نگهداری و پرورش گل آگلونما
دانلود نت موسیقی March
دانلود نت موسیقی March
۱۳۹۹-۰۷-۱۴
چطور وقتی سفر هستید به گلها آب دهید؟ 6 نکته
چطور وقتی سفر هستید به گلها آب دهید؟ 6 نکته
۱۳۹۹-۰۷-۱۴
نگهداری و پرورش گل آگلونما

نگهداری و پرورش گل آگلونما

نگهداری و پرورش گل آگلونما

گل آگلونما از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به دلیل انبوه بودن برگهای گیاه، برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. کاشت آگلونما با دیگر گیاهان آپارتمانی در داخل یک گلدان مستطیلی بزرگ، مقایسه جالبی در شکل برگ‌ها ایجاد خواهد کرد و ایده زیبایی برای کاشت گل در منزل است. برای آشنایی با روشهای نگهداری، کاشت و تکثیر گل آگلونما با ما همراه شوید.

 

شرایط نگهداری گل آگلونما

نگهداری و پرورش گل آگلونما

نگهداری و پرورش گل آگلونما

نور گیاه آگلونما به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز دارد ولی در محیط‌های کم نور نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری را برای این گیاه تامین می‌کند.
آب نیاز آبی گل آگلونما نسبتا بالا است و لازم است خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری همواره مرطوب و نه خیس باشد. هفته‌ای دوبار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان هفته‌ای یکبار نیز مناسب است. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از حد به خصوص در زمستان باعث زرد شدن برگ‌های گیاه می شود.
مه پاشی
رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر و شادابی گیاه آگلونما کمک می‌کند. در تابستان هفته‌ای دوبار با اسپری برگ‌های گیاه را مه‌پاشی کنید.
دما در جه حرارت مناسب برای نگهداری گیاه آگلونما در تابستان 24 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 15 درجه است.
نکات خاک
خاک مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاکبرگ و ماسه می‌باشد. توجه داشته باشید خاک باید دارای زهکش مناسب برای خروج آب اضافی باشد.
کوددهی
برای رشد بهتر و عدم کمبود مواد غذایی برای گیاه توصیه می‌شود، در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کودهای مایع مخصوص گل‌های آپارتمانی کوددهی انجام شود.
تعویض گلدان ها
گل آگلونما گیاهی با رشد سریع است و به علت متراکم شدن ریشه‌ها و کم شدن جا برای رشد ریشه و سفت شدن خاک‌ها لازم است، در بهار هر سال تعویض گلدان با یک درجه بزرگتر انجام شود.
تمیز نمودن برگ‌ها
به منظور پاک کردن برگ‌های گیاه از پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب  استفاده کنید. توجه داشته باشید کاربرد مواد براق کننده شیمیایی به دلیل بستن روزنه‌های گیاه باعث از بین رفتن آن خواهد شد، پس از استفاده آنها خودداری کنید.
تکثیر نحوه تکثیر گل آگلونما

روش تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته، کاشت بذر و قلمه زدن است. البته بهترین و ساده‌ترین روش تکثیر آن جدا کردن جوانه‌های جانبی از گیاه مادری است. مراحل تکثیر این گیاه به گل دیفن باخیا شباهت زیادی دارد و به شرح زیر می باشد:

تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته

به منظور جدا کردن جوانه‌های جانبی از پایه مادری، ابتدا گیاه را به آرامی و بادقت از گلدان خارج کرده و با دست یا چاقوی تیز، جوانه‌های کناری را که دارای بیش از دو برگ هستند، همراه مقداری ریشه، از گیاه مادری جدا کنید. جوانه‌ها را در گلدان هایی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت بکارید. توجه داشته باشید که نباید هوا به ریشه برسد، بنابراین خاک اطراف ریشه را کاملاً فشرده کنید. برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای و ریشه‌زایی سریعتر گیاه توصیه می‌شود، روی قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ کند. به منظور تهویه چند سوراخ در بالای کیسه ایجاد کنید. گیاه را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. بعد از چند هفته تا دو ماه، ریشه‌دهی گیاه انجام می‌گیرد. بهترین زمان برای تکثیر گل آگلونما به این روش، اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

تکثیر آگلونما از طریق کاشت بذر

آگلونما را می توان از طریق کاشت بذر در اواخر بهار نیز تکثیر نمود. هنگامی که گیاه شما به گل‌دهی می رسد، پس از آن میوه‌هایی قرمز رنگ تولید می کند که می‌توانید از آنها برای کاشت گل آگلونمای جدید استفاده کنید. البته لازم به ذکر است، چنانچه هدف شما تولید بذر نمی‌باشد گل‌های گیاه را حتما جدا کنید، چون باعث ضعیف شدن شدید گیاه می شوند.

نگهداری و پرورش گل آگلونما

نگهداری و پرورش گل آگلونما

تکثیر آگلونما از طریق قلمه

برای قلمه زدن آگلونما در بهار، از ساقه‌های سالم و قوی گیاه قلمه تهیه کنید. به این منظور، ساقه را به قسمتهای ۴ تا ۵ سانتیمتری بریده و روی سطح خاک فشار دهید. طوری که یک سوم از ساقه به زیر خاک برود. خاک را مرطوب و گیاه را در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین می‌توانید همانند روش تقسیم بوته روی قلمه‌ها را با نایلون شفاف بپوشانید تا ریشه‌زایی سریعتر انجام شود. پس از ریشه‌زایی و هنگامی که گیاه کمی رشد کرد، آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. جالب است بدانید به گفته ناسا (سازمان فضایی آمریکا) آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان تصفیه کننده هوا است و برای پاکسازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهیدها مفید می‌باشد. بنابراین با کاشت آن در منزل و محیط کار علاوه بر سبز و با طروات کردن محیط، هوایی سالم را برای خود به ارمغان می‌آورید.

 

Comments are closed.