چرا برخی در دوران یائسگی اضافه وزن پیدا میکنند؟
چطور در دوران یائسگی وزن کم کنیم؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۹
دیابت,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
20 نکته موثر برای از بین بردن چربی شکم
۱۴۰۰-۰۴-۲۹

چرا برخی در دوران یائسگی اضافه وزن پیدا میکنند؟

روند یائسگی بسیار فردی است. از زنی به زنی دیگر متفاوت است. این مقاله به چرایی افزایش وزن برخی زنان در دوران یائسگی و بعد از آن می پردازد. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اضافه وزن در دوران یائسگی میپردازیم.

افزایش وزن در یائسگی بسیار شایع است. عوامل بسیاری در این بازی وجود دارد، از جمله:

  • هورمون ها
  • سالخورده
  • شیوه زندگی
  • ژنتیک

 

چرخه زندگی باروری زنان

چهار دوره تغییرات هورمونی در طول زندگی یک زن وجود دارد.

این شامل:

  • یائسگی
  • دوره یائسگی
  • یائسگی
  • یائسه شدن

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای تسکین علائم یائسگی

 

1. قبل از یائسگی

قبل از یائسگی اصطلاحی برای زندگی باروری یک زن در عین باروری است. این از بلوغ شروع می شود، با اولین قاعدگی شروع می شود و با آخرین دوره قاعدگی پایان می یابد. این مرحله تقریباً 30-40 سال طول می کشد.

2. پری یمنوپوز

پری یمنوپوز در لغت به معنای “اطراف یائسگی” است. در این مدت، سطح استروژن نامنظم شده و سطح پروژسترون کاهش می یابد. یک خانم ممکن است در هر زمان و از اواسط دهه 30 تا اوایل 50 سالگی یائسگی را شروع کند، اما این انتقال به طور معمول در 40 سالگی رخ می دهد و 4 تا 11 سال طول می کشد.

علائم قبل یائسگی عبارتند از:

  • گرگرفتگی و عدم تحمل گرما
  • اختلالات خواب
  • تغییرات چرخه قاعدگی
  • سردرد
  • تغییرات خلقی، مانند تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • افزایش وزن

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!

 

3. یائسگی

یائسگی به طور رسمی زمانی اتفاق می افتد که زنی به مدت 12 ماه قاعدگی نداشته باشد. میانگین سن یائسگی 51 سال است.

تا آن زمان، او یائسگی را در نظر گرفته است.

بسیاری از خانم ها در دوران یائسگی بدترین علائم خود را تجربه می کنند، اما برخی دیگر متوجه می شوند که علائم آنها در یکی دو سال اول یائسگی شدت می یابد.

 

4. یائسگی

یائسگی بلافاصله پس از گذراندن 12 ماهگی زن بدون پریود آغاز می شود. اصطلاحات یائسگی و یائسگی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، برخی تغییرات هورمونی و جسمی وجود دارد که ممکن است پس از یائسگی نیز ادامه یابد.

خلاصه

یک زن در طول زندگی خود تغییرات هورمونی را تجربه می کند که ممکن است علائمی ایجاد کند ، از جمله تغییر در وزن بدن.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی و یائسگی

 

چگونه تغییرات هورمون ها بر متابولیسم تأثیر می گذارد

در طول یائسگی، سطح پروژسترون به آرامی و به طور پیوسته کاهش می یابد، در حالی که سطح استروژن از روز به روز و حتی در همان روز بسیار تغییر می کند.

در اوایل دوره یائسگی، تخمدان ها غالباً مقادیر بسیار بالای استروژن تولید می کنند. این به دلیل اختلال در سیگنالهای بازخورد بین تخمدان، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز است. بعداً در دوره یائسگی، وقتی سیکل های قاعدگی نامنظم می شوند، تخمدان ها استروژن بسیار کمی تولید می کنند. در دوران یائسگی حتی کمتر تولید می کنند.

برخی مطالعات نشان می دهد که سطح بالای استروژن ممکن است باعث افزایش چربی شود. دلیل این امر آنست که سطح بالای استروژن با افزایش وزن و افزایش چربی بدن در طی سالهای باروری ارتباط دارد.

از زمان بلوغ تا قبل از یائسگی، زنان تمایل دارند چربی را در لگن و ران خود به عنوان چربی زیر جلدی ذخیره کنند. اگرچه از دست دادن آن سخت است، این نوع چربی خطر بیماری را خیلی زیاد نمی کند.

با این حال، در دوران یائسگی، سطح پایین استروژن باعث ذخیره چربی در ناحیه شکم به عنوان چربی احشایی می شود که با مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است.

خلاصه

تغییر در سطح هورمون ها در دوران یائسگی ممکن است منجر به افزایش چربی و افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری شود.

بیشتر بخوانید: یائسگی: 11 نکته ای که همه خانم ها باید بدانند!

 

تغییر وزن در دوره یائسگی

تخمین زده می شود که زنان در طی انتقال یائسگی حدود 2-5 پوند (1-2 کیلوگرم) وزن اضافه می کنند. با این حال، برخی وزن بیشتری می گیرند. به نظر می رسد این امر مخصوصاً در مورد زنانی که از قبل اضافه وزن دارند یا چاقی دارند، صادق است. افزایش وزن نیز ممکن است به عنوان بخشی از پیری، صرف نظر از تغییرات هورمون، رخ دهد. محققان تغییرات و وزن و هورمون ها را در زنان در سنین 42 تا 50 سال طی یک دوره 3 ساله بررسی کردند.

هیچ تفاوتی در افزایش وزن متوسط ​​بین کسانی که به چرخه طبیعی خود ادامه می دهند و کسانی که یائسه می شوند وجود ندارد. مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور (SWAN) یک مطالعه مشاهده ای بزرگ است که زنان میانسال را در طول دوره یائسگی دنبال کرده است. در طول مطالعه، زنان چربی شکم پیدا کردند و توده عضلانی خود را از دست دادند.

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش وزن در دوره یائسگی ممکن است افزایش اشتها و کالری دریافتی باشد که در پاسخ به تغییرات هورمونی اتفاق می افتد.

در یک مطالعه، مشخص شد که سطح “هورمون گرسنگی”، گرلین، در میان زنان یائسه در مقایسه با زنان قبل از یائسگی و یائسگی به طور قابل توجهی بالاتر است.

سطح پایین استروژن در مراحل آخر یائسگی همچنین ممکن است عملکرد لپتین و نوروپپتید Y، هورمون هایی را کنترل کند که سیری و اشتها را کنترل می کنند. بنابراین، زنان در اواخر دوره یائسگی که سطح استروژن کمی دارند، ممکن است به سمت دریافت کالری بیشتر سوق داده شوند.

اثرات پروژسترون بر وزن در دوران یائسگی به همان اندازه مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، برخی از تحقیقات محققان معتقدند که ترکیب استروژن کم و پروژسترون می تواند خطر چاقی را بیشتر افزایش دهد.

خلاصه

نوسانات استروژن، پروژسترون و سایر هورمون ها می تواند منجر به افزایش اشتها و افزایش چربی در دوران یائسگی شود.

بیشتر بخوانید: میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟

 

تغییر وزن در دوران یائسگی و بعد از آن

با ترک زنان در دوران یائسگی و ورود به یائسگی، ممکن است تغییرات هورمونی و افزایش وزن ادامه یابد. یک پیش بینی کننده افزایش وزن ممکن است سنی باشد که یائسگی رخ می دهد.

مطالعه روی بیش از 1900 زن نشان داد که کسانی که زودتر از میانگین سنی 51 سالگی یائسگی می کنند چربی بدن کمتری دارند. علاوه بر این، چندین فاکتور دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در افزایش وزن بعد از یائسگی مثر باشد.

زنان یائسه معمولاً فعالیت کمتری نسبت به جوانی دارند که این باعث کاهش مصرف انرژی و از بین رفتن توده عضلانی می شود. زنان یائسه همچنین به طور مکرر دارای سطح انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین بیشتری هستند که باعث افزایش وزن و افزایش خطر بیماری قلبی می شود.

اگرچه استفاده از آن بحث برانگیز است، اما درمان جایگزینی هورمون تأثیر در کاهش چربی شکم و بهبود حساسیت به انسولین در دوران یائسگی و بعد از آن را نشان داده است.

بخاطر داشته باشید که میانگین های یافت شده در مطالعات در مورد همه زنان صدق نمی کند. این بین افراد متفاوت است.

خلاصه

افزایش چربی در دوران یائسگی نیز اتفاق می افتد. با این حال، مشخص نیست که این ناشی از کمبود استروژن یا روند پیری است.

بیشتر بخوانید: بعد از یائسگی همچنان میتوان به ارگاسم رسید! اما چطور؟

 

چگونه می توان از افزایش وزن در دوران یائسگی جلوگیری کرد؟

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران یائسگی انجام دهید:

کاهش کربوهیدرات ها: برای کاهش افزایش چربی شکم، که منجر به مشکلات متابولیکی می شود، از کربوهیدرات ها کم کنید.

فیبر اضافه کنید: یک رژیم غذایی با فیبر بالا که شامل دانه های کتان است بخورید، که ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

تمرین کنید: برای بهبود ترکیب بدن ، افزایش قدرت و ایجاد و حفظ عضله لاغر، به تمرینات قدرتی بپردازید.

استراحت و آرامش: سعی کنید قبل از خواب آرام باشید و به اندازه کافی بخوابید تا هورمون ها و اشتهای شما به خوبی کنترل شود.

اگر این مراحل را دنبال کنید، حتی ممکن است در این مدت وزن کم کنید.

خلاصه

اگرچه افزایش وزن در دوران یائسگی بسیار رایج است ، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا معکوس کردن آن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

 

جمع بندی

یائسگی چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی می تواند چالش برانگیز باشد. با این وجود، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ورزش و استراحت کافی می تواند از افزایش وزن جلوگیری کرده و خطر بیماری را کاهش دهد.

اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا سازگاری با فرایندهایی که در بدن شما اتفاق می افتد طول بکشد، سعی کنید تمام تلاش خود را بکنید تا این تغییرات را که به ناچار با افزایش سن اتفاق می افتد، بپذیرید.

بیشتر بخوانید: 6 علامت طبیعی و رایج یائسگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *