چطور غوره‌ای یا رشته‌مرواریدی را نگهداریم کنیم؟
نحوه نگهداری و رشد شبدر بنفش
۱۴۰۰-۰۱-۱۹
چگونه بنفشه ایرانی را رشد و پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۱۹

غوره‌ای یا دانه‌تسبیحی یا رشته‌مرواریدی

غوره‌ای یا رشته‌مرواریدی ، ساکولنت های انگور منحصر به فردی هستند که به راحتی از طریق برگ های تقریباً کروی و کوچک نخودی شکل قابل تشخیص هستند. برگها در ساقه های انتهایی رشد می کنند که به لطف از کنار گیاهان و سبدهای آویزان می ریزند. شما می توانید از این ساقه ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید ، این گیاه بسیار قوی و سریع رشد می کند اما بدون تکثیر طولانی عمر نمی کند.

گرچه به طور معمول در تمام طول سال به عنوان یک گیاه معلق کشت می شود ، اما در زیستگاه طبیعی آن (صحراهای شرق آفریقا) رشته مرواریدها زمینی هستند و یک پوشش زمینی تشکیل می دهند. رشته مرواریدها علاوه بر برگهای عجیب و شبیه کره ، در بهار گلهای سفید با رایحه ای دلپذیر و یادآور دارچین تولید می کند (البته به ندرت در داخل خانه گل می دهد).

 

نام علمی
Senecio rowleyanus (also referred to as Curio rowleyanus)
نام عمومی
String of pearls, string of beads, string of peas, rosary vine
گونه گیاه
Succulent
اندازه عمومی
1-2 ft. tall, 1-2 ft. long
نیاز به نور خورشی
Full sun, partial shade
نوع خاک
Sandy, well-drained
خاک pH Neutral to acidic
فصل گل دهی
Spring
رنگ گل
White
سختی 9-12 (USDA)
ناحیه بومی
Africa
سمی بودن
Toxic to humans, dogs, and cats

 

رشته مراقبت از گیاه غوره‌ای یا رشته‌مرواریدی

رشته گیاه غوره‌ای از نظر شرایط خاص نیست. با داشتن نور و کود کافی ، در یک فصل کاملاً رشد می کند. در صورت مراقبت صحیح از یک گیاه ، حدود 5 سال زنده خواهد ماند ، اما اگر گیاهان جدید را از قلمه های ساقه تکثیر کنید ، می توانید آن را به طور نامحدود زنده نگه دارید.

برای درخشش این گیاه ، در حال پرورش رشته مرواریدهای دارای چندین ساقه در یک سبد آویز باشید. ساقه های آن نیز می تواند به هم دوخته شود ، و همچنین می توانید آن را در یک ظرف رشد دهید ، به شما اجازه می دهد یک حصیر زمینی به همان شکل در طبیعت ایجاد کند. رشته مرواریدها هیچ مشکلی از نظر آفت و بیماری ندارند و به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. با این وجود ، در طول سال به نور زیادی نیاز دارد.

 

سبک

رشته‌مرواریدی با ترکیبی از نور مستقیم و غیرمستقیم خورشید رشد می کنند و مجموعاً بین شش تا هشت ساعت در روز است. آنها بهتر است در ساعات نرمتر صبح در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند ، سپس به نقطه ای منتقل می شوند که در تمام ساعات سخت بعد از ظهر پخش ، نور غیر مستقیم یا سایه جزئی می شود.

خاک

هر نوع خاک گلدان منظم و شاداب برای رشته گیاه رشته‌مرواریدی مناسب است ، اما خاک شنی بهترین است. یک انتخاب خوب برای این گیاه مخلوط گلدان کاکتوس است – در عوض ، می توانید از مخلوط 3: 1 خاک گلدان و ماسه تیز استفاده کنید. این گیاهان حساس به پوسیدگی ریشه هستند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که خاک آنها خوب زهکشی می شود. آنها را در ظرفی بچرخانید که دارای سوراخهای زهکشی فراوانی در پایه آن است – یکی از گلدان های خاکی یا خاک رس نیز می تواند به از بین بردن رطوبت بیش از حد خاک کمک کند.

 

اب

خاک گیاه را در فصل رشد در بهار و تابستان کمی مرطوب نگه دارید ، سپس آب را در ماه های زمستان کاهش دهید. اگر مشاهده کردید که برگ های کروی ساکولنت صاف می شوند ، این نشانگر خوبی است که گیاه به آب بیشتری احتیاج دارد. مراقب باشید که رشته گیاه رشته‌مرواریدی خود را بیش از حد آب نکنید – گیاهان گل ساکن در برابر خشکی مقاوم هستند اما نمی توانند با ریشه های مرطوب و مرطوب زنده بمانند.

 

دما و رطوبت

رشته گیاهان غوره‌ای از بهار تا پاییز در دمای گرم بالاتر از 70 درجه فارنهایت رشد می کنند. با دمای سردتر زمستان و از 50 تا 60 درجه فارنهایت بهترین رشد را دارد. رطوبت کم نیز برای گیاه ترجیح داده می شود ، بنابراین از قرار دادن آن در مکان های مرطوب خانه مانند آشپزخانه یا حمام خودداری کنید.

کود

رشته‌مرواریدی خود را در طول فصل رشد هر دو هفته یکبار با کود مایع یا محلول در آب متعادل ، تا حدود نیمی از قدرت رقیق کنید. در طول دوره خواب زمستانی ، فقط باید هر شش هفته یا همین حدود به آن غذا دهید.

 

آیا گیاه غوره‌ای سمی است؟

شاخ و برگ گیاه غوره‌ای کمی سمی است و هرگز نباید مصرف شود ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که به راحتی برای کودکان یا حیوانات خانگی قابل دسترسی نیست. گرچه بسیار مضر نیست ، اما می تواند باعث مشکلات معده مانند استفراغ یا اسهال شود و شیره آن نیز می تواند پوست را تحریک کند. اگر شما یا حیوان خانگی خود علائم زیر را تجربه کردید ، بلافاصله با منابع پزشکی مناسب تماس بگیرید.

علائم مسمومیت در انسان

  • استفراغ
  • اسهال
  • سوزش پوست
  • راش

علائم مسمومیت در حیوانات

  • استفراغ
  • اسهال
  • سوزش پوست
  • سوزش دهان
  • راش
  • افتادن
  • بی حالی
  • مالیدن صورت

 

انواع گونه های رشته‌مرواریدی

رشته‌مرواریدی عضوی از خانواده گل مروارید است ، اما هیچ گیاه دیگری کاملاً به آن شباهت ندارد و معمولاً به جای “نام رشته گیاهان مروارید” به فروش می رسد. ساکولنت های دیگری به همان اندازه قابل توجه در همان خانواده وجود دارد که شامل:

‘Curio radicans’: کامل تر و نه به اندازه رشته مرواریدها ، این واریته دارای شاخه هایی با برگهای موز است. معمولاً به عنوان رشته موز یا رشته قلاب ماهی شناخته می شود.
‘Curio herreanus’: به طور معمول رشته هندوانه یا رشته ای از مهره ها نامیده می شود ، این گیاه عقبی دارای برگهای کوچک خربزه ای شکل با نوار بنفش است
‘Curio citriformus:’ این گونه دارای ساقه های قائم و متعاقب است که پر از برگ های پرپشت ، اشک قطره و گل های سفید کوچک است که بین اواخر تابستان و زمستان شکوفا می شوند.

 

تکثیر رشته‌مرواریدی:

غوره‌ای یا رشته‌مرواریدی به راحتی تکثیر می شوند و انجام این کار برای ادامه حضور گیاه در خانه شما ضروری است. برای تکثیر ، قلمه های ساقه را به طول چند اینچ بردارید و اجازه دهید تا چند روز قبل از کاشت مجدد خوب شوند (در قسمت انتهایی برش ایجاد یک پوسته کنید).

یک گلدان کوچک را با مخلوط ساکولنت یا کاکتوس پر کنید و قلمه ها را دوباره در خاک بکارید. به گیاهان جدید اجازه دهید تا چند روز جا بیفتند و سپس آبیاری خوبی به آنها بدهید – آنها باید سریع ریشه بزنند.

 

گلدان غوره ای یا رشته‌مرواریدی

ایده خوبی است که هر سال رشته گیاه مروارید خود را در ابتدای بهار دوباره تهیه کنید. این گیاهان قبل از اینکه بلافاصله شروع به از بین رفتن کنند ، فقط چند بار قابل تولید مجدد هستند ، بنابراین پس از گذشت چند سال ، بهتر است گیاه به جای تلاش برای حفظ و کاشت گیاه قدیمی تر ، از قلمه های جدید تکثیر شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *