خواص شگفت آور عناب
با مرزنجوش پرخاصیت بیشتر آشنا شوید!
۱۴۰۰-۰۱-۳۰
زیره سیاه معجزه ای برای سلامت و زیبایی
۱۴۰۰-۰۱-۳۰

خواص شگفت آور عناب

حتما شما هم برخی خواص شگفت آور عناب را شنیده اید. عناب میوه ای شگفت انگیز و کمتر شناخته شده است که میتوانید با خوردن آن سیستم ایمنی بدنتان را قوی ، زخم هایتان را بهبود ،و با مشکلات قلبی و کمخونی خداحافظی کنید.

 

نام علمی
Ziziphus jujuba
نام عمومی
عناب
گونه گیاه
گل سرخ سانان
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
میوه، برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
مزایا
  • عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است
  • تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است
  • تصویه کننده خون و خونساز
  • جلوگیری از مشکلات قلبی
  • بهبود سریع زخم ها
معایب
کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند.

گردش خونتان را عناب تنظیم کنید!

عناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول‌های قرمز خون هستند. اگر به فقر آهن یا کم‌ خونی دچارید ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه،‌ سرگیجه و اختلال شناختی در شما بروز کند. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب،‌ گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نتیجه‌ اکسیژن‌رسانی به اندام‌های شما بهتر انجام می‌شود.

 

تقویت استخوان‌ها با عناب

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که آنها را با مصرف عناب دریافت می‌کنید سلامت و استحکام استخوان هایتان را تضمین می‌کنید. وقتی پا به سن می‌گذارید مشکلاتی نظیر تحلیل و پوکی استخوان گریبان‌گیر شما می‌شود بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذاییتان می‌تواند این روند را کُند کند.

 

با عناب ایمنی بدن را افزایش دهید!

عناب به‌دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله ویتامین سی،‌ ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه‌های مختلفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماریها هستند خنثی کنند. علاوه‌براین ویتامین C منجربه افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن ما هستند.

عناب خاصیت ضدحساسیت قوی و ویژگی ضدبیش‌دفاعی دارد. همچنین، از بیش‌حساسیت می‌کاهد و موجب کاهش سرماخوردگی فصلی و تب نیز می‌شود.

 

استرس و اضطراب دارید؟ عناب بخورید!

یکی دیگر از خواص عناب کاهش استرس و اضطراب است. در واقع ثابت شده است که عناب مانند برخی داروهای کاهنده‌ی اضطراب و تسکین‌دهنده عمل می‌کند. با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه‌ی آن هورمون‌های شما تنظیم می‌شود و این به ذهن و بدن شما آرامش میبخشد. در افرادی که مرتب دچار استرس مزمن و اضطراب می‌شوند مصرف عناب خشک یا خوردن یک مکملِ‌ حاوی عناب موجب آرامش فکری می‌‌شود و بدن را در مقابل اثرات جانبی افزایش هورمون‌های استرس محافظت می‌کند.

با عناب سرطان را درمان کنید!

اگرچه دانشمندان هنوز در حال پژوهش پیرامون سازوکار دقیق و ارتباط بین مصرف عناب و درمان سرطان هستند،‌ اما نتایج اخیر نشان‌ می‌دهد که بین ترکیبات زیست‌فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. عناب به‌لطف ترکیبات فنُلی‌اش خاصیت آنتی‌اکسیدانی چشمگیری دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی هستند.

بر اساس تحقیقات، خاصیت ضدسرطان عناب از گسترش سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان خون جلوگیری می‌کند. علاوه ‌بر این، عناب در کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم، تخمدان، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست نیز مؤثر است.

 

با خوردن عناب با مشکلات پوستی خداحافظی کنید!

عصاره و آب عناب به‌صورت موضعی برای درمان التهابات مختلف پوستی ازجمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده شده است. میوه عناب هم اثر مشابهی دارد. عناب همچنین از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت جلوگیری می‌کند و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، موجب شادابی پوست صورت می‌شود.

 

با عناب دستگاه گوارشتان را شارژ کنید!

عناب به‌دلیل داشتن فیبر فرایند هضم را در بدن بهبود می‌بخشد. البته ساپونین‌ها و تری ترپنوئیدها نیز با بهینه‌کردن فرایندِ جذب مواد مغذی و حرکات سالم غذا در روده‌ها در این قضیه نقش دارند. این کار به جلوگیری از بروز یبوست، شکم‌درد، نفخ شکم و بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده‌ بزرگ کمک می‌کند.

وجود فیبر فراوان در عناب حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و همین امر سبب می‌شود مدفوع راحت‌تر در مسیر خروج از بدن حرکت بکند. این ویژگی‌ها موجب تأثیر عناب در پیشگیری از یبوست می‌شود. علاوه‌ بر این، عناب لایه پوششی دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. همچنین، احتمال بروز زخم‌ها، آسیب‌ها و تجمع باکتری‌های مضر در معده را نیز کاهش می‌دهد.

تصویه خون با عناب

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب مستقیما با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط‌ اند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد و نیز موجب کاهش استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن شود.

 

قلبتان را با عناب سالم کنید!

عناب از میوه‌های مفید برای سلامت قلب است. مواد مغذی موجود در عناب به سلامت قلب و عملکرد مناسب آن کمک می‌کنند. عناب با دارابودن مقدار زیادی پتاسیم و مقدار اندک سدیم، در آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون مؤثر است. همچنین عناب از تجمع چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در عناب چربی بدن و همچنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *