چای سبز چگونه به کاهش وزن کمک میکند؟
بهترین دمنوشها برای درمان گلودرد
۱۴۰۰-۰۴-۲۴
چای سبز
روزانه چقدر چای سبز بنوشیم؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۵

چای سبز چگونه به کاهش وزن کمک میکند؟

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین است. مملو از آنتی اکسیدان و ترکیبات مختلف گیاهی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد. حتی برخی از افراد ادعا می کنند که چای سبز می تواند باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن شود. در این مقاله از بخش نوشیدنی ها مجله اینترنتی وبگردون به فواید چای سبز برای لاغری میپردازیم.

برگ چای حاوی ترکیبات مفید بسیاری است. یکی از ترکیبات چای سبز کافئین است. اگرچه یک فنجان چای سبز کافئین کمتری (24-40 میلی گرم) نسبت به یک فنجان قهوه (100-200 میلی گرم) دارد، اما همچنان حاوی مقدار کافی برای داشتن اثر ملایم است.

کافئین یک ماده محرک شناخته شده است که در مطالعات بی شماری به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند. با این حال، چای سبز واقعاً در محتوای آنتی اکسیدانی خود می درخشد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای سبز میزان آنتی اکسیدان های موجود در جریان خون را افزایش می دهد.

این نوشیدنی سالم مملو از آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین است. مهمترین آنها اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است ، ماده ای که می تواند متابولیسم را تقویت کند.

اگرچه یک فنجان چای سبز ممکن است سطح آنتی اکسیدان شما را افزایش دهد، اما بیشتر مطالعات مزایای عصاره چای سبز – که منبع غلیظ کاتچین است – را بررسی کرده اند.

 

خلاصه

چای سبز حاوی مواد فعال زیستی مانند کافئین و EGCG است که می تواند تأثیرات مهمی بر متابولیسم داشته باشد.

 

چربی سلولهای چربی را تحریک میکند!

برای سوزاندن چربی، بدن شما باید ابتدا آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می توانند با تقویت اثرات برخی هورمون های چربی سوز مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این روند کمک کنند.

آنتی اکسیدان اصلی چای، EGCG، می تواند به مهار آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کند کمک کند. وقتی این آنزیم مهار شود، میزان نوراپی نفرین افزایش می یابد و باعث تجزیه چربی می شود. در حقیقت، کافئین و EGCG – که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند – ممکن است اثر هم افزایی داشته باشند.

در نهایت، سلول چربی شما چربی بیشتری را تجزیه می کند، که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول هایی مانند سلول های عضلانی در جریان خون شما آزاد می شود.

خلاصه

ترکیبات موجود در چای سبز باعث افزایش سطح هورمون هایی می شود که به سلول های چربی می گویند چربی را تجزیه کنند. این چربی را در جریان خون آزاد کرده و به عنوان انرژی در دسترس قرار می دهد.

 

چربی سوزی را افزایش می دهد ، خصوصاً در حین ورزش

اگر به برچسب تقریباً هر مکمل تجاری برای کاهش وزن و چربی سوزی نگاه کنید، احتمالاً می بینید که چای سبز به عنوان ماده تشکیل دهنده ذکر شده است.

دلیل این امر این است که عصاره چای سبز به طور مکرر با افزایش چربی سوزی، به ویژه در هنگام ورزش ارتباط دارد.

در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، 17٪ چربی بیشتری نسبت به مردانی که مکمل مصرف نکردند، سوزاندند. این مطالعه نشان می دهد که چای سبز می تواند اثرات چربی سوزی در ورزش را تقویت کند.

یک مطالعه هشت هفته ای مشخص کرد که کاتچین های چای باعث افزایش چربی سوزی، هم در هنگام ورزش و هم در هنگام استراحت می شوند.

چندین مطالعه دیگر این یافته ها را تأیید می کند، نشان می دهد که EGCG سوزاندن چربی را افزایش می دهد – که ممکن است در طولانی مدت منجر به کاهش چربی بدن شود.

خلاصه

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که عصاره چای سبز می تواند چربی سوزی را تقویت کند. این اثر حین ورزش حتی بیشتر است.

 

نرخ متابولیک شما را افزایش میدهد!

بدن شما دائماً کالری می سوزاند. حتی هنگام خواب یا نشسته بودن، سلول های شما میلیون ها عملکرد را انجام می دهند که به انرژی نیاز دارند.

چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می تواند باعث شود شما کالری بیشتری بسوزانید – حتی در حالت استراحت.

در اکثر مطالعات، این تقریباً در حدود 3-4٪ افزایش است، اگرچه برخی افزایش تا 8٪ را نشان می دهند. برای شخصی که 2000 کالری در روز می سوزاند ، 3-4٪ به میزان 60-80 کالری اضافی در روز صرف می شود – مشابه آنچه شما از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا انتظار دارید.

اگرچه بیشتر این مطالعات از نظر طول مدت بسیار کوتاه بودند، اما برخی شواهد نشان می دهد که اثر تقویت متابولیسم در طولانی مدت ادامه دارد.

در یک مطالعه بر روی 60 فرد چاق، کسانی که عصاره چای سبز مصرف می کردند 7.3 پوند بیشتر (3.3 کیلوگرم) از دست داده و 183 کالری بیشتر در روز پس از سه ماه از کسانی که این عصاره را مصرف نمی کردند، سوزاندند. با این حال، همه مطالعات نشان نمی دهد که عصاره چای سبز باعث افزایش متابولیسم می شود. این تأثیر ممکن است به فرد بستگی داشته باشد.

خلاصه

چندین مطالعه نشان می دهد که چای سبز می تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کند و به افراد کمک کند هر روز 3-4٪ کالری بیشتری بسوزانند.

 

باعث میشود که شما کالری کمتری مصرف کنید!

روشی که چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند کاهش اشتها است. از نظر تئوری باعث می شود موجب میشود به طور خودکار – و بدون هیچ گونه تلاشمیزان کمتری کالری مصرف کنید. با این حال، مطالعات نتایج متناقضی را در مورد تأثیر چای سبز بر اشتها ایجاد کردند.

برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره های چای سبز یا مکمل های EGCG می توانند میزان چربی جذب شده شما از غذاها را کاهش دهند، اما این مورد در انسان تأیید نشده است.

به طور کلی، اثر اصلی چای سبز افزایش کالری مصرفی، باعث چربی سوزی بیشتر است – اما به نظر نمی رسد که تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف غذایی شما در طول روز داشته باشد.

خلاصه

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که چای سبز باعث شود افراد کالری کمتری مصرف کنند. برخی مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که ممکن است باعث کاهش جذب چربی از رژیم غذایی شود، اما مطالعات انسانی این موضوع را تأیید نکرده است.

چای سبز برای ازبین بردن چربی های مضر شکم !

وقتی نوبت به کاهش وزن می رسد، تأثیرات چای سبز نسبتاً متوسط ​​است. اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مردم واقعاً لاغر می شوند، اما برخی مطالعات نیز نشان داده اند که هیچ تاثیری ندارد.

دو بررسی بسیاری از آزمایش های کنترل شده روی مکمل های چای سبز نشان داد که افراد به طور متوسط ​​حدود 3 پوند (1.3 کیلوگرم) وزن کم کردند. به خاطر داشته باشید که همه چربی ها یکسان نیستند. چربی زیر جلدی در زیر پوست شما قرار می گیرد، اما ممکن است مقادیر قابل توجهی چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکم نیز گفته می شود.

مقادیر بالای چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین در ارتباط است که هر دو به شدت با چندین بیماری جدی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مرتبط هستند.

چندین مطالعه در مورد کاتچین های چای سبز نشان می دهد که اگرچه اثرات کاهش وزن متوسط ​​است، اما درصد قابل توجهی از چربی از دست رفته چربی احشایی مضر است. بنابراین، چای سبز باید خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مهم را کاهش دهد، که ممکن است به زندگی طولانی تر و سالم تری منجر شود.

خلاصه

عصاره چای سبز یا مکمل های کاتچین ممکن است به شما در از دست دادن چربی احشایی کمک کند – چربی مخصوصا برای سلامتی شما مضر است.

 

جمع بندی

حتی اگر عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می توانند باعث افزایش متوسط ​​متابولیسم و ​​چربی سوزی شوند، اما در مورد از دست دادن واقعی پوند، اثرات آن کم است.با این حال، هر کمی اضافه می شود ، و ممکن است در صورت ترکیب با سایر استراتژی های موثر کاهش وزن مانند خوردن پروتئین بیشتر و کاهش کربوهیدرات، حتی بهتر عمل کند.

البته فراموش نکنید که فواید چای سبز فراتر از کاهش وزن است. همچنین به دلایل مختلف دیگر نیز بر سلامت تاثیر گذار است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات عصاره ها یا مکمل های چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های جدا شده چای سبز را بررسی کرده اند. به طور کلی اثر نوشیدن چای سبز کم است، اگرچه مصرف منظم آن ممکن است فواید طولانی مدت داشته باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *