چه عواملی باعث سرطان ریه میشود؟
ژن ها و خطر ابتلا به سرطان
ژن ها و خطر ابتلا به سرطان
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
انواع ذات الریه
انواع سرطان ریه
۱۴۰۰-۰۶-۰۲

چه عواملی باعث سرطان ریه میشود؟

سرطان ریه یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر جهان است. زمانی اتفاق می افتد که سلول های ریه های شما دچار جهش یا تغییر می شوند. شایع ترین علت این تغییرات زمانی است که شما مواد سمی را تنفس می کنید . سرطان ریه می تواند سالها پس از استنشاق دودهای مضر ایجاد شود.

 

انواع مختلفی باعث سرطان ریه می شوند.

دود سیگار. سیگار کشیدن باعث 90 درصد موارد سرطان ریه می شود. همچنین به بیش از دوازده نوع دیگر سرطان پیوند دارد . سیگارها حدود 250 ماده شیمیایی مضر دارند که 69 مورد از آنها باعث سرطان می شود. مهم نیست چقدر سیگار می کشید. حتی یک نخ سیگار در روز شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می دهد.

دود سیگار فقط برای افراد سیگاری خطرناک نیست. دود دست دوم یا دودی که از یک سیگار روشن یا از یک فرد سیگاری استنشاق می کنید نیز عامل ایجاد این بیماری است. افرادی که سیگار نمی کشند 20 تا 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند اگر در محل کار یا خانه سیگار می کشند.

با ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه کاهش می یابد. حتی اگر به سرطان مبتلا شوید، در صورت ترک سیگار، احتمال مرگ ناشی از آن 30 تا 40 درصد کاهش می یابد. این به بدن شما کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد و احتمال بازگشت سرطان را کاهش می دهد.

Vapes. این سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای الکترونیکی نیز نامیده می شوند. مایعات موجود در مخزن حاوی نیکوتین، مواد شیمیایی طعم دهنده و سایر مواد سمی است که در آنها تنفس می کنید. آنها برای سلولهای ریه های شما سمی هستند.

ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا بخار باعث سرطان ریه می شود یا خیر. بخار ناشی از سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی است که باعث سرطان می شوند، اما در مقادیر کمتری نسبت به سیگارها. اگر در حال نوشیدن هستید ، ممکن است در آینده به نیکوتین معتاد شوید یا حتی شروع به کشیدن سیگار کنید.

 

ماری جوانا. هنوز مشخص نیست که ماری جوانا خطر سرطان ریه را دارد یا خیر. افرادی که از آن استفاده می کنند نیز ممکن است سیگار بکشند. این موضوع را نمی توان گفت که آیا به تنهایی باعث سرطان ریه می شود یا خیر.

نحوه استفاده از ماری جوانا تفاوت ایجاد می کند. اکثر مردم آن را می کشند. همچنین می توانید آن را در غذا، نوشیدنی، قرص و سایر محصولات دریافت کنید. دود ماری جوانا حاوی بسیاری از سموم مشابه دود تنباکو است. این امر خطر ابتلا به شرایطی را که بر تنفس شما تأثیر می گذارد، مانند برونشیت، افزایش می دهد. و ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. شما عمیق تر از سیگار آن را استنشاق می کنید. این می تواند 4 برابر بیشتر از سیگار قیر روی ریه های شما بگذارد.

ما نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا دریابیم آیا باعث سرطان ریه می شود یا خیر. برخی مطالعات نشان می دهند که تتراهیدروکانابینول (THC) و کانابیدیول ( CBD ) موجود در ماری جوانا ممکن است در برابر تومورها موثر باشند.

رادون شما نمی توانید این گاز را ببینید، بو کنید یا بچشید. در خاک و سنگها یافت می شود و تشعشع می دهد. رادون از طریق شکاف های کوچکی در فونداسیون وارد خانه ها، مدارس و دیگر ساختمان ها می شود. از هر 15 خانه در ایالات متحده به 1 مورد نفوذ می کند و سالانه باعث مرگ حدود 21000 نفر از سرطان ریه می شود. بعد از سیگار، این دومین عامل خطرناک برای سرطان ریه است.

آزمایش خانه برای رادون بسیار آسان و مهم است. همسایه شما ممکن است نتیجه مثبتی داشته باشد و شما نه. تنها راهی که می توانید بفهمید این است یا خیر، آزمایش است. این کیت ها مقرون به صرفه هستند و می توانید آن را به صورت آنلاین یا از بخش بهداشت محلی خود سفارش دهید.

 

آزبست. این ماده ای است که برای افرادی که به طور منظم در اطراف آن هستند باعث سرطان می شود. آزبست از مواد معدنی موجود در خاک و سنگ ها تشکیل شده است. در ساختمان ها ، خانه ها، اتومبیل ها و سایر محصولات استفاده می شود.

هنگامی که با آزبست کار می کنید ، آن را به فیبرهای کوچکی که از طریق تنفس وارد می کنید تجزیه می کند. این فیبرها در ریه های شما گیر کرده اند. اگر برای مدت طولانی در اطراف آن هستید، آزبست در ریه های شما جمع می شود. این امر تنفس را سخت می کند و می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. مزوتلیوما یک سرطان رایج برای افرادی است که در اطراف آزبست کار می کنند. این سرطان سینه و معده است . آزبست همچنین با سرطان ریه، حنجره و تخمدان ارتباط دارد.

آلودگی ذرات این ترکیبی از قطعات کوچک اسیدها، مواد شیمیایی، گرد و غبار و فلزات موجود در هوا است. هر ذره بسیار کوچکتر از یک دانه شن است. وقتی آنها را تنفس می کنید می توانند در ریه های شما گرفتار شوند. شناخته شده است که باعث سرطان ریه می شود.

راه هایی وجود دارد که می توانید شانس ابتلا به سرطان ریه را در اثر آلودگی ذرات کاهش دهید:

  • هر روز به پیش بینی کیفیت هوا توجه کنید.
  • وقتی آلودگی زیاد است داخل خانه بمانید.
  • هیچ وقت در کنار بزرگراه های شلوغ ورزش نکنید.

ژن ها خانواده ها ژن ها را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند. این شامل ژن های جهش یافته است که باعث می شود سلول های شما نتوانند DNA آسیب دیده را تعمیر کنند و سایر مواردی که باعث می شود بدن شما نتواند مواد شیمیایی سرطان زا را از سیستم شما حذف کند.

اگر فردی در خانواده شما به این بیماری مبتلا شده است، به پزشک خود اطلاع دهید. این شانس شما را برای داشتن آن افزایش می دهد. حدود 8 درصد از سرطان های ریه ناشی از ژنی است که از طریق خانواده منتقل می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *