دیابت و ارتباط آن با ریزش مو
7 روش ساده استفاده از پوست موز برای درمان جوش
7 روش ساده استفاده از پوست موز برای درمان جوش
۱۳۹۹-۰۹-۱۹
10 غذایی که باعث ایجاد جوش میشود را میشناسید؟
10 غذایی که باعث ایجاد جوش میشود را میشناسید؟
۱۳۹۹-۰۹-۱۹

دیابت و ارتباط آن با ریزش مو

فهرست عناوین

دیابت اغلب علائمی مانند خارش پوست ، خشکی دهان ، کاهش وزن ، تاری دید و خستگی مفرط ایجاد می کند. با این حال ، یک عارضه جانبی تشخیص داده نشده و کمتر شناخته شده نیز در ارتباط با این بیماری وجود دارد – ریزش مو.

گزارش ملی آمار دیابت در سال 2020 بیان می کند که نزدیک به 34.2 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند. برای بسیاری از آنها ، ریزش مو یا آنچه از نظر پزشکی “آلوپسی آره آتا” نامیده می شود ممکن است به عنوان یک علامت موقتی یا طولانی مدت ظاهر شود. زندگی با ریزش مو می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در این مقاله بیاموزید که چگونه دیابت می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر بگذارد ، چگونه می توان آن را شناسایی کرد و روش های مقابله با ریزش مو در اثر دیابت را یاد گرفت.

 

دیابت و ارتباط آن با ریزش مو

دیابت و ارتباط آن با ریزش مو

 

چگونه دیابت بر رشد مو تأثیر می گذارد؟

قبل از اینکه بفهمید دیابت چگونه می تواند روی رشد مو تأثیر بگذارد ، بگذارید نگاهی گذرا به نحوه رشد موهای انسان بیندازیم.

موی انسان از روی ساختارهای کوچکی مانند جیب روی پوست که فولیکول نامیده می شود ، رشد می کند. ریشه هر فولیکول از سلولهای پروتئینی تشکیل شده است.
رگ های خونی ریشه فولیکول را تغذیه می کنند و رشد مو را تقویت می کنند.

با این حال ، دیابت می تواند اندامهایی مانند چشم ، کلیه ، قلب ، اعصاب ، مغز و حتی رگ های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. رگ های خونی آسیب دیده جریان خون غنی از اکسیژن به پوست سر و فولیکول های مو را محدود کرده و در چرخه رشد طبیعی مو تداخل ایجاد می کنند.

اما این تنها دلیل ریزش و کم پشتی مو در افراد دیابتی نیست. در اینجا برخی از دلایل دیگر ذکر شده است.
دلایل شایع ریزش مو در افراد دیابتی

سطح قند خون یا قند خون بالا

سطح بالای قند خون برای بدن خطرناک است و می تواند باعث ریزش مو شود. افزایش میزان قند می تواند باعث التهاب شود و به رگ های خونی پوست سر آسیب برساند. این امر می تواند منجر به کم پشتی مو و در نهایت توقف رشد مو شود زیرا فولیکول های مو مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند.

هورمون ها و استرس

هورمون ها و استرس هر دو می توانند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارند. کسانی که سطح گلوکز خون آنها بالا است ، مشخصات کورتیزول مسطح دارند. در انسانهای سالم ، سطح کورتیزول (هورمون استرس) نوسان می کند. با این حال ، سطح کورتیزول در بیماران دیابتی بدون تغییر باقی می ماند. استرس مداوم همچنین هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) را افزایش داده و باعث ریزش مو می شود.

آلوپسی

دیابت ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود ، که ممکن است باعث آلوپسی آندروژنتیک شود ، همچنین به عنوان طاسی الگو شناخته می شود. این در زنان و مردان شایع است. این شرایط اتصال دی هیدروتستوسترون (DHT) به گیرنده های آندروژنتیک را تحریک کرده و باعث کم پشت شدن مو و ریزش مو می شود.

عدم تعادل تیروئید

افراد دیابتی بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات تیروئید هستند. عدم تعادل تیروئید یا پرکاری تیروئید ممکن است باعث تلوژن افلوویوم یا ریزش موقت مو شود. قبل از Telogen effluvium تغییراتی در ساختار مو مانند موهای خشک و شکننده وجود دارد که ممکن است به تدریج حجم مو را کاهش دهد.

کمبود آهن

در حالی که دیابت مستقیماً باعث کم خونی نمی شود ، برخی شرایط خاص یا عوارض مرتبط با دیابت ، مانند اختلالات کلیه ، ممکن است باعث کمبود آهن شود. تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن ممکن است باعث طاسی شود.

جراحی چاقی

جراحی چاقی یا جراحی کاهش وزن اغلب به عنوان یک درمان موثر برای مدیریت دیابت نوع 2 توصیه می شود. کاهش سریع وزن همچنین ممکن است باعث ریزش مو شود.

 

کمبودهای تغذیه ای

دیابت و ارتباط آن با ریزش مو

دیابت و ارتباط آن با ریزش مو

رژیم غذایی به طور طبیعی نقش بسزایی در سالم نگه داشتن موهای شما دارد. با این حال ، کمبودهای تغذیه ای در افراد دیابتی کاملاً شایع است. کمبودهای فولات ، بیوتین ، ریبوفلاوین و ویتامین B12 به ویژه با ریزش مو همراه بوده است.

جدا از این علل ، نوع دیابت همچنین ممکن است خطر ابتلا به ریزش مو را تعیین کند. بگذارید ما ارتباط را درک کنیم.

آیا نوع دیابت در ریزش مو نقش دارد؟

آره. دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 می توانند باعث ریزش مو شوند. با این حال ، آلوپسی آندروژنتیک به طور خاص مربوط به دیابت نوع 2 است و آلوپسی آره آتا در دیابت نوع 1 رایج است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات تیروئید ، کمبودهای تغذیه ای و استرس هستند که می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر بگذارد.

اگر کنجکاو هستید که در کدام مناطق می تواند ریزش مو بیشتر ناشی از دیابت را تجربه کند ، برای دریافت حقایق مستقیم به ادامه مطلب بروید.

کدام مناطق بیشتر تحت تأثیر ریزش مو به دلیل دیابت قرار می گیرند؟

ریزش مو از ناحیه پایین بدن نشانه اصلی دیابت نوع 2 است. تحقیقات نشان داد دیابت نوع 2 باعث ریزش مو در زیر زانوها می شود.

دیابت باعث ریزش مو ، به ویژه از ناحیه کف سر و پایین پاها می شود. همچنین ممکن است باعث ریزش مو در سایر اعضای بدن شود. با این حال ، تشخیص تفاوت در بقیه بدن نسبت به اندام فوقانی و تحتانی دشوار است.

خبر خوب این است که برخی از روش های درمانی می توانند ریزش مو را معکوس یا کند کنند. در ادامه بخوانید تا بدانید که چگونه می توان ریزش مو را در افراد دیابتی درمان کرد.
درمان ریزش مو در افراد دیابتی

با تشخیص دقیق و درمان به موقع می توان از ریزش مو پیشگیری و درمان کرد. موارد زیر چند گزینه برای درمان ریزش مو در افراد دیابتی است.

پزشک بسته به شدت شرایط ، سایر عوامل مرتبط با سلامتی و ترجیحات شخصی ممکن است این گزینه ها را توصیه کند.

داروهای موضعی

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه در مورد ریزش مو است که مورد تأیید FDA است. بر سلولهای فولیکولی تأثیر می گذارد و رشد مو را تقویت می کند و ریزش مو را به حداقل می رساند. با این حال ، دارو راه حل دائمی برای ریزش مو نیست و ممکن است برای دستیابی به نتایج مستمر نیاز به استفاده مداوم داشته باشد.

A1C و مدیریت قند خون

کنترل سطح قند خون یکی دیگر از روش های موثر برای معکوس یا متوقف کردن ریزش مو به دلیل دیابت است. طبق انجمن دیابت آمریکا ، بزرگسالان مبتلا به دیابت باید هدف خود را حفظ A1C (آزمایشی که برای تشخیص دیابت استفاده می شود) در کمتر از 7٪ نگه دارند. این باعث بهبود سلامت کلی شما و کاهش خطر ریزش مو می شود.

تغذیه

اگر بدن شما به اندازه کافی تغذیه نمی کند ، ممکن است بر عملکردهای آن از جمله سلامت مو تأثیر بگذارد. آزمایش خون می تواند کمبودهای غذایی از این دست را نشان دهد. پزشک ممکن است مکمل هایی را برای کمبود آهن ، بیوتین ، روی و اسیدفولیک پیشنهاد کند. این موارد به طور گسترده ای برای تقویت رشد مو توصیه می شوند.

آنها همچنین ممکن است گزینه های درمانی زیبایی ، جراحی و سایر روش ها را برای به حداقل رساندن ریزش مو پیشنهاد دهند.

سایر گزینه های درمانی برای به حداقل رساندن ریزش مو

1. لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش بدون درد ، غیرتهاجمی و بی خطر است و اغلب توسط پزشکان برای به حداقل رساندن ریزش مو پیشنهاد می شود. لیزرها برای تحریک فولیکول های مو و تقویت رشد موها در ناحیه درمان قرار دارند. پزشک بسته به شرایط شما ممکن است از لیزرهایی با طول موج و قدرت بالینی مختلف استفاده کند.

2. تزریق داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ، مانند متوترکسات و سیکلوسپورین ، گاهی برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شوند. این داروها به طور مستقیم به قسمت طاسی یا نازک شدن (زیر درم) تزریق می شوند تا به رشد مجدد مو کمک کنند. تزریقات ممکن است لازم باشد هر 4 تا 8 هفته یا بیشتر انجام شود.

3. کاشت مو

کاشت مو راه حل موثر و دائمی دیگر برای ریزش مو است. کاشت مو شامل گرفتن مو از قسمت های ضخیم پوست سر و کاشت آن در مناطق طاسی یا نازک شدن است.

4. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان ایمن برای ریزش مو است. در اینجا نحوه کار این روش وجود دارد:

مقدار کمی خون از بازو گرفته می شود.
پلاسما از بقیه اجزای خون جدا می شود.
به مناطق هدف تزریق می شود.

در حالی که این روش طولانی نیست ، ممکن است مجبور شوید برای تزریق های مکرر که توسط متخصص پوست توصیه شده است ، برگردید.

5. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ همراه با ماینوکسیدیل در درمان آلوپسی آندروژنتیک موثر است. این یک روش درمارولر است که از غلتک حاوی سوزن برای خاراندن پوست استفاده می کند. این ماده عمدتا به عنوان یک روش ضد پیری استفاده می شود اما می تواند روی پوست سر نیز استفاده شود.

6. داروهای تجویزی

جدا از گزینه های درمانی محافظه کارانه و تهاجمی ، ریزش مو با داروهای تجویز شده نیز قابل درمان است. داروهای تجویز شده برای درمان ریزش مو عبارتند از:

1. فیناستراید برای ریزش مو به روش

فیناستراید یک داروی مورد تأیید FDA برای درمان ریزش مو است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف 5 میلی گرم در روز فیناستراید می تواند آلوپسی آندروژنتیک الگوی زنان را درمان کند. با این حال ، ممکن است باعث کاهش میل جنسی نیز شود.

2. اسپیرونولاکتون برای ریزش مو با الگوی زنانه

اسپیرونولاکتون داروی تجویز شده برای ریزش مو با الگوی زنان است. به افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش مو کمک می کند. با این حال ، مصرف این دارو در دوران بارداری بی خطر نیست.

شکی نیست که درمان های پزشکی و داروها از جمله روش های موثر در درمان ریزش مو هستند. با این حال ، مراقبت از خود و ایجاد عادت های سالم برای جلوگیری از ریزش مو به همان اندازه مهم است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از خود و موهای خود در خانه آورده شده است.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش موی طبیعی دیابت

سطح قند خون را کنترل کنید!

تنظیم سطح قند خون می تواند به کاهش عوارض جانبی مانند ریزش مو کمک کند. هنگامی که سطح قند خون را کنترل کنید ، ریزش مو به طور طبیعی کند می شود.

استرس و هیجان منفی را کاهش دهید!

تأثیر استرس بر ریزش مو قابل توجه است. در صورت ابتلا به دیابت می توانید به استرس حساس باشید. سعی کنید سطح استرس خود را کنترل کنید. به خود فشار نیاورید و سعی کنید با تمرینات تنفس عمیق ، مدیتیشن یا یوگا آرام باشید.

ورزش کنید!

ورزش می تواند گردش خون در سلول های بدن شما ، از جمله فولیکول های مو را بهبود بخشد. همچنین برای حفظ سلامت جسمی و روانی شما مفید است.

یک روال بهداشتی مراقبت از مو ایجاد کنید!

کارهای روزمره مراقبت از مو می تواند بر سلامت قفل های شما تأثیر بگذارد. برای جبران احتمال ریزش مو نکات زیر را امتحان کنید:

از روشهای آسیب رساندن به مو ، مانند رنگ آمیزی، صاف کردن، یا پرم کردن خودداری کنید.
استفاده از اتو تخت ، ابزار پیچش یا موی گرم را محدود کنید.
از شامپو و نرم کننده ملایم استفاده کنید.

روغنهای ضروری را امتحان کنید!

روغن های اساسی ممکن است اثرات مفید مختلفی بر سلامت مو داشته باشند. برخی از روغن هایی که ارزش امتحان کردن را دارند:

  • اسطوخودوس
  • نعناع تند
  • رزماری
  • آویشن
  • علف لیمو
  • کلاری حکیم
  • اسانس درخت چای

ممکن است آنها را با روغن های حامل مخلوط کرده و پوست سر را ماساژ دهید. این می تواند پوست سر و مو را سالم نگه دارد.

غذای سالم بخورید!

اگر رژیم غذایی شما غلات کامل ، میوه ها و سبزیجات ، لبنیات و سایر مواد غذایی غنی از مواد مغذی کم باشد ، قطعاً ریزش مو زیادی را تجربه خواهید کرد. از این رو ، مهم است که شروع به تغذیه سالم کنید.

نتیجه گیری

اگر دچار ریزش موی محسوسی شدید ، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا علت را مشخص کنید. اگر دیابت دلیل اصلی ریزش موی شما است ، با پزشک مشورت کنید و سریعاً درمان را شروع کنید. در حالی که تحت درمان هستید ، مراقب خود باشید و سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید تا ریزش مو به حداقل برسد.

پاسخ های متخصص برای سوالات خوانندگان

آیا ریزش مو نشانه دیابت است؟

ریزش مو می تواند نشانه ای از دیابت باشد زیرا بسیاری از افراد دیابتی تمایل به آلوپسی آره آتا دارند که باعث ریزش مو می شود.

آیا پیش دیابت باعث ریزش مو می شود؟

بله ، پیش دیابت معمولاً یکی از علائم مقاومت به انسولین است که می تواند باعث ریزش غیرمعمول مو شود.

آیا ویکتوزا باعث ریزش مو می شود؟

بله ، ویکتوزا ، داروی تجویز شده با تزریق که برای درمان دیابت استفاده می شود ، شناخته شده است که باعث ریزش مو می شود. در صورت مشاهده علائم ریزش مو پس از استفاده از ویکتوزا با پزشک خود صحبت کنید.

چه ویتامین هایی برای ریزش مو مربوط به دیابت توصیه می شود؟

ویتامین های A ، C ، D ، B12 و بیوتین می تواند علائم ریزش مو را بهبود بخشد.

آیا داروهای دیابتی باعث ریزش مو می شوند؟

بله ، داروهای دیابتی به ویژه کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث ریزش مو شوند.

 

منبع

 

Comments are closed.