عوارض جانبی تاتو یا خالکوبی

عوارض جانبی تاتو یا خالکوبی

امروزه خالکوبی یا تاتو بسیار محبوب شده است. در این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون به بررسی عوارض جانبی تاتو یا خالکوبی می پردازیم.

 

عوارض جانبی خالکوبی چیست؟

انجام تاتو یک فرآیند بدون درد نیست. اما چگونه می توانید بفهمید که دردی که بعد از جوهر گرفتن احساس می کنید طبیعی است؟ واکنشهای بد می تواند بلافاصله پس از انجام خالکوبی و حتی سالها بعد اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که باید به پوست خود توجه کنید و بدانید که چگونه علائم واکنش های آلرژیک، عفونت ها و سایر مشکلات را تشخیص دهید.

 

عکس العمل های آلرژیتیک

یکی از رایج ترین مشکلات، واکنش آلرژیک به رنگدانه تاتو است. واکنش های آلرژیک به رنگدانه های خالکوبی قرمز شایع ترین هستند.

اگر نسبت به خالکوبی خود واکنش آلرژیک دارید، ممکن است بثوراتی ایجاد شود که معمولاً قرمز، برآمدگی یا خارش دارد. این علائم می توانند در روزهای بعد از اولین خالکوبی ظاهر شوند یا ماه ها یا سال ها بعد ظاهر شوند. به احتمال زیاد می توانید آن ناحیه را با پماد استروئید موضعی درمان کنید.

یکی دیگر از علل خارش و تورم، اختلال خود ایمنی به نام سارکوئیدوز است. این می تواند دهه ها پس از انجام خال کوبی خود را نشان دهد. و اگرچه مستقیماً توسط جوهر ایجاد نمی شود، اما وقتی روی پوست ظاهر می شود، روی خالکوبی تمایل پیدا می کند. یک کرم که به پوست خود می زنید باید به تسکین علائم شما کمک کند. اما اگر مورد شما شدید است، ممکن است به داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی از پزشک خود نیاز داشته باشید.

اگر مبتلا به اگزما یا پسوریازیس هستید، این احتمال وجود دارد که خالکوبی جدید شما بتواند باعث برافروختگی وضعیت شما از جمله برجستگی، خارش و بثورات شود.

 

عفونت ها

عفونتها به اندازه واکنشهای آلرژیک شایع نیستند، اما ممکن است رخ دهند. خالکوبی شما می تواند به دلایل مختلف از جمله ابزار آلوده آلوده شود. به همین دلیل یافتن هنرمند و مکانی که به آن اعتماد دارید بسیار مهم است.

ابزار کثیف می تواند عبور عفونت های باکتریایی مانند استاف و زرد زخم از فردی به فرد شود.

جوهر آلوده می تواند باعث عفونت های غیر معمول مایکوباکتریال شود. علائمی مانند ضایعات و برجستگی های قرمز روی پوست شما ظاهر می شود، اما فقط در مناطقی که جوهر تزریق شده است. ممکن است فکر کنید در حال واکنش آلرژیک هستید. برای تشخیص مناسب، ممکن است نیاز به انجام بیوپسی پوست داشته باشید.

در صورت ابتلا به این نوع عفونت، ممکن است لازم باشد چندین ماه آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از شر آن خلاص شوید.

علائمی که باید مراقب آنها باشید:

  • حساسیت و درد
  • تورم
  • چرک یا هر ماده دیگری که از خالکوبی خارج می شود
  • تب

بیماری ناشی از خون

در موارد نادر، تجهیزات کثیف خالکوبی می توانند بیماریهای جدی منتقله از طریق خون مانند HIV، هپاتیت و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین ( MRSA ) را منتقل کنند.

قبل از انجام تاتو، مطمئن شوید که واکسن های فعلی هپاتیت و کزاز دارید.

زخم کلوئید. یک کلوئید (جای زخم برجسته) می تواند در هر جایی که به پوست شما آسیب وارد شده است ایجاد شود، مانند خالکوبی. اگر مستعد ابتلا به کلوئید هستید، از هنرمند خالکوبی خود بخواهید قبل از انجام تاتو، یک نقطه آزمایش کوچک را امتحان کند. این ممکن است تصوری از نحوه واکنش پوست شما به شما بدهد. اما به خاطر داشته باشید که ماهها طول می کشد تا یک کلوئید شکل بگیرد.

 

اگر پوست شما بعد از انجام تاتو شروع به ضخیم شدن کرد، از متخصص پوست خود در مورد یک لباس فشاری بپرسید. اینها ممکن است به جلوگیری از تشکیل کلوئید کمک کنند.

عوارض MRI . نادر است، اما گاهی اوقات وقتی پزشک شما اسکن MRI می کند، خالکوبی می تواند باعث تورم یا سوزش شود. یا ممکن است پزشک شما را از گرفتن تصویر خوب با MRI باز دارد. قبل از انجام MRI، به پزشک خود بگویید که خالکوبی کرده اید.سرطان پوست را پنهان می کند. اگر روی قسمت های وسیعی از بدن خود خالکوبی های تیره دارید، می تواند از توجه به علائم سرطان پوست جلوگیری کند. لکه های رنگی روی پوست شما از اولین علائم هستند. هرگز روی خال،علامت تولدیا سایر نقاط تغییر رنگ یافته روی پوست خودخالکوبی نکنید.

 

ایمنی جوهر تاتو

بسیاری از افراد بدون هیچ مشکلی خالکوبی می کنند. با این حال ، هیچ راهی وجود ندارد که 100٪ مطمئن باشید که جوهر استفاده شده در خالکوبی شما سالم و عاری از آلودگی هایی است که می تواند باعث عفونت شود. همچنین نمی توانید پیش از این بدانید که آیا به جوهر تاتو حساسیت دارید یا خیر.

ما به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم، اما برخی مطالعات ترکیبات موجود در جوهر تاتو را با سرطان مرتبط کرده اند. محققان بیشتر نگران جوهر سیاه هستند. ممکن است حاوی ماده ای بنزو (a) پیرن باشد که تصور می شود می تواند باعث سرطان شود.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی بلند مدت جوهر تاتو نداشته باشیم، بهترین راه برای ایمن ماندن این است که یک سالن تاتو معتبر انتخاب کنید و از هنرمندان خالکوبی خود در مورد اقدامات ایمنی آنها سوال کنید.

 

چگونه از مشکلات جلوگیری کنیم؟

خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد که می توانید شانس واکنش بد به خالکوبی خود را کاهش دهید:

  • تحقیقات خود را انجام دهید و یک سالن تاتو حرفه ای انتخاب کنید. مطمئن شوید هنرمند شما دارای مجوز صحیح برای ایالت شما است.
  • قبل از انجام تاتو، تجهیزات را ببینید و مطمئن شوید که همه چیز در بسته بندی استریل قرار دارد.
  • در صورت مشاهده موارد مشکوک در مورد خالکوبی بعد از جوهر زدن، با هنرمند خالکوبی خود تماس بگیرید. اما اگر مشکل بیش از یک هفته طول کشید، با متخصص پوست وقت بگیرید.
  • اگر بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دارید قبل از انجام تاتو با متخصص پوست خود صحبت کنید.
  • ناحیه ای از پوست را انتخاب کنید که خال ندارد. پوشاندن آنها با جوهر، تشخیص هرگونه تغییر یا مشکلی را که ممکن است بعداً ایجاد شود ، دشوارتر می کند.
  • همیشه قبل از لمس خالکوبی جدید یا باندی که هنرمند برای پوشاندن آن استفاده می کند، دستان خود را با آب و صابون بشویید. باند را به مدت 24 ساعت در محل خود بگذارید.
  • از خراشیدن یا برداشتن خالکوبی خود در حین بهبود خودداری کنید، زیرا این می تواند باکتری را به پوست وارد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *