چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟
چطور با وجود صداهای محیط تمرکز کنیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۴
چگونه روی تکالیف مدرسه تمرکز کنیم؟
چگونه روی تکالیف مدرسه تمرکز کنیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۵

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

این یک افسانه است که ما فقط از ده درصد مغز خود استفاده می کنیم (که نود درصد از نبوغ بالقوه را بی بهره می گذاریم)،  و همچنین درست نیست که بگوییم افراد یا چپ (منطقی) یا راست (خلاق) بر مغز مسلط هستند.  بنابراین، هدف شما هنگام مطالعه در واقع این است که از توان مغزی که در دسترس دارید حداکثر استفاده را ببرید. خوشبختانه، با آماده‌سازی و تمرکز، استفاده حداکثری از زمان مطالعه و حمایت از سلامت مغز خود، می‌توانید شانس خود را برای شرکت در آزمون های پیش رو افزایش دهید. 

روش 1: مطالعه موثرتر

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

1 توجه کن توی کلاس. عادات خوب مطالعه قبل از اینکه کلاس را ترک کنید شروع می شود. با دقت به آنچه معلم در مورد موضوع می گوید گوش دهید. سوال بپرسید و به سوالات معلم پاسخ دهید. به سرنخ‌ها (یا اظهارات مستقیم) معلم در مورد آنچه مهم‌ترین دانستن است، توجه زیادی داشته باشید و به خصوص در مورد این موضوعات یادداشت برداری کنید.  

 

 

 

2 از تمام منابعی که در دسترس شماست استفاده کنید. فصل اختصاص داده شده در کتاب درسی را بخوانید و یادداشت ها، جزوه ها یا سایر مطالبی که به شما داده شده است را بخوانید. اگر جلسه مرور یا مطالعه ای توسط معلم ارائه شده است، به آن مراجعه کنید. بهترین فرصت را برای موفقیت به خود بدهید. از تعداد افرادی که به دلیل نخواندن کتاب در آزمون ها ضعیف عمل می کنند، شگفت زده خواهید شد.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

3 کتاب درسی را جدا کنید صرفاً تکلیف را بدون فکر بخوانید – فعالانه با آن درگیر شوید. کلمات مهم را انتخاب کنید (گاهی اوقات آنها به صورت پررنگ هستند)، در صورت لزوم آنها را جستجو کنید و تعریف خود را برای آنها بنویسید. مقدمه‌ها، نتیجه‌گیری‌ها، بخش‌های مرور، و پرسش‌هایی را که در فصل‌های کتاب درسی پیدا می‌کنید به دقت بررسی کنید.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

4 اطلاعات را به زبان خود بیان کنید. همانند نوشتن تعاریف خود برای اصطلاحات کلیدی در فصل کتاب درسی، بهتر است تمام اطلاعات مهم را با کلمات خود بیان کنید. یک دفترچه یادداشت و خودکار نزدیک خود داشته باشید و نکات کلیدی را که مطالعه می کنید بنویسید. اگر یادداشت های شخص دیگری را دارید، خودتان آنها را بازنویسی کنید. حتی بهتر است یادداشت های کلاس خود را بازنویسی کنید. این یک ترفند اثبات شده برای کمک به مغز شما در درگیر شدن بیشتر با مطالب است.

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

5 پردازش کنید، سپس اطلاعات را خلاصه کنید. مغز ما مطالبی را که در حال مطالعه آن هستیم در چندین سطح به طور همزمان درگیر می کند. در حالی که ما آگاهانه مطالبی را که در حال مطالعه آن هستیم می‌پذیریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را درک کنیم، لایه‌های ناخودآگاه مغز ما در پشت صحنه کار می‌کنند تا مطالب را سازمان‌دهی و معنا ببخشند. هر چند وقت یکبار توقف کنید تا بتوانید از این کار پشت صحنه ای که انجام می دهید بدون اینکه متوجه شوید استفاده کنید.  

  • برای مدت زمان معقولی (مثلاً نیم ساعت) به شدت روی مطالب مطالعه خود تمرکز کنید، سپس یک قدم به عقب بردارید، یک برگه کاغذ بردارید و سعی کنید آنچه را که به تازگی آموخته اید با کلمات خود خلاصه کنید. ممکن است از میزان مطالبی که واقعاً به یاد می آورید و درک می کنید شگفت زده شوید. همچنین می توانید سعی کنید کل جلسه مطالعه را در روز بعد خلاصه کنید.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

6 اطلاعات را عملی کنید. آنچه را که به صورت تئوری یاد می گیرید با مثالی کاربردی تر یا ملموس تر مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه تاریخ هستید، سعی کنید داستانی مرتبط با موضوع بسازید. یا از موزه، میدان جنگ و غیره مرتبط با آن دیدن کنید.

  • اگر در مورد چگونگی انجام یک آزمایش علمی ساده می خوانید، آزمایش واقعی را انجام دهید.
  • بازی‌ها، آهنگ‌ها، تصاویر یا انواع دیگر دستگاه‌های یادگاری را ایجاد کنید تا به شما کمک کند اطلاعات را مرتبط کرده و به خاطر بیاورید.

 

 

 

روش 2: حفظ تمرکز

 

1 در شروع کار معطل نکنید. بعد از مدرسه هر چه زودتر مطالعه را شروع کنید. به محض ورود به در، همه چیزهایی را که نیاز دارید جمع آوری کنید و جلسه مطالعه خود را شروع کنید. نه تنها اطلاعات بلافاصله پس از مدرسه در ذهن شما تازه تر می شود، بلکه از عوامل حواس پرتی احتمالی نیز قبل از اینکه فرصتی برای تأثیرگذاری بر شما داشته باشند، دوری خواهید کرد.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

2 فضای مطالعه خود را سازماندهی کنید. شاید فکر می کنید که می توانید با یک میز نامرتب به همان خوبی که می توانید با یک میز مرتب مطالعه کنید. با این حال، در واقعیت، داشتن تنها چیزهایی که نیاز دارید در جایی که نیاز دارید، حواس‌پرتی‌ها را از بین می‌برد و زمان مطالعه شما را کارآمدتر می‌کند.  

  • مدادها، دفترچه یادداشت، پوشه ها، کتاب درسی، ماشین حساب، و سایر مواد مطالعه مهم را در دسترس قرار دهید تا در حین رسیدن به آنها یا جستجوی آنها تمرکز خود را از دست ندهید.

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

3 عوامل حواس پرتی را از بین ببرید. یک مکان ساکت و منزوی برای فضای مطالعه خود انتخاب کنید. بخواهید مزاحم نشوید. موسیقی آرام بخش پخش کنید یا هدفون های حذف کننده نویز را قرار دهید تا در صورت لزوم از صداهای مزاحم جلوگیری کنید. حواس‌پرتی‌های معمولی مانند تلفن‌های همراه را در کنار و/یا دور از دسترس قرار دهید و خاموش یا خاموش کنید.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

4 آروم باش. قبل از شروع مطالعه و در طول جلسه مطالعه خود، یک لحظه خود را جمع کنید و سطح استرس خود را کاهش دهید. چند تمرین تنفس عمیق انجام دهید، مدیتیشن یا دعا کنید، به موسیقی آرام بخش گوش دهید، یا هر کار دیگری که به آرامش شما کمک می کند انجام دهید. استرس بیش از حد باعث از دست دادن تمرکز شما می شود.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

5 استراحت کنید. به طور کلی، بیش از یک ساعت بدون استراحت صرف مطالعه نکنید، زیرا مغز شما خسته می شود و نمی تواند به طور کامل به موضوع توجه کند. فقط چند دقیقه استراخت کنید- تا شتاب خود را از دست ندهید. فقط به خودتان زمان کافی بدهید تا یک نوشیدنی بنوشید، کمی ورزش کنید، از حمام استفاده کنید، یک تمرین آرام بخش سریع انجام دهید یا چیزی مشابه

 

 

روش 3: تقویت مغز شما

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

برای تقویت مغز خود را فعال نگه دارید. مغز انسان با ایجاد ارتباطات عصبی عمل می کند. هنگامی که مغز خود را به طور منظم به کار می گیریم، ارتباطات جدید ایجاد می شود و ارتباطات موجود تقویت می شود. وقتی این کار را نکنیم، اتصالات خاموش یا پوسیده می شوند. فعال نگه داشتن مغز به اوج عملکردش در حال حاضر و در طول زندگی کمک می کند.

  • چیزهای جدید را امتحان کنید. ایجاد کردن. مناظره. نشخوار کردن. رویاپردازی مغز خود را به کار نگه دارید و زمانی که برای مطالعه به آن نیاز دارید بهتر کار خواهد کرد.

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

ذهن خود را با پازل ها، بازی ها و فعالیت ها به چالش بکشید. اگر می خواهید عضله بسازید، باید به افزایش وزنی که بلند می کنید ادامه دهید. اگر می خواهید قدرت مغزی ایجاد کنید، باید ذهن خود را به چالش بکشید. در حالی که برخی از ادعاهای مطرح شده توسط برنامه ها و برنامه های “آموزش مغز” مشکوک هستند، به چالش کشیدن ذهن شما با پازل ها، بازی ها، فعالیت های جدید و موضوعات دشوار می تواند به افزایش عملکرد ذهنی کمک کند.

  • به جای دریافت منفعلانه اطلاعات، فعالانه به دست آورید. این تفاوت بین شرکت در کلاس آشپزی و تماشای یک برنامه آشپزی، یا شرکت در یک انجمن نامزدهای سیاسی و بررسی فید اخبار شما است.

 

برای سلامت بدن و مغز به طور منظم ورزش کنید. مغز شما بخشی از بدن شماست، بنابراین منطقی است که هر چه به طور کلی سالم تر باشید، مغز شما سالم تر خواهد بود. ورزش منظم باعث ایجاد کارایی بیشتر در تامین اکسیژن و مواد مغذی مغز می شود و می تواند خلق و خو و سیستم ایمنی بدن شما را از جمله مزایای دیگر افزایش دهد.

  • هنگام ورزش، فواید مغز را به حداکثر برسانید – هنگام پیاده روی، به شدت روی محیط اطراف تمرکز کنید و سعی کنید وقتی به خانه برگشتید، آن را از نظر ذهنی بازسازی کنید.

 

 

چگونه از کل مغز خود در حین مطالعه استفاده کنید؟

برای فواید مغز از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. مغز انسان برای عملکرد به مقدار باورنکردنی انرژی (نسبت به اندازه) نیاز دارد و این به سوخت نیاز دارد. درست مانند ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم برای مغز و بقیه بدن شما مفید است. در حالی که ادعاهای زیادی در مورد “غذاهای مغز” خاص وجود دارد، روی خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید و قندهای تصفیه شده، چربی های ناسالم و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

نه با شکم خالی و نه با شکم کامل مطالعه نکنید. هر دو سناریو می تواند حواس پرت کننده باشد. به جای آن یک وعده غذایی یا میان وعده سبک (و سالم) میل کنید.

یک ساز موسیقی بزن. در حالی که درک رایج این است که سمت چپ مغز انسان تفکر منطقی را کنترل می کند و سمت راست خلاقیت ما را فراهم می کند، واقعیت بسیار پیچیده تر است. با این حال، درست است که فعالیت‌هایی که خلاقیت و جزئیات منطقی را به طور همزمان تحریک می‌کنند، بخش‌های بیشتری از مغز شما را به طور همزمان تقویت می‌کنند.

نواختن یک آلت موسیقی یکی از واضح ترین و لذت بخش ترین راه ها برای تحریک هر دو جنبه خلاقانه و منطقی قدرت مغز شما است. برای بازی موثر، باید زمان بندی دقیق و حرکات حرکتی ظریفی داشته باشید، اما در عین حال بتوانید بداهه پردازی کنید و از قبل فکر کنید. 

در حالی که علم پشت بسیاری از فعالیت‌های تقویت‌کننده چپ یا راست مغز در بهترین حالت محدود است، انجام کارهایی مانند شعبده بازی، بازی‌های روی تخته یا انجام فعالیت‌های ساده با دست غیرمسلط، مطمئناً به شما تمرین ذهنی می‌دهد.

 

 

نکات

  • مفهوم را یاد بگیرید و سپس شروع به استفاده از آن کنید.
  • سازماندهی شود.
  • به صورت دوره ای آب بنوشید. و در زمان استراحت صورت خود را با آب سرد بشویید. یا شاید برای استراحت و افزایش سطح تمرکز خود دوش بگیرید.
  • زیاد به خودتان سخت نگیرید. اگر در یک آزمون خوب عمل نکردید، فقط سعی کنید دفعه بعد بهتر عمل کنید!
  • مطالعه در یک منطقه تمیز و مرتب به شما کمک خواهد کرد. همه مطالب مطالعه را جمع آوری کنید و آنها را به راحتی مرتب کنید تا مجبور نباشید بارها و بارها از جای خود بلند شوید و باعث خستگی یا بی حوصلگی و حواس پرتی شما نشوید.
  • در لحظه آخر مطالعه نکنید. مسیر را ادامه دهید و معطل نکنید.
  • وقتی بیش از حد احساس خواب آلودگی می کنید مطالعه نکنید.
  • هنگام مطالعه، تلفن و سایر ابزارهای خود را چک کنید. از شر همه حواس پرتی خلاص شوید!
  • مثبت بیاندیش.
  • اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی را تعیین کنید.
  • با هدفون یا هدفون به موسیقی گوش دهید تا هنگام مطالعه آرامش داشته باشید، در این صورت احساس خواهید کرد که مطالعه واقعا خسته کننده نیست.
  • سعی کنید نکات کلیدی را درست قبل از خواب به خاطر بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *