کلاژن چیست و چه فایده ای دارد؟
سرکه-سیب
آیا میتوان با سرکه سیب آکنه را درمان کرد؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۶
بطری آب,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
کم آبی بدن، دلایل و خطرات
۱۴۰۰-۰۴-۲۶

کلاژن چیست و چه فایده ای دارد؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. این نقش مهم و مختلفی دارد، از جمله ایجاد ساختار برای پوست و کمک به لخته شدن خون. در سال های اخیر، به عنوان یک مکمل غذایی و مواد تشکیل دهنده شامپوها و لوسیون های بدن محبوبیت پیدا کرده است. هنوز هم ممکن است تعجب کنید که کلاژن چیست و همچنین برای چه چیزی مفید است. این مقاله به شما یک نمای کلی از این پروتئین مهم می دهد. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی کلاژن میپردازیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است که تقریباً یک سوم ترکیب پروتئین آن را تشکیل می دهد. این یکی از مهمترین عناصر سازنده استخوان ها، پوست، عضلات، تاندون ها و رباط ها است. کلاژن همچنین در بسیاری از قسمتهای دیگر بدن از جمله رگهای خونی ، قرنیه و دندان یافت می شود.

شما می توانید آن را به عنوان “چسبی” تصور کنید که همه این موارد را در کنار هم قرار می دهد. در واقع، این کلمه از کلمه یونانی “kólla” گرفته شده است که به معنی چسب است.

 

خلاصه

کلاژن پروتئینی است که ساختار بسیاری از بدن از جمله استخوان ها، پوست، تاندون ها و رباط ها را فراهم می کند.

 

در بدن شما چه می کند؟

حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد. چهار نوع اصلی نوع I ، II ، III و IV هستند. در زیر نگاهی دقیق به چهار نوع اصلی کلاژن و نقش آنها در بدن وجود دارد:

نوع اول. این نوع 90٪ از کلاژن بدن شما را تشکیل می دهد و از الیاف بسته بندی شده متراکم ساخته شده است. این ساختار برای پوست، استخوان ها، تاندون ها، غضروف های رشته ای، بافت همبند و دندان ها فراهم می کند.
نوع دوم این نوع از الیاف بسته بندی آزادتر ساخته شده و در غضروف های الاستیک یافت می شود که مفاصل شما را بالشتک می کند.
نوع سوم این نوع از ساختار عضلات، اندام ها و عروق پشتیبانی می کند.
نوع چهارم این نوع به فیلتراسیون کمک می کند و در لایه های پوست شما یافت می شود.

با افزایش سن، بدن شما کلاژن کم و کیفیت پایین تری تولید می کند. یکی از نشانه های قابل مشاهده در این مورد در پوست شما است که سفت و لطیف می شود. غضروف ها نیز با افزایش سن ضعیف می شوند.

خلاصه

حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد. این در سراسر بدن شما یافت می شود، ساختار و پشتیبانی را فراهم می کند.

 

مواد مغذی که تولید کلاژن را افزایش می دهند!

تمام کلاژن ها به عنوان پروکلاژن شروع می شوند. بدن شما با ترکیب دو اسید آمینه – گلیسین و پرولین پروکلوژن تولید می کند. در این فرآیند از ویتامین C استفاده می شود.

با اطمینان از دریافت مقدار زیادی مواد مغذی زیر ممکن است بتوانید به بدن در تولید این پروتئین مهم کمک کنید:

ویتامین C. مقادیر زیادی در مرکبات، فلفل دلمه ای، و توت فرنگی یافت می شود.
پرولین مقادیر زیادی در سفیده تخم، جوانه گندم، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ یافت می شود.
گلیسین مقادیر زیادی در پوست گوشت خوک، پوست مرغ و ژلاتین یافت می شود، اما گلیسین نیز در غذاهای مختلف حاوی پروتئین یافت می شود.
مس. مقادیر زیادی در گوشت اندام، دانه کنجد، پودر کاکائو ، بادام هندی، و عدس یافت می شود.

علاوه بر این، بدن شما به پروتئین با کیفیت بالا و حاوی اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید پروتئین های جدید نیاز دارد. گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات، حبوبات و توفو همه منابع عالی اسیدهای آمینه هستند.

خلاصه

چهار ماده مغذی که به تولید کلاژن کمک می کنند ویتامین C، پرولین، گلیسین و مس هستند. همچنین، خوردن پروتئین با کیفیت بالا به بدن شما اسیدهای آمینه مورد نیاز را می دهد.

 

مواردی که به کلاژن آسیب می رسانند!

شاید حتی پرهیز از رفتارهای زیر برای تخریب کلاژن مهم تر باشد:

  • خوردن بیش از حد شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده. شکر در توانایی کلاژن برای ترمیم خود اختلال ایجاد می کند. مصرف شکر اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را به حداقل برسانید.
  • آفتاب گرفتن زیاد اشعه ماورا بنفش می تواند تولید کلاژن را کاهش دهد. از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن تولید کلاژن را کاهش می دهد. این می تواند بهبود زخم را مختل کرده و منجر به چین و چروک شود.

برخی از اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس نیز می تواند به کلاژن آسیب برساند.

خلاصه

با اجتناب از رفتارهایی که به آن آسیب می رساند، می توانید به بدن خود کمک کرده و از کلاژن محافظت کند. این موارد شامل خوردن مقادیر زیاد قند، سیگار کشیدن و آفتاب سوختگی است.

منابع غذایی طبیعی

کلاژن در بافتهای پیوندی غذاهای حیوانی یافت می شود. به عنوان مثال ، به مقدار زیاد در پوست مرغ و گوشت خوک یافت می شود.

یک منبع غنی به خصوص، آبگوشت استخوان است که از جوشاندن استخوان مرغ و سایر حیوانات تهیه می شود. ژلاتین اساساً کلاژن پخته شده است، بنابراین از نظر آمینو اسیدهای مورد نیاز برای تولید آن بسیار زیاد است. با این حال، این بحث وجود دارد که آیا مصرف غذاهای غنی از کلاژن در واقع باعث افزایش سطح این پروتئین در بدن شما می شود.

وقتی پروتئین می خورید، به اسیدهای آمینه تجزیه می شود و دوباره جمع می شود، بنابراین کلاژن مصرفی شما مستقیماً به سطوح بالاتر در بدن شما ترجمه نمی شود.

خلاصه

محصولات حیوانی مانند آبگوشت استخوان، ژلاتین ، چی پوست شکم ، و پوست گوشت خوک دارای مقدار زیادی کلاژن است.

فواید مکمل های کلاژن

دو نوع مکمل در حال محبوبیت هستند – کلاژن هیدرولیز شده (هیدرولیزات کلاژن) و ژلاتین. ژلاتین هنگام پخت کلاژن ایجاد می شود. اینها در حال حاضر پروتئین بزرگ را به پپتیدهای کوچکتر تقسیم کرده اند، که به راحتی جذب بدن می شوند.

مطالعات زیادی در مورد مکمل های کلاژن وجود ندارد، اما مواردی که وجود دارد نوید مزایایی را در زمینه های زیر می دهد:

توده عضلانی یک مطالعه در سال 2019 در مردان فعال تفریحی نشان داد که ترکیبی از مکمل های پپتید کلاژن و تمرینات قدرتی باعث افزایش توده و قدرت عضلانی بیش از دارونما می شود.

آرتروز. یک مطالعه حیوانی در سال 2017 اثرات مکمل های کلاژن به موش های مبتلا به آرتروز پس از سانحه (PTOA) را بررسی کرد. نتایج نشان داد که مصرف مکمل ها ممکن است نقشی محافظتی در پیشرفت و پیشرفت بیماری داشته باشند.

خاصیت ارتجاعی پوست. زنانی که مکمل مصرف کردند، در مطالعه سال 2019 بهبودی در ظاهر و کشش پوست نشان دادند. کلاژن همچنین در درمان های موضعی برای بهبود ظاهر پوست با به حداقل رساندن خطوط و چین و چروک استفاده می شود.

برخی از پزشکان داروی جایگزین همچنین از مکمل های کلاژن برای درمان سندرم روده نشت کرده طرفداری می کنند.

خلاصه

طبق مطالعات، کلاژن مکمل ممکن است به بهبود بافت پوست و توده عضلانی و همچنین کاهش درد آرتروز کمک کند.

ایمنی و عوارض جانبی

تا به امروز، اطلاعات قابل اعتماد محدودی در مورد ایمنی و اثر بخشی مکمل های کلاژن در دسترس است. عوارض جانبی احتمالی مکمل های ژلاتین شامل طعم نامطبوع و احساس سنگینی و دل پیچه است. همچنین، اگر به منبع مکمل حساسیت دارید، می توانید یک واکنش آلرژیک داشته باشید.

خلاصه

هیچ گزارش قابل توجهی از عوارض جانبی وجود ندارد. با این حال، اگر به منبع مکمل حساسیت دارید، می توانید واکنش آلرژیک داشته باشید.

نحوه مکمل

پپتید کلاژن به صورت پودری موجود است که می تواند به راحتی در غذاها قرار گیرد. شکل پپتید ژل ندارد، بنابراین می توانید آن را در اسموتی ها، سوپ ها یا کالاهای پخته شده مخلوط کنید بدون اینکه بر بافت آنها تأثیر بگذارد.

می توانید از ژلاتین برای تهیه ژله یا قلاده های خانگی استفاده کنید. برخی از دستور العمل ها را در اینجا بررسی کنید. هنگام بررسی مکمل ها، باید بدنبال یک منبع با کیفیت بالا باشید. کلاژن دریایی که از پوست ماهی ساخته می شود نیز موجود است.

خلاصه

می توانید مکمل ها را به صورت قرص یا پودر پیدا کنید. پودر را می توان به راحتی به غذا اضافه کرد.

استفاده های دیگر از کلاژن

کلاژن کاربردهای زیادی دارد، از غذا گرفته تا دارو گرفته تا تولید. هزاران سال از کلاژن برای ایجاد چسب استفاده می کردند. امروزه هنوز برای ایجاد تارهای سازهای موسیقی استفاده می شود.

در غذا، کلاژن برای ایجاد ژلاتین گرم می شود و از آن برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می شود. در زمینه پزشکی، از آن به عنوان پرکننده در جراحی پلاستیک و پانسمان برای سوختگی شدید استفاده می شود.

خلاصه

کلاژن کاربردهای زیادی دارد، از جمله به عنوان پانسمان روی سوختگی و تولید سیم برای آلات موسیقی.

جمع بندی

کلاژن پروتئین مهمی است که ساختار بسیاری از قسمت های بدن را فراهم می کند. جالب اینجاست که غذاها و مواد مغذی مصرفی شما می تواند به بدن شما در ساخت این پروتئین کمک کند.

روش دیگر، مکمل های کلاژن ممکن است مفید باشند. برخی از مطالعات مقدماتی نشان می دهد که آنها می توانند کیفیت پوست، عملکرد عضلات را بهبود بخشند و درد مرتبط با آرتروز را کاهش دهند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *