چه عواملی باعث درد سینه می شود؟
آنچه باید درباره غده های طبیعی پستان بدانید!
آنچه باید درباره غده های طبیعی پستان بدانید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۳
علت درد شکم و حساسیت سینه چیست؟
علت درد شکم و حساسیت سینه چیست؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۳
چه عواملی باعث درد سینه می شود؟

چه عواملی باعث درد سینه می شود؟

چه عواملی باعث درد سینه می شود؟

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی باید و نباید های غذایی در طول پریود میپردازیم.

درد سینه یا پستان چیست؟

سینه ها به دلیل افزایش استروژن در دوران بلوغ رشد می کنند. در طول چرخه قاعدگی، هورمون های مختلف باعث تغییراتی در بافت پستان می شود که می تواند منجر به درد یا ناراحتی در برخی از زنان شود. در حالی که پستانها به طور معمول صدمه ای نمی بینند، درد گاه به گاه پستان شایع است.

درد پستان، که ماستالژی نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع در زنان است. درد معمولاً به صورت چرخه ای یا غیر سیکلیک دسته بندی می شود.

درد دوره ای یعنی درد همراه با چرخه قاعدگی شما است. درد مرتبط با چرخه قاعدگی در طول یا بعد از پریود کاهش می یابد.

درد غیر سیکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله آسیب به پستان. گاهی اوقات درد غیر سیکل ممکن است از عضلات یا بافتهای اطراف ناشی شود نه از خود پستان. درد غیر سیکل بسیار کمتر از درد دوره ای است و شناسایی علل آن دشوارتر است.

شدت ماستالژی می تواند از یک درد شدید تا یک خارش خفیف متفاوت باشد. برخی از زنان ممکن است حساسیت به پستان را تجربه کنند، یا سینه های آنها احساس سیری بیش از حد معمول داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره غده های طبیعی پستان بدانید!

 

دلایل درد سینه

درد پستان می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. دو دلیل شایع، نوسانات هورمون ها و پستانهای فیبروکیستیک (گلوله ای) است.

نوسانات هورمون

چرخه قاعدگی یک زن باعث نوسانات هورمون در استروژن و پروژسترون می شود. این دو هورمون باعث می شود سینه های زن متورم، برآمده و گاهی دردناک شود.

خانم ها گاهی اوقات گزارش می کنند که این درد با افزایش سن به دلیل افزایش حساسیت به هورمون ها با افزایش سن در خانم ها بیشتر می شود. گاهی اوقات، زنانی که درد مربوط به قاعدگی را تجربه می کنند، پس از یائسگی درد نخواهند داشت.

اگر درد پستان به دلیل نوسانات هورمون باشد، معمولاً دو تا سه روز قبل از پریود متوجه شدیدتر شدن درد می شوید. گاهی اوقات درد در طول چرخه قاعدگی شما ادامه خواهد یافت.

برای تعیین اینکه آیا درد پستان شما با چرخه قاعدگی شما ارتباط دارد یا نه، از قاعدگی خود یادداشت کنید و هنگام درد در طول ماه یادداشت کنید. بعد از یک یا دو سیکل، ممکن است یک الگوی مشخص شود.

دوره های رشد که بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر می گذارد و به طور بالقوه باعث درد پستان می شوند عبارتند از:

  • بلوغ
  • بارداری
  • یائسگی

کیست پستان

با افزایش سن یک زن، سینه های او تغییراتی می کند که به عنوان تکامل شناخته می شود. این زمانی است که بافت پستان با چربی جایگزین می شود. عارضه جانبی این امر ایجاد کیست و بافت فیبری بیشتر است. این موارد به عنوان تغییرات فیبروکیستیک یا بافت فیبروکیستیک پستان شناخته می شوند.

در حالی که سینه های فیبروکیستیک همیشه درد ایجاد نمی کنند ، اما می توانند. این تغییرات معمولاً نگران کننده نیستند.

سینه های فیبروکیستیک احساس پارگی دارند و باعث افزایش حساسیت می شوند. این اتفاق معمولاً در قسمتهای فوقانی و خارجی پستانها رخ می دهد. توده ها همچنین می توانند در حدود زمان چرخه قاعدگی بزرگتر شوند.

 

شیردهی و درد پستان

شیردهی یک روش طبیعی و مغذی برای تغذیه نوزاد شما است، اما بدون مشکلات و مشکلات نیز نیست. به چند دلیل می توانید درد شیردهی را هنگام شیردهی تجربه کنید. این شامل:

 

ورم پستان

ماستیت عفونت مجاری شیر شما است. این می تواند باعث درد شدید و شدید و همچنین ترک خوردگی، خارش، سوزش یا تاول در نوک سینه ها شود. علائم دیگر شامل رگه های قرمز روی پستانها، تب و لرز است. پزشک شما این موارد را با آنتی بیوتیک درمان می کند.

 

درگیری

درگیری هنگامی رخ می دهد که سینه های شما بیش از حد پر شود. پستانهای شما بزرگتر به نظر می رسند و پوست شما احساس سفتی و درد می کند. اگر نمی توانید به زودی کودک خود را تغذیه کنید، می توانید شیر خود را پمپ کنید یا به صورت دستی بیان کنید.

می توانید این کار را با قرار دادن انگشت شست خود در بالای پستان و انگشتان زیر سینه انجام دهید. انگشتان خود را به آرامی به پشت دیواره قفسه سینه خود بچرخانید و به سمت جلو به سمت نوک پستان خود بچرخید تا پستان خالی شود.

 

قفل نامناسب

اگر کودک شما به طور مناسب بر روی نوک پستان شما قفل نمی شود، احتمالاً درد پستان را تجربه خواهید کرد. علائمی که ممکن است کودک شما به درستی قفل نکند شامل ترک خوردن نوک سینه ها و درد پستانک است.

یک مشاور شیردهی در بیمارستانی که در آن زایمان کرده اید به طور معمول می تواند به شما در ایجاد یک لچ سالم کمک کند.

به یاد داشته باشید: شیردهی ضرری ندارد. اگر در شیردهی مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید یا با یک متخصص شیردهی تماس بگیرید. همچنین می توانید برای یافتن یک مشاور مجاز در زمینه شیردهی در منطقه خود به مراجعه کنید.

 

علل دیگر درد سینه

درد پستان می تواند دلایل دیگری داشته باشد، از جمله:

رژیم غذایی

غذاهایی که یک زن می خورد ممکن است در درد پستان نقش داشته باشد. زنانی که از رژیم های غذایی ناسالم استفاده می کنند، مانند رژیم های سرشار از چربی و کربوهیدرات تصفیه شده، ممکن است بیشتر در معرض درد پستان باشند.

 

نگرانی های خارج از ازدواج

گاهی اوقات درد پستان به دلیل پستان شما نیست، بلکه به دلیل تحریک قفسه سینه، بازوها یا عضلات پشت است. این موارد معمول است اگر شما در فعالیت هایی مانند قایقرانی، قایقرانی، بیل زدن و اسکی روی آب شرکت کرده باشید.

 

اندازه پستان

زنانی که پستان بزرگتر یا پستانی دارند که متناسب با قاب آنها نیست، می توانند در گردن و شانه های خود ناراحتی داشته باشند.

 

جراحی پستان

اگر از پستان خود جراحی کرده اید، درد ناشی از تشکیل بافت اسکار می تواند تا مدت ها ادامه یابد. حتی زمانی که برش ها خوب شده اند.

 

داروها

داروهای ضد افسردگی، هورمون درمانی، آنتی بیوتیک ها و داروهای بیماری قلبی همگی می توانند در درد پستان نقش داشته باشند. اگر در صورت درد پستان نباید مصرف این داروها را متوقف کنید، در صورت وجود گزینه های جایگزین با پزشک خود صحبت کنید.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به عنوان افزایش سطح اپی نفرین در بافت پستان شناخته شده است. این می تواند سینه های زن را آزار دهد.

 

آیا درد پستان با سرطان پستان ارتباط دارد؟

درد پستان معمولاً با سرطان پستان ارتباط ندارد. داشتن درد پستان یا پستانهای فیبروکیستیک به این معنی نیست که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید. با این حال، بافت گلوله ممکن است دیدن تومورها در ماموگرافی را دشوارتر کند.

اگر درد پستانی دارید که فقط در یک ناحیه موضعی است و در ماه ثابت است و هیچ نوسانی در سطح درد ندارد ، با پزشک خود تماس بگیرید. نمونه هایی از آزمایش های تشخیصی می تواند شامل موارد زیر باشد:

ماموگرافی پزشکان از این آزمایش تصویربرداری برای تشخیص ناهنجاری در بافت پستان شما استفاده می کنند.

سونوگرافی. سونوگرافی نوعی اسکن است که به بافت پستان نفوذ می کند. پزشکان می توانند از آن برای شناسایی توده های موجود در بافت پستان بدون قرار گرفتن زن در معرض اشعه استفاده کنند.

تصویربرداری (MRI). از MRI ​​برای ایجاد تصاویر دقیق از بافت پستان برای شناسایی ضایعات بالقوه سرطانی استفاده می شود.
نمونه برداری بیوپسی برداشتن بافت پستان است بنابراین پزشک می تواند بافت را در زیر میکروسکوپ از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی کند.

یک پزشک می تواند با استفاده از این آزمایشات مشخص کند که آیا درد پستان شما به سرطان ارتباط دارد یا خیر.

 

چه چیزی می تواند به کاهش درد پستان کمک کند؟

درمان بسته به اینکه دوره سینه یا غیر سیکلیک درد پستان شما باشد متفاوت خواهد بود. قبل از معالجه شما، پزشک سن، سابقه پزشکی و شدت درد شما را در نظر می گیرد.

درمان درد دوره ای ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوشیدن سوتین حمایتی 24 ساعته در روز که درد در بدترین حالت است
  • مصرف سدیم را کاهش می دهد
  • مصرف مکمل های کلسیم
  • استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، که ممکن است به یکنواخت شدن سطح هورمون کمک کند
  • مصرف مسدود کننده های استروژن، مانند تاموکسیفن
  • مصرف داروهایی برای تسکین درد، از جمله داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

درمان درد غیر سیکل به علت درد پستان بستگی دارد. به محض شناسایی علت، پزشک معالجات خاص خاصی را برای شما تجویز می کند.

همیشه قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کند که این داروها با داروهای مصرفی یا شرایطی که دارید تداخل نخواهند داشت.

 

چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟

اگر درد پستان شما ناگهانی است و با درد قفسه سینه، گزگز و بی حسی در اندام هایتان همراه است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد.

در صورت داشتن درد، وقت ملاقات با پزشک خود بگذارید:

  • شما را از فعالیتهای روزمره بازمی دارد
  • بیش از دو هفته طول می کشد
  • یک توده جدید را همراهی می کند که به نظر می رسد ضخیم تر می شود
  • به نظر می رسد در یک منطقه خاص از پستان شما متمرکز شده است
  • به نظر می رسد با گذشت زمان بدتر می شود

در زمان ملاقات می توانید انتظار داشته باشید که پزشک در مورد علائم شما از شما سال کند. سالات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد پستان شما از چه زمانی آغاز شد؟
  • چه چیزی درد پستان شما را بدتر می کند؟ به نظر می رسد چیزی باعث بهتر شدن آن شده است؟
  • آیا متوجه شدیدتر شدن درد در زمان چرخه قاعدگی می شوید؟
  • چگونه درد را ارزیابی می کنید؟ درد چه حسی دارد؟

پزشک شما به احتمال زیاد معاینه جسمی را انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری، مانند ماموگرافی، برای تجسم بافت پستان شما را توصیه کنند. این می تواند به آنها اجازه دهد کیست های موجود در بافت پستان شما را شناسایی کنند.

اگر پستانهای کیستیک دارید، ممکن است پزشک بیوپسی سوزنی انجام دهد. این روشی است که برای حذف نمونه کوچکی از بافت برای آزمایش ، یک سوزن نازک درون کیست قرار می گیرد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *