انواع سرطان ریه
ذات الریه چیست؟
چه عواملی باعث سرطان ریه میشود؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
15 جاذبه گردشگری برتر در ایتالیا
15 جاذبه گردشگری برتر ایتالیا
۱۴۰۰-۰۶-۰۲

انواع سرطان ریه

سرطان ریه یکی از شایع ترین انواع سرطان در دنیاست. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی انواع سرطان ریه میپردازیم.

انواع سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه به طور کلی به دو نوع سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) طبقه بندی می شود. این طبقه بندی بر اساس ظاهر میکروسکوپی سلول های تومور است. این دو نوع سرطان رشد می کنند، گسترش می یابند و درمان می شوند، بنابراین تمایز بین این دو نوع مهم است.

SCLC حدود 10 تا 15 درصد از سرطان های ریه را شامل می شود. این نوع سرطان ریه تهاجمی ترین و به سرعت در حال رشد در بین تمام انواع آن است. SCLC ارتباط شدیدی با سیگار کشیدن دارد . SCLC ها به سرعت در بسیاری از نقاط بدن متاستاز می دهند و اغلب پس از گسترش گسترده کشف می شوند.

NSCLC شایع ترین سرطان ریه است که حدود 85 درصد از موارد را شامل می شود. NSCLC دارای سه نوع اصلی است که بر اساس نوع سلول های موجود در تومور تعیین شده است. آن ها هستند:

  • آدنوکارسینوما شایع ترین نوع NSCLC در ایالات متحده است و تا 40 درصد موارد سرطان ریه را شامل می شود. در حالی که آدنوکارسینوما با سیگار کشیدن مانند سایر سرطان های ریه ارتباط دارد، این نوع در افراد غیر سیگاری-به ویژه زنان-که به سرطان ریه مبتلا می شوند نیز دیده می شود . بیشتر آدنوکارسینومها در نواحی بیرونی یا محیطی ریه ها ایجاد می شوند. آنها همچنین تمایل به گسترش به غدد لنفاوی و فراتر از آن دارند. آدنوکارسینوما درجا (که قبلا به آن کارسینوم برونشیولوآلوئولار می گفتند) زیرگونه ای از آدنوکارسینوما است که اغلب در چندین محل در ریه ها ایجاد می شود. و در امتداد دیواره های آلوئولار از قبل وجود دارد. همچنین ممکن است در رادیوگرافی قفسه سینه شبیه ذات الریه باشد. در حال افزایش است و در زنان شایع تر است. افرادی که به این نوع سرطان ریه مبتلا هستند پیش آگهی بهتری نسبت به سایر انواع سرطان ریه دارند.
  • سرطان سلول سنگفرشی قبلاً شایع تر از آدنوکارسینوما بود. امروزه آنها حدود 25 تا 30 درصد از کل موارد سرطان ریه را تشکیل می دهند. سرطان سلول سنگفرشی بیشتر در ناحیه مرکزی قفسه سینه در نایژه ها ایجاد می شود. این نوع سرطان ریه اغلب در ریه باقی می ماند ، به غدد لنفاوی گسترش می یابد و کاملاً بزرگ می شود و حفره ای را تشکیل می دهد.
  • کارسینوم های سلول بزرگ، که گاهی اوقات به آنها کارسینوم های تمایز نیافته نیز گفته می شود، کمترین نوع NSCLC هستند که 10 تا 15 درصد از کل سرطان های ریه را تشکیل می دهند. این نوع سرطان تمایل زیادی به انتشار در غدد لنفاوی و نقاط دور دارد.

انواع دیگر سرطان ها می توانند در ریه ایجاد شوند. این انواع بسیار کمتر از NSCLC و SCLC هستند و روی هم تنها 5 تا 10 درصد سرطان های ریه را شامل می شوند:

  • کارسینوئیدهای برونش 5 درصد از سرطان های ریه را تشکیل می دهند. این تومورها به طور کلی کوچک (3-4 سانتی متر یا کمتر) در هنگام تشخیص داده و رخ می دهد اغلب در افراد زیر سن 40. ربطی به سیگار هستند سیگار کشیدن ، تومور کارسینوئید متاستاز، و بخش کوچکی از این تومورها ترشح هورمون مانند مواد. کارسینوئیدها به طور کلی کندتر از سرطانهای برونکوژنیک رشد می کنند و گسترش می یابند و بسیاری از آنها به اندازه کافی زود تشخیص داده می شوند تا با جراحی برداشته شوند.
  • سرطان بافت های ریوی از جمله عضلات صاف، خون کشتی ها و یا سلول های درگیر در پاسخ ایمنی در ریه نادر است.

همانطور که قبلاً بحث شد، سرطانهای متاستاتیک ناشی از دیگر تومورهای اولیه بدن اغلب در ریه یافت می شوند. تومورها از هرجای بدن ممکن است از طریق جریان خون، از طریق سیستم لنفاوی یا مستقیماً از اندام های مجاور به ریه ها منتقل شوند. تومورهای متاستاتیک اغلب متعدد هستند، در سراسر ریه پراکنده شده و در نواحی بیرونی متمرکز شده اند نه مناطق مرکزی ارگان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *