پوکی استخوان چیست؟
پرسش و پاسخ های متداول درباره مننژیت
پرسش و پاسخ های متداول درباره مننژیت
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
با درد پوکی استخوان چه کنیم؟
با درد پوکی استخوان چه کنیم؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۱

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری شایع است که باعث نازک شدن و از بین رفتن استخوان ها می شود و احتمال شکستگی آنها بیشتر می شود. این شکستگی ها می توانند منجر به مشکلات مختلف سلامتی مانند درد، حالت خمیده یا مشکل در حرکت شوند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی پوکی استخوان میپردازیم.

بسیاری از افراد طی سالیان متمادی استخوان را به تدریج از دست می دهند. هیچ علامتی وجود ندارد که به شما بگوید این اتفاق می افتد. اما درمان پوکی استخوان با داروها و انتخاب شیوه زندگی سالم امکان پذیر است. اگر این عادت های خوب را در اوایل زندگی خود قرار دهید، می توانید از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و احتمال شکستن استخوان را کاهش دهید.

چه چیزی باعث پوکی استخوان می شود؟

ما اطلاعات زیادی درباره علت ایجاد این بیماری نداریم، اما می دانیم که چگونه در طول زندگی فرد پیشرفت می کند.

بدن شما دائما استخوان قدیمی را تجزیه می کند و آن را بازسازی می کند. به این فرآیند بازسازی گفته می شود. با بزرگ شدن، بدن شما بیشتر از استخوان سازی استخوان می سازد. در دوران کودکی، استخوان های شما بزرگتر و قوی تر می شوند. اوج توده استخوانی زمانی رخ می دهد که بیشترین استخوان را داشته باشید، معمولاً در اوایل تا اواسط 30 سالگی.

در سن خاصی، فرایند بازسازی استخوان تغییر می کند. استخوان جدید با سرعت کمتری وارد بدن می شود. این کاهش سرعت منجر به کاهش میزان استخوان شما می شود.

هنگامی که از دست دادن استخوان شدیدتر می شود، شما دچار پوکی استخوان می شوید.

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اما پس از سالها ممکن است علائمی مانند کمردرد، کاهش قد یا حالت خمیده را مشاهده کنید. برای برخی از افراد، اولین علامتی که از این بیماری دارند شکستگی استخوان است، معمولاً در ستون فقرات یا لگن.

اگر پوکی استخوان شدید شود، فشار طبیعی روی استخوان ها از حالت نشسته، ایستاده، سرفه یا حتی در آغوش گرفتن می تواند باعث شکستگی های دردناک شود. پس از اولین شکستگی، احتمال بیشتری وجود دارد که بیشتر دچار شوید.

برای برخی از افراد، درد ناشی از شکستگی ممکن است با بهبود استخوان بهتر شود. اما دیگران درد طولانی مدت خواهند داشت. ممکن است احساس سفتی کنید و برای فعال بودن مشکل داشته باشید.

آیا دچار پوکی استخوان می شوم؟

مواردی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی: به نظر می رسد پوکی استخوان در خانواده ها وجود دارد. اگر مادر شما دچار شکستگی لگن یا ستون فقرات شده است، به احتمال زیاد شما به این بیماری مبتلا می شوید.
  • رابطه جنسی: زنان چهار برابر بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
  • سن: اگرچه هرکسی می تواند پوکی استخوان داشته باشد ، شانس شما با افزایش سن افزایش می یابد. زنان بالای 50 سال به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند. هرچه سن شما بالاتر باشد احتمال شکستگی بیشتر است.
  • ساختار استخوان و وزن بدن: زنان لاغر و لاغر نیز شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. کاهش وزن پس از 50 سالگی در زنان نیز احتمال شکستگی لگن را افزایش می دهد، در حالی که افزایش وزن آن را کاهش می دهد. مردان دارای استخوان های کوچک و لاغر نسبت به مردان با چارچوب های بزرگتر و وزن بدن بیشتر شانس بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند.
  • سابقه شکستگی ها: داشتن یک شکستگی به این معنی است که احتمال بیشتری خواهید داشت.
  • سیگار کشیدن: مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری (گذشته یا فعلی) توده استخوانی کمتری دارند و خطر شکستگی بالاتری دارند. سطوح پایین تر هورمون استروژن در زنان سیگاری- بخش مهمی از سلامت استخوان ها – است.
  • داروها: برخی از داروها ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را در شما افزایش دهند. اینها شامل استفاده طولانی مدت از استروئیدها ( پردنیزون )، داروهای تیروئید، داروهای ضد تشنج، آنتی اسیدها و داروهای دیگر است.

پوکی استخوان و یائسگی

در دوران یائسگی، سطح هورمون استروژن در زنان کاهش زیادی می یابد. این روند بازسازی استخوان را کند می کند و بدن را سریعتر از دست می دهد. این وضعیت حدود 10 سال پس از یائسگی ادامه می یابد. در نهایت، میزان از دست دادن استخوان به قبل از یائسگی برمی گردد. اما سرعت ساخت استخوان جدید چنین نیست. این باعث کاهش توده استخوانی کلی می شود و به زنان یائسه شانس بیشتری برای شکستگی می دهد.

یائسگی زودرس (قبل از 40 سالگی) همچنین احتمال پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. همینطور در زمانهای طولانی که سطح هورمون کم است یا وجود ندارد، این کار را برای زنانی که ورزش های شدید زیادی انجام می دهند، انجام دهید.

چگونه بفهمم پوکی استخوان دارم؟

ابتدا میزان احتمال ابتلا به این بیماری را دریابید. با پزشک خود در مورد شانس خود صحبت کنید و بپرسید آیا به آزمایش تراکم استخوان نیاز دارید یا خیر. در این اسکنها از مقدار بسیار کمی از اشعه استفاده می شود تا مشخص شود استخوان های شما چقدر قوی هستند. آنها تنها راهی هستند که می توان با اطمینان از پوکی استخوان مطلع شد.

درمان های پوکی استخوان

بسیاری از درمان های پوکی استخوان از بین رفتن استخوان را متوقف کرده و احتمال شکستگی را کاهش می دهند. شما ممکن است با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود، مانند ترک سیگار، افزودن کلسیم و ویتامین D بیشتر به رژیم غذایی و ورزش بیشتر، شروع کنید . اما برخی از افراد ممکن است برای کند کردن تحلیل استخوان یا ساختن استخوان جدید به داروهایی نیاز داشته باشند، مانند:

  • مواد مخدر به نام بیس فسفونات ها، مانند آلندرونات ( Binosto ، فسفونات )، ایباندرونات ( Boniva )، رزیدرونات ( یا Actonel ، Atelvia ) و زولدرونیک اسید ( یا Reclast ، Zometa)
  • کلسی تونین ( Fortical ، Miacalcin )
  • رالوکسیفن ( Evista )
  • تریپاراتید تزریقی ( Forteo ) یا PTH برای بازسازی استخوان در زنانی که احتمال شکستگی بیشتر است
  • دنوزوماب تزریقی ( Prolia ) برای زنان با احتمال شکستگی بیشتر

چگونه می توانم از آن جلوگیری کنم؟

تمرکز بر این عادات خوب بهداشتی می تواند از پوکی استخوان و شکستگی ها جلوگیری کند:

ورزش. استخوان ها و ماهیچه ها را قوی تر می کند. تمرینات تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن، بازی تنیس و رقص برای پیشگیری از پوکی استخوان بهترین هستند. آنها را حداقل سه تا چهار بار در هفته انجام دهید.

علاوه بر این، تمرینات قدرتی و تعادل ماهیچه های قوی تری ایجاد می کنند و ممکن است به شما در جلوگیری از افتادن کمک کند. این احتمال شکستن استخوان را کاهش می دهد.

کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کارشناسان روزانه 1000 میلی گرم برای زنان قبل از یائسگی و 1200 میلی گرم در روز برای کسانی که این دوران را تجربه کرده اند توصیه می کنند.

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • شیر و محصولات لبنی
  • کنسرو ماهی با استخوان، مانند ماهی آزاد و ساردین
  • سبزیجات سبز تیره و برگ مانند کلم پیچ ، کلارد، و کلم بروکلی
  • غذاهایی که حاوی کلسیم هستند، مانند آب پرتقال

با داشتن چهار وعده غذای غنی از کلسیم در روز می توانید مقادیر توصیه شده کلسیم را دریافت کنید.

رژیم غذایی خود را تکمیل کنید. بهتر است کلسیم را از طریق غذایی که می خورید دریافت کنید. اما اگر به اندازه کافی دریافت نمی کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل کلسیم مصرف کنید یا خیر. برخی از مطالعات نشان داده اند که این قرص ها ممکن است برخی از افراد را در معرض حمله قلبی قرار دهند، اگرچه برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. شما و پزشک خود باید در مورد خطرات خود صحبت کنید و تصمیم بگیرید که برای شما بهترین است.

مقدار زیادی ویتامین D دریافت کنید. بدن شما برای جذب کلسیم به آن نیاز دارد. شما می توانید با گذراندن زمان در معرض نور خورشید که بدن شما را مجبور به تولید ویتامین D می کند، مقداری از نیازهای بدن خود را تامین کنید. اما زیاد مصرف نکنید – این احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. همچنین می توانید ویتامین D را از غذاها دریافت کنید، مانند:

  • تخم مرغ
  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد
  • غذاهای حاوی ویتامین D مانند شیر یا غلات
  • مکمل

بزرگسالان روزانه به 600 تا 800 واحد بین المللی (IU) ویتامین D نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *