آیا استرس باعث ریزش مو شود؟
آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟
۱۴۰۰-۰۳-۰۳
چطور نگران و مضطرب نباشیم؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
چطور نگران و مضطرب نباشیم؟
۱۴۰۰-۰۳-۰۳
آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟

آیا استرس باعث ریزش مو شود؟

شواهد علمی نشان می دهد که هورمون های استرس بر رشد فولیکول مو تأثیر می گذارد و بر چرخه مو تأثیر می گذارد. بنابراین ، در صورت عدم رسیدگی، ریزش مو ناشی از استرس می تواند منجر به اختلالات مانند آلوپسی، تلوژن افلوویوم و طاسی شود.

اما خبر خوب این است – کنترل سطح استرس می تواند سلامت موهای شما را بازیابی کند. به بیان ساده، ریزش مو مربوط به استرس کاملاً برگشت پذیر یا موقتی است. می خواهید بدانید چگونه؟ این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید تا بفهمید چگونه می توانید استرس به سرتان نرسد (به معنای واقعی کلمه)

 

استرس چگونه می تواند باعث ریزش مو شود؟

توسعه فولیکول مو یک فعالیت چرخه ای است. به طور کلی به فازهایی تقسیم می شود که نشان می دهد

رشد و تشکیل مو (آناژن) ، پیری / انقباض (کاتاژن) و خواب / استراحت (تلوژن).

چندین عامل رشد بر انتقال فولیکول های مو بین این مراحل حاکم هستند. آخرین تحقیقات نشان می دهد که مولکول های تولید شده در هنگام پاسخ به استرس (عوامل استرس زا) نیز بر رشد فولیکول مو تأثیر می گذارند. این مولکولها یا مستقیماً با عوامل رشد کنترل کننده تداخل می کنند و یا برهم کنش دارند و مانع انتقال آرام می شوند.

هنگامی که بدن شما تحت استرس است، این احتمال وجود دارد که عوامل استرس زا فولیکول های مو را به داخل فاز تلوژن یا کاتاژن بکشاند. آنها همچنین ممکن است بیان ژن سلولهای بنیادی مو را تغییر دهند. در نتیجه، ساقه های مو ضعیف شدن لنگرگاه ، میزان پروتئین کم (کراتین) یا رشد کوتاه در الیاف مو را نشان می دهد. چنین شرایطی در نهایت باعث ریزش بیش از حد مو، نازک شدن، طاسی، از بین رفتن رنگدانه ها و اختلالات پوست سر می شود.

اگرچه محققان در حال بررسی رابطه بین استرس و رشد مو هستند، اما چند مطالعه برخی از اختلالات شایع ریزش مو و سطح استرس را مرتبط می کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر بیوتن بر مو

 

انواع ریزش مو مرتبط با استرس

Telogen effluvium (TE): این نوع ریزش مو 2-3 ماه پس از آنکه بدن شما تحت فشارهای قابل توجهی ناشی از بیماری طولانی مدت ، جراحی بزرگ، شیمی درمانی یا عفونت شدید اتفاق افتاده است ، اتفاق می افتد. TE همچنین می تواند پس از تغییر ناگهانی در سطح هورمون، به ویژه در زنان پس از زایمان ، ایجاد شود.

کم پشتی مو یکی از علائم TE است. شما دچار ریزش قابل توجه مو از تمام قسمتهای پوست سر خواهید شد. با این حال ، نقاط طاس بزرگ نادر هستند.

آلوپسی آره آتا: در این شرایط موها به صورت لکه های کوچک روی پوست سر می ریزند. این یک بیماری خود ایمنی است و علل آن ناشناخته است. می تواند با ویتیلیگو ، تیروئید ، آتوپی، آسم و سندرم داون همراه باشد. همچنین در بیماران مبتلا به سرطان که دارویی به نام nivolumab مصرف می کنند دیده می شود.

تریکوتیلومانیا: این حالت بیشتر یک بیماری روانپزشکی است که در آن فرد علیرغم تلاش های مکرر برای جلوگیری از کشیدن مو ، تمایل زیادی به کشیدن مو از پوست سر، ابروها ، پلک ها و مناطق دیگر دارد. تریکوتیلومانیا با استرس عاطفی و روانی ، اضطراب و افسردگی ارتباط دارد.

غیر از استرس، عوامل فیزیولوژیکی ، ژنتیکی، محیطی و سایر عوامل می توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند. سوال این است – آیا موها در تکه های طاس دوباره رشد می کنند؟ آیا ریزش مو ناشی از استرس دائمی است؟ برای یافتن مطالعه را ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟

 

آیا ریزش مو مربوط به استرس دائمی است؟

نه، به طور کلی اینگونه نیست. در اختلالات مانند تلوژن افلوویوم ، ریزش مو می تواند به مدت دو یا چند ماه طول بکشد و مو در طی 3-6 ماه دوباره رشد می کند. آلوپسی همچنین طی 6-12 ماه علائم رشد مجدد در تکه های طاس را نشان می دهد. با این حال ، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و ممکن است تکه های طاسی جدید ایجاد شود. وقتی عوامل ایجاد کننده استرس از بین بروند، موارد تریکوتیلومانیا بهبود نشان می دهد. آموزش معکوس کردن عادت و سایر رفتارهای درمانی می تواند در این زمینه کمک کند.

در برخی از انواع ریزش مو ، فولیکول مو زخم یا آسیب دیده است و احتمال رشد مجدد مو را به حداقل می رساند. وراثت و عدم رسیدگی به اختلالات هورمونی می تواند شانس رشد مجدد را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که رشد مجدد مو در صورت از بین بردن یا کنترل عوامل استرس زا در اکثر ریزش موهای مرتبط با استرس امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

 

چگونه با ریزش مو مقابله می کنید؟ در ادامه بفهمید

  • از عوامل محرک استرس دوری کنید.
  • مصرف پروتئین خود را افزایش دهید. منابع پروتئینی گیاهی و حیوانی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • به یک شامپوی دارویی ضد شوره بروید.
  • از محصولات مراقبت از مو و حالت دهی ملایم استفاده کنید. کیفیت آب را بررسی کنید.
  • بلافاصله عفونت های پوست سر را درمان کنید. در صورت عدم درمان ممکن است ریزش مو را تشدید کنند.
  • برای کاهش اضطراب، روش های مراقبه و آرامش را تمرین کنید.
  • در مراحل اولیه، ریزش موی زیاد را به متخصص پوست اطلاع دهید. این امر درمان را آسان و مثر می کند.
  • صبور باشید. موها هر ماه فقط نیم اینچ رشد می کنند.

ریزش مو مربوط به استرس یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست. اما وقتی متوجه آسیب می شوید، گزینه های درمانی بسیار کمی برای شما باقی مانده است زیرا بدون علامت است.

 

چه روش های درمانی برای ریزش مو مربوط به استرس وجود دارد؟

  • مکمل های بیوتین تحت راهنمایی پزشکی می توانند پوست سر و فولیکول های مو را جوان کنند.
  • داروهای بدون نسخه مانند ماینوکسیدیل تجویز شده توسط متخصصان پوست می توانند ریزش مو را کنترل کنند.
  • مولتی ویتامین ها ، به ویژه روی و سلنیوم ، مواد مغذی موجود در الیاف مو را پر می کنند.
  • استفاده از محصولاتی با تسکین دهنده های استرس طبیعی (آداپتوژن ها) بدون مواد نگهدارنده می تواند گزینه دیگری باشد.
  • برای شناسایی و کاهش عفونت ها و بیماری های خودایمن ممکن است معاینه خون لازم باشد.
  • درمان ترمیم کراتین ممکن است مو را موقتاً تقویت کند.
  • ورزش منظم گردش خون کلی و تحمل استرس را بهبود می بخشد.
  • اصلاح چرخه خواب و بیداری و عادات غذایی نیز می تواند به رشد موها کمک کند

 

نتیجه

هیچ گزینه درمانی و آزمایش شده ای برای همه ریزش مو وجود ندارد. جدا از استرس ، در درجه اول به عوامل اساسی بستگی دارد. برای شرایط حاد ریزش مو مانند تلوژن افلوویوم و برخی موارد آلوپسی ، داروها و مدیریت استرس گزینه های مناسبی هستند. در موارد اختلالات ژنتیکی مو یا تریکوتیلومانیا، رشد مجدد مو حداقل است.

بهتر است یک ساعت را در مورد سطح ریزش مو نگه دارید. در صورت مشاهده ناگهانی جهش مو در مو ، با یک متخصص پوست مشورت کنید. مهمتر از همه، با موهای خود صبور باشید. دیدن تفاوت ممکن است زمان بر باشد، اما مطمئناً این کار را خواهید کرد. استرس در مورد ریزش مو را متوقف کنید و در اسرع وقت از متخصصان کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: با طب فشاری از ریزش مو خلاص شوید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *