پنیرک و خواص درمانی آن
خواص کاسنی معجزه گر را بشناسید!
۱۴۰۰-۰۱-۲۹
گیاه رازک و خواص بی نظیر آن
۱۴۰۰-۰۱-۲۹

پنیرک و خواص درمانی آن

 

 

نام علمی
Malva sylvestris
نام عمومی
پنیرک
گونه گیاه
پنیرک سانان
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
 برگ و گل و ریشه
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
مزایا یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می‌شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می‌کند.

در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. از رنگ آن(آنتوسیانین‌های آن)، برای مواد غذایی استفاده می‌شود.

مهمترین اثرات گزارش شده عبارتند از: ضد درد، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط‌آور و مقوی رحم

معایب
مصرف زیاد آن سست‌کننده معده‌های ضعیف است. برای مزاج‌های سرد و تر مناسب نیست.

مصرف پنیرک ممکن است با داروهای گوارشی و مشکلات تنفسی تداخل داشته باشد.

حفاظت از سیستم ایمنی بدن

عصاره این گیاه از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی ناشی از جراحت به بدن جلوگیری می‌کند. از این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی آن برای درمان عفونت‌های زخم استفاده می‌شود؛ بیشترین خواص باکتریایی در دانه‌ها و برگ‌های این گیاه نهفته است.

درمان سرفه

چای تهیه شده از برگ‌ها یا گل‌های این گیاه به دلیل داشت موسیلاژ فراوان می‌تواند به درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا کمک کند. به منظور حفظ خواص دارویی، این گیاه نباید جوشانده شود و فقط لازم است قبل از استفاده به مدت چند ساعت در آب ولرم قرار بگیرد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مصرف دمنوش گیاه پنیرک به درمان اسهال کمک می‌کند. این گیاه برای برطرف کردن التهابات روده و معده بسیار مفید است. کسانی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، می‌توانند از دمنوش این گیاه به عنوان ملین قوی استفاده کنند.

تسکین درد

یکی از رایج‌ترین کاربردهای گیاه پنیرک، کاهش درد است. در صورت وجود زخم یا جراحت روی پوست، می‌توان برگ پنیرک را روی محل مورد نظر قرار داد. مواد شیمیایی موجود در برگ این گیاه دارای ویتامین‌های زیادی است که نه تنها به بهبود سریع جراحت کمک می‌کند، بلکه برای کاهش درد مفید است. علاوه بر این، از گیاه پنیرک می‌توان برای درمان سردردهای موضعی نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *