نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!

نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!

کم کاری تیروئید به عنوان کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود. این وضعیت بر غده تیروئید تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به این بیماری مقدار کمی هورمون تیروئید تولید می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین یائسگی و تیروئید و اینکه چگونه علائم و عوارض یائسگی ممکن است تحت تأثیر کم کاری تیروئید قرار گیرد، این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید.

کم کاری تیروئید و یائسگی علائمی دارند. کم کاری تیروئید همچنین در زنان میانسال شایع است. در این زمان است که زنان یائسه می شوند.

 

عملکرد استروژن و تیروئید

سطح استروژن در دوران یائسگی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این باعث بسیاری از علائم مرتبط با یائسگی می شود. سطح استروژن همچنین ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد.

در یک مطالعه بررسی شده معتبر منبع معتبر از سال 2011، محققان نقشی را که سطح استروژن بر گیرنده های تیروئید دارد بررسی کردند. گیرنده های تیروئید مولکول هایی هستند که به هورمون های تیروئید اجازه ورود به سلول ها را می دهند. محققان دریافتند که سطح استروژن ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد و منجر به اختلالات تیروئید شود. برای درک بهتر رابطه بین این دو هورمون، تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید: یائسگی: 11 نکته ای که همه خانم ها باید بدانند!

 

آیا کم کاری تیروئید می تواند بر علائم یائسگی تأثیر بگذارد؟

کم کاری تیروئید می تواند علائم یائسگی را افزایش یا بدتر کند. یک مطالعه تحقیقاتی منبع معتبر از سال 2007 نشان داد که زنان مبتلا به اختلال تیروئید و یائسگی شدید پس از درمان اختلال تیروئید، علائم بهبود یافته را تجربه می کنند. این نشان می دهد که درمان اختلالات تیروئید می تواند به مدیریت علائم یائسگی کمک کند.

کم کاری تیروئید و یائسگی نیز علائم همپوشانی زیادی دارند. داشتن هر دو بیماری ممکن است خطر و شدت این علائم را همپوشانی کند.

علائم و نشانه ها

به طور متوسط​، یائسگی در سن 51 سالگی برای زنان اتفاق می افتد. کم کاری تیروئید می تواند در هر زمان رخ دهد. علائم زیر معمولاً در یائسگی و کم کاری تیروئید مشاهده می شود:

 

یائسگی تیروئید
گرگرفتگی و تعریق شبانه افزایش حساسیت به سرما
بی نظمی در مجاری ادراری تحتانی، مانند تکرر ادرار یا ادرار زیاد در شب سطح بالاتری از چربی خون، مانند تری گلیسیرید و کلسترول
خواب آشفته ضربان قلب کندتر
مشکلات تمرکز و یادگیری ضعف حافظه
تغییر در انرژی یا احساس خستگی خستگی مداوم یا احساس خستگی
تغییرات در وزن بدن، مانند افزایش ناگهانی وزن افزایش چربی خون
آتروفی ووولین واژن و خشکی ضعف در عضلات و مفاصل
توقف چرخه قاعدگی نازک شدن موی سر
تغییرات خلقی افسردگی یا غمگینی
گرفتگی صدا
پوست خشک و چاک دار شدن پوست

بیشتر بخوانید: میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟

 

آیا کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش خطر عوارض در یائسگی شود؟

اختلالات تیروئید همچنین ممکن است خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت یائسگی را افزایش دهد. یکی از رایج ترین عوارض یائسگی پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان است. تحقیقات نشان می دهد که کم کاری تیروئید همچنین می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد. زنان قفقازی با چربی کم بدن بالاترین گروه در معرض پوکی استخوان هستند.

یکی دیگر از عوارض شایع یائسگی، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. سطح پایین هورمونهای تیروئید همچنین خطر را افزایش می دهد منبع معتبر اختلالات قلبی.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر مشکوک به مشکلات تیروئید هستید یا علائم یائسگی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک مراقبت های اولیه ممکن است شما را به یک متخصص غدد ارجاع دهد. همچنین ممکن است از مراجعه به یک متخصص زنان بهره مند شوید.

هنگام مراجعه به پزشک خود، با اطلاعات زیر آماده شوید:

  • علائم، به ویژه خستگی، گرگرفتگی، تغییر وزن و تغییرات خلقی
  • شدت و مدت علائم و اینکه آیا در حال بدتر شدن هستند
  • سابقه اختلالات غدد درون ریز در خانواده شما، به ویژه مربوط به اختلالات تیروئید
  • بی نظمی در چرخه قاعدگی شما
  • الگوهای غذایی شما

بیشتر بخوانید: آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

 

بررسی عملکرد تیروئید

برای بررسی عملکرد تیروئید می توان از چند آزمایش خون مختلف استفاده کرد:

تست TSH

پزشک شما از این آزمایش برای یافتن غلظت هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) در خون شما استفاده می کند. هنگامی که تیروئید فعالیت کمتری دارد بدن شما TSH بیشتری تولید می کند. همچنین هورمونهای T3 و T4 کمتری تولید می کند. سطح TSH زیر نرمال نشان دهنده پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار است. سطح بالا نشان دهنده کم کاری تیروئید است.

 

تست T4

در این آزمایش میزان هورمون T4 در خون بررسی می شود. این هورمون یا غیرفعال است و به پروتئین ها متصل است، یا فعال و غیرقانونی است. سطح بالا احتمال پرکاری تیروئید را نشان می دهد.

 

تست T3

T3 هورمون دیگری است که توسط تیروئید تولید می شود. پزشکان از این آزمایش برای تأیید پرکاری تیروئید استفاده می کنند. سطح T3 تا زمانی که شرایط شدید نشود، به طور قابل توجهی کاهش نمی یابد. بنابراین، پزشکان و تکنسین های آزمایشگاهی برای تعیین کم کاری تیروئید از آزمایش دیگری استفاده می کنند.

 

آزمون TSI

این آزمایش برای شناسایی وجود آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین محرک تیروئید، که در افراد مبتلا به بیماری گریوز وجود دارد، استفاده می شود. بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد. این تست اغلب در خانم های باردار یا افرادی که استفاده می شوند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!

 

جمع بندی

کم کاری تیروئید و یائسگی علائمی دارند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که سطح استروژن ممکن است بر سطح هورمون های تیروئید تأثیر بگذارد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که کم کاری تیروئید می تواند علائم و عوارض یائسگی را افزایش دهد. ممکن است علائمی مانند خستگی و تغییر وزن را تجربه کنید. اگر این علائم پایدار است، با پزشک خود صحبت کنید و اطلاعات دقیق در مورد علائم و چرخه قاعدگی را در اختیار آنها قرار دهید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی و یائسگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *