زغال فعال چیست؟ مزایا و موارد استفاده
آشنایی با انسداد روده
آشنایی با انسداد روده
۱۴۰۰-۰۸-۰۳
با این کارها فضای اتاق را برای کودکتان خواستنی تر کنید!
۱۴۰۰-۰۸-۰۸

زغال فعال چیست؟ مزایا و موارد استفاده

زغال فعال زمانی پادزهر جهانی محسوب می شد. امروزه، همچنان به عنوان یک درمان طبیعی قوی معرفی می شود. ذغال فعال دارای مزایای مختلفی است، از جمله کاهش کلسترول تا سفید کردن دندان ها و درمان خماری و … این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون نگاهی دقیق به زغال فعال ومزایای علمی اثبات شده، می اندازد.

زغال فعال چیست؟

زغال فعال یک پودر سیاه است که از زغال استخوان، پوسته نارگیل، ذغال سنگ نارس، ذغال سنگ، زیتون یا خاک اره تهیه شده است. ذغال سنگ با پردازش آن در دمای بسیار بالا فعال می شود. درجه حرارت بالا ساختار داخلی آن را تغییر می دهد، اندازه منافذ آن را کاهش می دهد و سطح آن را افزایش می دهد.

این امر منجر به ذغال متخلخل بیشتر از زغال معمولی می شود. زغال فعال را نباید با بریکت های ذغالی که برای روشن کردن کباب شما استفاده می شود اشتباه گرفت. در حالی که هر دو را می توان از مواد اولیه یکسانی تهیه کرد، بریکت های ذغالی در دمای بالا فعال نشده اند. علاوه بر این، آنها حاوی مواد اضافی هستند که برای انسان سمی هستند.

خلاصه: زغال فعال نوعی زغال است که برای متخلخل تر شدن آن فرآوری می شود. این بافت متخلخل چیزی است که آن را از انواع دیگر ذغال، از جمله نوع مورد استفاده برای کباب کردن متمایز می کند.

 

 

زغال فعال چگونه کار می کند؟

زغال فعال با به دام انداختن سموم و مواد شیمیایی در روده، از جذب آنها جلوگیری می کند. بافت متخلخل ذغال دارای بار الکتریکی منفی است که باعث می شود مولکولهای با بار مثبت مانند سموم و گازها را جذب کند. این به آن کمک می کند تا سموم و مواد شیمیایی را در روده به دام بیندازد.

از آنجا که ذغال فعال توسط بدن شما جذب نمی شود، می تواند حامل آن باشد سموم از طریق مدفوع به سطح بدن شما متصل می شوند.

خلاصه: بافت متخلخل با بار منفی ذغال سنگ فعال به دام انداختن سموم کمک می کند و از جذب بدن شما جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: 10 تمرین موثر یوگا برای رفع اضطراب, استرس

 

 

زغال فعال به عنوان درمان مسمومیت اضطراری

زغال فعال به دلیل خاصیت اتصال به سم، مصارف پزشکی مختلفی دارد. به عنوان مثال، زغال فعال اغلب در موارد مسمومیت استفاده می شود. این به این دلیل است که می تواند طیف گسترده ای از داروها را به هم متصل کرده و اثرات آنها را کاهش دهد. در انسان، زغال فعال از اوایل دهه 1800 به عنوان پادزهر سمی استفاده می شد.

ممکن است برای درمان مصرف بیش از حد داروهای تجویزی و همچنین مصرف بیش از حد داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن و داروهای آرامبخش استفاده شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که وقتی یک دوز واحد 50-100 گرم زغال فعال در مدت 5 دقیقه پس از مصرف دارو مصرف شود، ممکن است جذب دارو را در بزرگسالان تا 74 کاهش دهد.

هنگامی که زغال چوب 30 دقیقه پس از مصرف دارو مصرف می شود، اثر آن به میزان 50 کاهش می یابد و اگر سه ساعت پس از مصرف اولیه مصرف شود اثر آن افزایش میابد.

دوز اولیه 50-100 گرم گاهی اوقات با دو تا شش دوز 30-50 گرم هر دو تا شش ساعت دنبال می شود. با این حال، این پروتکل دوز چندگانه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است فقط در تعداد محدودی از موارد مسمومیت مثر باشد.

توجه به این نکته ضروری است که زغال فعال در همه موارد مسمومیت مثر نیست. به عنوان مثال، به نظر می رسد تأثیر کمی بر الکل، فلزات سنگین، آهن، لیتیوم، پتاسیم، اسید یا قلیایی دارد.

علاوه بر این، کارشناسان هشدار می دهند که زغال فعال نباید به طور معمول در همه موارد مسمومیت تجویز شود. بلکه استفاده از آن باید به صورت موردی مورد توجه قرار گیرد.

خلاصه: زغال فعال می تواند انواع داروها و سموم را به هم متصل کرده و از جذب آنها در بدن جلوگیری کند. اغلب از آن به عنوان درمان ضد سم یا درمان بیش از حد دارو استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  10 دلیل که چرا همیشه خسته اید!

 

ممکن است عملکرد کلیه را ارتقا دهد!

زغال فعال ممکن است با کاهش تعداد مواد زائد که کلیه ها باید فیلتر شوند، به بهبود عملکرد کلیه کمک کند. این می تواند به ویژه در بیمارانی که از بیماری مزمن کلیه رنج می برند مفید باشد، شرایطی که در آن کلیه ها دیگر نمی توانند مواد زائد را به درستی فیلتر کنند.

کلیه های سالم به طور معمول بسیار مجهز هستند تا خون شما را بدون هیچ گونه کمک اضافی فیلتر کنند. با این حال، بیمارانی که از بیماری مزمن کلیوی رنج می برند، دفع اوره و سایر سموم از بدن را سخت تر می کنند. زغال فعال میتواند توانایی اتصال به اوره و سموم دیگر را داشته باشد و به بدن شما در دفع آنها کمک کند. اوره و سایر مواد زائد می توانند از طریق جریان خون به روده از طریق فرایندی که به آن انتشار گفته می شود، منتقل شوند. در روده، آنها به زغال فعال متصل می شوند و با مدفوع دفع می شوند.

در انسان نشان داده شده است که ذغال فعال به بهبود عملکرد کلیه در افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می برند کمک می کند.

در یک مطالعه، مکمل های زغال فعال ممکن است به کاهش سطح خون اوره و سایر مواد زائد در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله پایانی کمک کرده باشد. با این وجود، شواهد کنونی ضعیف هستند و قبل از نتیجه گیری قوی، مطالعات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه: زغال فعال ممکن است با بهبود حذف کلیه مواد زائد سمی به بهبود عملکرد کلیه کمک کند. این ممکن است به ویژه در موارد بیماری کلیوی مفید باشد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

 

علائم سندرم بوی ماهی را کاهش می دهد!

زغال فعال ممکن است به کاهش بوی نامطبوع در افرادی که از تری متیل آمینوری (TMAU) رنج می برند، که به سندرم بوی ماهی نیز معروف است، کمک کند. TMAU یک بیماری ژنتیکی است که در آن تری متیل آمین (TMA)، ترکیبی با بوی مشابه بوی ماهی پوسیده، در بدن تجمع می یابد.

افراد سالم معمولاً قبل از دفع آن در ادرار ، می توانند TMA بوی ماهی را به یک ترکیب غیر بو بدل کنند. با این حال، افراد مبتلا به TMAU فاقد آنزیم مورد نیاز برای انجام این تبدیل هستند. این امر باعث تجمع TMA در بدن شده و وارد ادرار، عرق و تنفس می شود و بوی بد و ماهی می دهد.

مطالعات نشان می دهد که سطح متخلخل زغال فعال ممکن است به اتصال ترکیبات بوی کوچک مانند TMA و افزایش دفع آنها کمک کند. یک مطالعه کوچک در بیماران TMAU اثرات مکمل 1.5 گرم زغال را به مدت 10 روز تجزیه و تحلیل کرد. غلظت TMA در ادرار بیماران را به سطوح موجود در افراد سالم کاهش داد.

این نتایج امیدوار کننده به نظر می رسند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه: به نظر می رسد ذغال فعال به ترکیبات بوی کوچک مانند TMA متصل می شود. این ممکن است علائم بو را برای کسانی که از سندرم بوی ماهی رنج می برند کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاها برای بیماران کلیوی

 

میتواند سطح کلسترول را کاهش دهد!

زغال فعال نیز ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این به این دلیل است که می تواند کلسترول و اسیدهای صفراوی حاوی کلسترول را در روده متصل کرده و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری کند. در یک مطالعه، مصرف 24 گرم زغال فعال در روز به مدت چهار هفته کلسترول تام را 25 درصد و کلسترول بد LDL را 25 درصد کاهش داد. سطح کلسترول HDL خوب نیز 8 افزایش یافته است.

در مطالعه دیگری، مصرف روزانه 4 تا 32 گرم زغال فعال به کاهش کلسترول بد و بد LDL در افراد دارای سطح کلسترول بالا 29 تا 41 درصد کمک کرد.

در این مطالعه، دوزهای بیشتر زغال فعال موثرترین به نظر می رسید. نتایج مشابهی در اکثر مطالعات، اما نه در همه، گزارش شده است. با این حال، جالب است بدانید که تمام مطالعات مربوط به این موضوع در دهه 1980 انجام شده است. مطالعات اخیر بیشتر می تواند به تایید پیوند کمک کند.

خلاصه: به نظر می رسد زغال فعال به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. با این حال، مطالعات اخیر ممکن است به تقویت این نتیجه کمک کند.

 

 

درمان خانگی

زغال فعال نیز یک درمان خانگی محبوب با استفاده های متعدد است، اگرچه مهم است که توجه داشته باشید که همه اینها توسط علم پشتیبانی نمی شود.

معروف ترین مصارف خانگی آن عبارتند از:

  • کاهش گاز: برخی از مطالعات گزارش می دهند که ذغال فعال ممکن است به کاهش تولید گاز پس از یک وعده غذایی گازسوز کمک کند. همچنین ممکن است به بهبود بوی گاز کمک کند. با این حال، همه مطالعات این مزیت را مشاهده نکردند.
  • فیلتراسیون آب: زغال فعال یک روش رایج برای کاهش فلزات سنگین ومحتوای فلوراید در آب با این حال، به نظر نمی رسد در حذف ویروس ها، باکتری ها یا مواد معدنی آب سخت بسیار موثر باشد.
  • سفید کردن دندان: استفاده از زغال فعال برای مسواک زدن به طور حدی گفته می شودآنها را سفید کنید گفته می شود که این کار را با جذب پلاک و سایر ترکیبات رنگ کننده دندان انجام می دهد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای اثبات این ادعا یافت نشد.
  • پیشگیری از خماری: زغال فعال گاهی به عنوان درمان خماری استفاده می شود. در حالی که مصرف آن با الکل ممکن است سطح الکل خون را کاهش دهد، تأثیر آن بر خماری مطالعه نشده است.
  • درمان پوست: استفاده از این زغال روی پوست به عنوان یک درمان موثر برای آکنه و نیش حشرات یا مار معرفی می شود.

خلاصه: زغال فعال مصارف خانگی متفاوتی دارد. با این حال، تنها کاهش گاز و فیلتراسیون آب توسط علم پشتیبانی می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خونریزی مقعدی

 

آیا ذغال فعال بی خطر است؟

زغال فعال در بیشتر موارد بی خطر تلقی می شود و گفته می شود که واکنش های جانبی نادر و به ندرت شدید هستند. با این وجود، ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند، که شایع ترین آنها تهوع و استفراغ است. علاوه بر این، یبوست و مدفوع سیاه دو عارضه جانبی رایج دیگر هستند.

هنگامی که زغال فعال به عنوان پادزهر اضطراری برای سم استفاده می شود، این خطر وجود دارد که بتواند به جای معده به ریه ها منتقل شود. این امر به ویژه در مورد فرد دریافت کننده استفراغ یا خواب آلودگی یا نیمه هوشیاری صادق است.

به دلیل این خطر، زغال فعال فقط باید به افرادی داده شود که کاملاً هوشیار هستند.

علاوه بر این، زغال فعال ممکن است علائم را در افراد مبتلا به پورفیری واریگات، بیماری نادر ژنتیکی که بر پوست، روده و سیستم عصبی تأثیر می گذارد، تشدید کند. همچنین، در موارد بسیار نادر، زغال فعال با انسداد یا سوراخ روده ارتباط دارد.

شایان ذکر است که زغال فعال همچنین ممکن است جذب برخی از داروها را کاهش دهد. بنابراین، افرادی که از داروها استفاده می کنند باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

خلاصه: زغال فعال عموماً بی خطر تلقی می شود، اما ممکن است در برخی افراد علائم ناخوشایند یا عوارض جانبی ایجاد کند. همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

 

 

دستورالعمل های دوز مصرف

کسانی که علاقمند به آزمایش زغال فعال هستند می توانند یک عدد پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های دوز مشابه آنچه در مطالعات ذکر شده در بالا استفاده شده است را دنبال کنید.در مورد مسمومیت دارویی، مهم است که بلافاصله از پزشک کمک بگیرید.

  • دوز 50-100 گرم می تواند توسط یک متخصص پزشکی تجویز شود، در حالت ایده آل در عرض یک ساعت پس از مصرف بیش از حد. به طور معمول کودکان دوز پایین تر 10-25 گرم دریافت می کنند.
  • دوز مصرفی برای سایر بیماریها از 1.5 گرم برای درمان بیماری بوی ماهی تا 4-32 گرم در روز برای کاهش کلسترول و ارتقاء عملکرد کلیه در مرحله نهایی بیماری کلیوی متغیر است.

مکمل های زغال فعال را می توان به شکل قرص یا پودر یافت. هنگامی که به عنوان پودر مصرف می شود، ممکن است زغال فعال با آب یا آب غیر اسیدی مخلوط شود.

همچنین، با افزایش میزان مصرف آب خود  میتوانید به جلوگیری از علائم یبوست کمک کنید.

خلاصه: دستورالعمل دوز بالا ممکن است به شما در حداکثر رساندن مزایای مکمل های زغال فعال کمک کند.

 

 

جمع بندی

زغال فعال یک مکمل با کاربردهای مختلف است. جالب است که ممکن است پتانسیل کاهش کلسترول، درمان مسمومیت، کاهش گاز و ارتقاء عملکرد کلیه را داشته باشد.

با این حال، مطالعات حمایتی از این مزایا ضعیف هستند و بسیاری از مزایای دیگر مرتبط با زغال فعال توسط علم پشتیبانی نمی شود. هنگام تصمیم گیری در مورد امتحان کردن زغال فعال، موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب ویتامین آ یا رتینول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *