اعداد فشار خون خود را بدانید: دیاستول vs سیستول
پریود های منظم و عادی
۱۳۹۹-۰۸-۱۰
آشنایی با فیبروز سیستیک
آشنایی با فیبروز سیستیک
۱۳۹۹-۰۸-۱۲

اعداد فشار خون خود را بدانید: دیاستول vs سیستول

در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اعداد فشار خون خود را بدانید: دیاستول vs سیستول میپردازیم.

اعداد فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به چه معناست؟

هنگامی که اعداد فشار خون خود را دریافت می کنید، دو عدد وجود دارد. اولین ، یا “بالا”، فشار خون سیستولیک شما است. دومی یا “پایین” یکی فشار خون دیاستولیک است.

دانستن هر دو مهم است و می تواند زندگی شما را نجات دهد.

عدد فشار خون سیستولیک به چه معناست؟

وقتی قلب شما می تپد ، فشار می آورد و خون را از طریق شریان ها به بقیه بدن شما می راند. این نیرو بر آن عروق خونی فشار ایجاد می کند و آن فشار خون سیستولیک شماست.

در اینجا نحوه درک شماره فشار خون سیستولیک خود را مشاهده می کنید:

  • معمولی: زیر 120
  • ارتفاع: 120-129
  • مرحله 1 فشار خون بالا ( فشار خون بالا نیز نامیده می شود): 130-139
  • مرحله 2 فشار خون بالا: 140 یا بیشتر
  • بحران فشار خون: 180 یا بیشتر. با 115 تماس بگیرید

عدد فشار خون دیاستولیک به چه معناست؟

قرائت دیاستولیک یا عدد پایینی ، فشار در شریان ها زمانی است که قلب بین ضربان ها استراحت می کند. این زمانی است که قلب پر از خون می شود و اکسیژن دریافت می کند.

این به معنی عدد فشار خون دیاستولیک شماست:

  • معمولی: کمتر از 80
  • مرحله 1 فشار خون بالا: 80-89
  • مرحله 2 فشار خون بالا: 90 یا بیشتر
  • بحران فشار خون بالا: 120 یا بیشتر. با 115 تماس بگیرید

نمودار ما در زیر جزئیات بیشتری دارد.

حتی اگر عدد دیاستولیک شما نرمال (کمتر از 80) باشد ، اگر میزان سیستولیک 120-129 باشد ، می توانید فشار خون را افزایش دهید.

محدوده فشار خون

اگر فشار خون طبیعی دارید ، فشار خون شما کمتر از 80/120 است. برای ادامه این راه ، از شیوه زندگی فعال و رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

آیا فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی است ، در هر دو یا هر دو سطح سیستولیک و دیاستولیک؟ پزشک شما می خواهد قبل از تشخیص فشار خون بیش از یک بار فشار خون را اندازه گیری کند.

درمان شامل تغییر شیوه زندگی است ، و اگر این کافی نیست ، ممکن است شامل داروها نیز باشد .

تغییرات سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • کاهش مصرف سدیم از پزشک خود بپرسید که میزان سدیم روزانه شما چقدر باید باشد. برچسب حقایق تغذیه روی محصولات غذایی را بخوانید.
  • ورزش بیشتر . مطالعات نشان می دهد که 3-4 جلسه در هفته ، هر کدام 40 دقیقه طول می کشد ، تمرینات هوازی (نوعی که باعث تپش قلب شما می شود).
  • کاهش وزن ، اگر اضافه وزن دارید . می توانید انتظار داشته باشید که به ازای هر پوند از دست رفته ، حدود 1 امتیاز از اعداد فشار خون خود را بتراشید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم. رژیم DASH برای بهبود فشار خون طراحی شده است. DASH مخفف Dietary Approaches to Stop Hypertension است. این سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل ، لبنیات کم چرب ، مرغ ، ماهی و مرغ را ترجیح می دهد .
  • محدود کردن مصرف الکل به بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی برای مردان.

اگر برای کاهش فشار خون نیز به دارو نیاز دارید ، انواع مختلفی وجود دارد:

  • دیورتیک ها
  • مهار کننده های ACE
  • مسدود کننده های آلفا
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB)
  • مسدود کننده های بتا
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • آگونیست های مرکزی
  • گشاد کننده عروق
  • داروهای ترکیبی

در صورت نیاز به دارو ، پزشک تصمیم می گیرد که کدام نوع برای شما مناسب است. (آنها همچنین عادات مربوط به شیوه زندگی را که به کاهش فشار خون کمک می کند توصیه می کنند.) تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شما به دارو نیاز دارید اغلب به صورت موردی بسته به موارد دیگری که در مورد سلامت شما و ترجیحات شما اتفاق می افتد انجام می شود.

اگر تو داری:

  • افزایش فشار خون: فشار سیستولیک شما 120-129 و فشار دیاستولیک شما کمتر از 80 است. تغییر در شیوه زندگی و نظارت بر فشار خون ممکن است تنها چیزی باشد که در این مرحله به آن نیاز دارید. پزشک شما را مطلع می کند.
  • مرحله 1 فشارخون بالا: سیستولیک 130 تا 139 یا دیاستولیک 80 تا 89. پزشک شما تغییر شیوه زندگی را توصیه می کند و بررسی می کند که آیا شما نیز به دارو نیاز دارید.
  • مرحله 2 فشار خون بالا: سیستولیک حداقل 140 یا دیاستولیک حداقل 90. پزشک شما تغییر شیوه زندگی را توصیه می کند و همچنین باید شروع به مصرف دارو برای کاهش فشار خون را در نظر بگیرد.
  • بحران فشار خون بالا: فشار خون شما 180/120 یا بالاتر است. ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، بی حسی/ضعف و مشکلات بینایی یا صحبت کردن داشته باشید یا نداشته باشید. این یک اورژانس است. با 911 تماس بگیرید

ممکن است یک قرائت برای تشخیص فشار خون کافی نباشد . پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون را در طول زمان چندین بار اندازه گیری کرده و بررسی کند که آیا میزان آن به طور مداوم بیش از حد بالا است یا خیر.

چگونه فشار خون اندازه گیری می شود

پزشک یا پرستار فشار خون شما را با یک سنج کوچک متصل به یک کاف بادی اندازه گیری می کند. ساده و بدون درد است.

فردی که فشار خون شما را می گیرد ، کاف را در قسمت بالای بازوی شما می پیچد. برخی از بازوها در اطراف ساعد یا مچ دست قرار می گیرند ، اما اغلب دقیق نیستند.

پزشک یا پرستار از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به جریان خون در شریان شما استفاده می کند.

آنها کاف را به فشاری بالاتر از فشار خون سیستولیک شما متورم می کنند و دور بازوی شما سفت می شود. سپس آنها آن را آزاد می کنند. وقتی باد باز می شود ، اولین صدایی که از طریق گوشی پزشکی می شنوند فشار خون سیستولیک است. به نظر می رسد سر و صدای مهیبی دارد. نقطه ای که این سر و صدا از بین می رود ، فشار خون دیاستولیک را مشخص می کند.

در قرائت فشار خون ، همیشه عدد سیستولیک اول و سپس عدد دیاستولیک مطرح می شود. به عنوان مثال ، اعداد شما ممکن است “120 بیش از 80” یا به صورت 120/80 نوشته شده باشد.

زمان کنترل فشار خون

  • اگر فشار خون شما طبیعی است (کمتر از 80/120) ، هر سال یا بیشتر آنطور که پزشک پیشنهاد کرده است آن را چک کنید.
  • اگر فشار خون شما بالا باشد -فشار خون سیستولیک بین 120 تا 129 یا فشار خون دیاستولیک کمتر از 80-احتمالاً پزشک شما می خواهد هر 3-6 ماه یکبار آن را بررسی کند. آنها احتمالاً تغییر شیوه زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی بهتر را توصیه می کنند .
  • اگر فشار خون بالا در مرحله 1 دارید -130-139 بیش از 89-90-پزشک ممکن است تغییرات در شیوه زندگی را پیشنهاد کند و بعد از 3-6 ماه دوباره شما را ملاقات کند. یا آنها می توانند به شما بگویند که تغییرات را انجام دهید و به شما دارو بدهد ، سپس در یک ماه وضعیت خود را دوباره بررسی کنید. این بستگی به سایر شرایط سلامتی یا عوامل خطرساز شما دارد.
  • اگر مبتلا به فشار خون مرحله 2 هستید – 140/90 یا بالاتر – احتمالاً دارو دریافت خواهید کرد. شما همچنین باید تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و یک ماه دیگر دوباره به پزشک مراجعه کنید.

بررسی فشار خون در خانه

پیگیری فشار خون در خانه برای بسیاری از افراد مهم است ، به ویژه اگر فشار خون بالا دارید. این به شما و پزشک شما کمک می کند تا دریابید که آیا درمان شما مثر است یا خیر.

پزشک شما همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کند که فشار خون خود را در خانه بررسی کنید اگر فکر می کنند شما دچار “فشار خون بالا” هستید. این یک شرایط واقعی است. استرس حضور در مطب پزشک فشار خون شما را بالا می برد ، اما وقتی در خانه هستید این طبیعی است.

از پزشک خود بخواهید که یک مانیتور فشار خون خانگی را برای استفاده آسان توصیه کند. مطمئن شوید که کاف به درستی بسته شده است. اگر بازوی شما برای کاف بیش از حد بزرگ است ، اندازه گیری ممکن است بیشتر از فشار خون شما باشد. از پزشک خود یک کاف بزرگتر بخواهید یا مطمئن شوید که یک مانیتور خانگی با یک کاف مناسب برای شما خریداری کرده اید.

همچنین می توانید از دستگاه فشار خون مچ دست استفاده کنید ، اما اغلب آنها دقیق نیستند. دستورالعمل های همراه دستگاه را دنبال کنید تا مطمئن شوید از آن به درستی استفاده می کنید.

مهم نیست که چه نوع مانیتور فشار خون دارید ، بهتر است آن را به مطب پزشک ببرید. می توانید خواندن آن را با اعدادی که پزشک دریافت می کند مقایسه کنید. حداقل 30 دقیقه قبل از آزمایش از مصرف کافئین ، سیگار و ورزش خودداری کنید .

هنگامی که فشار خون خود را در خانه اندازه گیری می کنید ، صاف روی صندلی بنشینید و هر دو پا را روی زمین بگذارید . از پزشک یا پرستار خود بخواهید راه صحیح قرار گرفتن بازو را به شما نشان دهد تا بتوانید قرائت دقیقی داشته باشید.

آن را در همان ساعت از روز بررسی کنید تا قرائت ها یکنواخت باشد. سپس ، چندین قرائت را با فاصله 1 دقیقه انجام دهید. نتایج را حتما بنویسید.مجله فشار خون را به مطب پزشک ببرید تا بتوانید در مورد هرگونه تغییر در شماره های خود صحبت کنید. پزشک تصمیم می گیرد که آیا شما علاوه بر تغییر شیوه زندگی به داروها نیز نیاز دارید یا خیر.

حتی اگر فشار خون شما بالا باشد ، احتمالاً علائمی نخواهید داشت. به همین دلیل اغلب به آن “قاتل خاموش” می گویند. اولین علامت فشار خون درمان نشده ممکن است حمله قلبی ، سکته مغزی یا آسیب کلیوی باشد.

جلوگیری از فشار خون بالا

برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی ، عادات روزانه شما کلیدی هستند. این موارد کمک می کند:

سیگار نکشید. در میان بسیاری از مشکلات سلامتی که سیگار کشیدن ایجاد می کند ، فشار خون شما را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی را به یک عادت تبدیل کنید. اکثر متخصصان حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​(مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع) پنج بار یا بیشتر در هفته توصیه می کنند. یا می توانید فعالیت سخت تری را برای مدت زمان کوتاه تری در هر جلسه انجام دهید.

درست غذا بخور برچسب های غذا را بخوانید تا ببینید چه مقدار سدیم در یک وعده وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید محدودیت روزانه شما چقدر باید باشد. سبزیجات و میوه های زیادی همراه با هر چیز دیگری که برای قرار دادن روی بشقاب خود انتخاب می کنید ، همراه داشته باشید.

به وزن سالم پایبند باشید . پوندهای اضافی فشار خون شما را افزایش می دهد. اگر مطمئن نیستید که وزن مناسب برای شما چقدر است ، از پزشک خود بپرسید.

به اندازه کافی بخوابید . برای اکثر بزرگسالان ، به طور منظم 7-8 ساعت خواب در شب است.

اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید ، اگر زن هستید ، آن را به بیش از یک نوشیدنی در روز و اگر مرد هستید ، حداکثر دو نوشیدنی در روز محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *