یاد بگیرید چطور خود را دوست بدارید!

یاد بگیرید چطور خود را دوست بدارید!

عشق به خود اصطلاحی است که اغلب حتی در مکالمه معمولی نیز مطرح می شود. احتمالا شنیده اید:

“تو باید خودت را بیشتر دوست داشته باشی.”

“چرا خودت را دوست نداری؟”

“اگر اول خودت را دوست نداشته باشی نمی توانی دیگری را دوست داشته باشی.”

وقتی صحبت از ارائه پیشنهادهایی برای زندگی رضایت‌بخش‌تر، راه‌هایی برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر، راه‌هایی برای موفقیت بیشتر، یا راه‌هایی برای احساس چیزی غیر از آنچه احساس می‌کنند، به مردم پیشنهاد می‌شود، سخن‌هایی از این دست خسته می‌شود.

اما وقتی در مواردی مانند این از عشق به خود صحبت می کنیم، آیا واقعاً متوجه می شویم که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟

بیایید کمی عمیق تر به این موضوع مقدس و شکننده چگونگی عشق ورزی به خود بپردازیم.

 

 

عشق به خود چیست؟

عشق به خود فقط حالت احساس خوب نیست. این یک عمل است. عشق به خود یک انتخاب است. این راهی برای ارتباط با خودتان است که شامل درک اشتباهاتتان، درک ضررهایتان، و توانایی برقراری ارتباط موثر با خودتان در مورد زندگی بدون قضاوت یا تنبیه سخت است.

تحقیقات نشان داده است که یادگیری چگونگی عشق به خود با موارد زیر مرتبط است:

  • اضطراب و افسردگی کمتر
  • بهبودی بهتر از استرس
  • نگرش کلی خوش بینانه تر به زندگی
  • پایبندی بهتر به رفتار سالم تغییر می کند

به طور خلاصه، عشق به خود این است که شما چگونه به خود نگاه می کنید و چگونه با خود رفتار می کنید.

 

 

چرا عشق به خود مهم است؟

یادگیری نحوه عشق ورزی به خود برای شادتر و سالم تر زندگی کردن در هر جنبه ای از زندگی مهم است. این تاثیر می گذارد که چه کسی را به عنوان همسر برای زندگی خود انتخاب می کنید، تصویری که در محل کار ایجاد می کنید، چگونه کار خود را انجام می دهید، نحوه تربیت فرزندان، نحوه تعامل با اطرافیان و نحوه کنار آمدن با مشکلات خود زندگی

 

همچنین بخوانید: چگونه به خود احترام بگذاریم؟

 

چرا ممکن است کمبود عشق به خود داشته باشید؟

عزت نفس پایین یا عدم عشق به خود چیزی است که می تواند در کودکی ایجاد شود و تا بزرگسالی ادامه یابد. یا، چیزی است که می تواند خود را تنها در بزرگسالی نشان دهد.

به گفته انجمن ملی عزت نفس، برخی از رفتارهای منفی که می تواند به کمبود عشق به خود نسبت داده شود :

  • فعالیت جنسی اولیه
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • خودآزاری
  • اختلالات اشتها

همانطور که در بالا ذکر شد ممکن است به دلایل یا عادات مختلفی از عشق به خود محروم باشید. این می تواند به دلیل اعمال اطرافیان شما، به دلیل یک رویداد آسیب زا در زندگی شما باشد، به این دلیل که شما نمونه خوبی از عشق به خود ندارید، یا صرفاً به دلیل طرز فکری که ذاتاً تمرین می کنید.

اما، یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که عزت نفس پایین به دلیل عدم عشق به خود، بازتاب دقیق واقعیت نیست، بلکه بازتابی از درک شما از واقعیت است.

 

همچنین بخوانید: چگونه گذشته را پشت سر بگذاریم؟

 

نکاتی برای یادگیری نحوه عشق ورزی به خود

در حالی که عشق به خود لزوماً ذاتی نیست، اما می توان آن را آموزش داد. در اینجا چند نکته مفید در مورد چگونگی دوست داشتن خود در امروز آورده شده است:

احساس خود را بشناسید! احتمالاً این کلیشه را شنیده اید که می گوید: “اولین قدم برای غلبه بر یک مشکل این است که بپذیرید که مشکل دارید.” خوب، یکی از اولین گام ها برای یادگیری نحوه عشق ورزی به خود یک جورهایی مشابه است – آگاه شدن از خود.

همه ما در طول زندگی خود احساسات مختلفی را احساس می کنیم – غم، عصبانیت، ناامیدی، تنهایی، شادی و غیره. وقتی چیزی خاموش است، مهم است که لحظه ای وقت بگذارید تا بفهمید در آن لحظه چه احساسی دارید و چرا.

چرا ناراحتی؟ چرا عصبانی هستی؟ چرا خوشحالی؟ در عشق به خود، باید مراقب باشید تا بتوانید هر حالت منفی که در آن احساسات دخیل است را تغییر دهید.

احساس خود را بپذیرید!

در حالی که هیچ مشکلی در احساس هر یک از احساساتی که ذکر کردیم یا سایر احساسات وجود ندارد، مهم است که وقتی احساسات خود را شناختید، بتوانید آنها را بپذیرید. چه بخواهید آن را احساس کنید یا نه، این احساس وجود دارد. لحظه ای مکث کنید و با آن احساس بنشینید. اکنون بدن خود را اسکن کنید تا ببینید کجا آن را احساس می کنید.

به احساسات خود از دیدگاه یک فرد خارجی فکر کنید. اگر ببینید یکی از عزیزان احساسی را که شما در آن لحظه دارید تجربه می کند، چه احساسی خواهید داشت؟ سپس به این فکر کنید که چگونه می توانید آنها را تشویق کنید که ادامه دهند.

آنچه در مورد زندگی و مغز ما خنده دار است این است که ما با خودمان کاملاً متفاوت از رفتارمان با دیگران رفتار می کنیم. در حالی که ممکن است سعی کنیم رفتار مثبتی را روی دوست یا یکی از اعضای خانواده خود که احساسات منفی را تجربه می کند، تحمیل کنیم، اما به خاطر این احساس خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهیم.

این موقعیت را با چشمی مهربان ببینید و با خودتان مهربان باشید. در آن لحظه و تمام لحظات خود را دوست داشته باشید.

خودت را ببخش

این نکته دوست داشتنی واقعاً دو نکته دارد:

ابتدا تصمیم بگیرید که برای بخشیدن خود به هر شرایطی چه چیزی لازم است.

دوم، آگاهانه تصمیم بگیرید که خودتان را ببخشید.

ممکن است گاهی اوقات خیلی به خودمان سخت بگیریم، اما مهم است که به خودتان استراحت بدهید. شما گاهی اوقات می توانید بدترین دشمن خود باشید.

وقتی فکر می‌کنید اشتباهی مرتکب شده‌اید، تصمیم بگیرید که چه اقدامی می‌توانید انجام دهید تا آن را از نظر خودتان درست کنید. سپس، از صحبت با خود استفاده کنید تا خود را تشویق کنید تا آن گام را به سمت بخشش بردارید.

به دیگران نه بگویید

گاهی اوقات تمرین عشق به خود فقط این نیست که وقتی احساسات خاصی را احساس می کنیم با مهربانی با خود صحبت کنیم. همچنین می تواند در مورد مراقبت از خود در زمانی که دیگران در اطراف هستند باشد.

مرزها را تعیین کنید. برای خودت وقت بگذار اگر فکر می کنید لازم است به مردم بگویید «نه» اشکالی ندارد. خودت را آنقدر دوست داشته باش که تصمیم درست را برای خودت بگیری نه برای دیگران.

عشق به خود یک کنش مستمر، یک فرآیند مستمر، یک انتخاب مستمر است. شما باید با کار کردن روی انجام کارهایی که عشق به خود را ترویج می کند، دائماً روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

 

 

همچنین بخوانید: چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

One thought on “یاد بگیرید چطور خود را دوست بدارید!

  • بازپینگ: فاطمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *