چرا گوشهایمان زنگ میزند؟
10 چای گیاهی سالم که باید امتحان کنید!
۱۴۰۰-۰۴-۲۳
وزوز کردن و سوت کشیدن گوش,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
روشهای درمان وزوز گوش
۱۴۰۰-۰۴-۲۳

چرا گوشهایمان زنگ میزند؟

وزوز گوش اصطلاح پزشکی برای صدای زنگ یا وزوز گوش است. بیشتر افراد وزوز گوش را “زنگ زدن در گوش” می نامند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به این سوال چرا گوشهایمان زنگ میزند پاسخ میدهیم.

با این حال، ممکن است چیزی غیر از زنگ زدن را نیز بشنوید. اگر وزوز گوش دارید، ممکن است بشنوید:

  • غر زد
  • وزوز
  • سوت زدن
  • هیس کردن

اگرچه صداهایی را در گوش خود می شنوید، هیچ منبع صوتی خارجی وجود ندارد. این بدان معنی است که چیزی نزدیک به سر شما وجود ندارد که صداهایی را که می شنوید ایجاد کند. به همین دلیل، گاهی اوقات صداهای وزوز گوش به اصوات فانتوم معروف می شوند.

وزوز گوش می تواند ناامید کننده باشد. گاهی اوقات، صداهایی که می شنوید می توانند در شنیدن صداهای واقعی اطراف شما تداخل ایجاد کنند. وزوز گوش می تواند همراه با افسردگی، اضطراب و استرس رخ دهد.

ممکن است وزوز گوش را در یک گوش یا هر دو گوش تجربه کنید. افراد در هر سنی ممکن است دچار وزوز گوش شوند، اما بیشتر در بزرگسالان مسن دیده می شود.

وزوز گوش می تواند عینی یا ذهنی باشد. وزوز گوش عینی به این معنی است که هم شما و هم افراد دیگر می توانید صداهای خاصی را در گوش خود بشنوید. این امر معمولاً به دلیل رگهای خونی غیر طبیعی در گوش و اطراف آن است. هنگامی که قلب شما می تپد، شما و دیگران می توانید صدای ضربان مشخصی را بشنوید.

وزوز گوش عینی نادر است. وزوز گوش ذهنی بسیار شایع تر است. فقط شما می توانید صدای خروش، زنگ و سایر صداهای وزوز گوش ذهنی را بشنوید.

 

چه چیزی باعث وزوز گوش می شود؟

آسیب به گوش میانی یا داخلی علت شایع وزوز گوش است.

گوش میانی شما امواج صوتی را برمی دارد و هدایت آنها باعث می شود که گوش داخلی شما تکانه های الکتریکی را به مغز شما منتقل کند.

فقط پس از اینکه مغز شما این سیگنال ها را پذیرفت و آنها را به صدا تبدیل کرد، می توانید آنها را بشنوید. گاهی اوقات، گوش داخلی شما آسیب می بیند و نحوه پردازش صدا در مغز شما را تغییر می دهد.

آسیب به لاله گوش یا استخوانهای ریز گوش میانی نیز می تواند در هدایت صحیح صدا اختلال ایجاد کند. تومورهای گوش یا عصب شنوایی نیز ممکن است باعث زنگ زدن در گوش شوند.

قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند به طور منظم می تواند در برخی افراد وزوز گوش ایجاد کند.

کسانی که از جواهر، اره برقی یا سایر تجهیزات سنگین استفاده می کنند بیشتر دچار وزوز گوش می شوند. گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون یا در یک کنسرت نیز ممکن است علائم موقت وزوز گوش را ایجاد کند.

استفاده از دارو همچنین می تواند در بعضی افراد باعث وزوز گوش و آسیب شنوایی شود که سمیت اتوت نامیده می شود. داروهایی که ممکن است باعث وزوز گوش شوند عبارتند از:

  • دوزهای بسیار زیاد آسپرین ، مانند بیش از 12 دوز روزانه برای یک دوره طولانی
  • حلقه داروهای ادرار آور ، مانند بومتانید
  • داروهای ضد مالاریا، مانند کلروکین
  • آنتی بیوتیک های خاصی مانند اریترومایسین و جنتامایسین
  • برخی از داروهای ضد سرطان ، مانند وین کریستین

سایر شرایط پزشکی که می تواند در گوش شما صدای زنگ ایجاد کند عبارتند از:

  • کاهش شنوایی مربوط به سن
  • اسپاسم عضلانی در گوش میانی شما
  • بیماری منیر ، که یک بیماری گوش داخلی است که بر شنوایی و تعادل تأثیر می گذارد
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • صدمات سر و گردن
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، که همچنین باعث درد مزمن در فک و سر شما می شود.
  • بیش از حد موم گوش، که راه شنیدن شما را تغییر می دهد

 

وزوز گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک گوش های شما را معاینه و آزمایش شنوایی را برای تشخیص وزوز گوش انجام می دهد. شنوایی شناس صداها را از طریق مجموعه ای از هدفون ها به یک گوش منتقل می کند. با شنیدن هر صدا، با بلند کردن دست یا حرکتی مشابه به طور واضحی پاسخ خواهید داد.

پزشک شما ممکن است بتواند علت وزوز گوش شما را با مقایسه آنچه می توانید بشنوید و آنچه در سن و جنسیتان باید بشنوند تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است از آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن CT یا MRI استفاده کند تا بدلیل تغییر شکل یا آسیب به گوش های شما مشخص شود. اشعه ایکس با فیلم ساده و معمولی همیشه تومورها، اختلالات رگ های خونی یا سایر ناهنجاری هایی را که می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد نشان نمی دهد.

 

گزینه های درمان وزوز گوش چیست؟

پزشک شما هرگونه بیماری زمینه ای پزشکی را که باعث وزوز گوش شما می شود، درمان می کند.

پزشک شما هرگونه ناهنجاری عروق خونی را برطرف می کند و هرگونه جرم گوش اضافی را برطرف می کند. اگر داروها به وزوز گوش شما کمک می کنند، پزشک ممکن است نسخه های شما را تغییر دهد تا شنوایی طبیعی را برگرداند.

دارودرمانی

دارو درمانی همچنین می تواند صداهایی را که در گوش می شنوید کاهش دهد. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای ضد اضطراب، از جمله زاناکس، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین، در برخی موارد می توانند صدای گوش را کاهش دهند. با این حال، همه به دارو درمانی پاسخ نمی دهند و عوارض جانبی آن می تواند آزار دهنده باشد.

عوارض جانبی داروهایی که برای درمان وزوز گوش استفاده می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • یبوست
  • تاری دید

در موارد نادر، این داروها همچنین می توانند مشکلات قلبی ایجاد کنند.

 

درمان در منزل

دستگاه های مهار کننده صدا می توانند با ایجاد صداهای آرامش بخشی برای پوشاندن صداهای گوش شما به زنگ زدن، وزوز یا خروش کمک کنند. همچنین می توانید یک وسیله نقاب زدن شبیه سمعک را امتحان کنید و در گوش قرار دهید.

تغییر سبک زندگی

همچنین می توانید با کاهش استرس، گام هایی برای مدیریت وزوز گوش خود بردارید. استرس وزوز گوش ایجاد نمی کند اما می تواند آن را بدتر کند.

برای کاهش استرس در زندگی خود به یک سرگرمی بپردازید یا با یک دوست معتمد یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. همچنین برای کاهش شدت وزوز گوش باید از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید.

سمعک

سمعک می تواند برای برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش مفید باشد. تقویت صدا می تواند به کسانی که به دلیل وزوز گوش خود در شنیدن صداهای طبیعی مشکل دارند کمک کند.

 

کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون برای بازیابی شنوایی از دست رفته نیز ممکن است مثر باشد.

کاشت حلزون شنوایی وسیله ای است که به مغز شما اجازه می دهد تا قسمت آسیب دیده گوش شما را دور بزند تا به شما کمک کند تا موثرتر بشنوید. میکروفونی که درست بالای گوش شما کاشته شده است با یک مجموعه الکترود وارد گوش داخلی شما می شود.

کاشت، عصب شنوایی شما را به سیگنال های مورد نیاز برای پردازش صدا می فرستد. در کاشت حلزون از تحریک الکتریکی استفاده می شود تا به مغز شما کمک کند تا صداها را به درستی تفسیر کند.

 

چگونه می توانم از وزوز گوش جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از وزوز گوش از گوش های خود در برابر صداهای بلند محافظت کنید. سطح صدای تلویزیون، رادیو و پخش کننده موسیقی شخصی خود را کاملاً زیر نظر داشته باشید. محافظت از گوش را در اطراف صداهای بلندتر از 85 دسی بل بپوشید، که این میزان مربوط به میانگین صدای ترافیک شدید است.

اگر گوش شما را با صدای بلند موسیقی یا صدای ساخت و ساز احاطه کرده اید، گوش های خود را بپوشانید و محافظت مناسب از گوش، از جمله شاخه گوش، در دسترس نیست.

همچنین باید از مصرف داروهایی که ممکن است علائم وزوز گوش شما را عود کند خودداری کنید و آزمایش شنوایی منظم را با پزشک خود انجام دهید تا بلافاصله هرگونه مشکل در ساختار گوش داخلی و میانی را تشخیص دهید.

 

منبع

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *