چرا خروپف می کنید و چگونه جلوی آن را بگیرید؟
صحبت در خواب
صحبت در خواب
۱۴۰۰-۰۷-۲۵
8 درمان خانگی برای بی خوابی
8 درمان خانگی برای بی خوابی
۱۴۰۰-۰۷-۲۵

چرا خروپف می کنید و چگونه جلوی آن را بگیرید؟

در این مقاله از بخش خواب مجله اینترنتی وبگردون به این سوال پاسخ میدهیم که چرا خروپف می کنید و چگونه جلوی آن را بگیرید؟

چرا اتفاق می افتد؟

اگر خروپف می کنید، به این دلیل است که بافت های شل شده در گلو تکان می خورند  زیرا هوایی که در آن تنفس می کنید از کنار آنها عبور می کند. تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی این کار را هر از گاهی انجام می دهند. مواردی مانند وزن، سلامتی و شکل دهان شما می تواند باعث شود بیشتر در شب صدا ببینید که چوب کنده می بینید. 

چگونه می دانم که آیا خروپف می کنم؟

اگر آنقدر بلند باشد که شریک خود را بیدار کند، احتمالاً در مورد آن شنیده اید. اگر به آنها اعتقاد ندارید یا تنها نمی خوابید و می خواهید مطمئن باشید ، قبل از خواب یک دستگاه ضبط صدا را روشن کنید.

بینی گرفته

هر چیزی که شما را از تنفس از طریق بینی باز دارد ، می تواند باعث خروپف شود ، مانند زمانی که از سرماخوردگی ، آنفولانزا یا حساسیت جلوگیری کرده اید. داروهای بدون نسخه یا نوارهای بینی می توانند به باز شدن این مجاری تنفسی کمک کنند ، اما اگر هفته ها سرفه شده اید ، با پزشک خود مشورت کنید.

شما به پشت می خوابید!

این می تواند باعث خروپف یا بدتر شدن آن شود. خوابیدن به پهلو بهتر است ، و نوازش کردن با شریک خود – “قاشق زدن” – هر دو را به پهلو می کشاند. همچنین می توانید با دو یا سه بالش روی هم بخوابید تا به پشت صاف نباشید. اگر هیچ کدام از این موارد جواب نداد ، یک جیب کوچک بین تیغه های شانه پیراهنی که کمی تنگ است بدوزید. یک توپ تنیس را در جیب بگذارید تا وقتی به پشت می پیچید ناراحت کننده نباشد.

شکل بینی شما

چرا خروپف می کنید و چگونه جلوی آن را بگیرید؟

اگر دیواره نازک بین سوراخ های بینی شما درست شکل نگرفته باشد، یک طرف آن می تواند کوچکتر از طرف دیگر باشد – که به آن  انحراف تیغه بینی می گویند. این امر می تواند نفس کشیدن را برای شما دشوار کند و باعث خروپف شود. اگر بینی شما در تصادف آسیب دیده باشد نیز، همین اتفاق می افتد. اگر فکر می کنید چیزی شبیه به شما در حال انجام است با پزشک خود صحبت کنید- گاهی اوقات جراحی می تواند آن را برطرف کند.

 

شکل دهان شما

چرا خروپف می کنید و چگونه جلوی آن را بگیرید؟

اگر قسمت بالای دهان به طرف گلو – کام نرم شما – کم و ضخیم باشد ، می تواند راه هوایی شما را تنگ کرده و باعث خروپف شود. این امر زمانی رخ میدهد که که تکه کوچک بافتی که از کام نرم شما آویزان است. ممکن است شما با این شرایط متولد شوید، اما اگر اضافه وزن داشته باشید ممکن است بدتر شوند. گاهی اوقات جراحی نیز می تواند به این امر کمک کند.

 

 

آیا اثر داروی شماست؟

داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند (آرام بخش نامیده می شوند)، شل کننده های عضلانی و برخی داروهای ضدافسردگی می توانند زبان و ماهیچه های گلو را آرام کنند. برخی از داروها همچنین می توانند به افزایش وزن کمک کنند، که می تواند آپنه خواب را تشدید کند. در صورت خروپف کردن و مصرف هر یک از آنها با پزشک خود مشورت کنید – ممکن است بتوانند داروهای شما را تغییر دهند.

 

 

آپنه خواب

خروپف می تواند نشانه بیماری جدی تری به نام آپنه انسدادی خواب باشد. این وضعیتی است که در آن فرد در طول خواب به طور مکرر تنفس خود را برای مدت کوتاهی متوقف می کند. ممکن است باعث نفس نفس زدن یا بیدار شدن شما در طول شب شود. علائم آن شامل خشکی دهان، سردرد یا گلو درد در صبح است. این با سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط است، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است دچار آپنه خواب شوید ، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است دستگاهی را توصیه کنند که به شما در تنفس هنگام خواب یا در برخی موارد جراحی کمک می کند.

 

 

اگر فرزند شما خروپف میکند!

خروپف کردن کودکان گاه به گاه غیر معمول نیست ، به خصوص اگر سرماخوردگی یا آلرژی دارند. اما در برخی موارد ، می تواند نشانه ای از عفونت در سینوس ها ، گلو ، ریه ها یا مجاری تنفسی یا احتمالاً آپنه خواب باشد. اگر متوجه شده اید که فرزند شما اغلب شب ها با صدای بلند خروپف می کند ، در این مورد با متخصص اطفال خود صحبت کنید.

 

 

اگر باردار هستید!

مادران آینده احتمالاً خروپف می کنند زیرا مجاری بینی آنها متورم می شود و تنفس را دشوار می کند. افزایش وزن در دوران بارداری همچنین می تواند به دیافراگم فشار وارد کند ، که به انتقال هوا به داخل و خارج ریه ها کمک می کند. اما زنان باردار باید در صورت خروپف به پزشک خود اطلاع دهند ، زیرا می تواند با مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا مرتبط باشد.

 

 

آنچه می توانید انجام دهید: مراقب وزن خود باشید!

اگر اضافه وزن دارید ، به احتمال زیاد خروپف می کنید ، به خصوص اگر گردن شما بیش از 17 اینچ باشد اگر شما یک مرد هستید و 16 اینچ اگر شما یک زن هستید. کاهش چند کیلوگرم ممکن است به کنترل آن کمک کند. با پزشک خود در مورد برنامه ای که برای شما مناسب است صحبت کنید.

چه کاری می توانید انجام دهید: مصرف الکل را کاهش دهید!

مانند برخی از داروها ، نوشیدنی های بزرگسالان می توانند ماهیچه های زبان و گلو را شل کنند و این می تواند باعث خروپف شود. این به شما کمک می کند تا ببینید چه چیزی و چه مقدار می نوشید ، به ویژه نزدیک به زمان خواب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *