روشهای درمان وزوز گوش

روشهای درمان وزوز گوش

وزوز گوش معمولاً به عنوان صدای زنگ گوش توصیف می شود ، اما همچنین می تواند مانند کلیک، خش خش، خروش یا وزوز به نظر برسد. وزوز گوش درک صدا هنگامی است که هیچ صدای خارجی وجود نداشته باشد. صدا می تواند بسیار ملایم یا بسیار بلند و بلند یا کم صدا باشد. برخی افراد آن را از یک گوش می شنوند و برخی دیگر آن را از هر دو گوش می شنوند. افرادی که وزوز گوش شدید دارند ممکن است در شنوایی، کار یا خواب مشکل داشته باشند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی روشهای درمان وزوز گوش میپردازیم.

 

وزوز گوش یک بیماری نیست – این یک علامت است. این نشانه آن است که مشکلی در سیستم شنوایی شما وجود ندارد، که شامل گوش شما، عصب شنوایی است که گوش داخلی را به مغز متصل می کند و قسمت هایی از مغز که صدا را پردازش می کند. انواع مختلفی از شرایط وجود دارد که می تواند باعث وزوز گوش شود. یکی از رایج ترین آنها کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا است.

وزوز گوش هیچ درمانی ندارد. با این حال، می تواند موقتی یا مداوم، خفیف یا شدید، تدریجی یا فوری باشد. هدف از درمان این است که به شما کمک کند درک خود را از صدای موجود در سر خود مدیریت کنید. درمان های زیادی در دسترس است که می تواند به کاهش شدت احساس وزوز گوش، و همچنین همه وجود آن کمک کند. درمان های وزوز گوش ممکن است نتوانند صدای درک شده را متوقف کنند، اما می توانند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید: چرا گوشهایمان زنگ میزند؟

 

درمان های وزوز گوش

1. سمعک

بیشتر افراد به عنوان علامت کاهش شنوایی دچار وزوز گوش می شوند. وقتی شنوایی شما کم می شود، مغز شما در روند پردازش فرکانس های صدا دچار تغییراتی می شود. سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که از میکروفون، تقویت کننده و بلندگو برای افزایش میزان صداهای خارجی استفاده می کند. این می تواند تغییرات نوروپلاستیک در توانایی پردازش صدا در مغز را کاهش دهد.

اگر وزوز گوش دارید، ممکن است دریابید که هرچه بهتر بشنوید، کمتر متوجه وزوز گوش خود می شوید. یک نظرسنجی در سال 2007 از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در The Hearing Review منتشر شد، نشان داد که تقریباً 60 درصد از افراد مبتلا به وزوز گوش حداقل کمی از سمعک رهایی می یابند. تقریباً 22 درصد تسکین چشمگیری یافتند.

 

2. دستگاه های پوشاننده صدا

دستگاه های پوشاننده صدا صدایی دلپذیر یا خوش خیم خارجی ایجاد می کنند که تا حدی صدای داخلی وزوز گوش را غرق می کند. دستگاه سنتی پوشاننده صدا دستگاه صوتی رومیزی است، اما دستگاه های الکترونیکی کوچکی نیز در گوش وجود دارد. این دستگاه ها می توانند صدای سفید، صدای صورتی، صداهای طبیعی، موسیقی یا سایر اصوات محیط را پخش کنند. اکثر مردم ترجیح می دهند که مقداری از صدای خارجی کمی بیشتر از وزوز گوششان بلند باشد، اما دیگران صدای پوششی را ترجیح می دهند که صدای زنگ را کاملا غرق کند.

برخی از افراد از دستگاه های صوتی تجاری استفاده می کنند که برای کمک به افراد در آرامش و خوابیدن طراحی شده اند. همچنین می توانید از هدفون، تلویزیون، موسیقی یا حتی یک پنکه استفاده کنید.

 

3. ماشین های صوتی اصلاح شده یا سفارشی

دستگاه های استاندارد پوشاننده به پوشاندن صدای وزوز گوش در حالی که از آنها استفاده می کنید کمک می کنند اما هیچ تأثیری در طولانی مدت ندارند. دستگاه های مدرن با درجه پزشکی از صداهای سفارشی متناسب با وزوز گوش شما استفاده می کنند. برخلاف دستگاه های صوتی معمولی، این دستگاه ها فقط به صورت متناوب پوشیده می شوند. ممکن است مدتها پس از خاموش شدن دستگاه مزایایی را تجربه کنید و با گذشت زمان ، بهبود بلند مدت صدای وزوز گوش خود را تجربه کنید.

 

4. رفتار درمانی

وزوز گوش با سطح بالایی از استرس عاطفی مرتبط است. افسردگی، اضطراب و بی خوابی در افراد مبتلا به وزوز گوش غیرمعمول نیست. شناخت درمانی رفتاری (CBT) نوعی گفتاردرمانی است که به افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می کند تا با شرایط خود زندگی کنند. به جای کاهش صدا، CBT به شما می آموزد که چگونه آن را بپذیرید. هدف این است که کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و از وزوز گوش شما را دیوانه نکنید.

CBT شامل کار با یک درمانگر یا مشاور، معمولاً یک بار در هفته، برای شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی است. CBT در ابتدا به عنوان درمانی برای افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی ایجاد شد، اما به نظر می رسد برای افراد مبتلا به وزوز گوش بسیار مفید است. چندین مطالعه و متا-بررسی، از جمله یک مقاله منتشر شده در مجله کره ای AudiologyTrusted Source ، نشان داده است که CBT به طور قابل توجهی تحریک و دلخوری را که اغلب همراه با وزوز گوش است، بهبود می بخشد.

 

5. مدیریت وزوز گوش مترقی

مدیریت وزوز گوش پیش رونده (PTM) یک برنامه درمانی درمانی است که توسط وزارت امور ایثارگران ایالات متحده ارائه می شود. وزوز گوش یکی از رایج ترین معلولیت هایی است که در جانبازان خدمات مسلح دیده می شود. سر و صدای زیاد جنگ (و آموزش) اغلب منجر به کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا می شود.

اگر جانباز هستید ، در مورد برنامه های درمان وزوز گوش با بیمارستان VA محلی خود صحبت کنید. ممکن است بخواهید با مرکز ملی تحقیقات شنوایی توان بخشی (NCRAR) در VA مشورت کنید. آنها مرحله به مرحله دارند.

 

6. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب

درمان وزوز گوش اغلب شامل ترکیبی از رویکردها است. پزشک شما ممکن است دارو را به عنوان بخشی از درمان شما توصیه کند. این داروها کمک می کنند تا علائم وزوز گوش شما کمتر آزار دهنده باشد و در نتیجه کیفیت زندگی شما بهبود یابد. داروهای ضد اضطراب نیز درمانی موثر برای بی خوابی هستند.

مطالعه منتشر شده در Medical Science MonitorTrusted Source نشان داد که داروی ضد اضطراب به نام آلپرازولام (زاناکس) تا حدی تسکین دهنده بیماران مبتلا به وزوز گوش است.

طبق انجمن وزوز گوش آمریکا، داروهای ضد افسردگی که معمولاً برای درمان وزوز گوش استفاده می شوند عبارتند از:

  • کلومیپرامین (آنافرانیل)
  • دسیپرامین (نورپرین)
  • ایمی پرامین (توفرانیل)
  • نورتریپتیلین (پاملور)
  • پروتریپتیلین (ویواکتیل)

 

7. درمان اختلالات عملکردی و انسداد

طبق انجمن وزوز گوش آمریکا، بیشتر موارد وزوز گوش در اثر کم شنوایی ایجاد می شود. هر چند گاهی اوقات ، وزوز گوش در اثر تحریک سیستم شنوایی ایجاد می شود. وزوز گوش گاهی اوقات می تواند علامت مشکل مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) باشد. اگر وزوز گوش شما ناشی از TMJ است، در این صورت ممکن است یک روش دندانپزشکی یا تنظیم مجدد نیش شما مشکل را برطرف کند.

وزوز گوش همچنین می تواند نشانه جرم اضافی گوش باشد. از بین بردن انسداد موم گوش ممکن است برای از بین رفتن موارد خفیف وزوز گوش کافی باشد. اشیا Foreign خارجی مستقر در برابر لاله گوش نیز می توانند باعث ایجاد وزوز گوش شوند. یک متخصص گوش، حلق و بینی (گوش و حلق و بینی) می تواند معاینه ای را برای بررسی انسداد در کانال گوش انجام دهد.

 

8. ورزش کنید!

ورزش به طور کلی به سلامت عمومی شما کمک می کند. وزوز گوش می تواند با استرس، افسردگی، اضطراب، کمبود خواب و بیماری تشدید شود. ورزش منظم به شما کمک می کند استرس را کنترل کنید، بهتر بخوابید و سلامتی خود را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید:

 

9. کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی

در طی یک دوره هشت هفته ای کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR)، شرکت کنندگان مهارت هایی را برای کنترل توجه خود از طریق آموزش ذهن آگاهی کسب می کنند. به طور سنتی، این برنامه برای جلب توجه مردم از درد مزمن آنها طراحی شده بود، اما می تواند برای وزوز گوش نیز به همان اندازه موثر باشد.

شباهت های بین درد مزمن و وزوز گوش محققان را به سمت ایجاد برنامه کاهش استرس وزوز گوش مبتنی بر ذهن آگاهی (MBTSR) سوق داده است. نتایج یک مطالعه آزمایشی، که در The Hearing Journal منتشر شد، نشان داد که شرکت کنندگان در یک برنامه هشت هفته MBTSR، درک قابل توجهی از وزوز گوش خود را تجربه کرده اند. این شامل کاهش افسردگی و اضطراب است.

بیشتر بخوانید: معرفی روشهای آرام سازی برای کاهش استرس

 

10. مراقبه ذهن آگاهی

برای شروع آموزش ذهن آگاهی نیازی به ثبت نام در یک برنامه هشت هفته ای ندارید. شرکت کنندگان در برنامه MBTSR همگی نسخه ای از کتاب پیشگامانه “زندگی در یک فاجعه کامل” توسط Jon Kabat-Zinn را دریافت کردند. تمرین، مراقبه و تکنیک های تنفسی که می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را از وزوز گوش خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: مراقبه ذن و مزایای آن

 

11. درمان های جایگزین

چندین گزینه درمانی جایگزین یا مکمل وزوز گوش وجود دارد، از جمله:

  • مکمل های غذایی
  • داروهای هومیوپاتی
  • طب سوزنی
  • هیپنوتیزم

هیچ یک از این گزینه های درمانی توسط علم پشتیبانی نمی شود. بسیاری از مردم متقاعد شده اند که گیاه گینگکو بیلوبا مفید است، اما مطالعات گسترده قادر به اثبات این موضوع نیستند. مکمل های غذایی زیادی وجود دارد که ادعا می کنند داروهای وزوز گوش هستند. اینها معمولاً ترکیبی از گیاهان و ویتامین ها هستند که اغلب شامل روی، جینکو و ویتامین B-12 هستند.

این مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارزیابی نشده اند و توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی شوند. با این حال، گزارش های حکایتی نشان می دهد که ممکن است به برخی افراد کمک کند.

 

چه موقع به دکتر خود مراجعه کنید؟

وزوز گوش به ندرت نشانه یک بیماری جدی است. اگر قادر به خوابیدن، کار کردن یا شنیدن عادی نیستید، با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. پزشک شما احتمالاً گوش های شما را معاینه کرده و سپس ارجاع شما را به یک متخصص شنوایی سنجی و متخصص گوش و حلق و بینی ارائه می دهد.

با این حال، اگر دچار فلج صورت، کاهش ناگهانی شنوایی، تخلیه بوی بد یا صدای ضربان دار همگام با ضربان قلب خود هستید، باید به بخش اورژانس محل خود بروید.

وزوز گوش ممکن است برای برخی از افراد بسیار آزار دهنده باشد. اگر شما یا شخصی که دوستش دارید به خودکشی فکر می کنید، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

وزوز گوش یک وضعیت ناامید کننده است. هیچ توضیح ساده ای برای آن وجود ندارد و هیچ درمان ساده ای نیز وجود ندارد. اما روش هایی برای بهبود کیفیت زندگی شما وجود دارد. رفتار درمانی شناختی و مراقبه ذهن آگاهی گزینه های درمانی امیدوار کننده ای هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *