تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی

تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی

تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی، یا ماستالژی دوره ای، یکی از نگرانی های رایج در میان زنان است. این علامت بخشی از گروهی از علائم به نام سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است. تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی نیز می تواند نشانه ای از بیماری پستان فیبروکیستیک باشد. بیماری پستان فیبروکیستیک اصطلاحی است که برای توصیف سینه های دردناک و گلوله ای قبل از قاعدگی استفاده می شود. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی باید و نباید های غذایی در طول پریود میپردازیم.

 

زنانی که به این بیماری مبتلا هستند اغلب قبل از پریود ماهانه توده های بزرگ، خوش خیم (غیر سرطانی) در پستان خود مشاهده می کنند. این توده ها ممکن است هنگام فشار دادن حرکت کنند و به طور معمول پس از پایان دوره قاعدگی کوچک می شوند.

درد پستان مربوط به PMS می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. علائم اغلب دقیقاً قبل از شروع قاعدگی به اوج خود می رسند، سپس در طی دوره قاعدگی یا بلافاصله پس از آن کمرنگ می شوند. بیشتر اوقات، علائم بیشتر آزار دهنده هستند تا یک نگرانی جدی پزشکی. با این وجود، هر زمان که نگران تغییر در پستان خود هستید، با پزشک خود مشورت کنید. درد سینه می تواند علامت یائسگی و انواع بیماری ها باشد.

 

دلایل تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی

سطح هورمونهای متغیر بیشتر قسمتهای تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی را تشکیل می دهد. هورمون های شما در طی یک چرخه قاعدگی طبیعی بالا و پایین می روند. زمان دقیق تغییرات هورمونی برای هر زن متفاوت است. استروژن باعث بزرگ شدن مجاری پستان می شود. تولید پروژسترون باعث تورم غدد شیر می شود. هر دوی این اتفاقات می تواند باعث احساس درد در پستان شما شود.

استروژن و پروژسترون هر دو در نیمه دوم چرخه افزایش می یابند – روزهای 14 تا 28 در یک چرخه 28 روزه “معمولی”. استروژن در اواسط چرخه به اوج خود می رسد، در حالی که سطح پروژسترون در طول هفته قبل از قاعدگی افزایش می یابد.

داروهایی که حاوی استروژن هستند نیز می توانند باعث تغییرات پستان مانند حساسیت و تورم شوند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره غده های طبیعی پستان بدانید!

 

علائم تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی

حساسیت و سنگینی در هر دو پستان از علائم اصلی درد و تورم قبل از قاعدگی است. یک درد مبهم در پستانها نیز می تواند برای برخی از زنان مشکل ساز شود. بافت پستان شما می تواند لمس را متراکم یا درشت احساس کند. علائم معمولاً هفته قبل از پریود ظاهر می شوند و تقریباً بلافاصله با شروع خونریزی قاعدگی از بین می روند. بیشتر خانم ها درد شدیدی را تجربه نمی کنند.

در برخی موارد، حساسیت به پستان روی برنامه روزمره برخی از زنان در سنین باروری تأثیر می گذارد و لزوماً با چرخه قاعدگی ارتباط ندارد.

به دلیل تغییر طبیعی در سطح هورمون ها که با افزایش سن یک زن اتفاق می افتد، تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی معمولاً با نزدیک شدن به یائسگی بهبود می یابد. علائم PMS می تواند شباهت زیادی به علائم اوایل بارداری داشته باشد. یاد بگیرید چگونه بین این دو تمایز قائل شوید.

 

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

تغییرات ناگهانی یا نگران کننده پستان باید با پزشک در میان گذاشته شود. در حالی که بیشتر درد و تورم پستان قبل از قاعدگی بی خطر است، این علائم می تواند علائم هشدار دهنده عفونت یا سایر شرایط پزشکی باشد. اگر متوجه شدید:

  • توده های پستان جدید یا تغییر یافته
  • ترشح از نوک پستان، به خصوص اگر ترشحات قهوه ای یا خونی باشد
  • درد پستان که توانایی خوابیدن یا انجام کارهای روزمره را مختل می کند
  • توده های یک طرفه یا توده هایی که فقط در یک پستان ایجاد می شوند

پزشک معاینه بدنی، از جمله معاینه پستان را انجام می دهد و اطلاعات بیشتری در مورد علائم شما می خواهد. پزشک شما ممکن است سوالات زیر را بپرسد:

  1. آیا متوجه ترشحات از نوک پستان شده اید؟
  2. چه علائم دیگری (در صورت وجود) را تجربه می کنید؟
  3. آیا درد و حساسیت پستان با هر دوره قاعدگی رخ می دهد؟

در طول معاینه پستان، پزشک شما احساس می کند که هر نوع توده ای وجود دارد، و در مورد ویژگی های جسمی توده ها یادداشت می کند. در صورت پرسش، پزشک همچنین می تواند به شما نشان دهد که چگونه می توان خودآزمایی پستان را به درستی انجام داد.

اگر پزشک شما هرگونه تغییر غیرطبیعی را تشخیص دهد، ممکن است انجام ماموگرافی (یا سونوگرافی در صورت زیر سن 35 سالگی) را انجام دهد. در ماموگرافی از تصویربرداری اشعه ایکس برای مشاهده قسمت داخلی پستان استفاده می شود. در طی این آزمایش، پستان بین یک صفحه اشعه ایکس و یک صفحه پلاستیکی قرار می گیرد و برای ایجاد یک تصویر واضح فشرده یا صاف می شود. این آزمایش ممکن است باعث ناراحتی موقتی یا احساس فشار شود. در بعضی موارد، در صورت بدخیمی (سرطانی بودن)، ممکن است نمونه برداری (نمونه بافتی از توده پستان) لازم باشد.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث درد سینه می شود؟

 

درمان تورم پستان

درد پستان قبل از قاعدگی را می توان با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) ، مانند:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • سدیم ناپروکسن

این داروها همچنین می توانند گرفتگی ناشی از PMS را تسکین دهند.

زنانی که تورم و ناراحتی متوسط ​​و شدید پستان دارند باید در مورد بهترین دوره درمان با پزشک خود مشورت کنند. داروهای ادرار آور می توانند تورم، حساسیت و احتباس آب را کاهش دهند. با این حال، داروهای ادرار آور میزان ادرار شما را افزایش می دهند و همچنین می توانند خطر کمبود آب بدن را افزایش دهند. با دستور پزشک از چنین نسخه هایی با دقت استفاده کنید.

کنترل هورمونی تولد، از جمله قرص های ضد بارداری خوراکی، همچنین می تواند سینه های قبل از قاعدگی شما را آرام کند. اگر دچار درد شدید پستان هستید و علاقه ای به باردار شدن در آینده ای نزدیک ندارید، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد این گزینه ها سوال کنید.

اگر درد شما شدید است، پزشک ممکن است داروی Danazol را که برای درمان آندومتریوز و علائم بیماری پستان فیبروتیک استفاده می شود، توصیه کند. این دارو می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، بنابراین فقط در صورت عدم کارایی سایر روش های درمانی، باید از آن استفاده شود.

بیشتر بخوانید: علت درد شکم و حساسیت سینه چیست؟

 

درمان با تغییر سبک زندگی

تغییر شیوه زندگی همچنین می تواند به کنترل تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی کمک کند. وقتی علائم در بدترین حالت است از سوتین ورزشی حمایتی استفاده کنید. ممکن است برای ارائه پشتیبانی بیشتر در هنگام خواب، سوتین را در شب نیز بپوشید.

رژیم غذایی می تواند در درد پستان نقش داشته باشد. کافئین، الکل و غذاهایی که سرشار از چربی و نمک هستند می توانند ناراحتی را افزایش دهند. کاهش یا حذف این مواد از رژیم غذایی شما در یکی دو هفته قبل از قاعدگی ممکن است به مدیریت یا جلوگیری از علائم کمک کند.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی نیز ممکن است به تسکین درد پستان و علائم مربوط به PMS کمک کنند. اداره بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در مورد بهداشت زنان توصیه می کند روزانه 400 واحد بین المللی (IU) معتمد از ویتامین E و 400 میلی گرم منیزیم مصرف کنید تا به کاهش علائم PMS کمک کند. می توانید گزینه های متنوعی را در اینجا پیدا کنید. از آنجا که مکمل ها توسط FDA کنترل نمی شوند، از یک تولید کننده معتبر انتخاب کنید.

انواع غذاهای غنی از این مواد مغذی را انتخاب کنید مانند:

  • بادام زمینی
  • اسفناج
  • فندق
  • روغن ذرت، زیتون، گلرنگ و کلزا
  • هویج
  • موز
  • سبوس جو دو سر
  • آووکادوها
  • برنج قهوه ای

پزشک شما همچنین ممکن است مکمل های ویتامین را توصیه کند.

خودآزمایی می تواند به نظارت بر هرگونه تغییر در بافت پستان نیز کمک کند. طبق انجمن سرطان آمریکا (ACS)، زنان 20 تا 30 ساله باید هر ماه یک بار خودآزمایی پستان کنند، معمولاً بعد از دوره ماهانه، وقتی تورم و حساسیت به حداقل می رسد. انجام ماموگرافی بعد از 45 سالگی توصیه می شود و ممکن است زودتر مورد بررسی قرار گیرد. در صورت کم خطر بودن پزشک ممکن است هر دو سال یک بار ماموگرافی را توصیه کند.

ورزش همچنین می تواند درد پستان ، گرفتگی عضلات و خستگی مرتبط با PMS را بهبود بخشد.

جمع بندی

حساسیت و تورم پستان قبل از قاعدگی اغلب در صورت لزوم با مراقبت در منزل و دارو کنترل می شود. اگر تغییر در شیوه زندگی و داروها به شما کمک نمی کنند احساس بهتری داشته باشید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد وضعیت خود صحبت کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *