سقط جنین چیست؟
عوارض ذات الریه چیست؟
عوارض ذات الریه چیست؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
مننژیت چیست؟
مننژیت چیست؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
سقط جنین چیست؟

سقط جنین چیست؟

سقط جنین است زمانی که شما یک از دست دادن حاملگی قبل از هفته 20. بیشتر در 12 هفته اول اتفاق می افتد. این می تواند از نظر احساسی ویرانگر باشد، یا به عنوان یک شگفتی به وجود آید زیرا شما متوجه نشده اید که باردار هستید. در هر صورت، بدانید که این تقصیر شما نیست و به احتمال زیاد در آینده می توانید بچه دار شوید. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی سقط جنین میپردازیم.

 

علائم سقط جنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی از واژن که ممکن است سنگین باشد
  • درد در ناحیه زیر شکم که احساس درد شدید قاعدگی می کند
  • علائم بارداری  که در آنجا وجود داشت (مانند سینه های حساس یا حالت تهوع ) از بین رفته است

این علائم می تواند به دلایل دیگری رخ دهد. اما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

علل سقط جنین

بیشتر سقط ها به خاطر مواردی است که از کنترل شما خارج است. بیش از نیمی از آنها به دلیل مشکلات کروموزومی رخ می دهد که ژن هایی را در رنگ مو، رنگ چشم، سلامتی و سایر ویژگی های نوزاد تعیین می کند.

داشتن کروموزوم زیاد یا بسیار کم می تواند از رشد طبیعی نوزاد جلوگیری کند. این مشکلات اغلب به طور تصادفی رخ می دهند. آنها ناشی از کاری نیستند که شما یا شریک زندگی خود انجام داده اید.

به ندرت، یکی از این مشکلات سلامتی در مادر احتمال سقط جنین را بیشتر می کند:

  • مشکلات هورمونی
  • عفونت ها
  • دیابت کنترل نشده
  • بیماری تیروئید
  • لوپوس
  • قرار گرفتن در معرض اشعه یا مواد شیمیایی سمی
  • سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر غیرقانونی

سن بارداری نیز می تواند بر خطر شما تأثیر بگذارد. احتمال سقط جنین در اواخر دهه 30 یا 40 سالگی بیشتر از زنان جوان است. اما بسیاری از زنان بارداری های سالم تا 30 و 40 سالگی دارند.

بسیاری از موارد بر احتمال سقط شما تأثیر می گذارد. اغلب برای پزشکان دشوار است که بدانند دقیقاً چه چیزی باعث به پایان رسیدن بارداری شما شده است.

 

تشخیص

اگر فکر می کنید ممکن است سقط جنین داشته باشید، علائم خود را از جمله زمان شروع خونریزی، شدت آن و درد یا گرفتگی عضلات به پزشک اطلاع دهید.

پزشک معاینه فیزیکی به شما می کند و از سونوگرافی برای بررسی رشد و ضربان قلب نوزاد استفاده می کند. همچنین ممکن است برای بررسی سطح هورمونی به نام hCG ( گنادوتروپین کوریونی انسانی ) آزمایش خون انجام دهید. اگر سطح hCG شما پایین است یا در حال کاهش است، ممکن است به این معنی باشد که شما سقط جنین داشته اید. برای اطمینان از این امر، ممکن است نیاز به انجام بیش از یک آزمایش سونوگرافی یا hCG داشته باشید.

 

آیا به دارو یا جراحی نیاز خواهم داشت؟

بعد از سقط، هر بافت باقیمانده از بارداری باید از بدن شما خارج شود. این ممکن است به طور طبیعی در حدود 2 هفته اتفاق بیفتد.

اگر خونریزی بعد از 2 هفته متوقف نشده است یا عفونت دارید، پزشک می تواند به شما دارو بدهد تا رحم شما بقیه بافت ها را خارج کند. در این مدت خونریزی شدید خواهید داشت و ممکن است گرفتگی، اسهال و حالت تهوع داشته باشید.

ممکن است به روشی به نام اتساع و کورتاژ یا D&C نیاز داشته باشید. در این صورت، پزشک دهانه رحم شما ( دهانه رحم) را بزرگتر می کند و سپس از ساکشن یا تراشیدن ملایم برای برداشتن بافت باقی مانده استفاده می کند.

 

بهبودی از سقط جنین

بهبود فیزیکی می تواند 1 یا 2 ماه طول بکشد. قاعدگی شما باید در عرض 4 تا 6 هفته شروع شود. هیچ چیزی را از جمله تامپون در بدن خود قرار ندهید و حدود 1-2 هفته رابطه جنسی نداشته باشید.

بهبود عاطفی شما بیشتر طول می کشد، به ویژه اگر می دانستید که در هنگام سقط جنین باردار هستید. ممکن است احساسات مختلفی مانند خشم و غم داشته باشید که می تواند برای مدتی ادامه داشته باشد. شریک زندگی شما نیز ممکن است اندوهی داشته باشد که بهبود آن مدتی طول می کشد.

برای کمک به مدیریت این احساسات و احساس بهتر، ممکن است بخواهید از پزشک خود بخواهید که یک درمانگر یا مشاور غم و اندوه را توصیه کند. همچنین ممکن است بخواهید به گروه پشتیبانی مراجعه کنید. و به دوستان و خانواده ای که احساس راحتی می کنید با آنها صحبت کنید، تکیه کنید.

 

وقتی اشکالی ندارد دوباره امتحان کنید!

بیشتر زنانی که سقط می کنند، بارداری های موفقی دارند. از پزشک خود بپرسید که چقدر باید صبر کنید تا دوباره باردار شوید. برخی توصیه می کنند منتظر بمانید تا یک تا سه قاعدگی طبیعی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که از نظر احساسی نیز آمادگی باردار شدن مجدد را دارید.

اگر بیش از دو سقط داشته اید، شما و پزشک خود می توانید در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد و بهترین راه ها برای کمک به بچه دار شدن صحبت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *