چطور بی ادب نباشیم؟

چطور بی ادب نباشیم؟

ادب در بسیاری از تعاملات اجتماعی کلیدی است. این که آیا شما برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید یا رابطه مادام العمر با یک دوست برقرار می کنید، در ظاهر بی ادب ظاهر نمی شود. متأسفانه این واقعیت باقی می ماند که بیشتر بی ادبی ها غیر عمدی است و نتیجه سوء تفاهم و عدم خودآگاهی است. مودب بودن یک چیز است. بی ادبی نکردن چیز دیگری است. اگر خود را در موقعیتی قرار داده اید که تصور اشتباه را در مورد دیگران ایجاد کرده اید ، خوشبختانه می توانید عادات بد اجتماعی را تغییر دهید. آگاهی از نحوه ارائه خود اولین قدم در جهت بهبود آن است.

قسمت 1

مودبانه صحبت کردن

چطور بی ادب نباشیم؟

1 قبل از حرف زدن فکر کن  بسیاری از خطاهای اجتماعی را می توان اجتناب کرد اگر فقط فکر بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد. یک گفتگوگر واقعاً با استعداد همیشه سعی می کند آنچه را که می گوید قبل از اینکه در نهایت آن را بگوید فیلتر کند. در حالی که فکر کردن به همه چیزهایی که می خواهید بگویید ممکن است برای برخی خسته کننده به نظر برسد، نیازی به نیروی مغزی زیادی ندارد. در واقع، تنها چیزی که معمولاً به آن نیاز دارید این است که بفهمید آیا چیزی که می‌گویید ممکن است روی اطرافیانتان تأثیر منفی بگذارد یا خیر. اگر از گفتن چیزی احساس بدی دارید، بهتر است فعلاً دهان خود را ببندید.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

2 صدای خود را زیر نظر داشته باشید. این ممکن است به شما کمک کند هنگام صحبت کردن از صدای خود آگاه باشید. در حالی که ممکن است هنگام تلاش برای مکالمه، تمرکز بر روی خود شما حواس‌پرتی باشد، اما ردیابی سریع لحن، سرعت و حجم صدایتان می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از گستاخی ناخواسته کند.

  • مخصوصاً مراقب سرعت مکالمه خود باشید. افراد عصبی یا بی دست و پا وقتی تحت فشار هستند، تمایل دارند به گفتار خود سرعت ببخشند. این فقط برای اضافه کردن به ناهنجاری کار می کند.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

3 در مکالمه خود همدلی نشان دهید.  در یک مکالمه همدلی می تواند برای شما انجام دهد. مودب و با ملاحظه بودن از جمله مزایا نیست. همدلی چیزی است که تقریباً همه تا حدودی دارند. کلید آشکار کردن آن، سرمایه گذاری یک علاقه مشروع در صحبت های طرف مقابل است. اگر کسی چیزی در مورد زندگی خود به شما می گوید، سعی کنید همه چیز را از دیدگاه او ببینید. برای مثال، اگر او اخیراً شغل خود را از دست داده است، سعی کنید با این احساس همدردی کنید. افراد همدل با احساسات طرف مقابل هماهنگ هستند و به همین دلیل جذب آنها آسان تر است.

  • همدلی در تعاملات نه چندان خوشایند نیز کار می کند. صحبت کردن با فردی که پرخاشگر یا بداخلاق است می تواند خسته کننده باشد. در حالی که رها کردن چنین شخصی می تواند آسان باشد، اما با استفاده از همدلی می توانید آرامش خود را راحت تر داشته باشید. سعی کنید شرایط را از دیدگاه فرد ناخوشایند ببینید. در برخی موارد، ممکن است با دور کردن خود از چشم انداز خود برای مدتی، شرایط جدیدی را به دست آورید.
  • وقتی فکر می‌کنید کسی با شما بدرفتاری می‌کند، قبل از منفجر کردن یک قدم به عقب برگردید و بپرسید: “هی، چه خبر است؟” یا “هی، اینجا چه اتفاقی افتاده است؟”

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

4 نادیده گرفتن شایعات شایعات راهی سریع برای بی ادبی است. هیچ کس دوست ندارد در مورد او صحبت شود. حتی اگر سوژه مورد نظر برای شنیدن آن در اطراف نباشد، بسیاری از مردم از شنیدن صحبت های منفی با افرادی که می شناسند در مورد آنها آزرده می شوند. اگر می خواهید از بی ادبی خود جلوگیری کنید، باید از تعاملاتی مانند این دوری کنید. حتی اگر دیگران غیبت می کنند، شما باید گونه دیگر را بچرخانید. در نتیجه، کسانی که آنجا هستند تا ببینند که شما از خرید احتمالی خودداری می کنید، در مورد شما بیشتر فکر می کنند.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

5 متواضع بمان حیا برای همه افراد مؤدب یک فضیلت است. برخی افراد به خاطر این واقعیت که بیش از حد روی خود تمرکز می کنند، بی ادب هستند. این اغلب یک خطای بی‌گناه است، اما اگر سعی کنید از هر دو منظر به گفتگو نگاه کنید، می‌توان از آن به راحتی اجتناب کرد.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

6 بگذارید طرف مقابل صحبت کند. حتی اگر همه چیزهایی که می گویید طلا باشد، اگر فکر نکنید که طرف مقابل را بشنوید، باز هم بی ادبانه خواهید دید. به عنوان یک قاعده کلی، مردم دوست دارند نظرات خود را بیان کنند. اگر نتوانند کلمه ای را به زبان بیاورند، احساس انقباض می کنند. اگر نمی خواهید بی ادب باشید، باید تسلط خوبی در گوش دادن داشته باشید.

  • گوش دادن فعال به طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها اشاره دارد که به طرف مقابل می‌فهمد شما بیشترین توجه خود را به او می‌دهید. این می‌تواند شامل زبان بدن، مانند تکان دادن سر، یا پاسخ‌های ملایمی مانند تکرار اصل صحبت‌های طرف مقابل باشد که می‌تواند این نکته را نشان دهد.

 

 

قسمت 2

در نظر گرفتن شخص دیگر

چطور بی ادب نباشیم؟

1 آداب معاشرت را یاد بگیرید قوانین تعیین شده در مورد آداب معاشرت، یا ادب مورد انتظار، بر اساس افرادی که با آنها وقت می گذرانید، متفاوت خواهد بود. وقتی همه چیز با شکست مواجه شد، خواندن آداب مناسب ایده خوبی است. اگرچه ایده “آداب مناسب” با دوره قدیمی ویکتوریایی مرتبط است، بسیاری از آداب و رسوم هنوز در دوره فعلی پابرجا هستند. اگر کمی مطمئن نیستید، بهتر است به یک عادت پایبند باشید تا اینکه آن را نادیده بگیرید. امروزه اهمیت ادب کمتر از آن زمان نیست و قوانین جدیدی وجود دارد که باید در دوران مدرن رعایت شود.

  • به طور کلی، هنگامی که با کسی صحبت می کنید، تلفن خود را دور از دید قرار دهید.
  • به طرف مقابل فرصت کافی بدهید تا حرف هایش را تمام کند.
  • خودتان را روی هر چیزی که طرف مقابل می گوید سرمایه گذاری کنید. حتی اگر چندان علاقه ای به صحبت های آنها نداشته باشید، با رفتاری که تحت تأثیر قرار نگرفته اید، هیچ لطفی به خود نخواهید کرد.
  • همیشه به یاد داشته باشید که بگویید لطفا و تشکر کنید. این ترفندها در طول این سال ها هرگز هیچ لطفی را از دست نداده اند.

 

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

2 حساسیت های طرف مقابل را در نظر بگیرید. اگر با فردی که ذاتاً حساس است صحبت کنید، بی‌ادب نبودن، چالش برانگیزتر می‌شود. حساسیت عاطفی باید در بیشتر موارد به عنوان یک چیز خوب در نظر گرفته شود، اما اگر با کسی صحبت می کنید که ممکن است با کوچکترین نارضایتی آسیب ببیند، ممکن است مشکل باشد. اگر فکر می‌کنید این مورد در مورد کسی است، بهتر است قبل از شروع گفتگوی طولانی با او بدانید که ترجیحات شخصی او چیست. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید کسی احتمالاً از طنز خام لذت نمی‌برد، بهتر است تا زمانی که از شرکت شما خارج نمی‌شود، آن را متوقف کنید.

  • اگر مودب بودن موضوعی است، از قبل در مورد کسی سوال کنید، می تواند مزیت مورد نیاز خود را در مکالمه به شما بدهد. در مورد ترجیحات یا محرک های عاطفی آنها بپرسید. ناکامی در مورد اینکه همیشه قبل از اینکه خودتان با آن شخص ارتباط برقرار کنید، دیدن نحوه تعامل یک فرد در یک موقعیت اجتماعی مفید است.

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

3 احساس طرف مقابل را بسنجید. حتی اگر مستلزم اقدام مستقیم شما نباشد، می توان از طریق همدلی و دانستن احساس طرف مقابل در حین صحبت کردن، از بسیاری بی ادبی به طور کامل اجتناب کرد. از آنجایی که افراد در این زمینه می توانند حیله گر باشند، بهترین گزینه شما این است که سعی کنید از طریق ارتباط غیرکلامی احساس آنها را بسنجید. عادت کنید در حین صحبت کردن به حالت چهره دیگران توجه کنید. گاهی اوقات، آنچه آنها می گویند با حالتی که بیان آنها به آن اشاره می کند مطابقت ندارد.

  • متأسفانه، پرسیدن “حالت چطور است” منجر به گزارش صادقانه بیشتر مردم نمی شود. افراد برای گزارش دقیق احساسات خود آموزش ندیده اند. دیگران ممکن است احساس خجالت کنند یا تمایلی به نشان دادن احساسات واقعی خود نداشته باشند.

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

4 فرهنگ را در نظر بگیرید. بسیاری از آنچه کسی می داند که بی ادب است که با فرهنگ آنها در مطرح شد. اگر شما در حال رفتن به سفر می شود و یا به طور منظم با افرادی که در فرهنگ های دیگر مطرح شد برخورد، آن یک ایده خوب به آیه خودتان در مورد آنچه در نظر آنها مناسب است و نیست. اگرچه مردم معمولاً عادت دارند از این تفاوت‌های فرهنگی عبور کنند، اما نگاه ساده به این آداب و رسوم از سوی شما بسیار مهربانانه خواهد بود.

5 متناسب با محیط اطراف خود عمل کنید. مانند بسیاری از تعاملات اجتماعی، نحوه عمل شما باید از شرایط موقعیت شما مطلع باشد. به عبارت دیگر، نحوه نشان دادن احترام و ادب بسته به اینکه در مراسم عروسی، تشییع جنازه یا یک شب معمولی باشید، متفاوت خواهد بود. ادب یعنی خودآگاه بودن و درایت. اگر در مراسم تشییع جنازه با نشاط رفتار می کنید، همان واکنش های منفی را برمی انگیزد که انگار در یک جشن تولد دلسرد شده اید.

  • این باید شامل لباس و ظاهر شما نیز باشد. مردم شما را بر اساس نحوه ظاهر خود قضاوت خواهند کرد.
  • اگر هرگز مطمئن نیستید که چگونه باید در یک محیط اجتماعی رفتار کنید، ایده خوبی است که سعی کنید از کارهایی که دیگران معمولا انجام می دهند، کپی کنید.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

6 ادب خود را ثابت نگه دارید. اگر واقعاً می‌خواهید به عنوان فردی مؤدب و با درایت اثری از خود به جا بگذارید، نمی‌توانید در کوتاه‌مدت به ادب تکیه کنید. ادب نمی تواند یک عمل باشد. بلکه باید حالت ذهنی ثابتی داشته باشد. رفتار خود را ثابت نگه دارید. اگر کسی دو وجه متفاوت از شما را ببیند، برای او بدبین تر به نظر می رسید.

 

 

 

قسمت 3

استفاده از زبان بدن مناسب

چطور بی ادب نباشیم؟

1 حالت چهره طرف مقابل را تقلید کنید. در برخی موارد، ممکن است مطمئن نباشید که چگونه نسبت به شخص دیگری رفتار یا واکنش نشان دهید. با انعکاس حالت چهره طرف مقابل، نشان خواهید داد که شما دو نفر در یک صفحه هستید. در اکثر موارد، این در یک نور مثبت انجام می شود.

  • اگر مشکوک هستید که طرف مقابل از طعنه استفاده می کند، تقلید کردن او توصیه نمی شود.

2 در مورد بهداشت به روز باشید. حتی مهربان‌ترین افراد نیز اگر ابتدا به اصول اولیه گرایش نداشته باشند، می‌توانند بی‌ادب ظاهر شوند. این شامل دوش گرفتن حداقل چند بار در هفته و اطمینان از اینکه لباس های شما تازه شسته شده است. اگر هر جا که می روید بوی ترش بدن را با خود حمل می کنید، به احتمال زیاد هیچ دوستی پیدا نمی کنید و مردم مجبور به دفع می شوند. چیزی به این سادگی می تواند به معنای دنیایی از تفاوت باشد تا آنجا که به ادب مربوط می شود.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

3 پلک زدن خود را تحت کنترل نگه دارید. برخی افراد وقتی تحت استرس هستند به سرعت پلک می زنند. اگر متوجه شوید، این می تواند به طرف مقابل این تصور را بدهد که شما ناراحت هستید یا احساس عجله دارید. از آنجایی که این یک عمل غیرارادی است، ممکن است سخت باشد که خودتان را از آن بیرون بیاورید، یا حتی بدانید که آیا آن را انجام می دهید یا نه. دفعه بعد که در یک موقعیت تا حدی استرس زا قرار گرفتید، سعی کنید از پلک زدن خود آگاه باشید.

  • این و سایر جنبه های زبان بدن منفی را می توان با اجازه دادن به خود برای آرامش کاهش داد.

 

 

 

چطور بی ادب نباشیم؟

4 وقتی تحت استرس هستید از زبان بدن بیشتر آگاه باشید. زبان بدن اغلب بدون فکر کردن انجام می شود. اگر استرس داریم، اغلب در نحوه قرارگیری بدنمان دیده می شود. حتی اگر در غیر این صورت موضوعی را ایجاد کنیم که تا حد امکان مؤدبانه رفتار کنیم، این بی ادبی می تواند از پس آن برآید. بهترین راه برای کنترل آن این است که به زبان بدن خود توجه کنید. بازوهای ضربدری و حالت تهاجمی می توانند به طور طبیعی به وجود بیایند، اما اگر تمرکز خود را بر نحوه واکنش بدن خود متمرکز کنید، می توانید از بروز این علائم استرس جلوگیری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *