چه میزان تعریق زیاد است؟
روغن کانولا
روغن کانولا
۱۴۰۰-۰۷-۰۴
راهکارهای تعریق زیاد
راهکارهای تعریق زیاد
۱۴۰۰-۰۷-۰۴

چه میزان تعریق زیاد است؟

بررسی کنید که آیا عرق کردن بیش از حد است یا خیر.
عرق، تا آنجا که ممکن است بدبو و ناراحت کننده باشد، بخشی طبیعی و سالم از زندگی است که به خنک شدن بدن کمک می کند. اما تعریق بیش از حد می تواند مشکلاتی را در زندگی اجتماعی و روابط شما ایجاد کند و حتی ممکن است سلامت عاطفی شما را نیز به همراه داشته باشد.

چگونه می توانید تشخیص دهید که بیش از نیازهای طبیعی بدن عرق می کنید؟ برای فهمیدن پاسخ های زیر را بررسی کنید.

چرا عرق می کنم؟

عرق به حفظ دمای طبیعی بدن کمک می کند. پاتریشیا فاریس، متخصص پوست، استادیار بالینی پوست در دانشگاه تولان در نیواورلئان، می گوید: ” تعریق راه بدن شما برای کاهش دمای داخلی بدن است.”

وقتی درجه حرارت افزایش می یابد – به هر دلیلی – غدد عرق برای تولید عرق بیشتر وارد بدن می شوند، فریس می گوید. ممکن است تب داشته باشید ممکنه عصبی باشی ممکن است بیرون گرم باشد. یا ممکن است ورزش کنید.

اریک شوایگر، MD، متخصص پوست و مدرس بالینی پوست می گوید: “در تابستان، ما بیشتر عرق می کنیم.”

حتی رژیم غذایی شما می تواند در تولید عرق شما نقش داشته باشد. شوایگر می گوید: “برخی از افراد به غذاهای تند واکنش عرق می دهند .”

عرق کردن: چه چیزی طبیعی است، چه چیزی نیست؟

دکتر دی آنا گلسر، استاد پوست در دانشگاه سنت لوئیس، سنت لوئیس، و رئیس سازمان بین الملل می گوید: “میزان عرقی که طبیعی تلقی می شود کاملاً متغیر است و به نیاز بدن بستگی دارد.” انجمن هایپرهیدروز

افراد ممکن است بر اساس کاری که انجام می دهند کمتر از یک لیتر یا حداکثر چند لیتر در روز عرق کنند.

گلسر می گوید: “این بستگی به این دارد که شما یک کارمند اداری در یک ساختمان تحت کنترل آب و هوا هستید یا یک کارگر کنار جاده ای در آلاباما.”

اگر در آب و هوای گرم ورزش می کنید یا کار دستی انجام می دهید، انتظار داشته باشید که زیاد عرق کنید. طبیعی است.

 

تعریق زیاد چیست؟

تعریق بیش از حد، که به آن هیپرهیدروز نیز گفته می شود، بدین معنی است که شما بسیار بیشتر از آنچه بدن شما برای عرق کردن به آن نیاز دارد، عرق می کنید. به عنوان مثال، اگر هنگام نشستن با آرامش روی میز عرق می کنید، این عرق بیش از حد است.

در بیماری هایپر هیدروزیس، مکانیسم خنک کننده بدن به قدری فعال است که چهار یا پنج برابر میزان عرق مورد نیاز شما تولید می کند. حدود 3 درصد از مردم عرق بیش از حد دارند.

از آنجا که افراد “نیازهای عرق” متفاوتی دارند، پزشکان می گویند نمی توانند یک عدد ثابت در مورد این سوال مطرح کنند: چقدر عرق لازم است تا با تعریق زیاد تشخیص داده شود؟

گلسر می گوید: “تعیین مقدار بسیار دشوار است، اما اکثر مردم واقعاً وقتی بیش از حد عرق می کنند، متوجه می شوند.”

“اگر فکر می کنید بیش از همه یا بیشتر از قبل عرق می کنید ، احتمالاً مشکلی در جریان است.”

شوایگر موافق است که بیماران می دانند چقدر زیاد است. او می گوید: “تقریباً هر کسی که از من تعریق زیاد می گوید [از شکایت] تعریق زیاد دارد.”

گلسر می گوید، به غیر از زنان در دوران یائسگی ، افزایش “طبیعی” تعریق با افزایش سن وجود ندارد. او می گوید اگر فکر می کنید با بالا رفتن سن بیشتر عرق می کنید ، فقط تا روزهای تولد دیگر آن را گچ نگیرید.

گلسر می گوید یک سرنخ گویای اینکه تعریق ممکن است غیرطبیعی باشد، تعریق بیش از حد از یک ناحیه از بدن شما است. (اما گاهی تعریق بیش از حد در سراسر بدن ایجاد می شود.)

تعریق بدون نیاز به آن یکی دیگر از علائم تعریق غیر طبیعی است. فریس می گوید: “اگر در زمستان در شیکاگو دائماً عرق می کنید، احتمالاً بیش از حد است. کسانی که عرق بیش از حد پا دارند ممکن است آنقدر عرق تولید کنند که از کفش بیرون می روند.

علت تعریق زیاد چیست؟

در اغلب موارد، هیچ علت تعریق بیش از حد یافت نمی شود. پزشکان آن را ایدیوپاتیک می نامند – به این معنی که علت ناشناخته یا مبهم است. با این حال ، ممکن است تأثیرات ژنتیکی وجود داشته باشد.

گلسر می گوید: “حدود 50 درصد از افرادی که دچار تعریق اولیه هستند سابقه خانوادگی دارند.”

گلسر می گوید، این نوع تعریق زیاد معمولاً بعد از بلوغ شروع می شود. عرق کردن فقط در دست ها و پاها اغلب شروع می شود حتی جوان تر، شاید در دوران کودکی و یا در طول کودک نو پا است.

گلیزر می گوید عوامل مختلف دیگری می توانند باعث تعریق بیش از حد شوند، از جمله شرایط پزشکی و داروها.

برای مثال:

  • سندرم فری شرایطی است که در آن هنگام خوردن غذاهای خاص عرق کردن فقط از یک طرف صورت ایجاد می شود. این بیماری پس از جراحی روی غدد تولید کننده بزاق یا آسیب در نزدیک آنها ایجاد می شود.
  • داروهایی که برای مشکلات غدد درون ریز، دیابت و بیماری تیروئید مصرف می شوند نیز می توانند باعث تعریق زیاد شوند.
  • برخی داروهای فشار خون بالا و همچنین برخی داروهای ضدافسردگی نیز همینطور هستند.
  • علاوه بر این، تعریق شدید می تواند ناشی از عفونت ها، برخی سرطان ها، بیماری های قلبی یا ریوی، یائسگی و گاهی حتی سکته مغزی باشد.

تعریق زیاد چگونه تشخیص داده می شود؟

مهم است که به خاطر داشته باشید که اکثر افرادی که زیاد عرق می کنند معمولی هستند و بیمار نیستند. گلسر می گوید، اگر نگران هستید و تصمیم دارید به پزشک مراجعه کنید ، اکثر متخصصان یک تاریخچه پزشکی دقیق را تهیه می کنند.

از جمله سوالاتی که می توانید انتظار داشته باشید:

  • آیا از برخی نواحی کوچک بدن یا سراسر بدن بیش از حد عرق می کنید؟
  • چه زمانی متوجه عرق کردن خود می شوید؟ آیا می توانید وضعیت را شرح دهید؟
  • به طور منظم چه داروهایی مصرف می کنید؟
  • آیا اخیراً مصرف داروهای جدید را شروع کرده اید؟
  • آیا اخیراً عمل جراحی داشته اید؟
  • آیا شما در دوران یائسگی هستید؟
  • آیا اعضای خانواده ای دارید که از تعریق زیاد شکایت دارند؟

اگر پزشک تشخیص دهد که تعریق شما “ایدیوپاتیک” است و علت مشخصی ندارد، در صورت تمایل می توانید مشکل را درمان کنید. درمان از داروهای ساده خانگی مانند دوش گرفتن بیشتر تا داروها یا جراحی مانند برداشتن غدد عرق متغیر است.

گلسر می گوید، مراجعه به پزشک مهم است. او می گوید ، بسیاری از بیمارانش، حتی توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی به آنها گفته شده است : “این مسئله مهمی نیست.”

اما گلسر می بیند که تعریق زیاد می تواند بر زندگی بیمار او تأثیر بگذارد. او می گوید: “من نوجوانانی دارم که دست خود را در کلاس بلند نمی کنند.” “من بچه هایی دارم که هرگز ملاقات نکرده اند.”

کیفیت زندگی در بیماران مسن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. شوایگر می گوید: “این می تواند بر روابط تجاری تأثیر بگذارد .” مردم از دست دادن خجالت می کشند ».

بنابراین در مورد مشکل عرق نکنید. در عوض ، با یک متخصص صحبت کنید. به یاد داشته باشید، تعریق چیز خوبی است. اما بیش از حد یک چیز خوب می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *