هر آنچه در مورد سردرد باید بدانید!

هر آنچه در مورد سردرد باید بدانید!

سردرد یک بیماری بسیار شایع است که باعث درد و ناراحتی در سر، پوست سر یا گردن می شود. تخمین زده می شود که از هر 10 نفر 7 نفر هر سال حداقل یک سردرد داشته باشد. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی سردرد میپردازیم.

سردرد گاهی اوقات ممکن است خفیف باشد، اما در بسیاری از موارد ، می تواند درد شدیدی ایجاد کند که تمرکز در کار و انجام سایر کارهای روزمره را دشوار می کند. در حقیقت، تقریباً 45 میلیون آمریکایی اغلب سردردهای شدیدی دارند که می تواند ناتوان کننده باشد. خوشبختانه بیشتر سردردها را می توان با تغییر دارو و دارو کنترل کرد.

دلایل اصلی سردرد

پزشکان چندین علت مختلف سردرد را شناسایی کرده اند. دلایل اصلی سردرد دلایلی است که مربوط به شرایط پزشکی جداگانه نیست. این سردردها نتیجه یک فرآیند اساسی در مغز است. نمونه هایی از سردردهای شایع اولیه شامل سردردهای میگرنی، خوشه ای و تنشی است.

دلایل ثانویه سردرد

سردردهای ثانویه سردردهایی هستند که به دلیل یک بیماری پزشکی زمینه ای ایجاد می شوند. نمونه هایی از دلایل سردرد ثانویه عبارتند از:

تومور مغزی یا آنوریسم مغز

وجود تومور مغزی یا آنوریسم مغزی (خونریزی مغزی) می تواند منجر به سردرد شود. این به این دلیل است که در جمجمه فقط فضای زیادی وجود دارد. وقتی جمجمه با خون یا بافت اضافی شروع به جمع شدن می کند، فشرده سازی روی مغز می تواند باعث سردرد شود.

سردردهای سرویکوژنیک

سردردهای سرویکوژنیک زمانی اتفاق می افتد که دیسک ها شروع به تحلیل رفتن و فشار بر ستون فقرات می کنند. نتیجه می تواند درد قابل توجه گردن و همچنین سردرد باشد.

دارو بیش از حد از سردرد استفاده می کند!

اگر فردی روزانه مقدار قابل توجهی از داروهای ضد درد را مصرف کند و شروع به کاهش آن کند یا به طور کامل قطع کند، می تواند سردرد ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها شامل هیدروکدون است.

 

سردرد مربوط به مننژیت

مننژیت عفونت مننژ است که غشایی است که جمجمه را پوشانده و نخاع و مغز را در بر می گیرد.

سردرد پس از سانحه

گاهی اوقات فرد دچار سردرد بعد از ضربه به سر، در طی یک رویداد مانند سقوط، تصادف اتومبیل یا اسکی، دچار آن می شود.

 

سردردهای سینوسی

التهاب در حفره های سینوسی به طور معمول مملو از هوا در صورت می تواند باعث فشار و درد شود که منجر به سردرد سینوسی شود.

 

سردرد ستون فقرات

سردرد ستون فقرات می تواند به دلیل نشت مایع مایع مغزی نخاعی رخ دهد ، معمولاً پس از این که فرد به دلیل بیهوشی اپیدورال ، شیر نخاعی یا بلوک نخاعی را انجام می دهد.

 

انواع سردرد

چندین نوع سردرد مختلف وجود دارد. نمونه هایی از این انواع سردرد عبارتند از:

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج ترین نوع سردرد است و بیشتر در زنان بالای 20 سال بروز می کند. این سردردها اغلب به صورت احساس نواری محکم در اطراف سر توصیف می شوند. علت آنها سفت شدن عضلات گردن و پوست سر است. وضعیت بد وضعیتی و استرس از عوامل موثر در این امر هستند.

سردردهای تنشی معمولاً چند دقیقه طول می کشد ، اما در بعضی موارد ممکن است چندین روز ادامه داشته باشد. آنها همچنین تمایل به عود دارند.

 

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای سردردهای غیر ضربان دار است که باعث ایجاد درد طاقت فرسا و سوزان در یک طرف سر یا پشت چشم می شود. معمولاً باعث پاره شدن چشم و ایجاد گرفتگی بینی یا رینوره (آبریزش بینی) می شوند. این سردردها می توانند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشند، که به عنوان دوره خوشه شناخته می شود. دوره خوشه می تواند تا شش هفته طول بکشد.

سردردهای خوشه ای ممکن است هر روز و بیش از یک بار در روز رخ دهد. علت آن ناشناخته است با این حال، این نوع سردرد نادر است و به طور کلی مردان 20 تا 40 ساله را درگیر می کند.

 

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی سردردهای شدیدی است که می تواند باعث درد ضربان دار ، کوبنده ، معمولاً در یک طرف سر شود. انواع مختلفی از سردرد میگرنی وجود دارد. این شامل میگرن های مزمن است که میگرن هایی هستند که 15 روز یا بیشتر در ماه رخ می دهند.

میگرن همی پلژی علائمی شبیه به سکته مغزی است. فرد حتی می تواند بدون درد سر میگرن را تجربه کند، به این معنی که علائم میگرن مانند حالت تهوع، اختلالات بینایی و سرگیجه دارد اما بدون درد سر است.

سردردهای برگشتی

سردردهای برگشتی به آن دسته از سردردهایی گفته می شود که پس از قطع مصرف داروهایی که فرد به طور منظم برای درمان سردرد استفاده می کند، رخ می دهد. در صورت مصرف داروهایی مانند استامینوفن، تریپتان (Zomig ، Imitrex)، ارگوتامین (Ergomar) و مسکن (مانند تیلنول با کدئین)، فرد به احتمال زیاد دچار سردردهای برگشتی می شود.

 

سردردهای همراه با تیرکشیدن

سردردهای Thunderclap سردردهای ناگهانی و شدیدی است که اغلب خیلی سریع بروز می کنند. آنها معمولاً بدون هشدار ظاهر می شوند و حداکثر تا پنج دقیقه دوام می آورند. این انواع سردرد می توانند نشانه ای از یک مشکل اساسی در رگهای خونی مغز باشند و اغلب نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارند. تعداد قابل توجهی از انواع سردرد وجود دارد. در مورد 10 نوع شایع سردرد بیشتر بیاموزید.

 

سردرد در مقابل میگرن

میگرن شدیدترین و پیچیده ترین نوع سردرد است. محققان معتقدند که ممکن است در اثر تغییر در فعالیت مسیرهای عصبی و مواد شیمیایی مغز ایجاد شود. همچنین تصور می شود عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در حساسیت فرد تأثیر می گذارند.

 

میگرن شاد

میگرن سردردهای بسیار شدید و تپنده ای است که یک طرف سر را درگیر می کند. آنها همچنین می توانند حساسیت به نور و صدا را افزایش دهند. ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

 

بروز و انواع میگرن

طبق بنیاد تحقیقات میگرن، تقریباً از هر 4 خانوار در ایالات متحده 1 نفر شامل میگرن است. میگرن یکی از 20 بیماری برتر ناتوان کننده در جهان است.

در میان نوجوانان، میگرن در پسران بیشتر از دختران است. در میان بزرگسالان، میگرن در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. همچنین احتمالاً روی کسانی که اعضای خانواده دارند و اغلب دچار میگرن می شوند تأثیر می گذارد.

سردرد میگرنی دو نوع اساسی دارد: میگرن با هاله و میگرن بدون هاله. هاله ها اختلالات بینایی هستند که از لکه های روشن ، چراغ چشمک زن یا خطوط متحرک تشکیل شده اند. در برخی موارد، هاله ها باعث کاهش موقتی بینایی می شوند. این اختلالات بینایی حدود 30 دقیقه قبل از شروع میگرن رخ می دهد و می تواند به مدت 15 دقیقه ادامه داشته باشد.

میگرن همراه با هاله نسبت به میگرن بدون هاله ، شدت و معلولیت آن کمتر است. با این حال، بیشتر افراد میگرن بدون هاله را تجربه می کنند.

میگرن همی پلژی نوع دیگری از میگرن است. این میگرن ها با علائم سکته مغزی مانند اختلال گفتار و بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن همراه است.

 

مراحل میگرن

میگرن دارای سه مرحله است:

  1. پیش آگهی
  2. اوج سردرد
  3. پس از رانش.

Prodrome دوره منتهی به میگرن است. این زمانی است که هاله ها می توانند رخ دهند. مرحله پرودروم ممکن است بر غلظت ، خلق و خو و اشتها تأثیر بگذارد. این مرحله همچنین ممکن است باعث خمیازه کشیدن مکرر شود.

اوج سردرد دوره ای است که علائم میگرن به شدیدترین حالت تبدیل می شود. این مرحله ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

Postdrome دوره 24 ساعته پس از میگرن است. در این مدت ، خواب آلودگی ممکن است رخ دهد و خلق و خوی بین احساس غم و احساس شادی در نوسان باشد.

 

عوامل تحریک کننده میگرن

علت دقیق میگرن مشخص نیست. با این وجود، عوامل بی شماری وجود دارد که باعث شروع دوره های میگرن می شود. این شامل:

  • نوسان سطح هورمون، به ویژه در پسران بلوغ و زنان
  • استرس یا اضطراب
  • غذاهای تخمیر شده و ترشی
  • گوشت ها و پنیرهای پیر شده
  • میوه های خاص، از جمله موز، آووکادو ، و مرکبات
  • وعده های غذایی رها شده
  • خواب کم یا زیاد
  • چراغ های روشن یا قوی
  • نوسانات فشار جو به دلیل تغییر هوا
  • مصرف الکل
  • ترک کافئین

از آنجا که برخی از سردردهای غیر میگرنی ممکن است شدید باشد، تشخیص تفاوت بین این دو مشکل است. درباره تفاوت های میگرن و سایر سردردها بیشتر بیاموزید.

علائم سردرد براساس نوع

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی علائم زیر را ایجاد می کنند:

  • سفتی گردن
  • دردی کسل کننده و دردناک است
  • حساسیت پوست سر
  • سفتی شانه
  • تنگی یا فشار در سراسر پیشانی که ممکن است به دو طرف یا پشت سر گسترش یابد

گاهی سردردهای تنشی می توانند احساس میگرن کنند. با این حال، آنها معمولاً همان اختلالات بینایی را که سردردهای میگرنی ایجاد می کنند، ایجاد نمی کنند.

 

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای اغلب کوتاه مدت هستند و اغلب باعث درد در پشت چشم می شوند. درد معمولاً از یک طرف است و ممکن است به صورت طبیعی ضربان دار یا ثابت باشد. سردردهای خوشه ای معمولاً حدود یک تا دو ساعت پس از خوابیدن فرد رخ می دهد. گرچه ممکن است علائمی مشابه میگرن داشته باشند اما معمولاً حالت تهوع ندارند.

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی اغلب علائمی مانند:

  • احساس تپش در سر
  • حالت تهوع
  • درد در یک طرف سر
  • حساسیت به صدا و نور
  • درد شدید و تپنده
  • استفراغ

سردردهای میگرنی اغلب باعث دردی می شوند که فرد به حدی شدید می تواند تمرکز کند یا کارهای روزمره خود را انجام دهد.

سردردهای برگشتی

سردردهای برگشتی معمولاً روزانه اتفاق می افتند و معمولاً صبح ها بدتر می شوند. آنها اغلب با دارو بهبود می یابند اما با از بین رفتن دارو دوباره برمی گردند. علائم دیگر مرتبط با سردردهای برگشتی عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • حالت تهوع
  • بی قراری
  • به خاطر سپردن جزئیات مهم

ماهیت سردرد اغلب به نوع دارویی که فرد مصرف می کند بستگی دارد.

 

سردردهای رعد و برق

سردرد رعد و برق باعث درد سر می شود که کوتاه مدت است، اما ماهیت آن شدید است.

تشخیص سردرد

سردرد گاهی اوقات می تواند علامت بیماری یا بیماری دیگر باشد. یک پزشک ممکن است با گرفتن شرح حال پزشکی و انجام معاینه فیزیکی بتواند علت اصلی سردرد را تشخیص دهد. این آزمون باید شامل یک ارزیابی عصبی کامل باشد.

گرفتن یک تاریخچه جامع نیز مهم است، زیرا عدم وجود ناگهانی دارو و برخی غذاها می تواند باعث سردردهای مکرر شود. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه های سنگین که به طور ناگهانی قهوه نوشیدن را ترک می کنند، می توانند سردرد داشته باشند.

در صورت مشکوک بودن به پزشک، ممکن است پزشک آزمایش های تشخیصی را نیز سفارش دهد

یک بیماری خاص باعث سردرد می شود. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شمارش کامل خون (CBC)، یک آزمایش خون که می تواند نشانه هایی از عفونت را نشان دهد
  • اشعه ایکس جمجمه، یک آزمایش تصویربرداری است که تصاویر مفصلی از استخوان های جمجمه را ارائه می دهد
  • اشعه ایکس سینوس، یک آزمایش تصویربرداری است که در صورت مشکوک شدن به سینوزیت ممکن است انجام شود
  • سر CT یا MRI اسکن، که ممکن است در مواردی انجام شود که مشکوک به سکته مغز، ضربه یا لخته شدن خون در مغز باشد

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر سردردها علائم بیماری تهدید کننده زندگی نیستند. اما در صورت بروز سردرد بعد از ضربه به سر، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر سردرد با علائم زیر همراه است باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی
  • تب
  • استفراغ
  • بی حسی صورت
  • لکنت زبان
  • ضعف در بازو یا پا
  • تشنج
  • گیجی

فشار اطراف چشم با ترشحات بینی زرد مایل به سبز و گلو درد نیز باید توسط پزشک بررسی شود.

 

درمان سردرد

درمان سردرد با توجه به علت آن متفاوت است. اگر سردرد به علت بیماری ایجاد شده باشد، پس از درمان بیماری زمینه ای احتمالاً سردرد از بین می رود. با این حال ، بیشتر سردردها علائم بیماری های جدی نیستند و با موفقیت می توانند با داروهای بدون نسخه، مانند آسپیرین، استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil) درمان شوند.

اگر داروها موثر نیستند، چندین روش درمانی دیگر وجود دارد که می توانند به درمان سردرد کمک کنند:

  • بیوفیدبک یک روش آرام سازی است که به مدیریت درد کمک می کند.
  • کلاس های مدیریت استرس می توانند نحوه کنار آمدن با استرس و نحوه رفع تنش را به شما آموزش دهند.
  • شناخت درمانی رفتاری نوعی گفتاردرمانی است که به شما نشان می دهد چگونه می توانید موقعیت هایی را که باعث ایجاد استرس و اضطراب می شوند را تشخیص دهید.
  • طب سوزنی یک روش درمانی جایگزین است که ممکن است استرس و تنش را با استفاده از سوزن های ظریف در مناطق خاص بدن کاهش دهد.
  • ورزش خفیف تا متوسط ​​می تواند به افزایش تولید برخی مواد شیمیایی مغز کمک کند که باعث می شود احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشید.
  • سرما یا گرما درمانی شامل قرار دادن پد گرم کننده یا کیسه یخ روی سر شما به مدت 5 تا 10 دقیقه چند بار در روز است.
  • حمام یا دوش آب گرم می تواند به شل شدن عضلات متشنج کمک کند.

 

از درمان پیشگیرانه زمانی استفاده می شود که سردرد سه بار یا بیشتر در ماه رخ دهد. سوماتریپتان دارویی است که معمولاً برای کنترل سردردهای میگرنی تجویز می شود. سایر داروهایی که می توانند برای درمان یا جلوگیری از میگرن مزمن یا سردردهای خوشه ای استفاده شوند عبارتند از:

  • مسدود کننده های بتا (پروپرانولول ، آتنولول)
  • وراپامیل (مسدود کننده کانال کلسیم)
    methysergide maleate (به کاهش انقباض رگ های خونی کمک می کند)
  • آمیتریپتیلین (ضد افسردگی)
  • اسید والپروئیک (داروی ضد تشنج)
  • دی هیدرو ارگوتامین
  • لیتیوم
  • توپیرامات

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز اخیراً استفاده از داروی Aimovig را که به گروهی از داروها موسوم به آنتی بادی های مونوکلونال پپتید مربوط به ژن کلسی تونین (CGRP) تأیید کرده است. این داروها به طور خاص علل میگرن را هدف قرار می دهند.

سایر داروهایی که برای درمان میگرن استفاده می شوند معمولاً بیماری دیگری را درمان می کنند، اما ممکن است برخی از میگرن ها را تسکین دهند. چندین داروی مشابه دیگر نیز در حال حاضر در مراحل تحقیق هستند.

شما و پزشک می توانید در مورد اینکه کدام روش درمانی برای تسکین سردرد بهتر است، بحث کنید.

 

درمان های طبیعی سردرد

بعضی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که از طریق مصرف ویتامین ها و گیاهان ، سردرد خود را درمان کرده و از آن جلوگیری کنند. همیشه باید قبل از شروع هر داروی جدیدی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با چیزی که قبلاً مصرف می کنید ارتباط منفی ندارد. برخی از داروهای طبیعی که ممکن است فرد برای کاهش سردرد استفاده کند شامل موارد زیر است:

باتربر طبق اطلاعات موسسه ملی بهداشت منبع اعتماد، نشان داده شده است که عصاره های این درختچه باعث کاهش دفعات بروز میگرن می شود. در حالی که مردم به طور کلی گیاهان را به خوبی تحمل می کنند، برخی گزارش ها در مورد واکنش های آلرژیک در کسانی که به گیاهان گل محمدی، گل همیشه بهار، گل مروارید و گل داودی حساسیت دارند، گزارش شده است.

کوآنزیم Q10. مصرف 100 میلی گرم (میلی گرم) از این آنزیم سه بار در روز (یا مصرف یک دوز 150 میلی گرم در روز) ممکن است باعث کاهش دفعات سردردهای میگرنی شود، طبق گفته دانشگاه مینه سوتا.
تب گیاهی است که به طور بالقوه می تواند میزان میگرن را کاهش دهد. با این حال، مطالعات علمی زیادی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.
منیزیم برخی از بیماران مبتلا به میگرن شدید تزریق منیزیم را به عنوان یک مایع دریافت می کنند.برای کاهش سردرد آنها. با این حال ، کسانی که انواع سردرد دیگری دارند نیز ممکن است از این مکمل استفاده کنند.

ویتامین B-12. این ویتامین که با نام ریبوفلاوین نیز شناخته می شود، ممکن است خاصیت کاهش دهنده سردرد داشته باشد. طبق گفته دانشگاه مینه سوتا، مصرف 200 میلی گرم دو بار در روز می تواند کمک کند.

علاوه بر گیاهان و مکمل ها، برخی از افراد با استفاده از داروهای جایگزین، سردرد خود را کاهش می دهند. به عنوان مثال می توان به داروی چینی مانند ماساژ و طب سوزنی اشاره کرد. با این حال، ممکن است فرد مجبور شود در چندین هفته در جلسات طب سوزنی شرکت کند تا بهترین مزایا را تجربه کند.

سبک زندگی سالم و خواب زیاد می تواند از بروز سردرد جلوگیری کند. برخی از اقدامات اساسی که فرد می تواند برای کاهش احتمال بروز سردرد انجام دهد، شامل موارد زیر است:

پرهیز از محرک های غذایی مرتبط با رژیم غذایی. اگرچه این موارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، غذاهایی که باعث ایجاد سردرد می شوند شامل پنیرهای پیر، شراب، بادام هندی ، پیاز ، شکلات ، گوشت های فرآوری شده، آبجوهای تیره، مواد افزودنی غذایی، لبنیات و گندم هستند. در صورت امکان، فرد باید از افزودنی های غذایی خودداری کرده و غذاهای کامل بخورد.

از مصرف کافئین زیاد خودداری کنید. نوشیدن شش فنجان یا بیشتر فنجان قهوه در روز می تواند به سردردهای مزمن ناشی از دوره های ترک منجر شود. محدود کردن کافئین به دو تا سه فنجان در روز (یا اصلاً فاقد آن) می تواند کمک کند.

خواب کافی کمبود خواب یکی از عوامل محرک سردرد است. پیشگیری خوب از سردرد شامل هر شب خوابیدن است که به شما اجازه می دهد صبح با طراوت از خواب بیدار شوید.

استفاده از روشهای ذهن و بدن برای پیشگیری از سردرد. افرادی که دچار سردردهای تنشی هستند می توانند از تکنیک هایی مانند شل شدن عضلانی پیشرونده و تصاویر هدایت شده بهره مند شوند. این روش ها شامل تمرکز ذهن بر روی بدن، تنفس عمیق و تصور کردن هر عضله تنش در بدن در حال آرامش است.

در نظر گرفتن درمان های دستی. درمان هایی از جمله ماساژ و دستکاری های کایروپراکتیک ممکن است به جلوگیری از سردرد در برخی افراد کمک کند. با این حال، فرد همیشه باید قبل از استفاده از این روش های درمانی با پزشک خود صحبت کند.

ورزش منظم. ورزش حداقل سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه می تواند به کاهش استرس و تنش کمک کند که در غیر این صورت ممکن است باعث سردرد شود. حتی اگر وقت کافی نداشته باشید، تقسیم جلسات ورزشی به بخش های 10 یا 15 دقیقه ای می تواند کمک کند.

به طور معمول، اقدامات بهداشتی خوب نیز روش های خوب پیشگیری از سردرد است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *