سوالات متداول درباره اسپرم
علائم سیاه سرفه در بزرگسالان چیست؟
۱۳۹۹-۰۸-۰۶
پریود های نامنظم
۱۳۹۹-۰۸-۰۹

سوالات متداول درباره اسپرم

شما می دانید که طول می کشد یک اسپرم و یک عدد تخم مرغ را به یک  کودک است، اما اگر شما مثل اکثر مردم هستید، شما ممکن است در مورد اسپرم از کلاس زیست شناسی به یاد داشته باشید بسیاری دیگر. اگر ناباروری برای شما و همسرتان مسئله ای است، به درک اصول اولیه کمک می کند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی سوالات متداول درباره اسپرم و پاسخ آنها می پردازیم.

اسپرم چقدر عمر می کند؟

پاسخ به موارد مختلفی بستگی دارد، اما مهمترین آنها محل قرار گیری اسپرم است.

در سطح خشک، مانند لباس یا ملافه، اسپرم تا زمان خشک شدن مایع منی مرده است. در آب، مانند حمام گرم یا جکوزی، به احتمال زیاد  عمر طولانی تری  خواهند داشت زیرا در مکان های گرم و مرطوب رشد می کنند. اما احتمال اینکه اسپرم در یک وان آب در بدن زنان راه پیدا کند و باعث باردار شدن آنها شود بسیار کم است.

هنگامی که اسپرم در بدن زنان قرار دارد، می توانند تا 5 روز زنده بمانند. اگر شما مرد هستید و  حتی چند روز قبل از تخمک گذاری شریک جنسی خود رابطه جنسی دارید، احتمال بارداری او وجود دارد.

برای باردار شدن به چند اسپرم نیاز دارید؟

برای لقاح تخمک زن فقط یک اسپرم طول می کشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای هر اسپرم که به تخمک می رسد، میلیون ها اسپرم وجود دارد که به تخمک نمی رسند.

به طور متوسط ​​هر بار که مردان انزال می کنند نزدیک به 100 میلیون اسپرم آزاد می کنند. اگر تعداد زیادی از اسپرم ها برای بچه دار شدن نیاز دارند ، چرا آزاد می شوند؟ برای ملاقات با تخمک منتظر، منی باید از  واژن  به لوله های فالوپ برود، سفری سخت که تعداد کمی از اسپرم ها زنده می مانند. کارشناسان معتقدند این فرایند ممکن است راهی طبیعی باشد که به سالم ترین اسپرم اجازه می دهد تخمک را بارور کند و بهترین شانس را برای  بچه دار شدن فراهم کند.

برای اسپرم هایی که سفر را تکمیل می کنند، ورود به تخمک، که توسط یک لایه ضخیم پوشانده شده است، از چیزی مطمئن نیست.

آیا می توانید برای بهبود سلامت اسپرم خود کاری انجام دهید؟

بسیاری از کارهایی که برای حفظ سلامتی خود انجام می دهید می توانند همین کار را برای اسپرم نیز انجام دهند. برخی از این نکات را امتحان کنید:

  • سیگار نکشید و از داروهای غیرمجاز، به ویژه استروئیدهای آنابولیک استفاده نکنید.
  • از تماس با سموم مانند آفت کش ها و فلزات سنگین خودداری کنید.
  • میزان مصرف الکل را محدود کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و وزن خود را تحت کنترل داشته باشید.
  • کیسه بیضه خود را خنک نگه دارید، زیرا حرارت باعث کاهش اسپرم می شود. برای این کار از حمام گرم اجتناب کنید ، به جای شلوار بوکس بپوشید و سعی کنید شلوار تنگ نپوشید.

 

تجزیه و تحلیل مایع منی چه می گوید؟این یک آزمایش است که می تواند به پزشک شما کمک کند تا دریابد که چرا شما و همسرتان برای بچه دار شدن مشکل دارید.

برخی از چیزهایی که می توانید از تجزیه و تحلیل یاد بگیرید:

مقدار و ضخامت مایع منی. به طور متوسط ​، هر بار که مردان انزال می کنند، 2-6 میلی لیتر (میلی لیتر) مایع منی یا حدود 1/2 قاشق چایخوری تا 1 قاشق چای خوری آزاد می کنند.

کمتر از این مقدار ممکن است حاوی اسپرم کافی برای باردار شدن یک زن نباشد. از سوی دیگر، بیش از این مقدار می تواند غلظت اسپرم را رقیق کند.

مایع منی برای شروع باید ضخیم باشد و 10 تا 15 دقیقه پس از انزال نازک می شود. مایع منی که ضخیم باقی می ماند ممکن است حرکت اسپرم را دشوار کند.

غلظت اسپرم. چگالی اسپرم نیز نامیده می شود، این تعداد اسپرم در میلیون در میلی لیتر مایع منی است. پانزده میلیون یا بیشتر اسپرم در میلی لیتر طبیعی تلقی می شود.

تحرک اسپرم.  این درصد اسپرم در نمونه در حال حرکت است و همچنین ارزیابی نحوه حرکت آنها. یک ساعت پس از انزال، حداقل 32 درصد از اسپرم ها باید در یک خط مستقیم به جلو حرکت کنند.

مرفولوژی. این تجزیه و تحلیل اندازه، شکل و ظاهر اسپرم است.

آیا مردان در بزرگسالی تولید اسپرم را متوقف می کنند؟

مردان می توانند باروری خود را در طول زندگی ادامه دهند. میزان اسپرم شما با افزایش سن کاهش می یابد، اما حتی مردان مسن نیز صاحب فرزند می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *