علت درد شکم و حساسیت سینه چیست؟
چه عواملی باعث درد سینه می شود؟
چه عواملی باعث درد سینه می شود؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۳
تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
تورم و حساسیت پستان قبل از قاعدگی
۱۴۰۰-۰۵-۰۳

علت درد شکم و حساسیت سینه چیست؟

درد شکمی دردی است که بین قفسه سینه و لگن ایجاد می شود. درد شکم می تواند مانند گرفتگی، درد، کسل کننده یا تیز باشد. غالباً به آن معده درد می گویند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علت درد شکم و حساسیت سینه میپردازیم.

نیم نگاه

حساسیت به پستان زمانی است که پستان شما در لمس احساس درد یا حساسیت کند. تورم پستان یا تغییر در قوام سینه ممکن است همراه این بیماری باشد. درد ممکن است خفیف یا آنقدر شدید باشد که مانع فعالیت های روزمره شود.

وقتی درد شکم و حساسیت پستان با هم اتفاق می افتد، علت آن اغلب مربوط به تغییر در سطح هورمون است.

بسیاری از خانم ها هنگام قاعدگی گرفتگی شکم خود را تجربه می کنند. در دوران قاعدگی، مواد شبه هورمونی باعث انقباضات عضلانی می شوند که به رحم کمک می کند تا پوشش داخلی آن را خارج کند. برخی از متخصصان معتقدند که انقباضات شدید باعث محدود شدن جریان خون در رحم و افزایش درد می شود.

نوسانات هورمون های استروژن و پروژسترون می تواند باعث تغییر در احساس پستان شود. این نوسانات همچنین می تواند باعث تغییر قوام سینه های شما شود. سینه های شما ممکن است در لمس، به خصوص در قسمت های بیرونی، احساس تراکم یا زبری داشته باشند. نوسانات هورمونی همچنین می تواند منجر به ناراحتی و درد شکم شود.

در ادامه 9 دلیل احتمالی درد شکم و حساسیت به پستان آورده شده است.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث درد سینه می شود؟

 

قرص های جلوگیری از بارداری (استروژن یا پروژسترون)

قرص های جلوگیری از بارداری که به آنها پیشگیری از بارداری خوراکی نیز گفته می شود، داروهایی هستند که از طریق دهان برای جلوگیری از بارداری مصرف می کنید. برای آگاهی از عوارض قرص های جلوگیری از بارداری بیشتر بخوانید.

بارداری

به طور متوسط ، بارداری تمام مدت 40 هفته طول می کشد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد. زنانی که تشخیص زودهنگام و مراقبت های دوران بارداری را دریافت می کنند، به احتمال زیاد بارداری سالمی را تجربه می کنند و نوزادی سالم به دنیا می آورند. درباره بارداری بیشتر بخوانید.

 

قاعدگی

قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که رحم ماهانه یک بار مخاط خود را بریزد. پوشش از طریق یک دهانه کوچک در دهانه رحم و از طریق کانال واژن به بیرون منتقل می شود. درباره قاعدگی بیشتر بخوانید.

 

سندرم قبل از قاعدگی یا PMS

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بیماری است که بر احساسات، سلامت جسمی و رفتار یک زن در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی، به طور کلی درست قبل از قاعدگی، تأثیر می گذارد. علائم PMS پنج تا 11 روز قبل از قاعدگی شروع می شود و به طور معمول با شروع قاعدگی از بین می رود. درباره علائم PMS بیشتر بخوانید.

 

آندومتریوز

آندومتریوز نوعی اختلال است که در آن بافت تشکیل دهنده پوشش رحم در خارج از حفره رحم شما رشد می کند. به پوشش رحم شما آندومتر گفته می شود. درباره آندومتریوز بیشتر بخوانید.

 

کیست های تخمدان

تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان هستند. گاهی اوقات، کیسه ای پر از مایع به نام کیست در یکی از تخمدان ها ایجاد می شود. بسیاری از خانمها در طول زندگی خود حداقل به یک کیست مبتلا می شوند. درباره کیست تخمدان بیشتر بخوانید.

 

حاملگی خارج رحمی

در مورد حاملگی خارج رحمی، تخمک بارور شده به رحم متصل نمی شود. در عوض، ممکن است به لوله فالوپ ، حفره شکم یا دهانه رحم متصل شود. درباره بارداری خارج رحمی بیشتر بخوانید.

 

سرطان پستان

سرطان پستان در مراحل اولیه ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند. ممکن است تومور خیلی کوچک باشد تا احساس شود، اما یک ناهنجاری در ماموگرافی دیده می شود. اگر تومور احساس شود، اولین علامت معمولاً یک توده جدید در پستان است که قبلاً آنجا نبود.

 

سرطان تخمدان

تخمدان ها اندام های کوچک بادامی شکل هستند که در دو طرف رحم قرار دارند. آنها جایی هستند که تخم مرغ تولید می شود. سرطان تخمدان می تواند در چندین قسمت مختلف تخمدان رخ دهد. درباره سرطان تخمدان بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره غده های طبیعی پستان بدانید!

 

چه موقع به دنبال کمک پزشکی بگیرید؟

بیشتر علائم درد شکم و حساسیت به پستان بعد از قاعدگی یا با گذشت زمان کاهش می یابد. با این حال، اگر علائم شما به طور مداوم به مدت دو هفته ادامه دارد یا درد شکم شما افزایش می یابد یا بر توانایی خوردن و آشامیدن تأثیر می گذارد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این علائم همراه با تب باشد، فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم زیر را نیز دارید، به پزشک خود مراجعه کنید:

  • گرفتگی های قاعدگی که زندگی شما را برای چندین روز مختل می کند
  • ترشحات خونی یا قهوه ای از نوک پستان شما
  • تغییر توده در بافت پستان شما
  • عدم توانایی در خواب یا انجام کارهای روزمره به دلیل علائم شما
  • از دست دادن کنترل بیش از حرکات مثانه یا روده
  • توده های یک طرفه در بافت پستان شما
  • تست مثبت بارداری در منزل

پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی را برای ارزیابی ناهنجاری در بافت پستان توصیه کند. این اطلاعات مختصر است. اگر شک دارید که به مراقبت فوری نیاز دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

درد شکم و حساسیت پستان چگونه درمان می شود؟

درمان های مربوط به درد شکم و حساسیت به پستان دلایل اصلی را برطرف می کند. اگر از داروهای ضد بارداری یا هورمون استفاده می کنید، ممکن است پزشک تنظیم دوزهای هورمون را برای کاهش حساسیت پستان توصیه کند. داشتن یک سوتین مناسب و بدون زیر انداز مفید است. این مورد را می توان در صورت لزوم برای کمک به کاهش حساسیت پستان، به ویژه درست قبل از شروع قاعدگی، استفاده کرد.

 

درمان خانگی

رژیم غذایی، جلوگیری از چربی و نمک اضافی و نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به کاهش ناراحتی های شکمی کمک کند. مایعات حاوی کافئین، از جمله قهوه و چای، ممکن است در ناراحتی معده شما نقش داشته باشند.

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن می توانند به کاهش درد گرفتگی های قاعدگی کمک کنند. حمام گرم یا پد گرمایشی که در قسمت پایین شکم قرار گرفته نیز می تواند کمک کند.

اگر درد شکم شما باعث حالت تهوع می شود، نوشیدن یک نوشیدنی حاوی الکترولیت هنگام خوردن غذاهای نرم، ملایم مانند سس سیب و کراکر می تواند به علائم کمک کند. اگر تهوع همراه با درد شکم دارید، باید یک آزمایش بارداری در منزل انجام دهید.

 

چگونه از شکم درد و حساسیت پستان جلوگیری کنم؟

یک سبک زندگی سالم می تواند به جلوگیری از برخی از شکم درد و علائم حساسیت پستان کمک کند. با این حال، از آنجا که این علائم اغلب به تغییرات طبیعی هورمونی در بدن مربوط می شوند، اقدامات پیشگیرانه کمی وجود دارد که می توانید انجام دهید. در صورت شدید بودن علائم با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *