چرا مدهای سریع بد هستند؟! 20 واقعیت

چرا مدهای سریع بد هستند؟! 20 واقعیت

مد سریع یا همان فست مد چیست؟  “فست مد” به برندهایی اطلاق می شود که تقریباً هر هفته مجموعه های جدیدی را منتشر می کنند. آن‌ها لباس‌های ارزان‌قیمتی که با مواد کم‌کیفیت (مانند پلی‌استر) ساخته شده‌اند، تولید می‌کنند، که در خارج از کشور تولید می‌شوند، جایی که نیروی کار ارزان‌ترین است. اما می‌پرسید چرا فست مد بد است؟ بیایید برخی از حقایق مد سریع را که باید بدانید و برندهای مد سریع را برای اجتناب از آن بررسی کنیم.

چرا فست مد بد است؟

پس چرا فست مد بد است؟ برای شروع، بهتر است بدانید فست مد سود را بر سلامتی شما ترجیح می دهد – هم از نظر ایمنی محیطی و هم ایمنی کارگران پوشاک (که بسیاری از آنها زن و کودک هستند). اگر یک چیزی وجود داشته باشد که صنعت مد سریع فاقد آن است، آن شفافیت است. ممکن است این را در حالی که در یک زارا با نور روشن ایستاده اید که با تصاویری از مدل های بکر و لباس های کاملا بخار شده احاطه شده است، نبینید. اما در پشت صحنه، برای ایجاد لباسی که پیش از خود می بینید، تمرینات سایه زیادی لازم بود.

تراژدی رانا پلازا نمونه کاملی از خطرات فست مد است. هنگامی که این ساختمان هشت طبقه که چندین کارخانه تولید پوشاک را در خود جای داده بود، در سال 2013 در بنگلادش فروریخت، بیش از 1100 کارگر کشته و 2500 نفر دیگر زخمی شدند. بررسی‌ها نشان داد که مالک چهار طبقه بالا را بدون مجوز ساخته است – و کارگران را مجبور می‌کند حتی پس از ناامن بودن کار کنند. برندهایی مانند Walmart، The Children’s Place، و Primark همگی دارای برچسب های لباس در میان آوار بودند.

ناگهان آن پیراهن 50 هزار تومانی چندان مناسب به نظر نمی رسد، درست است؟ اما این حتی نیمی از آن نیست. در ادامه مقاله برخی از آمارهای بسیار نگران کننده مد سریع وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

چرا مدهای سریع بد هستند؟! 20 واقعیت

حقایق مد سریع در مورد محیط زیست

شکی نیست که مد سریع راحت است. مقرون به صرفه است و یافتن چیزی که دوست دارید در جدیدترین مجموعه روز آسان است. اما آیا واقعا ارزشش را دارد؟ پاسخ قطعاً خیر است. به خصوص وقتی صحبت از آسیب رساندن به مادر زمین باشد. بنابراین در اینجا چند آمار مد سریع وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

صنعت نساجی یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنعت‌ها در جهان است و مد سریع در هسته آن قرار دارد

  • 8 تا 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی از صنعت مد ناشی می‌شود – بیشتر از مجموع حمل و نقل هوایی و دریایی!
  • پلی استر رایج ترین پارچه در جهان است. تخمین زده می شود که هر سال 342 میلیون بشکه نفت تولید شود.
  • از آنجایی که این یک الیاف بر پایه پلاستیک است، لباس های پلی استر بیش از 200 سال طول می کشد تا در محل های دفن زباله تجزیه شوند – و کمتر از 1٪ از آن هر سال بازیافت می شود.
  • مد یکی از عوامل اصلی میکروپلاستیک در اقیانوس است. تخمین زده می شود که تا 35 درصد از میکروپلاستیک ها تنها از محصولات لباس تهیه می شوند.
  • پیش بینی می شود که تأثیر آب و هوا صنعت مد تا سال 2030 تا 49 درصد افزایش یابد.

حقایق مد سریع در مورد اقدامات غیراخلاقی

بسیاری از برندهای فست مد لباس های خود را از بیگاری کارگران می گیرند، جایی که کارگران دستمزد بسیار کمی دریافت می کنند و اغلب در شرایط وحشتناکی کار می کنند. با خرید فست مد، از این شیوه های غیراخلاقی حمایت می کنید، خواه قبول کنید یا نه. در ادامه برخی از حقایق در مورد شیوه های کار سریع مد آورده شده است:

 

بسیاری از برندهای مد سریع حقوق کمتری به کارگران خود می دهند و با کارمندان خود بدرفتاری می کنند

  • 93 درصد از برندهای فست مد به کارگران پوشاک دستمزدی برای زندگی شرافتمندانه پرداخت نمی کنند.
  • تنها 5 مورد از 250 برند بزرگ مد جهانی، داده هایی را در مورد تعداد کارگران زنجیره تامین خود منتشر می کنند که دستمزد دریافت می کنند.
  • 80 درصد کارگران پوشاک زنانی هستند که به طور معمول دستمزد کمتری دریافت می کنند و بیشتر از همتایان مرد خود مورد آزار کلامی، فیزیکی و جنسی قرار می گیرند.
  • تقریباً 160 میلیون کودک در سراسر جهان به عنوان کودک کار کار می کنند – بسیاری از آنها منسوجات و پوشاک را برای مارک های مد مستقر در ایالات متحده و اروپا تولید می کنند.
  • تنها 47 درصد از 250 برند بزرگ مد جهانی، از کدام امکانات تولیدی استفاده می‌کنند.
  • تنها 27 درصد فاش می‌کنند که از کدام تأسیسات فرآوری مرطوب و کارخانه‌های ریسندگی در زنجیره تأمین خود استفاده می‌کنند.
  • 67 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که با برندهایی که با کارمندان یا تامین‌کنندگانشان بدرفتاری می‌کنند، هزینه‌های خود را متوقف می‌کنند یا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

حقایق سریع مد پس از COVID-19

یکی دیگر از واقعیت‌های سریع مد برای شما: تخمین زده می‌شود که کارگران پوشاک در طول همه‌گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند، زیرا برندهای بزرگ و خرده‌فروشان به دلیل ترس از دست دادن سود، سفارشات خود را لغو کردند. بنابراین در اینجا چند آمار مد سریع پس از همه گیری وجود دارد:

شیوه‌های مد سریع ممکن است از زمان همه‌گیری بدتر شده باشند

  • 55 درصد از مصرف کنندگان انتظار دارند که برندهای مد در مواقع بحران به سلامت کارمندان خود اهمیت دهند، با این حال، 97 درصد از برندهای جهانی نتوانستند فاش کنند که چه درصدی از کارگرانشان در طول کووید اخراج شده اند و آیا آن کارگران از کار بیکار شده اند. دستمزدهای عقب افتاده
  • کمپین لباس های پاک تخمین می زند که کارگران پوشاک تنها در سه ماه اول همه گیری بین 3.19 تا 5.79 میلیارد دلار دستمزد خود را از دست داده اند.
  • پیشرفت برای پایان دادن به کار کودکان در طول COVID-19 متوقف شده است و نه میلیون کودک دیگر را در معرض خطر اجباری کار در کارخانه‌های پوشاک و کارخانه‌های نساجی قرار داده است.

حقایق مد سریع در مورد مصرف بیش از حد و ضایعات

در مد سریع، همه چیز در مورد رضایت آنی است. شما چیزی را که دوست دارید می بینید، آن را می خرید و قبل از اینکه از شر آن خلاص شوید، یکی دو بار آن را می پوشید. این جامعه ای را ایجاد می کند که در آن لباس ها یکبار مصرف دیده می شود و برای محیط زیست و اقتصاد ما مضر است.

مد سریع یک جامعه دور ریختنی ایجاد می کند که بیش از حد مصرف می کند

  • سالانه بیش از 17 میلیون تن پوشاک تولید می شود.
  • از هر سه زن جوان، یک نفر بعد از یک یا دو بار پوشیدن لباس، آن را «کهنه» می‌داند.
  • یک آمریکایی به طور متوسط ​​سالانه 81 پوند لباس دور می اندازد.
  • از هر پنج کالای مد سریع، سه مورد در طی یک سال به محل دفن زباله می روند.
  • برنامه‌های بازیافت به طور فزاینده‌ای در فروشگاه‌های فست مد محبوب شده‌اند، با این حال تنها 22 درصد از برندها آشکار می‌کنند که با این اقلام چه می‌کنند. به عبارت دیگر، این برنامه‌ها می‌توانند در لحظه احساس کنید که یک خریدار دوستدار محیط‌زیست هستید، اما می‌توانند فقط ترفندی برای مصرف بیش از حد باشند.

 

چرا مدهای سریع بد هستند؟! 20 واقعیت

واقعیت مد سریع: برای کیف پول شما هم مضر است!

آخرین اما نه کم اهمیت ترین مورد، مد سریع برای حساب بانکی شما نیز بد است. برندهای فست مد به طور مداوم هر هفته مجموعه های جدیدی را عرضه می کنند. در نتیجه، شما مجبور می شوید در لحظه ای که چیزی را می بینید، بخرید به جای اینکه وقت داشته باشید به خانه بروید و به آن فکر کنید.

همچنین از مواد ارزان قیمتی استفاده می کنند که برای ماندگاری ساخته نشده اند و شما را مجبور می کنند دائماً لباس های بیشتری بخرید. وقتی آن پیراهن 12 دلاری در هنگام شستشو مقاومت نمی کند، ممکن است متوجه شوید که یک بار در ماه یک پیراهن جدید می خرید. ناگهان 144 دلار در سال برای جایگزینی یک لباس خرج می کنید – نه چندان ارزان!

هزینه هر لباس – روشی جدید برای فکر کردن به هزینه های لباس

دفعه بعد که به خرید می روید، من شما را دعوت می کنم که به قیمت یک کالا از نظر هزینه به ازای هر پوشیدن فکر کنید (یعنی تقسیم قیمت کالا بر تعداد دفعاتی که فکر می کنید آن را می پوشید). برای مثال، فرض کنید بین دو جفت کفش گیر کرده اید: یک کفش 150 هزار تومانی یا کفش کتانی 500 هزارتومانی یک برند معتبر . در ظاهر، گزینه ارزان‌تر بهتر به نظر می‌رسند. اما اگر آنها را فقط پنج بار در سال برای مناسبت‌های خاص بپوشید، آن 30 هزارتومان برای هر پوشیدن هزینه دارند.

برعکس، اگر آن کفش‌های گرانتر ولی باکیفیت تر را دو بار در هفته بپوشید، زیرا راحت هستند ، این تنها 6.25 هزارتومان برای هر بار پوشیدن است 600/96=6.26 . آن کفش های کتانی ناگهان به گزینه بسیار ارزان تری تبدیل می شوند. علاوه بر این تجربه خرید خود من، این بود که کفشهای به ظاهر زیبا ولی ارزان قیمت حتی یک ماه هم برای من کار نکردند. وباز هم به این نتیجه رسیدم که به قول معروف هنوز آنقدر پولدار نشده ام که جنس ارزان بخرم.

در عوض از برندهای مد آهسته حمایت کنید

فهمیدن اینکه برخی از برندهای لباس مورد علاقه شما در رأس جنبش مد سریع هستند، می تواند ناامید کننده باشد. اما، ناامید نشو! اگر به دنبال شرکت‌های کم‌مد هستید که با کارکنان خود منصفانه رفتار می‌کنند و لباس‌هایی می‌سازند که ماندگار باشند، امتحان کنید. اگرچه ممکن است پول بیشتری را برای مد آهسته خرج کنید، به یاد داشته باشید که  در دراز مدت در حال پس انداز پول هستید. به علاوه، شما از شرکت هایی حمایت می کنید که به محیط زیست و کارکنان خود اهمیت می دهند.

اکنون که این حقایق مد سریع را می دانید، مسئولانه خرید کنید!

این حقایق در مورد فست مد حداقل به سختی قابل درک است. چه کسی فکر می کرد جایی که پول خود را خرج می کنید می تواند تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست و کارمندان داشته باشد؟ بنابراین فهرستی از برندهای مد سریع را برای اجتناب از آن نگه دارید و به جای آن از شرکت های مد آهسته خرید کنید. همچنین، اگر به دنبال لباس های باکیفیت و ماندگار هستید، مد سریع راه خوبی نیست. در عوض، به دنبال لباس‌های ساخته‌شده از پارچه‌های طبیعی باشید، از برندهای پایدار بخرید، لباس‌های خود را بالا ببرید. کیف پول شما و محیط زیست از شما بابت آن تشکر خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید: پولدار vs ثروتمند: تفاوت های کلیدی بین آنها

One thought on “چرا مدهای سریع بد هستند؟! 20 واقعیت

  • بازپینگ: زهرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *