چگونه بین تکالیف و کارهای خانه تعادل داشته باشیم؟

چگونه بین تکالیف و کارهای خانه تعادل داشته باشیم؟

گاهی اوقات آنقدر مشغول کارهایی مانند شستن ظروف، تمیز کردن اتاق، چمن زنی و انجام تکالیف هستید که زمان کافی برای کارهای سرگرم کننده در زندگی ندارید. در حالی که تکالیف و کارهای خانه مهم هستند، به این معنی نیست که باید تمام وقت شما را اشغال کنند. ایجاد تعادل بین تکالیف و کارهای خانه به شما زمان بیشتری برای معاشرت و لذت بردن از سرگرمی های مورد علاقه خود می دهد.

 

 

خود را سازماندهی کنید!

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

یک لیست تهیه کنید. یک راه عالی برای دیدن چیزهایی که باید تکمیل کنید این است که فهرستی از کارهای خانه و تکالیف خود تهیه کنید. این کار را زمانی که هر روز از خواب بیدار می شوید انجام دهید تا درک خوبی از بهترین راه برای مدیریت زمان خود در آن روز داشته باشید.

  • با تکمیل هر کار، آن را در لیست خط بزنید تا به یاد داشته باشید که دیگر نیازی به انجام آن ندارید.
  • لیست خود را روی یک تکه کاغذ یا تلفن همراه خود ایجاد کنید. ذخیره کردن فهرست ها از نظر ذهنی، فضایی را برای شما باز می گذارد تا کاری را که باید انجام دهید فراموش کنید.
  • در طول روز ممکن است کارهای اضافی یا تکالیف خانگی دریافت کنید. وقتی این کار را انجام دادید، مطمئن شوید که آنها را به لیست خود اضافه کنید.

 

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

یک برنامه زمانی ایجاد کنید. داشتن یک برنامه روزانه به شما امکان می دهد زمان را به طور موثر مدیریت کنید. اگر متوجه شدید که برای انجام یک کار خاص بیش از حد برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌دانید که باید آن را در جای دیگری در روز جبران کنید.  

  • نیازی نیست برنامه شما به اندازه یک برنامه ساعت به ساعت مشخص باشد، اما هر چه دقیق تر باشید بهتر است. یک برنامه روزانه به شما این امکان را می دهد که کارهای مهم روزانه را ترسیم کنید تا در پایان هفته همه آنها را کامل کنید.
  • در یک لیست خوب، هر یک از کارها با مدت زمانی که طول می کشد فهرست می شود. یک برنامه زمانی خوب این اطلاعات را دارد:
    • 16:00 – 17:30 – تکلیف
    • 5:45 بعد از ظهر – 6:15 بعد از ظهر – اتاق ناهار خوری وکیوم
    • 6:30 بعد از ظهر تا 19:00 – اتاق تمیز
    • 7:00 بعد از ظهر تا 9:00 شب – معاشرت!

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

اتاق و فضای تکالیف بدون شلوغی را حفظ کنید. داشتن یک فضای کاری یا اتاق به هم ریخته در توانایی مغز شما برای پردازش اطلاعات اختلال ایجاد می کند. این به این معنی است که یک اتاق درهم و برهم می تواند مدت زمانی را که برای انجام تکالیف از شما می گیرد طولانی کند. با رعایت نظافت اتاق خود، یک کار طاقت فرسا را ​​از لیست خود حذف می کنید.

  • به محض اینکه دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، چیزهایی مانند بطری‌های خالی آب یا تکه‌های کاغذ شل را دور بیندازید.
  • هر چه بیشتر در رأس شلوغی خود بمانید، کار کمتری را باید به یکباره انجام دهید.

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

تکالیف را در پوشه های جداگانه نگهداری کنید. وقتی وقت خود را صرف جستجوی چیزهایی می‌کنید که به راحتی در دسترس باشند، زمان ارزشمندی را که می‌توان برای سرگرمی صرف کرد، تلف کرد. سازماندهی مطالب خود برای هر موضوع به شما کمک می کند تا تکالیف یا راهنمای مطالعه مورد نیاز خود را پیدا کنید.  

  • نگه داشتن یک کلاسور یا زونکن با محفظه های جداگانه می تواند به شما در انجام هر تکلیف مهم کمک کند.
  • مطمئن شوید که چیزهایی را که دیگر به آن نیاز ندارید در مکانی جداگانه نگهداری کنید. شما نمی خواهید پوشه های شما به هم ریخته و نامرتب شوند.
  • وقتی چیزهایی را که در کلاس به دست می آورید دور می اندازید مراقب باشید. ممکن است در آینده برای آزمون یا آزمون به آن نیاز داشته باشید.

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

5 از وقت آزاد خود برای اتمام زودتر تکالیف استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از تمام زمانی که در اختیار دارید برای انجام تکالیف خود استفاده می کنید. مواقعی مانند سالن مطالعه، انتظار برای شروع کلاس، یا سوار شدن به خانه در اتوبوس، همه زمان هایی هستند که می توانید بخشی از تکالیف خود را شروع کنید. هرچه در این مواقع بیشتر انجام دهید، وقتی از مدرسه به خانه بر می گردید کمتر باید انجام دهید.

  • اگر برای خواندن مطالب منتظر بمانید، تکالیف خواندن ممکن است زمان زیادی ببرد. با استفاده از وقت آزاد خود برای مطالعه، می توانید به سرعت کار بر روی بخش انشا تکلیف را شروع کنید.

 

ماندن در Task

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

هرگونه حواس پرتی را از بین ببرید. حتی اگر یک حواس پرتی به نظر نمی رسد که وقت شما را اشغال کند، اثرات انباشته آن می تواند بر بهره وری شما تأثیر بگذارد. به جای پاسخ دادن به یک پیام متنی بی‌اهمیت، یا تماشای ۱۵ دقیقه از برنامه مورد علاقه‌تان، تمام عوامل حواس‌پرتی را خاموش کنید تا زمانی که همه چیزهایی که در فهرست شما هستند تمام شود.  

  • اگر دوست دارید بازی های ویدیویی یا رایانه ای انجام دهید، آن را برای بعد از تکالیف خود ذخیره کنید. شما می خواهید ذهن خود را تیز نگه دارید تا بتوانید نمرات خوبی کسب کنید و همچنان آن را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.
  • پیامک های اجتماعی کاملاً عادی است، اما هر بار که تمرکز خود را از بین می برید و کار دیگری انجام می دهید، زمانی را که باید برای تکالیف اختصاص دهید طولانی تر می کنید. به شخص پیامک ارسال کنید و به او بگویید که وقتی کارتان تمام شد با او تماس خواهید گرفت.

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

2 معطل نکنید ممکن است وسوسه شوید که برای انجام کارهایتان صبر کنید، اما نباید این کار را انجام دهید. برخی از کارها مانند تمیز کردن اتاق یا شستن ظروف به مرور زمان زیاد می شوند و اگر منتظر بمانید زمان بیشتری از شما می گیرد. انجام تکالیف خود به محض رسیدن به خانه باعث می شود تا قبل از اتمام آن حواس شما پرت نشود.

  • هر چه بیشتر کارها را به تعویق بیندازید، بیشتر از اینکه وقت کافی برای انجام تمام کارهای خانه و تکالیف خود ندارید، استرس خواهید داشت. این کار را زود انجام دهید تا بتوانید راحت بنشینید، استراحت کنید و اوقات خوبی را با دوستان خود بگذرانید.

 

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

3 کارهایی را که باید انجام دهید اولویت بندی کنید. برخی از کارها مهم تر هستند و انجام برخی کارها نسبت به سایرین زمان بیشتری می برد. مهم است که اول از همه کارهای مهم را کنار بگذارید.

  • حتی اگر کارها مهم هستند، آموزش حرف اول را می زند. قبل از اینکه به خانه رسیدید، تکالیف خود را انجام دهید.

 

4 نه گفتن را یاد بگیر فشار همسالان گاهی اوقات شما را از انجام دادن تکالیف دور می کند. گرفتن نمرات خوب برای یک آینده موفق بسیار مهم است، بنابراین باید یاد بگیرید که اگر کسی قصد دارد شما را از انجام تکالیف دور کند، نه بگویید.

  • بی ادب نباش به فرد توضیح دهید که باید تکالیف خود را انجام دهید وگرنه بر نمرات شما تأثیر خواهد گذاشت. شما سعی نمی کنید بد رفتار کنید، فقط می خواهید در کار خود بمانید.
  • اگر عادت ندارید به مردم «نه» بگویید، تنها راه عادت کردن به آن تمرین است. دوستان شما متوجه خواهند شد.

 

 

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

5 در مورد کارهای خانه کمتر مذاکره کنید. گاهی اوقات والدین ما می توانند بدون فکر کردن به حجم کاری مدرسه، کارهایی را برای ما تعیین کنند، اما آموزش همیشه باید در اولویت باشد. سعی کنید با والدین خود در مورد تعداد کارهایی که دارید صحبت کنید و به آنها توضیح دهید که چگونه در کار مدرسه و زندگی اجتماعی شما تداخل دارند.

  • در ازای کارهای کمتر، مانند نمرات بهتر یا A در کارنامه، چیزی را ارائه دهید.
  • اگر خواهر و برادر دارید سعی کنید کارهای خانه را با آنها عوض کنید.
  • اگر متوجه شدید که کارهای زیادی برای انجام دادن همه چیز دارید، از دست والدین خود عصبانی نشوید. به سادگی ابتدا برای آنها توضیح دهید و سپس در مورد گزینه های جایگزین مذاکره کنید.

 

 

حفظ بدن و ذهن سالم

نحوه افزایش تمرکز در محل کار

1 در اوقات فراغت خود ورزش کنید. وقتی ورزش می کنید، بدن ما احساس خوبی دارد و در نهایت در وضعیت روحی بهتری قرار می گیرید. همچنین، انرژی بیشتری برای کارهای فیزیکی بیشتری مانند چیدن علف های هرز، چیدن برگ ها یا چمن زنی خواهید داشت که به شما امکان می دهد این کار را سریع تر و کارآمدتر انجام دهید.

  • ورزش همچنین می تواند یک سرگرمی باشد، مانند ورزشی که از آن لذت می برید. تا زمانی که بیرون می روید و حرکت می کنید، بهتر از این است که دور هم بنشینید!
  • باشگاه برای اکثر افراد ورزش کافی نیست. مطمئن شوید که سرگرمی فیزیکی دیگری مانند بسکتبال، هاکی، هنرهای رزمی، تنیس، رقص یا چیز دیگری که چالش برانگیز است، داشته باشید. چیزهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی را بیشتر دوست دارید.

 

 

2 زمانی که مشغول کار هستید استراحت کنید. اگر برای مدت طولانی بیش از حد سخت کار کنید، توانایی ذهن شما برای انجام سریع تکالیف را محدود می کند. ممکن است فکر کنید که سخت کار می‌کنید و تمام کارهای خانه و تکالیف خود را انجام می‌دهید، اما واقعیت این است که چون ذهن شما از کار زیاد خسته شده است، این وظایف را کندتر از حد معمول انجام می‌دهید.

  • بیرون رفتن و 10 دقیقه پیاده روی برای هوای تازه کار بسیار خوبی است که می توانید هنگام استراحت انجام دهید.

 

3 یک رژیم غذایی سالم و متعادل را حفظ کنید. تغذیه شما بر میزان توانایی شما در انجام وظایف جسمی و ذهنی تأثیر می گذارد. اگر در انجام تکالیف یا کارهای خانگی بیش از حد طولانی هستید، ممکن است به دلیل رژیم غذایی شما باشد. هرچه تغذیه بهتری داشته باشید، انرژی بیشتری خواهید داشت تا کارهای خانه و تکالیف را زودتر به پایان برسانید و زمانی برای معاشرت با دوستان خود داشته باشید.

 

 

4 به اندازه کافی خوابیدن. کمبود خواب عملکرد شناختی شما را محدود می کند – چیزی که برای انجام تکالیف خود از آن استفاده می کنید! اگر شب‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابید، سعی کنید زودتر بخوابید زیرا می‌تواند مانع از انجام سریع تکالیف شما شود و حتی ممکن است زمان انجام کارهای فیزیکی بیشتری را افزایش دهد.

  • اگر بین 14 تا 17 سال سن دارید، به 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارید تا احساس آرامش کامل داشته باشید. اگر بالای 17 سال دارید، حداقل به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارید تا احساس خوبی داشته باشید.

 

نکات

  • انجام هر سه روش با هم بیشترین زمان را برای اجتماعی بودن و تمرین سرگرمی هایتان به شما می دهد.
  • سعی کنید یک سرگرمی فعال یا فیزیکی داشته باشید تا بتوانید در حالی که هنوز مشغول انجام کاری که دوست دارید فعال بمانید.
  • در روز جمعه می توانید استراحت کنید زیرا تمام آخر هفته را برای انجام کارهایی که نیاز دارید فرصت دارید!
  • اگر واقعاً در انجام تکالیف خود گیر کرده اید از والدین یا قیم خود کمک بخواهید.
  • زیاد به خودت نگیر اگر استرس دارید می توانید به معلم، والدین/سرپرست یا مشاور راهنمایی بگویید. داشتن کسی که می داند می تواند کمک کند زیرا او سعی می کند به شما کمک کند.
  • می توانید گوشی خود را در جایی بگذارید که تا زمانی که تکالیف خود را تمام نکرده باشید، نتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *