نگهداری و پرورش گل کاغذی
راهنمای نگهداری از گل سنگ
راهنمای نگهداری از گل سنگ
۱۳۹۹-۰۷-۱۳
دانلود فونت Agelast
دانلود فونت Agreloyc
۱۳۹۹-۰۷-۱۳
نگهداری و پرورش گل کاغذی

نگهداری و پرورش گل کاغذی

نگهداری و پرورش گل کاغذی

گل کاغذی در واقع گیاهی برای پرورش در بیرون از خانه است. به سرعت رشد می‌کند و پراکنده می‌شود و می‌تواند از سطوح بالا رود. این گیاه هم برای مناطق خشک و هم برای مناطق استوایی مناسب است. گل کاغذی خاصیتی دارد که آن را برای پرورش به عنوان یک گیاه خانگی فوق العاده کرده است، رنگ! در طول فصل گل دهی، گل‌های کوچک آن به وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده است. شاید تا به حال نمی‌دانستید اما قسمت رنگی که به صوت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل هستند و گل قسمت کوچک زرد رنگ داخل این ساختار است. کاسبرگ‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید بنفش و دیگر رنگ‌ها قابل یافت اند.

نگهداری و پرورش گل کاغذی

نگهداری و پرورش گل کاغذی

خاک
گیاه خاکی با زهکشی خوب و مقدار زیادی پرلیت نیاز دارد.
کود دهی
در طول فصل تابستان و فصول رشد، گیاه را با کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز باشد، هر هفته یا هر دو هفته یک بار کود دهی کنید. کودهایی که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می‌کنند هم انتخاب‌های خوبی هستند.
نور این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد. خیلی از پرورش دهندگان، گل کاغذی را در طول فصل تابستان در بیرون از خانه می‌گذارند تا آفتاب بیشتری به آن بتابد.
آب در طول فصل تابستان خاک گیاه را هر از گاهی مرطوب نگه دارید و در فصل زمستان آن را تقریبا خشک بگذارید. اگر در فصل زمستان شرایط خاکی خشک تری برایشان فراهم کنید در بهار سال بعد گل دهی بهتری خواهند داشت.
دما گل کاغذی دماهای تقریبا بالا را تحمل می‌کند. این گیاه حتی هوای گرم مناطق استوایی را به خوبی تاب می‌آورد. پس در شهرهایی مانند اهواز و آبادان و … می‌توانید این گیاه را در حیاط هم بکارید.
مشکلات شته و یا کنه‌های تارعنکبوتی این گیاه را موردحمله قرار می دهند که در نتیجه آنان برگ‌های گیاه بخصوص برگ‌های جوان زرد می‌شوند و می‌ریزند. شته‌ها عسلک تولید می‌کنند موجب چسبناک شدن برگ‌های گیاه می‌شوند و کنه‌های تار عنکبوتی نیز موجب بستن تارعنکبوت در زیر برگ‌های گیاه می‌شوند. اگر تعداد آفات اندک است با کمک تکه پارچه‌ای مرطوب آنها را از روی برگ‌های گیاه بردارید و اگر حمله آنان شدید است می‌توان از سموم حشره‌کش مناسب مانند سم دیازینون استفاده کرد.

لکه برگی با عامل قارچی و یا باکتریایی از دیگر بیماری‌های این گیاه محسوب می‌شود. بر روی برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان نقاطی به رنگ نارنجی یا قرمز شکل می‌گیرد. به مرور زمان این نقاط به لکه‌هایی بزرگ‌تر تبدیل می‌شود که بافتی مرده و قهوه‌ای، کرم رنگ دارند. در اطراف لکه‌ها نیز ممکن است رنگ زرد مشاهده شود. آبیاری کافی گیاه و جلوگیری از عدم خیس شدن برگ‌ها در طی آبیاری به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می‌کند. گاهی استفاده از قارچکش‌ها برای کنترل بیماری لازم است.

تکثیر اگر تصمیم به تکثیر گیاه‌تان گرفته اید تا فصل بهار صبر کنید سپس یک شاخه از گیاه را با قیچی تیز ببرید و در هورمون ریشه زایی قرار دهید و در خاک مناسب ریشه دهی بکارید. در صورتی که توانستید در جایی قرارش دهید که از پایین به خاک حرارت برسد و خاک گرم بماند. گیاه گل کاغذی تکثیر خیلی راحتی ندارد پس اگر در این کار شکست خوردید ناامید نشوید و یک بار دیگر امتحان کنید.

تعویض گلدان گل کاغذی

گل کاغذی رشد سریعی دارد و در بیرون از خانه در صورتی که شرایط محیطی‌اش مناسب باشد، به سرعت به اندازه یک درخت کوچک، یا در صورتی که هرس نشود به صورت یک بوته بالا رونده بزرگ در می‌آید که می‌تواند تا ۴٫۵ متر هم رشد کند! در فضای خانه بهتر این است که با هرس به موقع ریشه و ساقه‌های گیاه، اندازه آن را کوچک نگه داشت. در هر بهار با تعویض گلدان گیاه ریشه‌ها را هرس کنید و برای این کار بسیار دقت کنید که به گیاه آسیب نزنید. هم چنین مواظب باشید که از وسایل هرس تمیز استفاده کنید تا بیماری‌های گیاهی، به وسیله ابزار هرس، به گل‌ کاغذی‌تان منتقل نشوند. زمانی که گیاه بزرگ‌تر شد تعویض گلدان را هر دو سال یک بار انجام دهید.
نگهداری و پرورش گل کاغذی

نگهداری و پرورش گل کاغذی

چند نکته درباره گل کاغذی

اگر خوش شانس باشید تنها با یکی از این دو مشکل در حین پرورش گیاه گل کاغذی‌ رو به رو خواهید شد:
کم بودن گل‌ها و رشد بسیار سریع! اگر گیاه گل نمیدهد یا گل‌ها کم هستند، برای چند هفته آبیاری را کم کنید. گل کاغذی برای اینکه خوش فرم باقی بماند نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی هرس مواظب باشید و حواستان باشد که گل‌های این گیاه بر روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل است. بهتر این است که گیاه را در پاییز هرس کنید تا برای رشد جدید در بهار فصل بعد آماده شود و گل‌ها بیشتری بدهد.

Comments are closed.