نگهداری و پرورش گل آدنیوم
دانلود فونت Brighly Crush
دانلود فونت Brighly Crush
۱۳۹۹-۰۷-۲۱
راهنمای کامل گل بنسای
راهنمای کامل گل بنسای
۱۳۹۹-۰۷-۲۱
نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

گل آدنیوم ( Adenium ) عضوی از خانواده ( Apocynaceae ) و بومی شرق و جنوب آفریقا است و تایلند از بزرگترین تولید کنندگان این گل در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. این گل نیز مانند دیگر اعضای خانواده خود سمی می‌باشد و باید از کودکان و حیوانات خانگی دور بماند. همین نکته منفی سبب شده است که نگهداری آن در بعضی از خانه ها سخت باشد و باید قبل از خرید آن، شرایط خود را برای نگهداری از آن بررسی کنید.

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نوردهی :

همانطور که گفته شد، آدنیوم بومی مناطق گرم و مرطوب است و بنابراین به نور غیر مستقیم زیادی نیاز دارد. برای گلدهی آدنیوم باید آن را حداقل 4 الی 5 ساعت در روز در معرض هوای آزاد و نور مستقیم قرار دهید. توجه داشته باشید که گلدهی در مکان های کم نور اتفاق نمی‌افتد و میزان برگها در این شرایط کم شده و ساقه ها بلند و باریک رشد می‌شوند. بهترین مکان برای قرارگیری آدنیوم، مکانی با نصف سایه و نصف نور کامل خورشید است. بهتر است آدنیوم های جوان را از نور شدید آفتاب در امان نگه دارید و با بزرگ شدن آنها میزان نور دریافتی را بیشتر کنید.

آبیاری :

در زمان رشد گیاه یعنی فصل بهار و اوایل تابستان بهتر است از آبیاری گیاه غافل نشوید و به آن خشکی ندهید در غیر این صورت رشد آدنیوم، کند یا حتی متوقف می‌شود. پس آدنیوم های جوان را بیشتر آبیاری کرده و سیراب کنید و هرچه گیاه بزرگتر می‌شود، آبیاری را کمتر کنید. بهتر است در پاییز و زمستان که فصل خواب گیاه است، آبیاری را کمتر کنید ( به عنوان مثال هر 20 روز یکبار ) تا ریشه نسوزد و بعد از اتمام خواب سریعا گل دهد.

خاک مناسب :

خاک سبک با زهکشی بالا برای خروج آب اضافی برای این گیاه مناسب است. خاک کاکتوس و ترکیبات ماسه، کوکوپیت و ورمیکولیت برای رشد بهتر آدنیوم مناسب است. خاکی که رطوبت را زیادی در خود نگه دارد اصلا برای آدنیوم مناسب نیست.

رطوبت :

آدنیوم خشکی هوا را به نسبت کم تحمل می‌کند اما بهترین رشد را در شرایط دمایی شبیه به زادگاه خود یعنی هوای گرم و مرطوب خواهد داشت. اگر می‌خواهید آدنیومی زیبا با ساقه و تنه قطور داشته باشید باید از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک گرفته و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. رطوبت نقش موثری در زیبا شدن ساقه و تنوع رنگی گلهای آدنیوم خواهد داشت.

دمای مناسب :

این گل بازه دمایی بین 10 تا 30 درجه را تحمل می‌کند و دماهای بالا برای آدنیوم مشکلی به وجود نمی‌آورد اما باید این گل را از دماهای پایینتر از 16 درجه دور نگه دارید چرا که در دماهای پایینتر از 16 درجه ممکن است برگها رو به زردی بروند. می‌توانید آدنیوم را در تابستان و بهار در بیرون از منزل و در مکانی نیم سایه نگه دارید. توجه داشته باشید که بهتر است آدنیوم  در زمستان پشت پنجره باشد تا دمای 10 درجه را تجربه کرده و به خواب زمستانی برود. این خواب زمستانی به گلدهی در اوایل بهار کمک می‌کند.

کوددهی :

تغذیه این گل در طبیعت و باغچه توسط گستراندن ریشه ها در خاک انجام می‌شود اما در شرایط گلدانی باید در زمان رشد یعنی از فصل بهار تا پاییز ماهی یک مرتبه با کود 20-20-20 تغذیه شود تا رشد آن متوقف نشود. توجه داشته باشید که از کودهای با فسفر و پتاس بالا استفاده کنید و از کودهای دارای ترکیبات اوره و ازت استفاده نکنید.

تعویض گلدان :

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

آدنیوم در صورت بودن در مکانی با شرایط مناسب، رشد خوبی خواهد داشت و به تعویض گلدان سالیانه و یا 2 سال یکبار نیاز دارد. توجه داشته باشید که در زمان تعویض گلدان حتما خاک قبلی را تعویض کرده و ریشه های ناسالم را جدا کنید.

هرس :

اگر خواهان یک آدنیوم بوته ای و پر با گلدهی بالا هستید حتما هرس کردن آن را فراموش نکنید. این کار با حذف شاخه و جوانه انتهایی، حذف برگها و شاخه های پیر انجام می‌شود. با حذف جوانه های انتهای ساقه، گیاه چند شاخه می‌شود و گلدهی آن افزایش می‌یابد. بنابراین هر یک یا 2 سال یکبار ساقه های بلند، علفی و ضعیف را حذف کنید تا انرژی گیاه بیشتر صرف گلدهی و قطور شدن تنه شود. بهترین زمان برای انجام دادن هرس، در سال اول گیاه است تا زیبایی آن تثبیت شود.

گلدهی :

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

نگهداری و پرورش گل آدنیوم

این گل در زادگاه خود در اواخر زمستان و اوایل بهار گلهای متنوع و شیپوری مانندی می‌دهد که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. توجه داشته باشید که تنها آدنیوم های بالغ دارای 2 یا 3 سال سن گل می‌دهند و برای گلدهی باید به مدت 2 ماه در دمای 10 درجه نگهداری شود تا شوک سرمایی، آنها را به گلدهی تشویق کند.

Comments are closed.