آیا نور آبی می تواند سردرد ایجاد کند؟
سردرد,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
علت های تاری دید و سردرد
۱۴۰۰-۰۴-۳۰
فاکتورهای خطر یائسگی زودرس
۱۴۰۰-۰۴-۳۰

آیا نور آبی می تواند سردرد ایجاد کند؟

نور آبی در اطراف شماست! این امواج نوری با انرژی زیاد از خورشید سرچشمه می گیرند، از جو زمین عبور می کنند و با حسگرهای نور در پوست و چشم شما ارتباط برقرار می کنند. به طور فزاینده ای، مردم در هر دو حالت طبیعی و مصنوعی در معرض نور آبی قرار می گیرند، زیرا دستگاه های LED مانند لپ تاپ، تلفن و تبلت نیز نور آبی منتشر می کنند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی نور آبی و سردرد آن می پردازیم.

تاکنون شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد در معرض خطر طولانی مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی، سلامتی انسان وجود دارد. البته هم تحقیقات همچنان ادامه دارد. این مواردی است که شما باید در مورد ارتباط نور آبی مصنوعی با شرایط سلامتی مانند خستگی چشم، سردرد و میگرن بدانید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد سردرد باید بدانید!

 

آیا نور آبی می تواند سردرد ایجاد کند؟

فشار چشم دیجیتال (DES) مجموعه ای از علائم مربوط به استفاده از دستگاه های دیجیتال را برای مدت طولانی توصیف می کند. علائم شامل:

  • سردرد
  • خشکی چشم
  • چشم دردناک یا خسته
  • تاری دید
  • گردن درد
  • درد شانه
  • حساسیت به نور

صفحات رایانه، لپ تاپ، تبلت و تلفن های همراه همگی می توانند باعث خستگی چشم دیجیتالی شوند. هر یک از این دستگاه ها نیز نور آبی ساطع می کنند. این ارتباط برخی محققان را به این فکر انداخته است که آیا این نور آبی است که باعث خستگی چشم دیجیتالی می شود.

تاکنون، تحقیقات زیادی انجام نشده است که نشان دهد این رنگ نور است که منجر به علائم DES می شود. محققان منبع معتبر فکر می کنند علت اصلی بیش از آنکه رنگ نوری از صفحه نمایش باشد، به علت کار از فاصله نزدیک است.

 

آیا نور آبی می تواند حملات میگرنی را تحریک کند؟

فوتوفوبیا، یک حساسیت شدید به نور، حدود 80 درصد افرادی را که دچار حملات میگرن هستند، تحت تأثیر قرار می دهد. حساسیت به نور می تواند به حدی باشد که افراد تنها با عقب نشینی در اتاق های تاریک می توانند تسکین پیدا کنند.

محققان دریافته اند که نور آبی، سفید، قرمز و عنبر باعث تشدید درد میگرن می شود. آنها همچنین ضربان و تنش عضلانی را افزایش می دهند. در یک مطالعه 2016 منبع معتبر که شامل 69 نفر با سردردهای میگرنی فعال است، فقط چراغ سبز باعث تشدید سردرد نمی شود. برای برخی از افراد، نور سبز Trust Source علائم آنها را بهبود می بخشد.

در این مطالعه، نور آبی بیش از سایر رنگها سلولهای عصبی (سلولهایی که اطلاعات حسی را دریافت می کنند و آن را به مغز شما می فرستند) فعال می کند و باعث می شود محققان نور آبی را “فتوفوبیک ترین” نور بدانند. هرچه نور آبی، قرمز، عنبر و سفید روشن باشد، سردرد شدیدتر می شود.

لازم به ذکر است که گرچه نور آبی میتواند میگرن را بدتر کند، اما این نور علت ایجاد میگرن نیست. منبع معتبر نشان می دهد که ممکن است خود نور نتواند باعث ایجاد میگرن شود. در عوض، این روشی است که مغز نور را پردازش می کند. افرادی که مستعد میگرن هستند ممکن است مسیرهای عصبی و گیرنده های نوری در چشم خود داشته باشند که به نور بسیار حساس هستند.

محققان پیشنهاد کرده اند که تمام طول موج های نور به جز نور سبز در هنگام میگرن مسدود شود و برخی گزارش کرده اند که حساسیت آنها به نور هنگام استفاده از عینک های آبی مسدود کننده نور از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: 25 دمنوش عالی برای اضطراب و استرس

 

سایر عوارض نور آبی

نور آبی در چندین شرایط بهداشتی نقش دارد ، از جمله:

اختلال در خواب

یک مطالعه 2018 منبع معتبر اشاره کرد که اختلال خواب و سردرد دست به دست هم می دهند. مشکلات خواب می تواند منجر به تنش و سردرد میگرنی شود و سردرد می تواند باعث از دست دادن خواب شود.

 

کاهش لپتین

لپتین هورمونی است که به بدن شما می گوید بعد از غذا انرژی کافی دارید. وقتی سطح لپتین کاهش می یابد ، متابولیسم بدن می تواند به طریقی تغییر کند که احتمال افزایش وزن را افزایش دهد. یک مطالعه 2019 معتبر منبع پس از استفاده از iPad در شب برای استفاده از نور آبی، میزان لپتین پایین تری را نشان داد.

 

آسیب به پوست

قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و UVB (که قابل مشاهده نیستند) به پوست شما آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. برخی شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی نیز ممکن است به پوست شما آسیب برساند. یک مطالعه 2015 منبع معتبر نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث کاهش آنتی اکسیدان ها و افزایش تعداد رادیکال های آزاد روی پوست می شود.

رادیکال های آزاد می توانند به DNA آسیب برسانند و منجر به تشکیل سلول های سرطانی شوند. آنتی اکسیدان ها می توانند باعث جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به شما شوند. لازم به ذکر است که دوز محققان نور آبی استفاده شده برابر با یک ساعت آفتاب گرفتن در ظهر در جنوب اروپا بود. برای درک میزان نور آبی دستگاه های LED برای پوست شما باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
علائم شما ممکن است سردرد ناشی از نور آبی باشد.

اگر از دستگاهی استفاده می کنید که نور آبی ساطع می کند، ممکن است این علائم را مشاهده کنید:

  • چشمک زدن
  • سوزش، سوزش، زخم یا خارش چشم
  • تاری دید
  • تنش در عضلات صورت، گردن و شانه
  • افزایش حساسیت به نور
  • سردرد

 

چگونه از سردرد ناشی از نور آبی جلوگیری کرد و از آن جلوگیری کرد؟

چند عادت ساده ممکن است در جلوگیری از سردرد هنگام استفاده از دستگاه های ساطع کننده نور آبی به شما کمک کند. در اینجا چند نکته وجود دارد:
ایستگاه کاری خود را تنظیم کنید تا به شما در حفظ وضعیت بهتر بدن کمک کند. اگر ساعت های طولانی را بدون توجه به موقعیت بدن خود جلوی رایانه سپری کنید، احتمال اینکه دچار سردرد شوید زیاد است. موسسات ملی بهداشت به شما توصیه می کنند:

  • تکیه گاه را روی صندلی خود تنظیم کنید یا از بالش نگهدارنده کمر استفاده کنید تا مطمئن شوید کمرتان در زاویه 90 درجه باسن شما قرار دارد.
  • بازوها را بالا یا پایین بیاورید تا شانه ها هنگام تایپ شل شوند.
  • صفحه کلید خود را یک یا دو اینچ بالای ران خود قرار دهید.
  • مانیتور خود را 20 تا 26 اینچ از بدن دور کنید.
  • صفحه مانیتور خود را در سطح چشم قرار دهید تا از کج شدن زیاد گردن جلوگیری کنید.
  • از صفحه برای کاهش تابش خیره کننده دستگاه های خود استفاده کنید.

 

از نگهدارنده سند استفاده کنید!

اگر هنگام مراجعه به سندی تایپ می کنید، کاغذ را روی یک نگهدارنده سه پایه قرار دهید. وقتی کاغذ به سطح چشم نزدیکتر است، تعداد حرکات بالا و پایین سر و گردن شما را کاهش می دهد و باعث می شود هر بار که به صفحه نگاه می کنید، نباید چشم شما تمرکز چشمگیری کند.

 

برای کشش و ورزش زمان بگذارید!

تنش عضلانی باعث بیشتر سردردها می شود. برای از بین بردن برخی از این تنش ها، می توانید با کشش “انجام ورزش” عضلات سر، گردن، بازوها و قسمت فوقانی پشت خود را شل کنید. می توانید یک تایمر بر روی تلفن خود تنظیم کنید تا قبل از بازگشت به کار به خود یادآوری کنید که بایستید، کمی استراحت کنید و بدن خود را دراز کنید.

 

اگر ساعتها از دستگاه LED استفاده می کنید، می توانید با این استراتژی ساده خطر ابتلا به DES را کاهش دهید. هر 20 دقیقه متوقف شوید، روی جسمی در فاصله 20 فوت از فاصله تمرکز کنید و حدود 20 ثانیه آن را مطالعه کنید. تغییر در فاصله از تمرکز نزدیک و شدید به چشمان شما استراحت می دهد.

 

تنظیمات نور را در دستگاه خود تغییر دهید!

بسیاری از دستگاه ها به شما امکان می دهند شب از نور آبی به گرمتر تغییر دهید. برخی از شواهد وجود دارد منبع معتبر نشان می دهد که تغییر حالت به حالت گرمتر یا حالت “تغییر شب” در رایانه لوحی می تواند به حفظ توانایی بدن در ترشح ملاتونین کمک کند، هورمونی که بدن را برای خواب آماده می کند.

بیشتر بخوانید: علت های تاری دید و سردرد

 

چشمان خود را مرطوب نگه دارید!

وقتی به یک صفحه خیره شده اید یا روی یک کار دشوار تمرکز کرده اید، احتمالاً کمتر از حالت عادی چشمک می زنید. استفاده از قطره چشمی، اشک مصنوعی و مرطوب کننده های اداری ممکن است به شما در حفظ سطح رطوبت چشم کمک کند، اگر کمتر پلک بزنید.

خشکی چشم باعث خستگی چشم می شود – و همچنین به سردردهای میگرنی مربوط می شود. یک مطالعه بزرگ در سال 2019Trusted Source نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری خشکی چشم در افراد مبتلا به میگرن حدود 1.4 برابر بیشتر است.

 

آیا عینک های روشن آبی از سردرد جلوگیری می کنند یا باعث ایجاد آن می شوند؟

در اینترنت “عینک های آبی روشن” را جستجو کنید ، ده ها مشخصات را مشاهده خواهید کرد که ادعا می کنند از خستگی چشم دیجیتالی و سایر خطرات جلوگیری می کنند. در حالی که مطالعات منبع معتبر نشان داده است که عینک های نور آبی در جلوگیری از امواج نور آبی موثر هستند، اما شواهد زیادی وجود ندارد که نشان می دهد این عینک از خستگی چشم دیجیتالی یا سردرد جلوگیری می کند.

برخی از افراد سردردهای ناشی از عینک های مسدود کننده نور آبی را گزارش کرده اند، اما هیچ مطالعه معتبری برای پشتیبانی یا توضیح این گزارش ها انجام نشده است.

هنگام استفاده از عینک جدید یا تغییر نسخه، سردرد سردرد غیرمعمول نیست. اگر هنگام استفاده از عینک سردرد دارید ، چند روز صبر کنید تا ببینید چشمتان تنظیم می شود یا سردردتان از بین می رود یا خیر. در صورت عدم موفقیت، با یک چشم پزشک یا چشم پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید.

 

جمع بندی

کار و بازی به مدت طولانی روی دستگاههای نور آبی مانند تلفن ها، لپ تاپ ها و تبلت ها می تواند منجر به سردرد شود – اما ممکن است این نور باعث مشکل نشود. ممکن است حالت، تنش عضلانی، حساسیت به نور یا خستگی چشم باشد. به نظر می رسد نور آبی درد، ضربان و تنش سردردهای میگرنی را بدتر می کند. از طرف دیگر، استفاده از نور سبز ممکن است درد میگرن را کاهش دهد.

برای جلوگیری از سردرد در حالی که از دستگاه نور آبی استفاده می کنید، چشم های خود را مرطوب نگه دارید، برای کشش بدن خود مرتب استراحت کنید، از روش جدید برای استراحت چشم استفاده کنید و از کار یا بازی خود اطمینان حاصل کنید. منطقه برای ترویج حالت سالم راه اندازی شده است.

محققان هنوز دقیقاً نمی دانند که نور آبی چگونه بر روی چشمان شما و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد، بنابراین اگر سردرد در کیفیت زندگی شما تداخل ایجاد می کند، بهتر است مرتباً معاینه چشم کنید و با پزشک صحبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *