چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟
چطور زندگی خود را نظم دهیم؟
چطور زندگی خود را نظم دهیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۱
چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟
چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۲

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

مطالعه همیشه جالب ترین کار در طول روز نیست، اما یک کار ضروری است. با وجود اینکه این امر الزامی است، اما هر زمانی در حین مطالعه حوصله آن سر رفته است. اگرچه این یک مشکل رایج است، اما برخی از مراحل وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خستگی در حین مطالعه دنبال کنید.

روش 1: مطالعه توسط خودتان

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

1 یک مکان مناسب برای مطالعه پیدا کنید. یکی از مهمترین جنبه های مطالعه، یافتن مکان مناسب است. اگرچه نمی خواهید خسته شوید، اما می خواهید مطمئن شوید که در مکانی هستید که حواس پرتی نداشته باشد. حواس پرتی برای یادگیری اثر معکوس دارد و در واقع باعث می شود که شما بیشتر خسته شوید زیرا کارهایی را که می توانید انجام دهید به غیر از مطالعه به شما یادآوری می شود.

  • مکانی را پیدا کنید که به خوبی روشن باشد و دما کنترل شود. نور به شما کمک می‌کند متمرکز و روی کار بمانید و دمای متوسط ​​به شما کمک می‌کند از خیلی سرد یا خیلی گرم جلوگیری کنید، که هر دو می‌توانند منجر به حواس‌پرتی و خستگی شوند.
  • مطمئن شوید که فضای کافی برای پخش کردن همه موادتان وجود دارد. همچنین از مرتب بودن آن مطمئن شوید. اگر سازماندهی بیشتری داشته باشید، به احتمال زیاد در انجام وظایف خود بمانید و خسته نشوید.
  • به جز اتاق خواب یا خانه، مکان های دیگری را امتحان کنید. هنگامی که شما توسط محیط آشنای خود احاطه شده اید، عوامل حواس پرتی زیادی وجود دارند که می توانند ظاهر شوند. مکان هایی مانند طبقه آرام کتابخانه مکان های عالی برای مطالعه هستند. برای ساکت بودن ساخته شده است، شما فقط با مواد مطالعه خود احاطه شده اید، و احتمالاً شما را قطع نمی کنند، زیرا بیشتر افراد برای مطالعه نیز آنجا هستند. 

2 زیاد راحت نباش اگر در محیط مطالعه بیش از حد راحت هستید، احتمالاً حواس‌تان پرت می‌شود، حوصله‌تان سر می‌رود یا به خواب می‌روید. زمانی که نیاز به مطالعه دارید از دراز کشیدن خودداری کنید. شما یک صندلی می خواهید که پشت و بدن شما را پشتیبانی کند، اما روی صندلی که خیلی راحت است ننشینید. شما نمی خواهید بی حوصله یا خواب آلود شوید، که هدف از جلسه مطالعه شما را شکست می دهد.

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

 

 

3 اهداف نهایی خود را برنامه ریزی کنید. یکی از دلایلی که حوصله شما سر می‌رود شاید این باشد که نمی‌دانید جلسه مطالعه شما به کجا می‌رود یا چه کارهایی را باید انجام دهید. از قبل برنامه ریزی کنید و آنچه را که می خواهید انجام دهید قبل از شروع مطالعه در ذهن خود داشته باشید. آنچه را که می دانید برای رسیدن به آن نیاز دارید و مدت زمانی که برای تکمیل آن نیاز دارید را طرح ریزی کنید. به این ترتیب، شما یک هدف روشن خواهید داشت، که به شما در مبارزه با کسالت کمک می کند. اگر می‌دانید چه زمانی می‌توانید به بازی‌های ویدیویی یا صحبت با دوستان خود بازگردید، به احتمال زیاد روی مطالعه خود متمرکز خواهید شد.

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

4 موضوعات خود را با هم مخلوط کنید برای اینکه در حین مطالعه خسته نشوید، باید موضوعاتی را که در حال مطالعه هستید تغییر دهید. بعید است که در هر زمان فقط یک موضوع برای مطالعه داشته باشید، بنابراین هر نیم ساعت تا یک ساعت یا بیشتر آنچه را که مطالعه می کنید با هم مخلوط کنید. به عنوان مثال، تاریخ را به مدت 45 دقیقه، ریاضی را به مدت 45 دقیقه و انگلیسی را به مدت 45 دقیقه قبل از بازگشت به ابتدا مطالعه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام وقت خود را صرف یک جنبه از محتوای خود نمی کنید. اگر مرتب آن را عوض کنید، کمتر از موضوعی که در حال مطالعه هستید خسته خواهید شد.

  • سعی کنید موضوع مورد علاقه خود را ماندگار کنید تا منتظر چیزی باشید. شما همچنین می توانید انتخاب کنید که این موضوع را کمی طولانی تر از بقیه مطالعه کنید، که به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری بدون حوصله سر برید.
  • همچنین می‌توانید با سوژه‌ای که دوست دارید، در رتبه دوم قرار بگیرید، و سوژه‌ای که کمترین علاقه‌تان را دارید برای وسط بگذارید. به این ترتیب، شما با چیزی که دوست دارید شروع می کنید و در حین مطالعه موضوع مورد علاقه خود منتظر آن باشید.

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

5 فعال ترین زمان روز خود را انتخاب کنید. مطالعه در ساعاتی از روز که بیشتر بیدار و فعال هستید می تواند به شما کمک کند مدت طولانی تری بدون حوصله مطالعه کنید. شما آگاه تر خواهید بود و احتمال بیشتری برای قبول آنچه در حال مطالعه هستید نیز خواهید بود. اگر هر روز یک ساعت مطالعه کنید، عادت می‌کنید و خودتان را آموزش می‌دهید که در آن ساعت از روز در حالت مطالعه باشید. این به شما کمک می کند که خسته نشوید، زیرا ذهن شما به فعالیت عادت می کند و کمتر توسط سایر محرک ها پرت می شود.

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

6 استراحت کنید. ساعت‌ها نشستن در یک وضعیت، به‌ویژه زمانی که برای یک امتحان بزرگ مطالعه می‌کنید، می‌تواند منجر به حملات شدید بی‌حوصلگی شود. سعی کنید آن را با استراحت های کوچک هر ساعت یا بیشتر از بین ببرید. اگر برای مدت طولانی نشسته اید، یک استراحت کششی داشته باشید. هر ساعت با یک استراحت 10 دقیقه ای بسکتبال به خود پاداش دهید یا یک دویدن کوتاه در اطراف بلوک انجام دهید. این کار قلب شما را تقویت می کند و به تمرکز ذهن شما بر روی کارهایی که در دست دارید کمک می کند. به علاوه، هر چه زمان کمتری را در یک مکان بگذرانید، احتمال اینکه از فعالیتی که انجام می دهید خسته شوید، کمتر می شود.

  • همچنین می توانید یک استراحت میان وعده نیز داشته باشید. در یکی از استراحت هایتان، برای خود یک میان وعده سالم درست کنید. یک میان وعده سرشار از پروتئین و فیبر بخورید که شما را سیر تر می کند و به شما کمک می کند تا از خستگی ناشی از گرسنگی در جلسه مطالعه خود جلوگیری کنید.
  • نصف فنجان مخلوط تریل را که با گردو، بادام، گرانولا و کشمش درست شده است، امتحان کنید. حتی می توانید چند لقمه شکلات تلخ را داخل آن بریزید. این مواد شما را سیر می کنند و سوخت لازم برای ادامه کار را به شما می دهند.

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

 

7 آن را سرگرم کننده کنید. اگر برخی از مطالبی را که روی آن کار می‌کنید کمی کسل‌کننده می‌دانید، سعی کنید آن را به بازی تبدیل کنید یا فلش کارت بسازید. حتی می‌توانید آهنگی بسازید تا به شما کمک کند مفاهیم سخت یا فهرست‌هایی از اطلاعاتی را که برای حفظ کردن نیاز دارید به خاطر بسپارید. این کار یادگیری اطلاعات را سرگرم کننده می کند و به شما کمک می کند به کاری که انجام می دهید علاقه مند شوید. بعلاوه، اگر روی ساختن بازی یا ساختن فلش کارت ها تمرکز کنید، کمتر خسته خواهید شد.

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

8 به خودت پاداش بده یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند از یک جلسه مطالعه سخت عبور کنید، این است که وقتی تمام شد، منتظر چیزی باشید. به خود بگویید که می توانید در پایان یک بستنی بزرگ داشته باشید یا می توانید مرحله بعدی بازی ویدیویی خود را شروع کنید. حتی بعد از اینکه فهمیدید مطالعه خود را تمام کرده اید، برای یک ساعت یا بیشتر با دوستان خود برنامه ریزی کنید. با این حال، به خود بگویید که تنها در صورتی می توانید این پاداش را دریافت کنید که در حین مطالعه واقعاً تمرکز کنید.

  • اگر برای رسیدن به چنین هدفی تلاش می کنید، به احتمال زیاد روی کارهای خود تمرکز می کنید و خسته نمی شوید زیرا پس از اتمام کار، یک رویداد سرگرم کننده یا خوراکی خوشمزه در انتظار شماست. 

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

در حین حرکت یادداشت برداری کنید. اگر در حین مطالعه ذهن و بدن خود را درگیر نگه دارید، کمتر دچار حوصله و حواس پرتی خواهید شد. در حالی که در حال خواندن یک فصل از کتاب درسی هستید، یک دفتر یادداشت بردارید و یادداشت های مهمی را در مورد آنچه می خوانید یادداشت کنید. نه تنها به شما کمک می کند که درگیر خود باشید، بلکه بیشتر یاد خواهید گرفت زیرا اطلاعات را یک بار هنگام خواندن و سپس دوباره هنگام ترکیب اطلاعات برای نوشتن پردازش می کنید.

  • سعی کنید یادداشت های خود را با رنگ های سرد و بد بو بنویسید. این کار را از نظر بصری برای شما جذاب می کند و به شما کمک می کند به جای خسته شدن از کار، به یادداشت های خود علاقه مند شوید.
  • همچنین می‌توانید از برجسته‌کننده‌ها استفاده کنید و در کتاب خود بنویسید تا به شما کمک کند با مطالب درگیر بمانید. هایلایت های رنگارنگی را انتخاب کنید که از استفاده از آنها برای افزایش علاقه خود به کار لذت می برید.

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

 

از وسایل الکترونیکی خودداری کنید. اگر هنگام مطالعه تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود را به همراه داشته باشید، کمتر به مطالعه توجه می‌کنید و راحت‌تر حوصله‌تان سر می‌رود. گوشی خود را در کیف یا جای دیگری دور از چشم بگذارید و سعی کنید لپ تاپ خود را در خانه بگذارید. شما آنقدرها خسته نخواهید شد، اما مطالعه نخواهید کرد. اگر وسوسه را از بین ببرید، کمتر حواس‌تان پرت می‌شود و حوصله‌تان سر می‌رود.

  • اگر لازم است لپ تاپ خود را برای مطالب مطالعه داشته باشید، از جستجو در اینترنت، رفتن به سایت های رسانه های اجتماعی یا بازی کردن خودداری کنید.
  • به دوستان خود اطلاع دهید که فعلاً در حین تحصیل در دسترس نخواهید بود. به این ترتیب، آنها سعی نمی کنند حرف شما را قطع کنند یا باعث پرت شدن حواس شما شوند. به علاوه، اگر می‌دانید که آن‌ها سعی نمی‌کنند با شما ارتباط برقرار کنند، کمتر به شما اجازه می‌دهید که سرگردان و خسته شوید.

 

 

 

روش 2: مطالعه با دیگران

1 یک گروه مطالعه پیدا کنید. اگر زمانی که خودتان مطالعه می کنید به راحتی حوصله و حواس شما پرت می شود، سعی کنید با یک گروه مطالعه کار کنید. همه شما در حال مطالعه مواد مشابه هستید، بنابراین همه شما یک هدف مشترک دارید. به دنبال افرادی در کلاس خود باشید که ممکن است از یک جلسه مطالعه گروهی نیز بهره مند شوند.

  • شما می خواهید مطمئن شوید افرادی که انتخاب می کنید افرادی هستند که می توانید با آنها کنار بیایید. شما می خواهید جلسه مطالعه سازنده باشد، نه پر از نمایش.
  • اگرچه در اولین ملاقات می توانید کمی معاشرت کنید، اما مطمئن شوید که زمان زیادی را صرف صحبت کردن تلف نمی کنید. سعی کنید هر چه زودتر به مطالعه بپردازید. 

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

از یکدیگر سوال بپرسید. یکی از مزایای مطالعه گروهی این است که می توانند به شما در درک مفاهیمی که در مورد آنها مطمئن نیستید کمک کنند. اگر سوالی دارید، از یکی از اعضای گروه خود بپرسید تا به شما در درک مطلب کمک کند. کل گروه از بحث سود خواهند برد. اگر تنها و گیج بودید، به احتمال زیاد خسته می‌شوید، زیرا نمی‌توانید با مطالب درگیر شوید. اکنون می توانید با مطالب و با یکدیگر درگیر شوید تا اطلاعات را بهتر درک کنید. 

  • این می تواند به کسانی که از پرسیدن سوال در کلاس ناراحت هستند کمک کند. اگر خیلی خجالتی هستید یا خجالت می‌کشید که وقتی سر کلاس هستید از استاد خود بپرسید، می‌توانید به جای آن از یکی از دوستان گروه خود بپرسید. به این ترتیب، از هر موقعیت ناراحت کننده ای جلوگیری می کنید و می توانید کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید.

 

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

به نوبت بحث را هدایت کنید. یک راه عالی برای یادگیری مطالب سخت، آموزش آن به دیگران است. در گروه مطالعه خود، بخش هایی از اطلاعات را به یکدیگر اختصاص دهید تا دوباره به گروه مطالعه آموزش دهند. به این ترتیب، نه تنها از آموزش آن به دیگران سود می‌برید، بلکه می‌توانید از هم گروهی خود یاد بگیرید و برداشت متفاوتی از مطالب دریافت کنید. به علاوه، با توجه به اینکه افراد زیادی در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنند، خسته شدن در حین مطالعه بسیار سخت خواهد بود.

 

 

 

چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟

همدیگر را امتحان کنید هنگامی که مدتی در یک گروه مطالعه کردید، می‌توانید درباره اطلاعاتی که یاد می‌گیرید از یکدیگر سؤال کنید. می‌توانید فلش‌کارت بسازید یا یک روش دوربرد را امتحان کنید، که در آن هر یک از اعضای گروه یک سؤال از گروه می‌پرسد و پس از دریافت پاسخ کامل، نفر بعدی سؤال را می‌پرسد. این به شما کمک می‌کند تا درگیر اطلاعات باشید، زیرا این فقط شما نیستید که خودتان را امتحان کنید.

  • در موقعیت‌هایی مانند این، دیگران برای دیدن زوایای مختلف به شما کمک می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا راه‌هایی برای به خاطر سپردن اطلاعات پیدا کنید.

 

 

 

اطلاعات را به یک بازی تبدیل کنید. وقتی تعداد زیادی نفر دارید، می‌توانید بازی‌های چند نفره ایجاد کنید تا به همه شما کمک کند اطلاعات را بیاموزید. اگر عاشق یک ورزش هستید، آن را به یک بازی مطالعه تبدیل کنید. یک بازی رومیزی را که همه دوست دارید پیدا کنید و آن را به یک جلسه مطالعه تبدیل کنید. قبل از اینکه متوجه شوید، همه شما اطلاعات را حفظ خواهید کرد و نگران خستگی نخواهید بود.

  • یک بازی بسکتبال مانند اسب انجام دهید. هر بار که هر یک از شما یک سوال را از دست می دهد، یک نامه را از دست می دهید. برای بازگرداندن نامه، باید بدون نگاه کردن به پاسخ، سؤال را درست دریافت کنید. این باعث می شود کمی رقابت ایجاد شود و به همه شما کمک کند مطالب را یاد بگیرید.
  • یک بازی رومیزی مانند Trivial Pursuit بگیرید و آن را به یک بازی مطالعه تبدیل کنید. به هر رنگ یک موضوع یا جنبه از سوژه خود اختصاص دهید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه تاریخ هستید، می توانید سوالات خود را بر اساس قرن ها، دهه ها یا مفاهیم بزرگی که باید به خاطر بسپارید، به دسته بندی تقسیم کنید. هر بار که به رنگ خاصی فرود می آیید، باید به سوالی در مورد آن موضوع پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *