آلزایمر با بدن شما چه میکند؟!
آشنایی با آلزایمر زودرس
آشنایی با آلزایمر زودرس
۱۴۰۰-۰۶-۰۴
زوال عقل فرونتوتمپورال
زوال عقل فرونتوتمپورال
۱۴۰۰-۰۶-۰۴

آلزایمر با بدن شما چه میکند؟!

اکثر مردم می دانند که بیماری آلزایمر بر حافظه تأثیر می گذارد. اما علائم می توانند جسمی و روحی باشند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی تاثیر آلزایمر بر بدن میپردازیم.

این می تواند نحوه راه رفتن، صحبت کردن و نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهد. این مهم است که از آنچه بیماری با پیشرفت بیماری اتفاق می افتد آگاه باشیم. این به شما کمک می کند تا از تغییراتی که ممکن است با شما و عزیزانتان روبرو شود جلوتر باشید.

اتصال مغز و بدن

اگرچه علت آلزایمر مشخص نیست، پزشکان تصور می کنند که علائم بیماری ناشی از تجمع پروتئین های مضر در مغز شما به نام آمیلوئید و تاو است. این پروتئین ها توده های بزرگی را تشکیل می دهند که به آنها گره و پلاک می گویند. آنها مانع عملکرد طبیعی مغز می شوند و سلول های سالم را از بین می برند.

آسیب معمولاً از ناحیه ای از مغز شروع می شود که خاطرات را تشکیل می دهد. افراد مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه اغلب در به خاطر سپردن چیزها مشکل دارند. با تشدید بیماری، پلاک ها و خوشه ها نیز در قسمت هایی از مغز که مسئول رفتارهای بدنی هستند ظاهر می شوند.

فعالیتهای روزمره مانند پیاده روی، غذا خوردن، دستشویی رفتن و صحبت کردن سخت تر می شود.

عوارض بیماری برای هر فرد با بدتر شدن آن متفاوت خواهد بود. سرعت می تواند کند باشد. برخی از افراد پس از تشخیص تا 20 سال عمر می کنند. اما امید به زندگی به طور متوسط ​​4 تا 8 سال است.

تغییرات فیزیکی مورد انتظار

علائم و زمان بروز آنها برای همه متفاوت است. برخی از افراد قبل از از دست دادن شدید حافظه دچار مشکلات جسمی می شوند.

در یک مطالعه، افرادی که به آرامی راه می رفتند و تعادل ضعیفی داشتند، در 6 سال بعد بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شدند.

برخی از تغییراتی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • سفت شدن ماهیچه ها
  • پاهایی که هنگام راه رفتن دچار تکان خوردن یا کشیدن می شوند
  • مشکل ایستادن یا نشستن روی صندلی
  • ضعف عضلات و خستگی
  • چه موقع و چقدر می خوابید
  • مشکل در کنترل مثانه یا روده
  • تشنج و تکان های غیرقابل کنترل

چالش های مراقبت

با گذشت زمان، اکثر افراد مبتلا به آلزایمر توانایی مراقبت از خود را از دست می دهند. ممکن است به کمک با چیزهای اولیه از جمله مسواک زدن، شستشو مو و بدن، و تعویض لباس خود را نیاز دارند.

ممکن است گفتگوی معنادار برایشان سخت باشد. مراقبین تشویق می شوند که ارتباطات خود را به موضوعات ساده محدود کنند و سوالاتی را مطرح کنند که پاسخ قطعی دارد. در مراحل بعدی، ممکن است توانایی صحبت کردن را از دست بدهید.

ممکن است جویدن و بلعیدن غذا سخت شود. این امر خطر خفگی یا استنشاق غذا را افزایش می دهد. غذاها و میان وعده های شما باید به قطعات کوچک تقسیم شوند یا به صورت پوره درآیند. اگر به اندازه کافی غذا و نوشیدنی دریافت نکنید، ممکن است دچار سوء تغذیه یا کم آبی شوید. رژیم غذایی شما می تواند طوری تنظیم شود که خوردن سالم و مغذی باشد. مکمل های ویتامین و پروتئین قابل نوشیدن می تواند به شما در دریافت مواد مغذی کمک کند.

در برخی موارد، ممکن است برای دریافت مراقبت های مورد نیاز خود به یک مرکز مراقبت های مسکونی نقل مکان کنید. با پزشک و خانواده خود در مورد بهترین مکان برای نیازهای خود صحبت کنید.

چگونه بدن خاموش می شود!

با کاهش سطح توانایی بدن، خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

  • ممکن است با از کار افتادن سیستم ایمنی بدن، عفونت ایجاد شود.
  • پنومونی می تواند ایجاد شود، به ویژه اگر به طور تصادفی غذا یا نوشیدنی را استنشاق کنید.
  • احتمال وقوع صدمات ناشی از زمین خوردن بیشتر است.

اکثر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بر اثر ذات الریه، عفونت دیگر یا حمله قلبی جان خود را از دست می دهند.

بهتر است ابتدا صحبت کنید که چطور دوست دارید از شما مراقبت شود. این مکالمات ممکن است سخت باشد، اما داشتن برنامه می تواند کار را برای شما و خانواده شما آسان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *