مضر کافئین زیاد جلوگیری کنید.

برخی از افراد، از جمله زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان ، باید از نوشیدنی های انرژی زا به طور کامل اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *