نکاتی درباره بند ناف

مراقبت از بند ناف

در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی نکاتی درباره بند ناف می پردازیم.

بند ناف چیست؟

بند ناف یک ساختار لوله مانند است که غذا و اکسیژن را از مادر در دوران بارداری به  نوزاد منتقل می کند . همچنین مواد زائد را از بدن نوزاد دور می کند تا بدن مادر بتواند آنها را از بین ببرد.

پس از زایمان، پزشک طناب را محکم کرده و قطع می کند. بند ناف اعصاب ندارد، بنابراین نه شما و نه کودک شما چیزی را احساس نخواهید کرد. یک کنده کوچک روی شکم فرزند شما باقی می ماند. طول آن می تواند از نیم اینچ تا یک اینچ باشد.

در ابتدا، شاخه ممکن است براق و زرد به نظر برسد. اما با خشک شدن، ممکن است قهوه ای یا خاکستری یا حتی ارغوانی یا آبی شود. قبل از اینکه خود به خود بیفتد چروکیده و سیاه می شود.

معمولاً بین 10 تا 14 روز پس از تولد نوزاد از بین می رود، اما می تواند تا 21 روز طول بکشد.

مراقبت از طناب بند ناف نوزاد

در اینجا چند نکته را باید در نظر بگیرید تا سیم جدا شود:

  • ملایم باشید. دستان خود را از آن دور کنید و هرگز آن را نکشید.
  • سیم را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. از وان و سینک غافل شوید و به جای آن به کودک خود حمام اسفنجی بدهید.
  • سیم را تنها بگذارید تا زمانی که به خودی خود جدا شود. (در گذشته، پزشکان پیشنهاد می کردند که پایه بند ناف را با الکل مالش دهید تا خشک شود ، اما این راهنما تغییر کرده است.)
  • پوشک ها را تا کنید تا در زیر بند ناف قرار بگیرند تا از ادرار کوچولوی شما محافظت شود. می توانید به دنبال پوشک هایی باشید که ناحیه ای برای بند ناف بریده شده یا لکه ای از پوشک معمولی بریده شده است. فقط یک تکه نوار در اطراف آن قرار دهید تا لبه ها بسته شوند.

اگر کودک شما مدفوع نامنظمی دارد و مدفوع روی بند ناف قرار می گیرد، آن را به آرامی با آب و صابون تمیز کنید.

بند ناف را اغلب از نظر عفونت بررسی کنید. در صورت مشاهده با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خون در انتهای بند ناف
  • ترشح سفید یا زرد
  • تورم یا قرمزی اطراف بند ناف
  • نشانه هایی که نشان می دهد ناحیه اطراف بند ناف باعث درد نوزاد می شود (به عنوان مثال، هنگامی که شما آن را لمس می کنید گریه می کند)

اگر نوزاد شما به دلیل تولد زودرس یا داشتن مشکل بهداشتی دیگر دارای وزن کم هنگام تولد بود، احتمال ابتلا به عفونت بیشتر است، بنابراین خوب است که مراقب هر یک از این علائم باشید.

وقتی کنده برداشته شود چه اتفاقی می افتد؟

دیدن چند قطره خون در پوشک نوزاد طبیعی است. اما در صورت جدا شدن طناب خون زیاد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بعد از 3 هفته بند ناف جدا نشد، صبور باشید. ناحیه را خشک نگه دارید و مطمئن شوید پوشک کودک شما آن را پوشانده نیست. اگر 6 هفته از بین نرفته است یا علائم تب یا عفونت را مشاهده کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که بند ناف از بین رفت، منطقه را تمیز و خشک نگه دارید. ممکن است متوجه یک مایع چسبناک و زرد رنگ شوید که از آن خارج می شود. این طبیعی است. گاهی اوقات با جدا شدن کابل اتفاق می افتد. این چرک نیست و عفونت نیست.

همچنین ممکن است زخمی روی ناف مشاهده کنید. این هم طبیعی است. اما اگر معده نوزاد قرمز شد، تب کرد، یا متوجه ترشح کدر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات، کمی بافت اسکار ممکن است یک توده قرمز رنگ روی ناف ایجاد کند. این برآمدگی گرانولوم ناف نامیده می شود. اگر این را مشاهده کردید و در عرض یک هفته برطرف نشد ، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها نیترات نقره را روی آن قرار می دهند. این منطقه را می سوزاند تا بافت خشک شود. اما به یاد داشته باشید ، بند ناف عصبی ندارد، بنابراین کودک شما آن را احساس نخواهد کرد.

در برخی مواقع، احتمالاً با خود فکر خواهید کرد که فرزند شما چه نوع دور شکمی خواهد داشت. آیا این یک “innie” یا “outie” خواهد بود؟ شما باید منتظر بمانید تا کنده از بین برود تا مطمئن شوید. اما بدانید که ظاهر ناف نوزاد شما هیچ ارتباطی با نحوه بریدن بند ناف توسط پزشک ندارد.

 

عوارض بند ناف

آنها اغلب اتفاق نمی افتند، اما برخی شرایط سلامتی با کنده بند ناف در ارتباط هستند، از جمله:

  • امفالیت: این زمانی است که ناحیه اطراف کنده بند ناف عفونی می شود. علائم می تواند شامل حساسیت، خونریزی یا نشت مایع از ناف ، تحریک پذیری و تب باشد. نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.
  • فتق ناف: با این وضعیت، قسمتی از روده نوزاد از طریق ماهیچه های نزدیک به ناف خود عبور می کند. معمولاً جدی نیست و معمولاً تا 2 سالگی به خودی خود بهتر می شود.

گرانولوم ناف: این یک توده کوچک قرمز مایل به صورتی است که در صورت افتادن بقیه بند ناف از بین نمی رود. درد ندارد و پزشک نوزاد شما می تواند با بستن بخیه یا فریز کردن آن با نیتروژن مایع ، آن را برطرف کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *