درمان های جدید برای واریس
درک رگهای واریسی - اصول اولیه
درک رگهای واریسی – اصول اولیه
۱۴۰۰-۰۶-۳۱
دیدنی های ژنو
دیدنی های ژنو
۱۴۰۰-۰۷-۰۱

درمان های جدید برای واریس

اگر “ورید” هستید یا درد دارید ، رگهای واریسی در حال حاضر راحت تر از گذشته درمان می شوند.

به عنوان یک کودک کنجکاو، ممکن است به یاد داشته باشید که به جوراب های ضخیم یکی از اقوام بزرگتر خود خیره شده بود به رگ های آبی و نازک مانند پوست مارهای ناهموار در زیر پوست. این رگ های خونی که خون را از پاها به قلب برمی گردانند، به عنوان رگ های واریسی شناخته می شوند، در واقع یک سیستم سطحی تر هستند.

روبرت A. Weiss ، MD ، استادیار متخصص پوست در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور می گوید: سیستم وریدی واقعی پاها عمیق تر است. این خبر خوبی است، زیرا به این معنی است که اگر رگهای سطحی شروع به جمع شدن و برآمدگی کنند، می توانند بدون از بین بردن گردش خون در ساق پا برداشته شوند یا از بین بروند.
موسسه ملی بهداشت برآورد می کند که 60 درصد از کل مردان و زنان از نوعی اختلال وریدی رنج می برند. یک چهارم مبتلایان به واریس مرد هستند، هرچند ویس خاطرنشان می کند که تقریباً همیشه این زنان هستند که برای رگ های عنکبوتی کمک می گیرند.

رگ های عنکبوتی، ردیابی ظریف تر قرمز یا آبی که می توانند مانند تار عنکبوت پیچیده روی سطح پوست ظاهر شوند، یک شکل جزئی از وریدهای واریسی هستند و می توانند پیش از ایجاد تنوع ناخوشایندتر یا ایجاد نگرانی های آرایشی خودی باشند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند با تجزیه کلاژن زیر پوست، رگ های عنکبوتی را بدتر کند.

هر دو رگ های واریسی و عنکبوتی زمانی به وجود می آیند که دریچه هایی برای جلوگیری از برگشت خون از قلب و برگشتن به ساق پا خراب شده یا شل و شل می شوند – اجازه می دهد تا شستشوی معکوس، که رگ ها را کشیده و حتی به آرامی به بافت مچ پا و ساق پا نشت می کند، ایجاد شود. ورم.

گذشته از اثر “مار بنفش”، رگ های واریسی می توانند در شب گرفتگی یا تپش داشته باشند. آنقدر خون در پاها جمع می شود که باعث سنگینی و سربی شدن پاها می شود. ویس هشدار می دهد که اگر مایع شفاف عروق منبسط شده به بافت ها نفوذ کند، می تواند گردش خون را در پوست خفه کرده و باعث بثورات خارش دار یا حتی زخم دردناک شود.

به عنوان یک قاعده ، واریس بیشتر ناخوشایند و زشت است تا خطرناک.

 

علت واریس چیست؟

ویس می گوید علت دقیق این “هنر بدن” ناخواسته مشخص نیست، اما گرایش ژنتیکی به دریچه های ضعیف و وریدی نقش بزرگی دارد. هورمون ها نیز نقش مهمی را ایفا می کنند و علت افزایش شیوع در زنان است. بلوغ، بارداری (زنان باردار بسیار مستعد هستند) و یائسگی و همچنین مصرف استروژن، پروژسترون و قرص های جلوگیری از بارداری، می توانند دریچه های ورید را ضعیف کرده و گردش پا را تغییر دهند.

در دوران بارداری، ویس می گوید افزایش حجم خون مادر برای خودش در گردش است و جنین او می تواند رگ ها را برآمدگی کند. نشستن با رحم کامل در بالای ران ها نیز به بازگشت خون به قلب کمک نمی کند (رگ های واریسی که در دوران بارداری ظاهر می شوند معمولاً در سه ماه متورم می شوند، اگرچه بارداری های جدید می توانند دوباره آنها را ایجاد کنند، گاهی اوقات برای ماندن).
افزایش سن، چاقی و ایستادن طولانی مدت نیز می تواند باعث بالون شدن رگ های پا شود.

 

تشخیص و درمان

اگر مادر یا مادربزرگ شما تحت درمان واریس قرار گرفته اید و فکر می کنید این درمان بدتر از بیماری به نظر می رسد، قلب خود را در نظر بگیرید. زمانه در حال تغییر هست. ویس می گوید: “ما اکنون از سونوگرافی دوبلکس برای بررسی سیستم گردش خون پا استفاده می کنیم.” این به این معنی است که به جای اینکه پزشک با دستگاه داپلر به جریان خون در پا گوش دهد و سعی کند تصمیم بگیرد که کدام رگ ها تحت تأثیر قرار گرفته اند و در کجا، یک عکس واضح و دو بعدی می گیرند.

ساندی اس تسائو ، MD، مدرس پوست در دانشکده پزشکی هاروارد و دستیار پوست در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گوید: سونوگرافی دو طرفه نیز مفید است. او می گوید این به این دلیل است که دانستن وضعیت دقیق ورید مبتلا می تواند به پزشک کمک کند تا از کدام روش درمانی استفاده کند.
در قدیم ، یک میله فلزی قابل انعطاف در سطح کشاله ران وارد ورید می شد، از ورید عبور می کرد و سر دیگر آن را بیرون می آورد ، جایی که یک کلاه فلزی روی آن پیچ می خورد. سپس میله از طریق ساق پا به عقب کشیده شد و رگ را از طریق برش کشاله ران بیرون آورد. با از بین رفتن رگ، سیستم های گردش خون عمیق تری تسلط یافت و توده کرم دار دیگر قابل مشاهده نبود.

استریپینگ دیگر به سختی انجام می شود. “ما واقعاً مرزها را گسترده تر کرده ایم!” تسائو فریاد می زند. در حال حاضر، ممکن است یک کاتتر نازک به داخل ورید آسیب دیده و کل داخل ورید وارد شود ، به نام لومن، که توسط امواج رادیویی گرم می شود، که باعث کاهش کلاژن سخت در دیواره عروق شده و باعث فروپاشی و جذب مجدد آن می شود. بیهوشی مخلوط با مایع ابتدا تزریق می شود تا عمل بدون درد شود و در عین حال، خون را از ورید خارج کند. زخم تقریباً نامحسوس است، اگرچه ممکن است کمی کبودی ایجاد شود و جذب مجدد ورید ممکن است هشت هفته طول بکشد.

لیزرها همچنین برای ارسال انفجار نور متمرکز به داخل ورید، و آن را فرو می ریزند. هنگامی که لیزر به پوست برخورد می کند، کمی ناراحتی ایجاد می شود ، اما پزشک به سرعت پوست را خنک می کند. ویس توضیح می دهد که یک روش دیگر، حتی جدیدتر، اسکلروتراپی فوم نام دارد. یک عامل، مانند مواد شوینده یا امولسیفایر، با هوا هم زده می شود و قوام کرم اصلاح آبکی را کف می کند (برخلاف تصور هالیوود، کمی هوا در رگ ها قابل قبول است). سپس کف به رگ مشکل ساز تزریق می شود و به تدریج باعث متورم شدن و چسبیدن دیواره ها می شود و رگ را مسدود می کند. سیستم های وریدی عمیق تر جریان خون را تحت کنترل خود در می آورند.

با این حال تسائو می گوید ترجیح می دهد از اسکلروتراپی فوم برای رگ های عنکبوتی استفاده کند. وی گفت که رگهای واریسی رگهای بزرگتری دارند و به درمان تهاجمی تری نیاز دارند.
یکی دیگر از روشهای قدیمی تر ، اما هنوز هم اغلب استفاده می شود، فلبکتومی سرپایی نامیده می شود که در آن رگ با دستگاهی شبیه قلاب بافی بیرون کشیده می شود. و سریع است. پس از خروج ، دیگر منتظر جذب مجدد ورید نیست. ویس می گوید: “برخی از مردم هنوز این را به انتظار ترجیح می دهند.”

احتمال لخته شدن خون چقدر است؟ پزشکان ترجیح می دهند این روش ها را بر روی افرادی با قابلیت انعقاد طبیعی انجام دهند. افرادی که وارفارین و آسپرین مصرف می کنند نیاز به توجه ویژه دارند.

در مورد بازگشت وریدهای واریسی، بله، فرصتی وجود دارد. ویس می گوید: “اگر شما مستعد ابتلا به ژنتیک هستید، احتمال کوچکتر شدن آنها وجود دارد.” با این حال، شما باید نسبتاً عاری از بیماری باشید. ” و همیشه می توانید یک روش دیگر انجام دهید.

 

 

آیا درمان های جامع می تواند کمک کند؟

جایی که مادربزرگ احتمالاً به پزشک و مادرش به کابینت دارو رفته است ، بیماران جوانتر اکنون می خواهند به فروشگاه مواد غذایی سالم بروند. مولی کیمبال، RD ، متخصص تغذیه ورزشی در مرکز Elmwood کلینیک Ochsner در نیواورلئان، رژیم کم کربوهیدرات و غنی از فیبر را برای کاهش وزن و تقویت سیستم گردش خون توصیه می کند.

او می گوید که یک کوآنزیم 100 میلی گرمی Q10 به گردش خون و اکسیژن رسانی بافت کمک می کند. روغنهای امگا 3 (1000 میلی گرم در روز) به کشسانی عروق خونی کمک می کند. جینکو بیلوبا و ویتامین K نیز برای رگهای واریسی بسیار مورد توجه هستند. کیمبال می گوید: “می توانید از 60 میلی گرم دو بار در روز شروع کنید و به 120 میلی گرم دو بار در روز بر روی جینکو بروید.” تاسو و ویس هر دو در مورد جینکو شک دارند. تسائو می گوید: “هیچ مطالعه رسمی در مورد اثرات روی وریدهای واریسی انجام نشده است.” و اگر سطح طبیعی ویتامین K دارید، به مقدار بیشتری احتیاج ندارید.

وایس توصیه می کند که بهترین راه برای جلوگیری از واریس در صورتی که در خانواده شما باشد این است که به مدت طولانی نایستید. نکات دیگر عبارتند از:

  • از نشستن با پاهای متقاطع خودداری کنید، این فشار وحشتناکی بر رگها وارد می کند.
  • هنگام استراحت پاهای خود را بلند کنید. این امر به ویژه در مورد زنان باردار صدق می کند.
  • اگر در پرواز طولانی هستید، هر ساعت بلند شوید و پیاده روی کنید. این امر برای نشستن پشت کامپیوتر نیز صدق می کند.

حالا این خبر بد است. پوشیدن شلنگ پشتیبانی – بله ما با جوراب شلواری مخوف صحبت می کنیم – برای افرادی که دارای رگهای قابل مشاهده هستند یا افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند توصیه می شود. تسائو می گوید: “هر ساعت بیداری آنها را بپوشید.”

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *