چگونه روی اهداف خود، نه دیگران تمرکز کنیم؟
چالش 30 روزه عشق به خود برای تغییر زندگیتان
چالش 30 روزه عشق به خود برای تغییر زندگیتان
۱۴۰۱-۱۲-۰۸
چطور ذهینت ورشکسته نداشته باشیم؟
چطور ذهینت ورشکسته نداشته باشیم؟
۱۴۰۱-۱۲-۰۸

چگونه روی اهداف خود، نه دیگران تمرکز کنیم؟

تصور کنید: صبح با انگیزه از خواب بیدار می شوید. از قبل می دانید که در آن روز می خواهید چه کاری انجام دهید. نه تنها این، بلکه می دانید امروز چه نقشی در رویاهای بزرگتر شما دارد. همانطور که به کارهای روزمره خود ادامه می دهید، احساس آزادی و آرامش زیادی می کنید زیرا به نظرات دیگران در مورد خود وابسته نیستید. می دانید چگونه روی خود تمرکز کنید نه دیگران.

خوب به نظر می رسد، درست است؟ قطعا، اما برای بسیاری از ما، این یک هنجار نیست. اکثر مردم زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد اینکه دیگران در مورد آنها چه فکر می‌کنند می گذرانند. و خیلی روی اهداف خود تمرکز نمی کنند. فکر کردن خارج از چارچوب یا انجام کاری که دیگران انجام نمی دهند، مانند پرداخت بدهی یا شروع یک شلوغی جانبی، برای ما چالش برانگیز است.

چرا تمایل داریم بر آنچه دیگران به دست می آورند تمرکز کنیم؟

مهم است که بفهمیم چرا به کارهایی که دیگران انجام می دهند توجه می کنیم، به ویژه آنهایی که معتقدیم «موفق تر» از خودمان هستند. بنابراین بیایید به بزرگترین مقصران و آنچه منجر می شوند نگاه کنیم.

رسانه های اجتماعی

از زمان اختراع رسانه های اجتماعی، چیزهای زیادی تغییر کرده است. در حالی که رسانه های اجتماعی تنها مسئولی نیستتند که ما اکنون خودمان را در برابر دیگران می سنجیم، اما قطعا مقایسه را آسان تر می کند. به هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی بروید و احتمالاً عکس‌هایی از دوستان در تعطیلات شگفت‌انگیز، افرادی با لباس‌های گران قیمت و به‌طور کلی «موفقیت» زیاد خواهید دید. البته آنچه در شبکه های اجتماعی خود می بینیم و آنچه واقعیت است متفاوت است. اما وقتی به عکس‌های کاملاً ژست شخصی در ساحل در حال نوشیدن یک کوکتل نگاه می‌کنیم، این را درک نمی‌کنیم.

مرکز تحقیقات پیو ادعا می کند که بیش از نیمی از بزرگسالان دارای رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام می گویند که حداقل یک بار در روز این پلتفرم ها را بررسی می کنند. این بدان معناست که ما دائماً آنچه را که دیگران انجام می دهند می بینیم. در این سایت ها ورق بزنید و موفقیت، لحظات خنده دار و عکس های عالی دیگران را ببینید.

مهم نیست که شاید نیم ساعت طول کشیده باشد تا آن عکسی را که در آن خیلی معمولی به نظر می‌رسند، بگیرند.

مقایسه

مقایسه می‌تواند خانواده، شغل و شادی عمومی ما را با ایجاد این باور که فرد دیگری بهتر از ماست، مختل کند. روانشناسی امروز توضیح می دهد که نظریه مقایسه اجتماعی توسط لئون فستینگر ساخته شده است. این ادعا می کند که مردم ارزش خود را با دیدن اینکه چگونه در مقایسه با دیگران اندازه می گیرند، تعیین می کنند. به عبارت دیگر، اگر ماشینی گران‌تر از همسایه‌تان برانید و خانه زیباتری داشته باشید، می‌توانید فکر کنید که در زندگی برنده هستید.

مقایسه خودمان با دیگران همیشه برای ما خوب نیست. به هر حال، چرا خودتان را با کسی مقایسه کنید که استعدادها و توانایی های کاملاً متفاوتی دارد و همچنین سبک زندگی متفاوتی دارد؟ هیچ یک از ما مثل هم نیستیم، بنابراین مقایسه مفید نیست و حتی می‌تواند مضر باشد. بعلاوه، این کار به سادگی حواس را پرت می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه شادتر باشیم؟ 7 راه برای بهبود روحیه

 

تمرکز روی خودم به چه معناست؟

ممکن است بپرسید “اگر مقایسه خوب نیست، پس چگونه روی خودم تمرکز کنم؟” برای شروع، باید بدانید که چرا این مهم است و به چه معناست.

تمرکز روی خود، خودخواهی نیست!

برخی ممکن است فکر کنند که برای تمرکز بر زندگی خود، فقط باید به احساسات و اهداف خود اهمیت دهند، نه دیگران. این درست نیست اگر به دیگران اهمیت نمی دهید، این خودخواهی است. اما منظور از تمرکز روی خود این نیست.

معنی آن این است که از مقایسه خود با دیگران دست بردارید. نگران چیزی نباشید که آنها به دست می آورند یا اینکه چگونه با کاری که انجام می دهید مطابقت دارد. این فقط شما را از پیشرفت باز می دارد. در عوض، بهتر است بر روی اهداف و رویاهای خود تمرکز کنید و اجازه دهید دیگران روی اهداف خود تمرکز کنند. به این ترتیب، همه شما می توانید موفق باشید.

به موفقیت شما کمک می کند

وقتی اهدافتان بر اساس آنچه می خواهید باشد و اینکه چگونه تصمیم گرفته اید زندگی خود را به جای آنچه دیگران انجام می دهند، بگذرانید، به شما کمک می کند تا موفق شوید. از آنجایی که سنجش موفقیت شما بر اساس ایده های خودتان است و نه دیگران، می توانید با آزادی زندگی کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید.

می‌تواند به دیگران کمک کند

افراد موفقی که به دیگران اهمیت می‌دهند می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. اگر بازی مقایسه را متوقف کنید و روی اهداف خود تمرکز کنید، به چه چیزی می توانید برسید؟ آیا می توانید یک موسسه خیریه راه اندازی کنید؟ پول بیشتری به دست آورید و آن را به هدفی شایسته بدهید؟ داوطلب؟ زمانی که مشغول زندگی در دنیای رقابت نیستید، زمان بسیار بیشتری برای کمک به نیازمندان خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با افراد سمی و بدرفتار

چگونه روی زندگی خود تمرکز کنید نه دیگران: چرا مهم است (مزایا)

چه چیزی باعث می شود اجتناب از مقایسه ارزش آن را داشته باشد؟ بخش هایی از زندگی خود را که می‌تواند بهبود یابد را بررسی کنید.

تصمیم گیری راحت تر

اگر می خواهید بدانید که چگونه روی خود تمرکز کنید نه دیگران، سریعتر انتخاب کنید. آیا تا به حال در مورد اضافه بار انتخاب شنیده اید؟ GCF Global بیان میکند که وقتی انتخاب‌های زیادی داریم، تصمیم‌گیری در مورد یک چیز برای ما دشوارتر است، بنابراین واقعاً تصمیم نمی‌گیریم.

حدس بزنید چه چیزی به اضافه بار انتخاب کمک نمی کند؟ نگاه کردن به آنچه که دیگران دارند. این امر از طریق رسانه های اجتماعی بسیار اتفاق می افتد و همچنین می‌تواند در زندگی روزمره شما با خرید آنلاین یا جمع آوری اطلاعات زیاد رخ دهد. هنگامی که تصمیم می گیرید به جای هر گزینه ای که در دسترس شماست، بر روی خود و آنچه می خواهید تمرکز کنید، احتمالا تصمیم گیری را بسیار آسان تر می کند.

 

آزادی بیشتر

آزادی زیادی وجود دارد که اندکی کمتر به آنچه دیگران فکر می کنند اهمیت بدهیم. برای مثال، مقایسه ممکن است به شما بگوید که آن کفش‌های پاشنه بلند Louboutin را بخرید، حتی اگر بدهکار هستید. آزادی به شما می گوید که جایی با قیمت مناسب اجاره کنید و شغل دومی پیدا کنید تا بدهی خود را بپردازید.

حتی اگر در ابتدا آنقدرها هم جذاب نباشد، برای ذهن شما آزادتر است که به این روش فکر کند. شما فقط باید ایده های خودتان (و خانواده تان) را در مورد اهدافتان در نظر بگیرید، نه ایده های کل دنیا.

اعتماد به نفس بالاتر

حدس بزنید تصمیم گیری سریعتر و احساس آزادی چه می شود؟ اعتماد به نفس. در حالی که افراد دیگر ممکن است وقت خود را صرف این سوال کنند که آیا آنها به اندازه کافی خوب هستند یا آنها را اندازه می گیرند، شما از قبل می دانید که شما کافی هستید.

اگر برای اهداف خود کار می کنید و موفقیت را بر اساس شرایط خود تعریف می کنید، ممکن است نسبت به سبک زندگی خود بسیار بیشتر از دیگران نسبت به سبک زندگی خود احساس اعتماد کنید. این بخش بزرگی از چگونگی تمرکز بر خود و نه دیگران است.

پاداش بزرگتر

وقتی اعتقاد یا تمایل شدیدی دارید که با انتخاب خودتان برای رسیدن به چیزی تلاش کنید، ممکن است احساس بهتری داشته باشید که واقعاً به آن هدف برسید. از آنجایی که پاداش شما بر اساس آنچه دیگران فکر می کنند نیست یا اگر عکس شما را در رسانه های اجتماعی دوست دارند، نیست، در عوض می توانید از کاری که با استانداردهای خودتان انجام شده است قدردانی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟

نکاتی برای تمرکز بر زندگی خود

آیا مزایایی را که در مورد آن می شنوید دوست دارید؟ در اینجا مراحل عملی برای چگونگی تمرکز بر خود و نه دیگران آورده شده است.

چگونه تصمیم بگیرید که چه می خواهید

برای توقف مقایسه و تمرکز روی زندگی خود، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است. همه چیزهایی که حواس پرتی را به هم می زند را فراموش کنید و در نظر بگیرید که چه چیزی شما را خوشحال می کند و بیشترین سود را برای خانواده شما دارد. این سوالات را از خود بپرسید:

  • وقتی بازنشسته می شوم می خواهم زندگی ام چگونه باشد؟
  • از انجام چه کاری لذت می برم؟
  • چقدر پول به نظر من مقدار خوبی است؟

تنظیم کردن نظر دیگران

برای متوقف کردن مقایسه و تنظیم نظرات دیگران، ممکن است لازم باشد تغییراتی ایجاد کنید. اینها می‌تواند شامل دوری از رسانه های اجتماعی هنگام تصمیم گیری، مکث برای پرسیدن اینکه چرا به یک محصول یا کالای خاص اهمیت می دهید و اهداف خود را به خود یادآوری می کند.

به خودتان بگویید که زندگیتان متعلق به خودتان است. در بیست سال یا حتی چند ماه دیگر، ممکن است اهمیتی نداشته باشید که فلانی با تصمیم شما موافق بوده است یا خیر. آنچه اهمیت دارد این است که رویاهای خود را دنبال کنید.

انتخاب مالی برای خودتان

اهداف مالی خود را بنویسید. این در کنار رویاهای دیگر شما برای زندگی شما کار می کند. سپس، به این فکر کنید که چگونه به اهداف خود خواهید رسید، از جمله اینکه آنها چقدر پول خواهند گرفت.

تصمیمات را بر اساس چشم انداز زندگی خود قرار دهید

هنگامی که در مورد اهداف زندگی و انتخاب های مالی خود تصمیم گرفتید، زمان آن رسیده است که آن را دنبال کنید. این بدان معناست که حتی اگر دیگران را موفق می‌بینید یا احساس می‌کنید کنار گذاشته شده‌اند، به آنچه باور دارید پایبند هستید. بدانید که با گذشت زمان و سخت کوشی به جایی که می خواهید در زندگی خواهید رسید. و هیچ ربطی به مقایسه خود با دیگران نخواهد داشت.

نتیجه گیری در مورد چگونگی تمرکز بر خود و نه دیگران

کنار گذاشتن مقایسه چالش برانگیز است. این مقاله به شما اصولی می‌دهد که چگونه روی خود تمرکز کنید نه دیگران، اما از اینجا به کجا می‌روید؟ وقت آن است که برنامه های مالی را تنظیم کنید و سازماندهی کنید! بدون مقایسه که شما را عقب نگه دارد، احساس سبکی خواهید کرد و اهدافتان بسیار نزدیک‌تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: راههای مدیریت استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *