چرا قند خونتان صبح زیاد است؟
ترک پوستی یا استرچ مارک
ترک پوستی یا استرچ مارک
۱۴۰۰-۰۲-۲۳
اشتباهات رایج در آرایش کردن که نمیدانستید!
۱۴۰۰-۰۲-۲۳
چرا قند خونتان صبح زیاد است؟

چرا قند خونتان صبح زیاد است؟

چرا قند خونتان صبح زیاد است؟

آن اوایل صبح قند خون شما پرش می کند؟ به آن پدیده طلوع یا اثر طلوع می گویند. این اتفاق معمولاً بین ساعت 2 تا 8 صبح رخ می دهد. اما چرا؟ چگونه این اتفاق می افتد؟ در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم که چرا قند خونتان صبح زیاد است؟

به طور کلی، تغییرات هورمونی طبیعی که بدن شما صبح انجام می دهد، قند خون شما را افزایش می دهد، چه دیابت داشته باشید و چه نداشته باشید. اگر این کار را نکنید، بدن شما انسولین بیشتری تولید می کند تا همه چیز را متعادل کند. شما حتی متوجه وقوع آن نمی شوید.

بیشتر بخوانید: دیابت چیست؟

 

قند خون بالا:

اما اگر به دیابت مبتلا باشید، فرق می کند. از آنجا که بدن شما مانند انسولین بیشترین واکنش را نشان نمی دهد، قند خون ناشتای شما می تواند افزایش یابد، حتی اگر رژیم سختی را دنبال کنید.

تقویت قند راهی است که بدن شما برای اطمینان از داشتن انرژی کافی برای برخاستن و شروع روز به شما می دهد. اگر دیابت دارید، ممکن است بدن شما انسولین کافی برای مقابله با این هورمون ها نداشته باشد. این تعادل ظریف را که برای حفظ آن بسیار سخت کار می کنید بهم می زند و میزان قند شما تا صبح می تواند بسیار زیاد باشد.

 

برخی از محققان بر این باورند که آزاد شدن طبیعی هورمون های ضد تنظیم نظیر یک شبه – مانند هورمون های رشد، کورتیزول، گلوکاگون و اپی نفرین – مقاومت به انسولین را تقویت می کند. با این کار قند خون شما بالا می رود.

همچنین ممکن است صبح قند خون بالا داشته باشید زیرا:

  • شب قبل انسولین کافی نداشتید.
  • دارو زیاد یا خیلی کم مصرف کردید.
  • شما قبل از خواب میان وعده اشتباهی خورده اید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای سلامت قلب با بیماری دیابت

 

آنچه شما می توانید انجام دهید!

اگر پدیده طلوع بر شما تأثیر می گذارد، سعی کنید:

  • عصر زودتر شام بخورید.
  • بعد از شام یک کار فعال مانند رفتن به پیاده روی انجام دهید.
  • در مورد دارویی که مصرف می کنید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.
  • صبحانه بخور این کمک می کند تا قند خون شما به حالت عادی برگردد، که به بدن شما می گوید زمان آن فرا رسیده است که هورمون های ضد انسولین را مهار کنید.
  • قبل از خواب میان وعده ای با مقداری کربوهیدرات و پروتئین بخورید.

شما همچنین می خواهید از مصرف تمام نوشیدنی های شیرین شده با قند، مانند نوشابه، پانچ میوه، نوشیدنی های میوه ای و چای شیرین خودداری کنید. فقط یک وعده می تواند قند خون شما را افزایش دهد – و در بعضی موارد، صدها کالری اضافی به شما می دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمال اینکه قند خون شما صبح گاه گاهی بیشتر شود، وجود دارد. ممکن است موضوعی نگران کننده بیش از حد نباشد. اگر چندین صبح پشت سر هم اتفاق افتاده است، یک بار در طول شب – حدود ساعت 2 یا 3 بامداد – برای چند شب آن را بررسی کنید. سپس، این شماره ها را نزد پزشک خود ببرید. آنها می توانند بفهمند که آیا شما واقعاً پدیده طلوع آفتاب را دارید یا اینکه چیز دیگری باعث این اعداد بالاتر صبح شده است.

بیشتر بخوانید: چه چیزی خطر دیابت را افزایش می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *