کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی

کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی

روی یک ماده مغذی ضروری محسوب می شود، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را تولید یا ذخیره کند. به همین دلیل، شما باید یک منبع ثابت از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید.  در این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون  به بررسی علائم و نشانه های کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی می پردازیم.

 

 بررسی اجمالی

روی یک ماده معدنی است که بدن شما برای مبارزه با عفونت ها و تولید سلول ها از آن استفاده می کند. این برای بهبود آسیب ها و ایجاد DNA، نقشه ژنتیکی در همه سلول های شما مهم است. اگر در رژیم غذایی خود روی کافی دریافت نمی کنید، ممکن است عوارض جانبی مانند ریزش مو، عدم هوشیاری و کاهش حس چشایی و بویایی را داشته باشید. کمبود روی در ایالات متحده نادر است، اما هنوز در برخی از افراد رخ می دهد.

 علائم

روی توسط بدن شما در تولید سلول و عملکردهای ایمنی استفاده می شود. هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد روی وجود دارد، اما ما می دانیم که روی بخش مهمی از رشد، رشد جنسی و تولید مثل است.

وقتی کمبود روی دارید، بدن شما نمی تواند سلول های سالم و جدید تولید کند. این منجر به علائمی مانند:

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • زخم هایی که خوب نمی شوند
  • عدم هوشیاری
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • زخم های باز روی پوست

خلاصه: روی برای رشد و تکامل جنسی ضروری است ، کمبود این ماده معدنی می تواند منجر به انواع بیماری های جسمی شود.

 

 عوامل خطر

اگر باردار هستید و کمبود روی دارید، ممکن است نوزاد شما آنچه را که برای رشد مناسب در رحم شما نیاز دارد، نداشته باشد. و اگر شما و همسرتان در حال تلاش برای باردار شدن هستید، کمبود روی می تواند آن را مشکل کند. این به این دلیل است که کمبود روی ممکن است منجر به ناتوانی جنسی در مردان شود.

افرادی که بیشترین خطر کمبود روی را در ایالات متحده دارند، نوزادانی هستند که در دوران شیردهی و افراد مسن هستند. زنان باردار بیش از حد معمول به روی نیاز دارند زیرا روی بدن آنها برای کمک به نوزاد در حال رشد مورد نیاز است. افراد مبتلا به الکل نیز در معرض کمبود هستند. مقداری پژوهش نشان می دهد که الکل هضم روی را برای بدن شما سخت می کند.

خلاصه: برای زنان باردار حفظ سطح روی سالم در طول (و در صورت شیردهی) پس از بارداری مهم است تا از رشد مناسب نوزاد خود اطمینان حاصل شود.

 

 تشخیص کمبود روی

روی به مقدار کمی بین سلولهای بدن شما توزیع می شود و تشخیص کمبود روی را از طریق یک آزمایش خون ساده دشوار می کند. اگر پزشک مشکوک به کمبود روی باشد، باید پلاسمای خون شما را برای قرائت دقیق آزمایش کند. سایر آزمایشات کمبود روی شامل آزمایش ادرار و تجزیه و تحلیل تار موهای شما برای اندازه گیری میزان روی است.

گاهی اوقات کمبود روی علامت بیماری دیگری است. به عنوان مثال، برخی شرایط ممکن است باعث شود روی در بدن شما پردازش شود اما به خوبی جذب نشود. کمبود روی نیز می تواند منجر به کمبود مس شود. پزشک شما از این احتمالات آگاه خواهد بود. آنها ممکن است آزمایشات اضافی را انجام دهند تا ریشه کمبود شما مشخص شود.

خلاصه: کمبود روی را می توان با آزمایش خون، آزمایش ادرار یا آنالیز مو تشخیص داد. از آنجا که برخی شرایط می تواند منجر به کمبود روی شود، پزشک شما ممکن است آزمایشات بیشتری را برای کشف علت اصلی انجام دهد.

 

 

 درمان کمبود روی

تغییر رژیم غذایی

درمان طولانی مدت کمبود روی با تغییر رژیم غذایی شروع می شود. برای شروع، بیشتر غذا خوردن را در نظر بگیرید:

  • گوشت قرمز
  • طیور
  • دانه
  • جوانه گندم
  • برنج وحشی
  • صدف

اگر گیاه خوار هستید، دریافت مقدار مورد نیاز روی از غذاهایی که می خورید دشوارتر است. لوبیای پخته، بادام زمینی، نخود فرنگی و بادام را به عنوان منابع جایگزین روی در نظر بگیرید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده به روز است، لیست جامع غذاهایی که حاوی مقدار زیادی روی هستند. برای جلوگیری از کمبود، بیشتر این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

 

مکمل

همچنین می توانید کمبود روی خود را بلافاصله با مکمل ها درمان کنید. روی در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین یافت می شود. همچنین در برخی از داروهای سرماخوردگی یافت می شود، اگرچه اگر بیمار نیستید نباید از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید. همچنین می توانید مکمل هایی را که فقط حاوی روی هستند خریداری کنید.

اگر از مکمل هایی برای افزایش میزان روی در بدن خود استفاده می کنید، مراقب باشید. روی می تواند با برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای آرتروز و دیورتیک ها تداخل داشته باشد.

خلاصه: تغییر رژیم غذایی شما شامل غذاهای غنی از روی بهترین راه برای درمان کمبود روی است. مکمل های روی در دسترس هستند اما باید با احتیاط استفاده شوند ، زیرا می توانند با داروهای خاص تداخل داشته باشند.

 

 

 چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟

در بیشتر موارد، کمبود روی اورژانسی نیست. با این وجود، اگر شما باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید و به کمبود روی مشکوک هستید، بسیار مهم است که بلافاصله آن را برطرف کنید. روی برای رشد سالم در رحم ضروری است.

اگر می دانید که کمبود دارید و اسهال چند روز طول می کشد، باید با پزشک تماس بگیرید. روی ماده معدنی است که به روده های شما در مبارزه با عفونت کمک می کند و بدون آن، عفونت شما ممکن است جدی تر شود.

مانند هر شرایطی، شما باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید اگر:

  • احساس سرگیجه یا حالت تهوع
  • سردرد ناگهانی داشته باشید که از بین نمی رود
  • بیهوشی را تجربه کنید

خلاصه: کمبود روی در بیشتر موارد یک مورد اضطراری نیست. اگر مشکوک به کمبود روی هستید، به خصوص اگر باردار هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

جمع بندی

کمبود روی در ایالات متحده اتفاق می افتد. اما از طریق تغییرات رژیم غذایی و مکمل ها می توان معکوس شد. افراد مبتلا به کمبود روی می توانند با جستجوی منابع روی و توجه به آنچه می خورند، مشکل را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *