چطور دیزی الوان را پرورش دهیم؟
راهنمای نگهداری، رشد و پرورش گل براکی کوم
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
چطور گل مارگریت (Shastadaisy) را نگهداری کنیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

چطور دیزی الوان را پرورش دهیم؟

دیزی الوان یک گیاه چند ساله و رنگارنگ است که هفته ها رنگی زنده در باغ ایجاد می کند. اگرچه گونه های مختلفی از گل در گونه Tanacetum وجود دارد (از جمله گل مینا و گل مینا) ، این گل که معمولاً به عنوان “گل مروارید” نامیده می شود ، گل پررنگی است که به عنوان Tanacetum coccineum شناخته می شود.

این گیاه قبلا به گل داوودی معروف بود. این یک دیزی کلاسیک مانند ساختار دارد ، با یک دایره از گلبرگ ها که یک مرکز گرد متراکم را احاطه کرده است. برگها از نظر ظاهری تا حدی خز هستند. با رشد متوسط ​​به دو قد بلند ، می توان آن را به راحتی در تخت گل یا ظروف پرورش داد. گلهای دیزی نقاشی شده در اواخر بهار ، آن را به یک راه حل مناسب برای نقاطی تبدیل می کند که با متوقف شدن شکوفه های پیاز بهار ناگهان خالی می شوند.

 

گلی رنگارنگ

پالت رنگ های موجود ، از جمله سایه های قرمز ، سفید و صورتی ، آن را به لهجه ای با رنگ آسان در باغ اوایل تا اواخر تابستان تبدیل کرده است. یکی از مشهورترین ارقام “Brenda” است که دارای گلهای سرخابی درخشان و بزرگ با مراکز زرد است. “خانم جیمز کلوی” با گلبرگهای سفید خامه ای شروع می شود که با بالغ شدن به رنگ صورتی کم رنگ در می آیند. “مونت بلان” دارای گلبرگهای سفید با مراکز زرد است. طول هر سه اینها به 24 اینچ می رسد. “آیلین می رابینسون” یک نوع صورتی کم رنگ است که می تواند تا 30 اینچ قد رشد کند. “Robinson’s Crimson” دارای گلبرگهای زرشکی روشن با مراکز زرد است و کمی کوچکتر است و حداکثر ارتفاع آن 18 اینچ است.

 

گرده افشانی دیزی

یکی دیگر از مزایای کاشت گلهای دیزی الوان در باغ ، خاصیت دفع حشرات طبیعی آنها است. این باعث می شود گل دیزی الوان گیاهی ارزشمند برای باغ سبزیجات و همچنین تخت گل باشد. همچنین نسبتاً در برابر گوزن مقاوم هستند. تنها حشرات که توسط گل دیزی رنگارنگ دور نمی شود ، معدنچیان برگ یا شته ها هستند. با استفاده از مواد آلی مانند اسپری صابون یا روغن چریش می توان مانع این موارد شد.

 

دیزی الوان را پروانه ها دوست دارند و به باغ های پروانه یا باغ هایی به سبک کلبه که به جریان مداوم رنگ در طول سه فصل تکیه می کنند ، یک چیز زیبا اضافه می کنند. به خصوص با گلهای رنگارنگ پروانه دوستانه با اشکال و بافتهای ظریف تر ، به زیبایی زیبا به نظر می رسد تا فرم ساده و پررنگ آن ، مانند خار خار ، اسنپدراگون ها ، مومیایی زنبور عسل ، گل گیاه ، نعناع مرغ مگس خوار ، ورونیکا ، هسته گل و گیاه کامپانولا را متعادل کند. ساقه گل مروارید نقاشی شده محکم است و باعث ایجاد یک گل برش عالی برای چیدمان ها می شود.

 

نام علمی
Tanacetum coccineum
نام عمومی
Painted daisy, pyrethrum
گونه گیاه
 Herbaceous perennial
اندازه عمومی
 1 to 3 feet
نیاز به نور خورشید
 Partial to full sun
نوع خاک
 Well drained, loamy
خاکpH  Neutral to slightly acidic
زمان گل دهی
 Late spring, summer
رنگ گل
 Red, pink, yellow, white, purple
سختی  USDA 3 to 7
ناحیه بومی
 Southwestern Asia
سمی بودن
 Not toxic to ingest; mild skin irritant

 

کاشت دیزی الوان

این گیاه ممکن است از اوایل بهار از بذر رشد کرده یا از قلمه ها تکثیر شود. از 4-6 هفته قبل از آخرین تاریخ سرما ، بذرها را در داخل گلدان های بارور بکارید. پس از آنکه خطر یخ زدگی از بین رفت ، می توان آنها را در خارج کاشت و پس از تأسیس ، به گیاهان چند ساله قابل اطمینان تبدیل می شوند. همچنین می توانید پس از آخرین سرمازدگی بذرها را در باغ بکارید. در خاک غنی از زهکشی خوب بکارید و به آرامی با خاک 1/8 اینچ بپوشانید. مرطوب نگه دارید تا نهال ها ظاهر شوند. نهالها را در صورت لزوم نازک کرده و گلها را با فاصله 18 تا 24 اینچ بکارید.

همچنین می توانید گیاهان مهد کودک را در اوایل بهار تهیه کنید. این گیاهی است که دوست دارد برای دلگرمی بیشتر گلها ، مانند مادران ، “نیشگون گرفته شود”. به سادگی رشد جدید (هر بار بیش از یک اینچ) را نداشته باشید ، زمانی که گیاهان بین 6-8 اینچ قد دارند. همانطور که بلندتر می شوند ، خرج کردن را متوقف کنید و متوجه خواهید شد که جوانه های گل بیشتر از روش خرج کردن تشکیل نمی شوند. به بن بست رسیدن شکوفه های خراب ، گیاه را مرتب نگه می دارد و جوانه های جدید را تشویق می کند.

 

شرایط بهینه رشد

دیزی نقاشی شده عاشق آفتاب است اما در آفتاب جزئی کاملاً خوشحال می شود. رشد در گلدان به این معنی است که می توانید آن را در فصل رشد به نقاط آفتابی تر منتقل کنید.

 

خاک مناسب

دیزی الوان خیلی درگیر خاک نیست اما یک خاک شنی لومی و زهکشی شده را ترجیح می دهد که خیلی اسیدی نباشد. از آنجا که گل مروارید بسیار مقاوم است ، و بیش از حد در معرض آفات نیست ، می تواند طیف گسترده ای از شرایط خاک را تحمل کند ، به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشد. کود دهی لازم نیست ، اما پانسمان بالای کود کمپوست در پاییز به سلامت سیستم ریشه کمک می کند.

 

آبیاری

 

این گیاه نسبتاً سازگار است و آب منظم ناشی از باران در مناطق معتدل آن را راضی نگه می دارد. اگر یک دوره خشک بیش از یک هفته وجود دارد ، یک نوشیدنی خوب به آن بدهید تا شاد و شکوفا شود. در مناطق مرطوب یا آب ایستاده خوب عمل نمی کند بنابراین مکانی با زهکشی مناسب انتخاب کنید.

مسمومیت

دیزی الوان برای بلعیدن سمی نیست ، اما گاهی اوقات دست زدن به گیاه گاهی باعث تحریک خفیف پوست می شود ، بنابراین حتماً از دستکش استفاده کنید.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *