معرفی یونجه گیاهی پرخاصیت
آشنایی با خواص مرزه
۱۴۰۰-۰۱-۳۱
خواص گلاب: از سلامت تا زیبایی
۱۴۰۰-۰۲-۰۱

معرفی یونجه گیاهی پرخاصیت

جوانه، ساقه برگ یونجه خواص حیرت انگیزی دارد. تمام قسمت های این گیاه شگفت انگیز کاربرد های دارویی داشته و از گذشته تا امروز جایگاه خاصی در داروسازی، و غذا دارد. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون خواص شگفت انگیز یونجه می پردازیم.

ویتامین ها و هورمون های تشکیل دهنده گیاه یونجه گردش خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان ها را برای فولیکول های مو فراهم می کند. و محکم و سالم بودن مو را تضمین می کند. مواد مغذی دیگر نیز در بهبود و درمان ریزش مو بسیار عالی هستند یکی دیگر از مواد مغذی مفید موجود در یونجه، سیلیس است که باعث رشد موهای سالمتر می شود.

 

نام علمی
Medicago sativa
نام عمومی
یونجه یا یونجا
گونه گیاه
رزید ها
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
 برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
طعم دهنده به غذا
مزایا
  • خون ساز
  • بهبود سریع زخمها
  • درمان اسهال(به صورت دم کرده)
  • تخم یونجه قاعده‌آور است
معایب
با همه مزایایی که یونجه دارد در خوردن تازه آن نباید زیاده روی کرد زیرا بسیار نفاخ است و حتی حیواناتی که به مقدار زیاد از آن می خورند بعلت گاز زیاد ممکن است تلف شوند

درمان و پیشگیری از کم خونی:

کمبود آهن و تولید ضعیف خون موجب کم خونی در بدن می شود . یکی از مزیت های یونجه، پیشگیری و درمان کم خونی است. مصرف یونجه باعث افزایش تولید خون می شود. افرادی که از کم خونی رنج می برند، باید این گیاه را به برنامه غذاای خود اضافه کنند.

درمان سنگ های کلیه:

یونجه سرشار از ویتامین E،C،A و روی است که برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید می باشد. برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه می توان جوانه و برگ های یونجه را مصرف نمود.

پیشگیری از روماتیسم و مسمومیت:

مواد مغذی ضرووری که در یونجه وجود دارد دارای خواص ضد روماتیسمی است . یونجه برای پیشگیری و درمان آرتروز ، آرتریت ، مسمومیت ناشی از فلزات سمی، زخم های واریسی، سنگ مثانه و کلیه، ورم و …کاربرد بسیاری دارد.

کاهش کلسترول :

کنترل سطح کلسترول خون در بدن یکی از مزایای مهم جوانه و دانه یونجه است .مصرف یونجه موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود. در نتیجه مصرف منظم این گیاه در کاهش خطر بیماریهای قلبی بسیار موثر است.

کمک به سم زدایی بدن:

جوانه یونجه دارای خاصیت سم زدایی دارد که می توان به عنوان که ماده تمیز کننده و سم زدا استفاده کرد تجمع سموم در بدن می تواند آثار مخربی در سلامتی و زیبایی داشته باشد. مصرف منظم و مداوم یونجه، سموم بدن را دفع می کند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان:

جلوگیری از سرطان، یکی از مزیت های دیگر یونجه است. زیرا دارای کاوانانین و اسید آمینو می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان بازی میکنند.

یونجه دشمن بیماری های قلبی!

تصلب شرائین می توان باعث بیماری های قلبی شود. یونجه دارای خاصیتی است که از تصلب شرائین جلوگیری می کند، همچنین به عنوان یک رقیق کننده خون نیز می باشد.

یونجه درمان یبوست

جوانه یونجه ، دارای فیبر بالایی است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش مدفوع در پیشگیری و درمان یبوست بسیار مفید است.

با یونجه دیابت را کنترل کنید!

یونجه دارای خاصیتی است که علاوه بر پیشگیری از ابتلا به دیابت ، با کاهش سطح قند خون، این بیماری را درمان نیز می کند.
کنترل اشتها :
با یونجه می توان چای بسیار مفید و مغذی تهیه کرد. قبل از هر وعده غذایی با نوشیدن یک فنجان چای یونجه، اشتهای خود را کنترل کنید. این چای در رفع بسیاری از بیماری ها نیز موثر است.

کاهش سطح فشار خون:

سطح فشار خون بالا در بدن برای سلامتی بسیار خطرناک است و در صورت عدم کنترل و مراقبت، عواقب بسیاری به دنبال دارد. نوشیدن یک فنجان از چای یونجه سطح فشار خون را کاهش می دهد.

درمان عفونت ادراری:

جوانه یونجه یک دیورتیک طبیعی است که به افزایش ادرار و دفع سموم از طریق آن در درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

مصرف یونجه با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت طبیعی بدن به مبارزه در برابر بیماریها کمک می کند.

افزایش تولید شیر مادر:

ترکیبات مفید یونجه باعث افزایش شیر در دوران شیردهی می شود . این ترکیبات برای سلامتی ، فواید بسیاری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *