هوش هیجانی در عشق و روابط

هوش هیجانی در عشق و روابط

بیاموزید که چرا هوش هیجانی (EQ) در روابط عاشقانه اهمیت دارد و چگونه می توانید از آن برای تقویت مشارکت خود، افزایش صمیمیت، برقراری ارتباط و ایجاد عشقی پایدار استفاده کنید. در این مقاله از بخش سلامت روانی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی هوش هیجانی در عشق و روابط می پردازیم.

هوش هیجانی (EQ) چگونه بر روابط تأثیر می گذارد؟

هوش هیجانی (EQ) راز روابط صمیمی پایدار است، عمدتاً به این دلیل که ما را از تغییرات بزرگ و کوچک به طور مداوم در خود و دیگران آگاه می کند. با ایجاد EQ خود، حساسیتی را خواهید یافت که هر یک از ما همیشه به دنبال یک شخص قابل توجه دیگر هستیم. شما از طریق آگاهی فعال و همدلی، تغییرات اندکی را در پویایی عاشقانه خود که احساس نیاز به عمل می کند، به طور خودکار درک خواهید کرد.

ما این توانایی را داریم که فقط به دلیل همدلی، توانایی ذاتی خود برای به اشتراک گذاشتن تجربه عاطفی، به عشقی که همه آرزو داریم، برسیم – صمیمیت عمیق، مهربانی متقابل، تعهد واقعی، مراقبت روح و روان. اما برای رسیدن به اوج عاشقی به همه مهارت های EQ بالا نیاز داریم: آگاهی شدید احساسی برای جلوگیری از اشتباه شیفتگی یا هوس به عشق پایدار. پذیرش احساساتی که می تواند به یک رابطه آسیب برساند، اگر در آن رها شود. و یک هوشیاری فعال هوشیارانه برای ارزیابی ما از اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی مفید نیست.

بیشتر بخوانید: بهبود روابط خانوادگی با هوش هیجانی

 

ایجاد روابط عاشقانه هوشمندانه احساسی

نیازی نیست که عاشقان اشتباهی را انتخاب کنیم، در نهایت به چندین ازدواج ناموفق منجر شویم، یا اجازه دهیم عاشقانه از روابط طولانی مدت ما خارج شود. ما مجبور نیستیم که نیازهای متناقضی داشته باشیم و می خواهیم بین دو نفری که یکدیگر را دوست دارند قرار بگیریم. لازم نیست در زندگی عاشقانه خود را ملال یا مشاجره کنیم.

ما فقط به دلیل همدلی و توانایی ذاتی خود برای به اشتراک گذاشتن تجربه عاطفی، توانایی این را داریم که به عشقی که همه آرزو داریم – صمیمیت عمیق و مهربانی متقابل، متعهدانه واقعی، مراقبت روحانه – دست پیدا کنیم. اما برای دستیابی به این اهداف رابطه ، ما به تمام مهارت های EQ بالا نیاز داریم:

  • آگاهی احساسی تیزبین برای جلوگیری از اشتباه شیفتگی یا هوس عشق پایدار
  • پذیرش تجربه احساساتی که در صورت رها شدن ممکن است به یک رابطه آسیب برساند، و
  • هوشیاری فعال هوشیارانه برای آگاهی از اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی مفید نیست.

خوشبختانه نیازی نیست که EQ شما قبل از شروع عشق به اوج خود رسیده باشد. در واقع، برای بسیاری از مردم ، عاشق شدن به عنوان انگیزه ای برای آموزش مجدد قلب عمل می کند. به همین دلیل است که برخی از عاشقانه ترین افراد عاشق در هشتاد سالگی هستند: آنها کشف می کنند که دو EQ بالا به یک عاشقانه اضافه می شود که هرگز رشد نمی کند، هرگز هیجان خود را از دست نمی دهد و همیشه آنها را به صورت جداگانه و همچنین جمعی تقویت می کند.

 

فعالانه بدنبال تغییر در رابطه خود باشید!

وقتی ترس از تغییر را از بین می برید ، متوجه می شوید که متفاوت لزوماً بدتر هم نیست. اوضاع و اوضاع اغلب بهتر از هر زمان دیگری در سمت تغییر ایجاد می شوند. روابط خود موجودات هستند و ذاتاً باید تغییر کنند. هر رابطه ای که به سمت نوع رشد مورد نظر شما متمایل نشود ، تغییر می کند و از نوع دیگری تغییر می کند – شاید رابطه ای که شما نمی خواهید. توانایی شما در پذیرفتن تغییر، شجاعت و خوش بینی را به همراه دارد. از خود بپرسید، آیا عاشق شما نیازی به چیز جدیدی از شما دارد؟ آیا برای ارزیابی مجدد با هم باید مدتی زمان بندی کنید؟ آیا تأثیرات بیرونی خواستار تغییر در نقش های مربوطه شما هستند؟ آیا شما مانند گذشته خوشحال هستید؟ بدون EQ ، چنین سوالاتی برای مواجهه با آنها بسیار ترسناک است، بنابراین بسیاری از عاشقان سیگنال های تغییر را تا دیر نشده نادیده می گیرند.

بیشتر بخوانید: بهبود هوش هیجانی (EQ)

 

 به چالشها، به عنوان فرصت مشاهده کنید!

شجاعت و خوش بینی شما به شما اجازه می دهد معضلات را نه به عنوان مشکل، بلکه به عنوان یک فرصت چالش برانگیز ببینید. شما دو نفر چقدر می توانید خلاق باشید؟ هنگامی که نیازی نیست یکدیگر را به خاطر احساسات خود سرزنش کنید، توسط خاطرات احساسی منفی کنترل نمی شوید و هوشیار هستید که همان اشتباه قدیمی را تکرار نکنید. هنگامی که EQ بالایی داشته باشید، از شر شیطنت و استعفا خلاص می شوید و می توانید به حل مساله حل کنید. شما می توانید اختلافات بین خود و بحران های اجتناب ناپذیر را برآورده کنید، زیرا دعوت برای یافتن یکدیگر  چالش هایی برای نزدیک شدن و ظهور فردی و جمعی است.

 

به تمام احساساتی که نسبت به هم دارید احترام بگذارید!

ما همیشه از کشفیاتی که درمورد شخصی که دوستش داریم، خوشحال نمی شویم، اما وقتی صحبت از احساسات می شود، پذیرش همه آنها ضروری است. عاشق بودن به این معنی نیست که هرگز احساس عصبانیت، ناامیدی، صدمه دیدن یا حسادت نکنید. اینکه چگونه بر اساس احساسات خود عمل کنید به خود شما بستگی دارد. آنچه مهم است این است که شما واقعاً آنها را احساس کنید. بسیاری از روابط به دلیل سرزنش از بین رفته است و میلیون ها زوج به دلیل شرمندگی صمیمیت عمیق را از دست داده اند. هر دو باقیمانده بیرحمانه خشم ، ترس و اضطراب احساس نشده هستند. اگر کار ساخت EQ را انجام داده باشید ، احساسات را تجربه خواهید کرد و به زندگی مشترک خود ادامه خواهید داد.

 

خنده را در زندگی عاشقانه خود حفظ کنید!

برای جلوگیری از ایجاد احساسات در ذهن شما ، نیاز به پذیرش دارید و بخش عمده ای از پذیرش شما ناشی از خنده است. عاشقانی که نمی توانند با هم بخندند خودشان احتمالاً روابط زیادی را قبول ندارند. شاید بیش از آنچه تحمل کنند نمی توانند نقص های منحصر به فرد و تلو تلو خوردن های اجتناب ناپذیر آن را تحمل کنند. همچنین کمتر ممکن است در برابر خوشایندترین شگفتی های یک رابطه باز باشند. در مقابل، ضریب هوشی بالای شما به این معنی است که می توانید رابطه خود را مرتباً بهبود بخشید، اما هرگز در انتظار انتظارات کمال در کمال نخواهید ماند.

 

به احساسی که در زمان حضور معشوق ندارید توجه کنید!

خوشبختانه ، شما یک روش بی عیب و نقص برای نظارت دقیق بر روند روابط خود دارید: با استفاده از سه سنجه رفاه، می دانید که بقیه زندگی شما چگونه پیش می رود. آیا به طور کلی احساس بی قراری یا تحریک پذیری می کنید؟ آیا پس از یک شب سعادت زناشویی، روز خود را در اداره یا مدرسه می کشید؟ آیا با اینکه هر دوی شما هر دقیقه از وقت تنها را با هم می گذرانید، از خانواده و دوستانتان رنجیده اید؟ عشق هرگز از دید تاریک سود نمی برد.

وقتی این اتفاق می افتد، تمام اطلاعات مربوط به شما، معشوق و رابطه شما که عواطف و عقل شما جمع کرده است، شما را به سمت بهترین راه حل سوق می دهد.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی در کار

 

10 راه عشق ورزیدن هوشمندانه

اگر شما در EQ علاقه مند هستید یا در EQ تازه وارد هستید، اگر یادتان باشد که به این نکات پایبند باشید، دوره شما مطمئن تر می شود:

بگذارید سه اندازه گیری رفاه، شما را در مورد انتخاب های عاشقانه ای که انجام می دهید آگاه کنند. اگر به طور کلی احساس انرژی، شفافیت ذهنی و محبت بیشتری می کنید، با آینده در ارتباط هستید.

به معشوق خود بگویید چه احساسی دارید. اگر می خواهید با هر چیزی ارتباط برقرار کنید، آنچه را که احساس می کنید بیان کنید – همانطور که مشخص می کند شما کی هستید. اگر تظاهر کنید کسی یا چیزی هستید که نیستید، هرگز احساس دوست داشتن نخواهید کرد.

از تجربه عاطفی گوش دهید. هنگامی که به سخنان معشوق گوش می دهید، با احساسات او سازگار شوید.

حمایت و عشقی را که عاشق شما نیاز دارد نشان دهید. ممکن است یک نفر یک پیشنهاد یا دست کمک را مفید یا دلگرم کننده بداند. ممکن است شخص دیگری همان عمل را مزاحم بداند. همه دوست ندارند به یک شکل تحت تأثیر قرار بگیرند، از محبت در جمع لذت می برند یا در دریافت هدیه به یک شکل پاسخ می دهند. بگذارید همدلی شما را راهنمایی کند.

اگر شک دارید، سوال کنید. عشق عطا نمی کند که شما همه چیز را بدانید. اگر از احساس عاشق خود در مورد چیزی نپرسید، هرگز نمی دانید.

برای کار در این رابطه آماده باشید. چرا بسیاری از مردم باور دارند که کارشان انجام می شود وقتی که عشق واقعی پیدا کردند؟ روابط با توجه رشد می کنند و رشد می کنند، یا پژمرده می شوند و از غفلت می میرند.

از معشوق خود بیاموزید. آگاهی فعال شما را از اعتماد به فرضیات گذشته بازمی دارد.

مراقب خاطرات احساسی باشید. بقایای عاطفی صدمات گذشته با کسانی که امروز آنها را دوست داریم خطرناک ترین است.
به یاد داشته باشید که تنها مشکل اشتباه کردن اعتراف نکردن آن است. پیچیدگی های روابط تضمین کننده خطا است، اما حتی اشتباهات نیز اگر بدون سرزنش برآورده شوند، فرصت هایی برای رشد هستند.

از تغییر به عنوان فرصتی برای رشد روابط خود استفاده کنید. هر تغییری استرس زا است، اما در عین حال فرصتی برای تجدید حیات و احیای رابطه شماست.

پیدا کردن “یکی”هنگامی که برای اولین بار عاشق می شوید، چگونه می توانید تشخیص دهید که این شخص “یک” است؟ از کجا می دانید عاشق یک فرد واقعی هستید یا فقط عاشق عشق هستید؟ اگر قبلاً سوخته اید، چگونه می توانید از تکرار اشتباهات خود جلوگیری کنید؟

بیشتر بخوانید: چطور رهبران خوب از هوش هیجانی استفاده می کنند؟

 

به بدن خود گوش دهید، نه به ذهن خود!

ما به دلایلی همسر خود را انتخاب می کنیم که بیشتر از احساسی که با آن فکر می کنیم ارتباط داشته باشد. ما روابط خود را بر اساس چگونگی اوضاع و احوال انجام می دهیم. این دقیقاً همان جایی است که ما اشتباه می کنیم. ما عشق را از دست نمی دهیم زیرا اجازه می دهیم احساسات ما با ما فرار کنند، اما به این دلیل که اجازه می دهیم سرمان با ما فرار کند.

مردم فکر می کنند که به دلایل زیادی عاشق شده اند – شهوت، شیفتگی، میل به امنیت، موقعیت یا مقبولیت اجتماعی. آنها فکر می کنند عشق واقعی پیدا کرده اند زیرا آینده کنونی برخی از تصورات یا انتظارات را برآورده می کند. اما مگر اینکه آنها بدانند چه احساسی دارند، سرنوشت آنها اشتباه است که انتخاب آنها انجام شود.

هر زمان که رویاهای روز عاشق احتمالی شما به شکل بحث های ذهنی در توجیه انتخاب شما یا عذاب آور بودن در مورد آن شکل می گیرد، نفس بکشید، آرام باشید و تمرکز کنید تا از سر خود بیرون آمده و با بدن خود را چک کنید. اگر احساس می کنید اشتباهی ادامه دارد یا رشد می کند، احتمالاً انتخاب شما اشتباه است. اگر اجازه دهید تصاویر ذهنی در مقابل احساس جسمی شما را راهنمایی کنند، هرگز نخواهید فهمید که واقعاً چه می خواهید.

 

به پیام های کل بدن خود توجه کنید!

برای اکثر مردم سخت است که در طول عشق جدید سیگنال های واضحی از کل بدن دریافت کنند، زیرا آنها غالباً در اثر میل جنسی غرق می شوند، به همین دلیل توجه به احساسات ظریف و ظریف دیگر مهم است. تنش عضلانی، میگرن، دردهای معده یا کمبود انرژی می تواند به این معنی باشد که آنچه شما آرزو می کنید چیزی نیست که شما نیاز دارید. از طرف دیگر، اگر درخشش عشق با افزایش انرژی و نشاط همراه باشد، این می تواند واقعیت باشد.
اگر چیزی بیش از شیفتگی یا شهوت باشد، در سایر قسمت های زندگی و روابط دیگر فوایدی احساس می شود. این سوالات با کیفیت بالا را از خود بپرسید:

  • آیا این رابطه باعث تحریک کلیت زندگی من می شود؟ مثلاً آیا کار من بهتر شده است؟ آیا من بهتر از خودم مراقبت می کنم؟
  • آیا سرم صاف تر است؟ آیا من تمرکز، خلاقیت و مسئولیت پذیری بیشتری دارم؟
  • آیا احساسات من “عاشق” فراتر از احساس مراقبت مثبت نسبت به محبوب من است؟ آیا من احساس سخاوتمندی، بخشندگی بیشتر و همدلی بیشتری با دوستان، همکاران یا کاملاً غریبه ها دارم؟

اگر پاسخی که از بدن می گیرید آن چیزی نیست که می خواستید بشنوید، سعی کنید ترس طبیعی از دست دادن را که همه ما تجربه می کنیم فراتر بگذارید. اکنون دریابید که عشق واقعی را نیافته اید می تواند شما را از درد انبوهی از خاطرات احساسی منفی دریغ کند – میراثی که می تواند شما را وادار به تکرار همان اشتباهات کند یا کلاً عاشق عشق شما شود.

 

فرصت ها را پیدا کنید!

ما غالباً با شخص جدیدی مراقب هستیم و به طور خودکار موانعی را برای شناختن یکدیگر ایجاد می کنیم. در این مرحله خود را باز و آسیب پذیر بگذارید می تواند ترسناک باشد، اما این تنها راهی است که می توان فهمید آیا عشق واقعی بین شما امکان پذیر است یا اینکه هر یک به یک فرد واقعی تبدیل می شوید یا یک نما. سعی کنید اولین کسی باشید که به این موضوع دست می یابد – راز صمیمی را فاش کنید، به خود بخندید، یا وقتی ترسناک تر است احساس محبت کنید.

واکنش آنها شما را با گرما و نشاط پر می کند؟ اگر چنین است، شما ممکن است یک روح همدل و خویشاوند پیدا کرده باشید. در غیر این صورت، ممکن است فردی با EQ پایین پیدا کرده باشید و باید تصمیم بگیرید که چگونه به او پاسخ دهید.

آنچه برای احساس دوست داشتن در مقابل آنچه می خواهید نیاز دارید

برای یافتن شخصی که واقعاً “یک” است، تفاوت بین آنچه را که نمی توانید بدون آن زندگی کنید، در مقابل آنچه دوست دارید ، بدانید. تمرین زیر می تواند کمک کند.

پنج کیفیت یا ویژگی را به ترتیب نزولی انتخاب کنید که برای شما در یک عاشق مهمترین احساس را دارند. به عنوان مثال: شسته و رفته ، شوخ طبع، ماجراجو، با ملاحظه، از نظر عاطفی باز، ورزشی، جذاب و / یا شیک، محافظ، خلاق، گفتگو، باهوش باهوش، از نظر اقتصادی موفق، کاملاً شناخته شده، مورد احترام، کاریزماتیک محبوب، مادری / پدری، معنوی، پرورش دهنده، توانمند سازی
همانطور که هر ویژگی را در نظر می گیرید، از خود بپرسید که آیا این ویژگی از نظر احساسی به شما انرژی می بخشد، آرام می کند و شما را تحریک می کند؟ آیا این تجربه دلپذیر، ناخوشایند یا خنثی است؟

یک خواسته زودگذر یا بهتر است سطحی باشد، در حالی که یک نیاز در سطح احساس عمیق تری ثبت می شود.
چندین بار تمرین را انجام دهید تا درک واضح تری از تفاوت خواسته ها و نیازهای احساس شده در عشق داشته باشید.
آیا این شخصی که فکر می کنید عاشقش هستید این نیازها را برآورده می کند؟

 

 

پاسخ به یک شریک عاشقانه با ضریب EQ پایین

  • همه ما به یک میزان عضله احساسی رشد نمی کنیم. اگر از آنچه دوست دارید جلوتر هستید ، در اینجا چند روش با کیفیت بالا برای پاسخ دادن به رفتار با کیفیت پایین و شنوندگان ضعیف آورده شده است.

 

  • وقت بگذارید و احساسات و همچنین کلماتی را که می خواهید شریک زندگی شما بشنود در نظر بگیرید. اگر درمورد آنچه نیاز دارید و چرا به آن نیاز دارید روشن نیستید ، ممکن است پیام شما مخلوط شود.

 

  • زمانی را انتخاب کنید که شما و شریک زندگی خود عجله نکنید و با مشکل روبرو نشوید. با هم قدم بزنید یا برای صبحانه یا شام قرار بگذارید، اما اگر می خواهید بحث را بخاطر بسپارند الکل را تماشا کنید.

 

  • اگر می خواهید همسرتان بفهمد مشکلی در آنها نیست، پیام های “احساس می کنم” ارسال کنید – در مورد نیازهای خود. به عنوان مثال ، ”احساس می کنم بیشتر اوقات عاشق می شوم، اما در مورد بوی پیاز و سیر این موضوع را دارم، بنابراین آیا شما مایل هستید قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزنید؟

 

  • اگر شریک زندگی شما به دفاعی نسبت به احساسی که ابراز کرده اید واکنش نشان داد ، نگرانی های او را تکرار کنید: “شما می ترسید که اگر من این شغل را بر عهده بگیرم ، شما و بچه ها مورد غفلت واقع شوند.”

 

  • پیام “احساس می کنم” خود را تکرار کنید ، سپس دوباره گوش دهید و روند را ادامه دهید تا زمانی که از شنیده شدن خود راضی باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *