خواص گیاه بید مشک
معرفی کاسنی و خواص جالب آن
۱۴۰۰-۰۲-۰۲
فواید و مضرات اکالیپتوس
۱۴۰۰-۰۲-۰۲

خواص گیاه بید مشک

خواص بیدمشک در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا است. شاخه‌های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می‌شود. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی خواص شگفت انگیز بیدمشک می پردازیم.

 

نام علمی
salix aegyptiaca
نام عمومی
بیدمِشک
گونه گیاه
مالپیگی سانان
طبع
 سرد و تر
قسمت های قابل مصرف
 برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
طعم دهنده به غذا
مزایا
  • مقوی قوای دماغی و قلب
  • مفرح روح
  • ملین مزاج
  • تسکین سردردهای گرم مزاج
  • تقویت کننده قلب اعصاب
  • محرک قوای جنسی
معایب
مادران باردار،‌ مبتلایان به صرع از مصرف این گیاه خودداری کنند

 

خواص بیدمشک برای سلامتی

قرن‌ها، پوست درخت بیدمشک به عنوان داروی طبیعی برای بهبود تب و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گرفت. عرق بیدمشک هم از این قاعده مستثنا نیست. پوست این گیاه حاوی ماده فعالی بنام سالیسین است. سالیسیلین در بدن به اسید سالیسیلیک تبدیل می‌شود.

مدارک علمی، فواید عرق بیدمشک و پوست این گیاه را تایید می‌کنند. از این رو عرق بیدمشک به درمانی رایج و مورد اطمینان در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است. از مهم‌ترین خواص بیدمشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خاصیت عرق بیدمشک در تسکین درد

عرق بیدمشک و پوست این گیاه از ترکیبات غنی آنتی اکسیدان و مواد آلی برخوردار است. بنابراین از عمده‌ترین فواید عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه می‌توان به توانایی آن در تسکین درد اشاره کرد. هزاران سال است که خواص بیدمشک در تسکین دردهای ناشی از صدمات و بیماری‌ها مورد توجه انسان قرار گرفته است. در متون مصر باستان هم بارها به خواص بیدمشک اشاره شده است. با این حال اولین گزارش ثبت شده از مصرف عرق بیدمشک و پوست این گیاه به بیش از 2500 سال پیش و کاربرد آن در طب سنتی چینی برمی‌گردد.

 

برطرف کردن التهاب با بیدمشک

در طول زندگی، بدن ما به دلایل مختلفی پیوسته در معرض التهابات گوناگون قرار می‌‌گیرد. از مهم‌ترین خواص عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه می توان به برطرف کردن التهاب مجاری تنفسی، دستگاه گوارش و مفاصل اشاره کرد. خواص بیدمشک و قابلیت ضد التهابی آن باعث می‌شود که علائم این قبیل بیماری ها به سرعت کاهش یابند.

دمنوش یا چای این گیاه هم از فواید عرق بیدمشک برخوردار است. بنابراین نوشیدن دمنوش بیدمشک نیز التهابات و دردهای موضعی ناشی از آرتروز، سندرم روده تحریک پذیر، نقرس و مواردی از این قبیل را برطرف خواهد کرد.

 

 

خاصیت عرق بیدمشک در کاهش خطر ابتلا به سرطان

عرق بیدمشک با داشتن مقادیر متنابهی آنتی اکسیدان از خاصیت ضد التهابی برخوردار است. این امر باعث می‌شود که مصرف این ماده در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان موثر واقع شود. عملکرد آنتی اکسیدانی عرق بیدمشک و سایر فراورده‌های این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در عین حال، وجود آنتی اکسیدان به حفاظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. مواد ضد التهابی موجود در عرق بیدمشک با عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، شرایط بد محیطی و سموم مقابله کرده و در جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان موثر خواهد بود.

 

خاصیت عرق بیدمشک در تسکین معده درد

عرق بیدمشک و پوست این گیاه با برخورداری از مقادیر قابل توجهی تانین (Tanin) به داروی گیاهی موثر و مفیدی در تسکین معده درد ناشی از ابتلا به بیماری‌ها و ضعف سیستم ایمنی بدن تبدیل شده است. خواص بیدمشک به آرامی بر بدن اثر می‌گذارد. با این حال، تأثیر آن طولانی مدت خواهد بود. همان طور که گفته شد، استفاده از عرق بیدمشک و دیگر فرآورده‌های این گیاه خالی از فایده نیست. با وجود این، مصرف آن باید با توصیه و تجویز پزشک صورت گرفته و از مصرف روزانه آن اجتناب شود.

 

خاصیت عرق بیدمشک در برطرف ساختن دردهای میگرن‌

خواص تسکین دهندگی پوست بیدمشک و عرق به دست آمده از این گیاه در کاهش فشار خون مویرگی و عروق خونی ناحیه سر موثر است. این امر به برطرف ساختن دردهای میگرنی کمک می‌کند. افرادی که دچار سردردهای مزمن هستند، به طور مداوم می‌توانند از خواص پیشگیرانه عرق بیدمشک و دیگر مشتقات آن بهره‌مند شده و به بهبود سردردهای دائمی خود کمک کنند.

 

خاصیت عرق بیدمشک در کاهش دندان درد

اغلب افراد، درد آزار دهنده دندان را تجربه کرده‌اند. بنابراین، بسیاری از انسان ها پیوسته به دنبال راهی برای درمان، پیشگیری و کاهش این درد هستند. بیدمشک و عرق آن دارای موادی هستند که به بی حسی ناحیه دردناک کمک می‌کنند. بنابراین، استفاده از این گیاه می‌تواند نوعی تسکین دهنده طبیعی برای دندان درد به شمار رود. غرغره کردن دمنوش بیدمشک و جویدن پوست آن قبل از خواب هم می‌تواند در کاهش دندان درد موثر باشد.

 

خاصیت عرق بیدمشک درکاهش تب

تب از علائم شناخته شده وجود عفونت در بدن است. از هزاران سال پیش، بشر به طور مداوم از خواص ضد التهابی عرق بیدمشک وپوست آن جهت کاستن تب، تسریع روند درمان و بهبود عملکرد کلی بدن بهره برده است.

 

عرق بیدمشک در تسهیل قاعدگی

بسیاری از بانوان از علائم غیرعادی و شدید دوران قاعدگی رنج می‌برند. پوست بیدمشک دارای خواص آرام بخشی است که به متوازن ساختن هورمون‌های زنانه و کاهش دردها و گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی کمک می‌کنند. مصرف دمنوش و عرق این گیاه در بهبود تغییرات خلقی و فشار روانی حاصل از نا متعادل شدن هورمون‌های بدن هم موثر است.

 

خاصیت عرق بیدمشک در کاهش وزن

از دیگر خواص بیدمشک و عرق این گیاه می‌توان به چربی سوزی و بهبود سوخت و ساز بدن اشاره کرد. این امر در کاهش وزن و تقویت سلامت بدن موثر است. به همین دلیل، بسیاری از افراد به منظور کاهش وزن از عرق و پوست بیدمشک استفاده می‌کنند.

 

خاصیت عرق بیدمشک در درمان کمردرد

همان گونه که پیش از این هم اشاره شد، عرق بیدمشک و پوست این گیاه از خاصیت تسکین دهندگی برخوردار هستند. این امر موجب می‌شود که استفاده از این مواد در درمان کمر درد هم موثر باشد. بنابراین مصرف پوست بیدمشک و عرق این گیاه در مواقع کمر درد هم به افراد توصیه می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *