اصول اولیه فیبروز کیستیک
آشنایی با فیبروز سیستیک
آشنایی با فیبروز سیستیک
۱۳۹۹-۰۸-۱۲
درک تشخیص و درمان فیبروز کیستیک
۱۳۹۹-۰۸-۱۲

اصول اولیه فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است، به این معنی که توسط ژن های فرد ایجاد می شود. این بر غدد تولید کننده مخاط و عرق تأثیر می گذارد و باعث ضخیم شدن و چسبندگی مخاط می شود. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اصول اولیه فیبروز کیستیک میپردازیم.

با جمع شدن مخاط، می تواند راه های هوایی در ریه ها را مسدود کند. این امر تنفس را بطور فزاینده ای دشوار می کند. تجمع مخاط همچنین رشد باکتری ها را آسان می کند. این می تواند باعث عفونت مکرر در ریه ها شود. تجمع مخاط می تواند از رسیدن آنزیم های گوارشی لازم به روده جلوگیری کند. بدن به این آنزیم ها برای هضم مواد مغذی موجود در غذای شما، از جمله چربی ها و کربوهیدرات ها نیاز دارد.

افراد مبتلا به فیبروز کیستیک نیز هنگام عرق کردن مقادیر زیادی نمک از دست می دهند. این می تواند باعث عدم تعادل ناسالم مواد معدنی در بدن شما شود. می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کم آبی بدن
  • خستگی
  • ضعف
  • افزایش ضربان قلب
  • فشار خون پایین
  • گرمازدگی
  • مرگ در موارد نادر

حدود 30 هزار آمریکایی مبتلا به فیبروز کیستیک هستند. سالانه حدود 1000 مورد جدید تشخیص داده می شود. شصت سال پیش، این بیماری بیشتر افرادی را که قبل از رسیدن به دبستان به آن مبتلا بودند، از بین برد. امروزه عمر متوسط ​​افراد مبتلا به فیبروز کیستیک حدود 37 سال است.

علت فیبروز کیستیک چیست؟

فیبروز کیستیک یک بیماری ارثی است. برای اینکه فردی به فیبروز کیستیک مبتلا شود، هر دو والد باید ناقل ژن عامل ایجاد کننده آن باشند و سپس آن را منتقل کنند. اگر هر دو والد ناقل باشند ، 25٪ احتمال دارد که هر بارداری منجر به تولد کودکی با فیبروز کیستیک شود.

پسران و دختران به یک اندازه احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند. حدود 10 میلیون آمریکایی ژن را حمل می کنند و آن را نمی دانند. این بیماری در قفقازی ها شیوع بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *