علت درد بعد از دفع سنگ و راه های درمان آن
دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟
دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟
۱۴۰۰-۰۷-۲۲
8 علامت و نشانه سنگ کلیه
بهترین غذاها برای بیماران کلیوی
۱۴۰۰-۰۷-۲۲

علت درد بعد از دفع سنگ و راه های درمان آن

سنگ کلیه توده های جامدی هستند که وقتی مواد شیمیایی و مواد معدنی در ادرار شما به صورت کریستال سخت می شوند تشکیل می شوند. این مواد شیمیایی و مواد معدنی مانند کلسیم و اسید اوریک همیشه در سطوح پایین وجود دارد. مقدار اضافی معمولاً با ادرار شما دفع می شود. با این حال، در برخی موارد، شما می توانید مقدار زیادی از آنها را داشته باشید و سنگ کلیه ایجاد شود. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علت درد بعد از دفع سنگ و راه های درمان آن می پردازیم.

سنگ کلیه شایع است و می تواند کاملاً دردناک باشد. آنها در داخل کلیه ها تشکیل می شوند و از مواد معدنی و نمک هایی تشکیل شده اند که نمی توانند در ادرار حل شوند.

موارد متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد، از جمله:

  • کم آبی بدن
  • عوامل رژیم غذایی
  • مشکلات متابولیک

داشتن یک سنگ کلیه به این معنی است که شما در معرض خطر بیشتری برای توسعه بیشتر در آینده هستید. معمولاً با عبور از سنگ، درد از بین می رود. ممکن است کمی درد و درد باقی بماند، اما این باید موقتی باشد. درد مداوم پس از دفع سنگ کلیه می تواند نشانه ای از وجود سنگ دیگر، انسداد یا عفونت باشد. همچنین می تواند یک موضوع غیر مرتبط باشد.

سنگ کلیه همچنین می تواند باعث تهوع، استفراغ یا خون در ادرار شود. تب می تواند نشانه عفونت باشد و باید به عنوان یک فوریت پزشکی در نظر گرفته شود. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی دلایل درد یا درد بعد از دفع سنگ کلیه و علائم نیاز به مراجعه به پزشک بیندازیم.

 

علل درد و درد پس از دفع سنگ کلیه

هنگامی که یک سنگ از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود، درد تمایل به از بین رفتن دارد. اما برخی از مردم درد مداوم را تجربه می کنند. چند دلیل وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد.

درد باقی مانده

درد ، ناراحتی عمومی و درد می تواند ناشی از تحریک یا التهاب خفیف ناشی از سنگ در هنگام عبور باشد. در این صورت، این علائم باید ظرف چند روز برطرف شود.

سنگ کلیه دیگر

حتی اگر شما یک سی تی اسکن داشته اید که تنها یک سنگ را تشخیص داده است، اسکن ها گاهی اوقات می توانند سنگ دوم کوچکتر را از دست بدهند. و هنگامی که دچار سنگ کلیه شده اید، در معرض خطر ابتلا به سنگ دیگر هستید. در حقیقت، افرادی که یک سنگ داشته اند، حدود 50 درصد احتمال دارند سنگ دیگری را در مدت 5 سال تشکیل دهند.

انسداد

درد بعد از دفع سنگ کلیه می تواند ناشی از تنگ شدن حالب باشد. این می تواند مربوط به ایجاد بافت اسکار یا التهاب ناشی از سنگ کلیه در هنگام عبور باشد. همچنین ممکن است سنگ دوم وجود داشته باشد که حالب را مسدود می کند.

در هر صورت، به این معنی است که در ادرار کردن مشکل خواهید داشت. با جمع شدن مجدد ادرار، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. علائم دیگر انسداد عبارتند از:

  • دردی که در ناحیه زیر شکم و کشاله ران منتشر می شود و شدت آن متفاوت است
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار صورتی ، قرمز ، قهوه ای ، کدر یا دارای بوی بد است
  • حالت تهوع ، استفراغ
  • تب ، لرز
  • تورم در پاها

یبوست

ممکن است پزشک برای درد مواد مخدر (مواد افیونی) تجویز کرده باشد. یکی از عوارض جانبی این داروها یبوست ناشی از مواد افیونی است که می تواند منجر به درد و نفخ شکم شود. مطمئن شوید که بیش از نیاز خود مصرف نمی کنید.

درد ارجاع شده

وقتی دردی را در یک مکان احساس می کنید، اما از جایی دیگر سرچشمه می گیرد، به آن درد ارجاعی می گویند. بنابراین، دردی که بسیار شبیه به درد سنگ کلیه به نظر می رسد می تواند به طور کامل ناشی از چیز دیگری باشد. درد در ناحیه پهلو، پشت یا زیر بغل ممکن است به دلیل مشکل در دستگاه گوارش، شکم یا دستگاه تناسلی باشد.

چه عواملی باعث ایجاد درد در مجرای ادرار پس از دفع سنگ کلیه میشود؟

هنگامی که سنگ به مثانه شما می رسد، می تواند تسکین یابد، اما با خروج از بدن از طریق مجرای ادراری ، می تواند دوباره دردناک شود. عبور سنگ بزرگ می تواند مجرای ادرار را تحریک کند، اما باید موقتی باشد.

درد مجرای ادراری می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، به غیر از دفع سنگ کلیه. ادامه درد مجرای ادراری باید توسط پزشک ارزیابی شود.

دفع سنگ کلیه چه احساسی دارد؟

سنگ های کوچک می توانند بدون هیچ علامتی از بین بروند، اما سنگ های بزرگتر می توانند مشکل ساز باشند. تا زمانی که سنگ در کلیه باشد و مانع جریان ادرار نشود، احتمالاً آن را احساس نخواهید کرد. در نهایت، سنگ کلیه را ترک کرده و در راه خود به سمت مثانه وارد حالب می شود.

حالبها کوچک هستند، عرض آنها حدود 1/8 اینچ است ، بنابراین اگر سنگی نتواند از میان آن حرکت کند، جریان ادرار سخت است.

این امر می تواند باعث تورم و اسپاسم های فوق العاده دردناک ( قولنج کلیه ) شود. شما یک درد شدید و چاقو را در پهلو یا پشت خود ، در زیر بغل احساس خواهید کرد. گاهی اوقات درد به کشاله ران و اندام تناسلی می رسد.

ممکن است متوجه شوید که با تغییر موقعیت و همچنین ادامه حرکت سنگ در مجاری ادراری ، شدت درد تغییر می کند. احتمالاً در حالت غیرممکن خواهید دید که بی حرکت دراز بکشید ، در تلاش برای متوقف کردن درد حرکت کنید. درد ممکن است چند ساعت قبل از بازگشت کاهش یابد.

علائم دیگر سنگ کلیه عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • وجود خون در ادرار

هنگامی که سنگ به مثانه می رسد، درد کاهش می یابد. اگر سنگ کوچک است یا به قطعات کوچک شکسته شده است، ممکن است آن را هنگام خروج از مثانه، از طریق مجرای ادراری و بیرون آمدن با ادرار احساس نکنید.

سنگها معمولاً مجرای ادرار را نمی بندند، زیرا عرض آن دو برابر حالب است، اما سنگ بزرگتر می تواند باعث تجدید درد شود.

به طور متوسط ​​31 روز طول می کشد تا از یک سنگ کوچک عبور کنید. سنگهای 4 میلیمتری یا بزرگتر ممکن است بیشتر طول بکشد یا برای کمک به یک عمل پزشکی نیاز دارند.

زمان مراجعه به پزشک پس از دفع سنگ کلیه

هنگامی که سنگ کلیه را پشت سر گذاشتید ، علائم باید تا حد زیادی بهبود یابد. برای پیگیری طبق توصیه به پزشک مراجعه کنید. اما با نگرانی های بیشتر فوراً با پزشک تماس بگیرید ، به ویژه اگر موارد زیر را دارید:

  • لرز ، تب
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • گیجی
  • خستگی شدید
  • استفراغ
  • ادراری که دارای لخته خون است ، بوی بد می دهد یا کدر است

فوریت های پزشکیدر صورت داشتن موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنید.

  • درد شدید که با
  • استفاده
  • از داروهای

مسکن کمک نمی کند

  • سرگیجه یا غش کردن

درمان درد بعد از دفع سنگ کلیه

پزشک احتمالاً با معاینه فیزیکی و بحث در مورد علائم شما شروع می کند. روشهای تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات تصویربرداری برای بررسی وجود سنگ های اضافی یا سایر مشکلات
  • جمع آوری ادرار 24 ساعته
  • کار خون

درمانهای خانگی

نوشیدن مقدار زیادی مایعات ، به ویژه آب است. این به جریان ادرار کمک کرده و احتمال تشکیل سنگ جدید را کاهش می دهد. اگر رنگ ادرار شما خیلی روشن نیست ، به اندازه کافی مشروب نمی خورید.

مگر اینکه درد شدید باشد ، سعی کنید فعالیت بدنی خود را حفظ کنید.

اگر از مسکن های تجویز شده استفاده نمی کنید ، چند روز داروهای بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید. اگر فکر می کنید که قرار است از سنگ دیگری عبور کنید ، از صافی استفاده کنید تا بتوانید نمونه را به پزشک ببرید.

درمان پزشکی

داروهای تجویز شده را مصرف کرده و طبق توصیه پیگیری کنید. پزشک خود را از علائم جدید یا بدتر شدن آن مطلع کنید. درمان اضافی بستگی به علت ادامه ناراحتی یا درد شما دارد.

جلوگیری از سنگ کلیه در آینده

داشتن یک سنگ کلیه به این معنی است که ممکن است در آینده سنگ کلیه ایجاد شود. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید :

  • روزانه حدود 2-1/2 لیتر آب بنوشید مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد. میزان نیاز هر فرد به آب ممکن است متفاوت باشد.
  • رژیم کم نمک را رعایت کنید.
  • پروتئین حیوانی را به 6 تا 8 اونس در روز محدود کنید.
  • مصرف کمتر قند.
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • اگر مکمل ویتامین C مصرف می کنید ، مطمئن شوید کمتر از 1000 میلی گرم در روز است.

اگر سابقه سنگ کلیه دارید ، متخصص تغذیه می تواند عادات غذایی شما را مرور کند و نکات خاصی در مورد رژیم غذایی ارائه دهد که می تواند خطرات سنگ کلیه را کاهش دهد.

جمع بندی

درد بعد از دفع سنگ کلیه احتمالاً نتیجه تحریک ناشی از سنگ است. در بیشتر موارد، این باید ظرف چند روز برطرف شود. درد مداوم پس از دفع سنگ کلیه می تواند نشانه سنگ دیگر، عفونت یا مشکلی غیر مرتبط باشد. درد بی دلیل باید بررسی شود.

پس از مشخص شدن علت ، پزشک می تواند مراحل بعدی را برای حل مشکل انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *