ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین چیست؟
خواص ویتامین ب۱ یا تیامین
خواص ویتامین ب۱ یا تیامین
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین چیست؟

ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین چیست؟

ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین چیست؟

ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین در کبد، بیضه و کلیه پستانداران، تخم مرغ، و شیر وجود دارد. نام دیگر این ویتامین *Riboflavin* است. از مهمترین ویتامینهای لازم برای حیات موجود زنده است. دلیل انتخاب این نام، رنگ زرد این ویتامین است که ناشی از وجود حلقه فلاوینی موجود در ساختمان آن می‌باشد. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی فواید ویتامین ب2 میپردازیم.

اولین بار این ویتامین زمانی کشف شد که در حین بررسی بر روی ویتامین B1، دانشمندان متوجه شدند جز دیگری موجود است که در مقابل حرارت مقاوم تر از B1 است. زمانی که آن را از شیر استخراج کردند، این رنگدانه‌های زرد رنگ را B2 نامیدند. در واقع یکی از دلایلی که روش مناسب شیر را نگهداری در پاکتهای چند لایه می‌دانند، این است که از تخریب B2 در برابر نور جلوگیری می‌کند؛ زیرا این ویتامین در مجاورت اشعه فرابنفش تخریب می‌شود.

B2 همراه غذا وارد بدن می‌شود و به کمک ناقل‌هایی که در دیواره روده وجود دارد به خون منتقل می‌گردد. ویتامین B2 جزء ویتامین‌های محلول در آب است از اینرو در بدن ذخیره نمی‌شود. پس میزان مورد نیاز آن باید روزانه مصرف گردد تا مبتلا به کمبود آن نشویم.

 

عملکرد ویتامین B2در بدن چیست ؟

ویتامین B2 زمانی فعال می‌شود که مولکول فسفر دریافت کند و این قابلیت را پیدا نماید که در فعالیت‌های مهم سوخت و ساز بدن عمل کند. B2 در فعال شدن ویتامین B3 و B6 نیز دخالت دارد. از این جهت پیشنهاد می کنیم نام آن را ” ویتامین نخود هر آش ” بگذاریم چون در بسیاری از اعمال حیاتی بدن و فعالیت دیگر ویتامین‌ها تأثیر دارد. در بدن ما تبدیل B2 به فرم فعال آن تحت تأثر آنزیم های مربوط به غده تیروئید می‌باشد. از این رو افرادی که بیماری تیروئید کم کار دارند باید مراقب میزان دریافت این ویتامین باشند و از منابع حاوی این ویتامین بیشتر تغذیه کنند؛ چون با کاهش فعالیت غده تیروئید کارایی این ویتامین نیز کاهش می‌یابد:

  • میزان مورد نیاز این ویتامین 1.3 میلی‌گرم در روز است.
  • حتماً افراد بسیاری را دیده اید که دچار زخم در گوشه دهان باشند، یا زبانشان متورم و سرخ شده باشد و یا لب‌های‌شان ترک خورده باشد. این‌ها همه از علائم کمبود ویتامین B2 است.
  • درمراحل اولیه در صورتی‌که فرد 1 تا 2 ماه از این ویتامین کمتر از میزان نیازش مصرف کند علائم اولیه در چشم‌های او ظاهر می‌شود؛ یعنی اثرات او به صورت حساسیت به نور، اشکریزی چشمها و سوزش و خارش چشم‌ها، بروز می‌کند. با پیشرفت
  • کمبود این ویتامین در گوشه دهان زخم ایجاد می‌شود و فرد نمی‌تواند دهانش را به راحتی باز کند، زبان فرد ارغوانی رنگ، متورم و دردناک می‌شود البته همه این علائم با هم بروز نمی‌کند گاهی فقط یک یا چند علامت در بدن فرد دیده می‌شود.
  • از علائم دیگر جوشهای ریزی است که در منطقه کنار بینی و گوشه دهان به وجود می‌آید. همچنین در منطقه سفید چشم رگ‌های خونی دیده می‌شود. کمبود شدید این ویتامین برای یک فرد باردار، عواقب وخیم تری به دنبال دارد از آن جمله ایجاد عارضه لب شکری در جنین و حتی سقط جنین است.

 

منابع غنی این ویتامین کدام اند؟

  • این ویتامین به میزان زیاد درشیر و محصولات لبنی موجود است.
  • جگر بهترین منبع ویتامین B2 است.
  • پیاز منبع غنی از ویتامین B2 است.
  • مخمر آب جو نیز از منابع غنی B2 است
  • این ویتامین درگوشت وتخم مرغ هم وجود دارد
  • درسبوس گندم و در بسیاری ازسبزیجات از جمله اسفناج موجود است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *